Třínápravový Fy 5-0851

Stavba a přestavba nákladních a osobních vozů všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Třínápravový Fy 5-0851

Příspěvekod Tempotaxi » úte 23 srp, 2016 9:56 am

Třínápravový podvozek otočený do oblouku.
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4303
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Třínápravový Fy 5-0851

Příspěvekod UncleFardy » úte 23 srp, 2016 11:24 am

Jojojo, nejdříve reakce na příspěvek Mcx - ano, já tvrdím totéž, jenže v mých obsáhlejších příspěvcích a jejich množství se to ztratilo. Ve skutečném provozu vzniká síla, převyšující ostatní působící síly, která jednonápravový otočný podvozek otočí správným směrem. V modelovém provozu tato síla chybí nebo je zanedbatelná oproti silám, které jednonápravový podvozek modelu otočí opačným směrem. Takže aby se podvozek otočil správným směrem, musím pojezd dovybavit nějakými udělátky, které vyvolají protisílu a podvozkem natočí správně. Působí zde tedy síla špatná a protisíla správná, takže pokud to je mechanické, tak ta síla logicky musí být větší než síla tření, která mi brzdí model v oblouku a natáčí podvozek špatným směrem, čili jsem svoji situaci zhoršil o proti stavu bez udělátka. Protože ta správná protisíla musí vzniknout odněkud pouze mechanicky a tu je možné vzít jedině z pohybu vozu, tedy musím třecí sílu, kterou chci eliminovat sílu natáčející mi podvozek opačně, přebít nějakou jinou sílou ovlivňující jízdní vlastnosti vozu, která je větší, ale natočí mi dvojkolí správným směrem. Mě z toho vychází, že vůz s otočnými podvozky a udělátkem jezdí, ale jezdí hůř. Tak praví zákon (termodynamický). A k Tempotaximu - dovolím si pořád kacířsky tvrdit, že by tvůj model měl jezdit bez otočného podvozku líp, nebo jinak, jestli ten model projede tvůj nejprudší oblouk s otočnými podvozky, měl by je projet i když budou pevné, a to tak, že líp. Dokonce si dovoluji tvrdit, že tím, že jsi udělal krajní nápravy otočné, jsi potřebu velikosti posuvu střední nápravy do stran zvětšil!!! Nikoliv snížil!!! A to proto, že jsi prodloužil vnější rozvor vozu!!! Ano, bavíme se o milimetru plus/mínus, ale je to tak. Když si nakreslíš pomocí pravítka a kružítka obrázek, tak zjistíš, že otočný jednonápravový podvozek věc neřeší. Problém řeší posun do stran. Nicméně, hlavní je, že ti to jezdí, což je smysl a konečný cíl našeho modelaření. Bohužel, můj kolega je mimo Ústí a já sem neumím obrázek pověsit, jinak by tu ta moje geometrická malůvka již byla...
UncleFardy
 
Příspěvky: 488
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: Třínápravový Fy 5-0851

Příspěvekod Tempotaxi » úte 23 srp, 2016 12:12 pm

Já netvrdím, že nemáš pravdu. Ale když budou krajní dvojkolí pevná, tak také projedou. Ale vůz pak skřípe na kolejnicích a běda, když bude izolační kolík, tak dvojkolí má snahu k nájezdu na kolejnici. Při velkých obloucích vůz projíždí lehce. Proto jsem právě u takto dlouhých vozů udělal přední nápravy otočné. Vůz tak neskřípe v obloucích.
Dvojkolí.
U osobních vozů jsem použil loukoťové dvojkolí Märlín a je zajímavé, že dvojkolí na kolejnicích Peco moc dobře nejezdí. Musel jsem změnit rozteč kol. Prostě se dvojkolí nevešla do obloukových vyhybek a najížděla na srdcovku. Při změně rozteče a otáčení podvozků se jízda zlepšila. Ono také kolo Märklin je daleko robustnější než u poštovního vozu, kde jsou dvojkolí Roco. Zde je zase jiná geometrie kola.
Nákladní vozy mají menší rozvor, tam není potřeba otáčení a vychýlení dvojkolí. Dvojkolí Roco to zvládne.
Prostě vše souvisí dohromady, zvolené dvojkolí, vůle v ložiskách, zvolené koleje a jejich uložení a nakonec rozvor vozu a jeho váha. Pokud má vůz ještě kinematiku, tak musím přičíst sílu pružinky.
Ale jinak, jsem rád, že model poštovního vozu jezdí a o to mně šlo.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4303
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Třínápravový Fy 5-0851

Příspěvekod knavi » úte 23 srp, 2016 1:09 pm

Zdravím,
nejsem teoretik v mechanice koleček, ale už před 45 lety jsem si upravil vagónky z osobního "start setu" pikovláčku s delším rozvorem tak, že jsem jednoduše přidělal ty plechy, které drží kolečka, na volno malými šroubky, aby se otáčely. Nic víc. A chovalo se to tak, že vůz při vjezdu do zatáčky "přibrzdil", ale potom se kolečka natočila tak jak měla a v oblouku šel krásně lehce. To je moje zkušenost a žádný vědátor mně žádnými od(p)bonými argumenty nevyvrátí, že to funguje. Možná to podle vědy fungovat nemá, ale mně to tak funguje už dlouho. A vovovovo tom to je. :mrgreen:
Uživatelský avatar
knavi
 
Příspěvky: 57
Registrován: pon 15 pro, 2008 3:24 pm
Bydliště: Prostějovsko

Re: Třínápravový Fy 5-0851

Příspěvekod Tempotaxi » úte 23 srp, 2016 4:18 pm

I druhý vůz se musel upravit. Doplnila se další zátěž, nastavení ložisek a projetí po kolejišti.
Poštovní vůz ujel 100 m bez vypadnutí. Pak byl proveden ještě zátěžový test. Poštovní třínápravový ujel dalších 50 m bez vypadnutí.
Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4303
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Třínápravový Fy 5-0851

Příspěvekod UncleFardy » úte 23 srp, 2016 7:23 pm

Chlapi, díky za vaše názory, a hlavně - což je nejcennější, za předání praktických zkušeností. Diskuse s váma byla věcná jak má být. Taky se už vrátím k praktickému modelaření.... :-)
UncleFardy
 
Příspěvky: 488
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Předchozí

Zpět na Stavba osobních a nákladních vozů

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků