Stránka 1 z 3
KFNB chládící vůz Gb 55008

Napsal:
ned 04 zář, 2016 5:32 pm
od Tempotaxi
V minulé stavbě dvounápravového vozu na přepravu piva jsem postavil jinou skříň na rozvor 3,5 m.
Vůz je postaven podle tohoto plánku, jen dvoukřídlové dveře jsou o něco vyšší.

Dvoukřídlové dveře jsem dodělal, dále bylo doplněno odtokové potrubí, přilepena papírová střecha a doplněny švy ve střeše.


Re: KFNB chládící vůz Gb 55008

Napsal:
ned 04 zář, 2016 5:40 pm
od Tempotaxi
Na pivním voze bude aplikován tento popis, který se musí vyrobit.

Zdroj: inž. L. Kotnauer, inž. Z. Maruna - železniční modelářství iV díl, NADAS 1965.
Problém bude číslo vozu.
Výrobce ETS Trains vyrábí tento pivní vůz pod číslem GB 55008, který má ale jiný popis. Popisy se podle potřeby na voze měnily. Na pojízdné reklamně se vždy více dbalo.

Re: KFNB chládící vůz Gb 55008

Napsal:
ned 04 zář, 2016 5:46 pm
od Tempotaxi
První brněnský akciový pivovar měl po první světové válce asi 30 kusů chladírenských vozů. Vozy brněnského pivovaru z roku 1910 až 1915. Reklamní nápisy Bn1, Bn2 a Bn3.

Zdroj: inž. L. Kotnauer, inž. Z. Maruna - železniční modelářství iV díl, NADAS 1965.
Na dobové fotce je krásně vidět tři druhy popisů pivních vozů.
Jen vypátrat to správné číslo vozu.
Re: KFNB chládící vůz Gb 55008

Napsal:
ned 04 zář, 2016 6:28 pm
od Tempotaxi
Další oříšek bude barva a tvar písma.
Na aukru je tato reklamní plechovka. Barvu a tvar písma prosím neberte jako vzor na popis pivního vozů.

Ale jistě popis na voze bude popsán nějakým ozdobným písmem. Barva písma bude černá nebo tmavě hnědá.
Další info.
http://www.pivety.com/1948/1948/B/Brno/Brno_Ivanovice.html
Re: KFNB chládící vůz Gb 55008

Napsal:
ned 04 zář, 2016 7:35 pm
od Tempotaxi
Skříň vozu má běloučký odstín, ale základní odstín pod bílou je šedivá základová barva. Tím pádem bílá není čistá, ale je lehce špinavě bílá. Střecha je světle šedá a spodek je černý.

Re: KFNB chládící vůz Gb 55008

Napsal:
pon 05 zář, 2016 9:23 am
od Tempotaxi
První návrh popisu na pivním voze.

Re: KFNB chládící vůz Gb 55008

Napsal:
pon 05 zář, 2016 10:04 am
od Tempotaxi
Druhý návrh popisu na pivním voze.

Re: KFNB chládící vůz Gb 55008

Napsal:
pon 05 zář, 2016 5:10 pm
od Tempotaxi
Výroba obtisků, aplikace obtisků, patina pivního vozu, přelakování, vlepení kinematiky a přilepení stupačky pod dvoukřídlé dveře.


Re: KFNB chládící vůz Gb 55008

Napsal:
pon 05 zář, 2016 9:12 pm
od radeksindy
1. v době, kdy soukromé vozy na pivo měly u KFNB čísla 55xxx, ještě neexistoval První brněnský akciový pivovar
2. číslo 55008 nebylo nikdy vozem na pivo obsazeno
3. vozy KFNB mají vlevo značku psanou s tečkami K.F.N.B., v poli zcela vpravo pak řadu a číslo
Výše uvedené body nejsou žádné tajemství, stačí se podívat do knihy "Čtení o Severní dráze Ferdinandově", kapitola 36 "Vozy soukromých drah a soukromé vozy", str. 202-203.
4. moravská orlice na piváku je nesmysl první třídy, navíc je umístěna do zcela špatně tvarovaného pole, stačí se podívat třeba na wikipedii. Znaky na vozech byly většinou městské nebo šlechtické (majitelé pivovarů), výjimkou byla malý rakouský státní znak na vozech pivovarů, které dodávaly na císařský dvůr.
Re: KFNB chládící vůz Gb 55008

Napsal:
pon 05 zář, 2016 10:06 pm
od Tempotaxi
A jaké má teda číslo První brněnský akciový pivovar ?
Kniha uvádí:
Rok 1881 - první vůz na přepravu piva měl inventární číslo 55 000, pivovar v Žiwci, který pak je přečíslován v roce na vůz Gb 66 998 a další má číslo Gb 66 999 (ex 59 001, rok výroby 1890).
Moravské pivovary:
Gb 66 951 – M. Strassmann pivovar. Rok výroby 1893.
Gb 66 971 - Opavský pivovar. Rok výroby 1893.
Přitom pan Maruna uvádí, že brněnský pivovar měl 30 vozů. Ale jaká čísla ?
První brněnský akciový pivovar v Brně.
Dějiny tohoto místa sahají až do roku 1325, kdy byl vybudován cisterciácký klášterní pivovar. Novodobá historie pivovaru začíná kolem roku 1872 - byla vytvořena rodinná firma "Mandel a Hayek" a zahájena stavba nového pivovaru v ulici V Hlinkách, a to hned vedle bývalého klášterního pivovaru a zhruba na místě, kde se dnes nachází hlavní provoz podniku. Při cestě do Pisárek, pod Žlutým kopcem, bylo tehdy vykopáno 19 oddělení sklepů, stavěly se budovy varny, sladovny, strojírny, kotelna apod.. Budov bývalého klášterního pivovaru je později využito při stavbě sladovny. Stojí za zmínku, že již tehdy se říkalo "Starobrněnský pivovar" a "starobrněnské pivo“.
V březnu 1888 bylo mnichovské firmě "Kester a Bachmann", pánům Zikmundu a Leopoldu Hayekovým a firmě "Michael Hayek" uděleno povolení ke zřízení akciové společnosti pod názvem První brněnský akciový pivovar a sladovna v Nennowitz (dnešní Brněnské Ivanovice).
Tato akciová společnost převzala do svého vlastnictví Pivovar firmy M.Hayek v Brněnských Ivanovicích, zařízený na roční výrobu cca. 50 000 hl piva. vaření piva na účet nové společnosti zde začalo v únoru 1888. Akciový kapitál činil tehdy 375 000 fl.ö.W. (zlatých).
V červenci 1889 kupuje akciová společnost Pivovar firmy Mandel a Hayek na Starém Brně, Pisárecká ul.č.p.8, který byl rovněž budován na roční kapacitu 50 000 hl. piva, a to za částku 990 000 zlatých (odprodej nemovitostí, zařízení a zásob). Akciový kapitál společnosti byl z důvodu koupě zvýšen na 1 000 000 zlatých. Nový název společnosti byl První brněnský pivovar a sladovna v Brně. V roce 1890 pracovaly oba pivovary ještě odděleně, o rok později je však výroba piva soustředěna do polohou výhodnějšího pivovaru na Starém Brně a provoz ivanovického pivovaru je zastaven. Zůstává zde jen provoz sladovny, který je později rozšířen. Všechny tyto změny si vyžádaly velké investice (pořízení chladícího zařízení, přeměna skladovacího sklepa na mlaty aj.), a proto byl akciový kapitál opět zvýšen - tentokrát na 1 400 000 zlatých.
Čísla pivních vozů (55 xxx) jsou od roku 1881. Pivovar vznikl pod novým názvem v roce 1888. A přečíslování vozů je až po roce 1890.
Re: KFNB chládící vůz Gb 55008

Napsal:
pon 05 zář, 2016 10:32 pm
od Tempotaxi
Barevné provedení reklamy na voze.

