Hydroxidy a Kyseliny sa vypúšťajú gravitačne. Pri tlakovaní si neviem predstaviť, keby došli k pretlaku a buchlo by to.... Rozleptané celé okolie....
Nemáte pravdu. Kyseliny se naopak většinou vypouštěly a vypouštějí tlakově. Tyto polské cisterny se skutečně vypouštěly spodem, ale je to spíš vzácnější varianta.
Viděl jsem hodně fotek z hasičských zásahů u unikající kyseliny (většinou HCl) z kotle nějakou netěsností. Vytvoří to "jen" mlhu. Chlorovodíková se vozí v kotlech s výpočtovým přetlakem 4 MPa, tedy 40 atmosfér (!!!). Při tom, na kolik procent jsou plněny kotle kyselinami (skoro na sto) nejsou schopny páry smíchané se vzduchem nad hladinou přepravované kyseliny uvnitř kotle ani zdaleka vyvinout tak ohromný přetlak, aby to, jak vy píšete, "buchlo". Že to otevře nějakou netěsnost, to ano, to se stává, pak dochází k popsanému úniku par. Ale to je tím, že jsou ty kotle holt někdy netěsné. To by se tlakovky musely dělat odhadem každý půlrok (zejména u agresivních látek nebo u vysokých tlaků), aby se na to přišlo včas.
Sejrovka se vozí většinou v kotlech s výpočtovým přetlakem 4 MPa, eventuálně až 10 MPa, tedy 100 atmosfér. Procentuální objemové ložení tak 93 až 96 procent výpočtového objemu kotle. To byste to musel vynést raketou na dostřel ke Slunci, aby se to až tak ohřálo, že by to následně "buchlo".
Sama spodní armatura při svých netěsnostech a obecné zranitelnosti (sabotáž, nesprávná manipulace...) je v případě kyselin i jiných agresivních látkách jednoznačně větší zlo, než ta vrchní.
Jinak pokud máte zájem o foto stáčecího místa agresivních kyselin, není problém si ho najít na netu, případně mohu posloužit vlastním. Zjistíte, že se kyseliny odsávají z kotle vrchem. Předpisy ADR/RID jsou neúprosné.
K modelu: atraktivní předloha, jen je škoda, že je to tradičně trochu odfláknuté (zejména ty křivé upínací popruhy, které jsou ve skutečnosti napnuté a měly by být samozřejmě vodorovné). Škoda taky, že Tempotaxi z té záplavy fotek trochu nepochopil některé konstrukční uzly vozu, jako je třeba spodní upevnění kotle k rámu v místě, kde jsou hlavní podélníky (v modelu jen naznačené). Ale jinak opravdu hezká práce. Na kolejišti se to bude vyjímat určitě moc hezky.