Re: KFNB chládící vůz Gb 55008

Napsal:
úte 06 zář, 2016 7:32 am
od radeksindy
Čísla pivních vozů (55 xxx) jsou od roku 1881. Pivovar vznikl pod novým názvem v roce 1888. A přečíslování vozů je až po roce 1890.
V roce 1890 bylo přečíslování 59xxx na 66xxx, ale přečíslování 55000 na 59000 proběhlo už dříve. V každém případě z textu musí být jasné, že existoval jediný vůz s číslem 55000.
... 55 000, pivovar v Žiwci, který pak je přečíslován v roce na vůz Gb 66 998 a další má číslo Gb 66 999 (ex 59 001, rok výroby 1890).
Toto v textu knihy napsáno není!
Brněnský pivovar měl do roku 1906 vozy u KFNB pouze pronajmuté.
Re: KFNB chládící vůz Gb 55008

Napsal:
úte 06 zář, 2016 8:22 am
od Tempotaxi
V knize „Železniční modelářství“ pan Maruna píše: chladící vozy o rozvoru 3,5 m jsou již dnes historické vozy, které se nacházejí jen na fotografiích z doby před rokem 1918. Chladící vozy měl jen brněnský pivovar. Jejich výrobce není znám.
Po první světové válce má pivovar vozy o rozvoru 4,0 m.
V roce 1936 byla vlečka k pivovaru zrušena a pivovar je pak zapojen na síť pouliční dráhy.
Ano uznávám, že moravská znak tam nemá co dělat. Správně tam má být na plechové tabuli orlice.
Moravská vlajka: "v roce 1848 přijaté formy šachování moravské orlice, nesl oficiální posvěcení úřady a pro svou podobnost s říšskou vlajkou, i sympatie moravského obyvatelstva německé národnosti".
Podle I. Štarhy, například Nový prostonárodní popis Čech, Moravy a Slezska podle posledního politického a soudního dělení s přídavkem o uherském Slovensku (Praha 1854, s. 193) uvádí, že „znakem je bíle a červeně kostkovaná vpravo hledící orlice v modrém poli, pročež zemské barvy jsou: modrá, bílá a červená“. Také při návštěvě císaře a krále Františka Josefa I. v Rajhradě a v Brně v roce 1862 vlály modro-bilé-červené vlajky, což bylo vnímáno s nelibostí jako všeslovanský symbol.
Je pravda, že na jiných pivních vozech, podle dochovaných fotek, je státní znak Rakouského císařství.
Ale od napsání knížek už odteklo mnoho vody a stále se vynořují nové poznatky, které jsou někdy protichůdné, fotky pivních vozů atd.
Ale pořád se dostáváme k tomu základnímu, neznáme barvy vozů a písmo a čísla vozů.
Re: KFNB chládící vůz Gb 55008

Napsal:
úte 06 zář, 2016 8:54 am
od radeksindy
Vozy o kterých je tu řeč, jsou stejně jako vůz BNB přestavěné kryté vozy, původ a výroba je dnes celkem známá.
Ano uznávám, že moravská znak tam nemá co dělat. Správně tam má být na plechové tabuli orlice.
??? a podle čeho by tam měla být nějaká orlice? Existuje fotka? Nebo výkres?
Re: KFNB chládící vůz Gb 55008

Napsal:
úte 06 zář, 2016 9:37 am
od Tempotaxi
Na známé fotce pivovarského vozu pivovaru Opava KFNB Gb 66793 je znak města.

Na plzeňských pivních vozech KkStB je znak orlice. Ale orlici nemají všechny vozy. Mají tam v kroužku datum založení pivovaru.


Jak už jsem psal, pan Maruna uvádí orlice.
Na model od jiných výrobců je moravský znak.