Uahs/Ra 21 54 077 8303-8

Stavba a přestavba nákladních a osobních vozů všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

Uahs/Ra 21 54 077 8303-8

Příspěvekod Tempotaxi » úte 28 čer, 2016 9:44 am

Dalším postaveným model bude čtyřnápravový kotlový vůz polského původu Uahs/Ra 21 54 077 8303-8 na přepravu kyseliny sírové.
Chemopetrol koncernový podnik Spolana Neratovice.
Obrázek
Nejprve sestavíme rám vozu za použití profilů. Nejlépe se hodí materiál od Evergreenu. Unášeče dvounápravového podvozku je uříznutá propisovací tužka. Podvozky jsou od Bramose a dvojkolí Roco. Leptaná brzdařská podlaha je zhotovená na zakázku.
Rám vozu projíždí vše v naprosté pohodě. Na rám se postupně budou přilepovat další díly a úložné prvky na podvozky. Dále se pokusím vlepit do rámu kinematiku. Ale to bude opravdu problém. Dvounápravové podvozky jsou moc blízko na čele rámu.
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4304
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Uahs/Ra 21 54 077 8303-8

Příspěvekod Tempotaxi » úte 28 čer, 2016 5:30 pm

Rám se přilepily základní desky pod nárazníky od pana Banka (http://www.bankovi.cz/). Pak jsou vlepeny nárazníky od Bramose. Dále je pokus o uložení kinematiky.
První kinematika je Ribu.
Obrázek
Kinematika se tam na délku vejde. Ale je nutné v rámu vyřezat prostor pro uložení kinematiky. Jinak kinematika takhle uložené vadí dvounápravovému podvozku. Další problém bude, že podvozek nepřemůže plastové pérko a tím bude docházet k vykolejení. Ale to bude možná jen při malých obloucích na velkém oblouku, je tam místa dost. Ale vše se uvidí, až se to vyzkouší.
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Dále bude potřeba zkrátit šachtu pro spřáhlo. Spřáhlo se bude muset také zkrátit a do správné polohy přilepit.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4304
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Uahs/Ra 21 54 077 8303-8

Příspěvekod Tempotaxi » úte 28 čer, 2016 5:44 pm

Další kinematika je Gützold. Zase je potřeba vyřezat do rámu díru pro uložení. Ale zde je ještě horší problém. Unášeč šachty je utopený v dvounápravovém podvozku a tím pádem nejde podvozkem otočit.
Obrázek
Obrázek
Šachta na délku se nemusí upravovat. Bohužel je možné, že ani kinematika neotočí dvounápravovým podvozkem. Nejlepší by bylo vše vyzkoušet na desce, kde se upevní podvozek a do otvoru se strčí kinematika. Ale nové lepší výsledky neočekávám.
Jednoduší bude vlepit spřáhlo do dvounápravového podvozku.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4304
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Uahs/Ra 21 54 077 8303-8

Příspěvekod Tempotaxi » úte 28 čer, 2016 6:23 pm

Čtyřnápravový kotlový vůz je opravdu takhle krátký. Celková délka je 12 340 mm (HO 142 mm) a rozvor 6 800 mm (HO 78 mm). Samotný rám vozu je v HO 131 mm.
Mám plánek, ale není můj, tak jej nemůžu uveřejnit. Na plánku jsou jiné nárazníky, na fotce jsou také jiné nárazníky a modelové nárazníky také mají jinou délku. Rám vozu je stejný, ale modelové nárazníky pak dělají jinou celkovou délku. Prostě je o pár milimetrů delší.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4304
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Uahs/Ra 21 54 077 8303-8

Příspěvekod Tempotaxi » stř 29 čer, 2016 4:30 pm

Na jednotném spodku je několik jímek. Každý vůz má jinak sestavenou brzdu.
Ale jedno je společné. Tvar bočnice rámu.
Zac 84 51 7566 276-4.
Obrázek
Zaces
Obrázek
Zakks 83 51 790 1 692-7
Obrázek
Na poslední fotce je vidět i uložení jímky na rám vozu.
Naposledy upravil Tempotaxi dne stř 29 čer, 2016 5:22 pm, celkově upraveno 5
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4304
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Uahs/Ra 21 54 077 8303-8

Příspěvekod Tempotaxi » stř 29 čer, 2016 4:35 pm

Úprava bočnice rámu. Prostřední část je vyříznuta. Pak je vlepen jiný profil. Od čelnice je profil „U“ 3,5, 2,5 a 1,5 mm.
Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4304
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Uahs/Ra 21 54 077 8303-8

Příspěvekod Tempotaxi » stř 29 čer, 2016 5:36 pm

Obrázek
Dále je zde čelní pohled na vůz.
Musím změnit vše kolem tažného háku. Na fotce je krásně vidět upevnění jímky.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4304
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Uahs/Ra 21 54 077 8303-8 - kinematika

Příspěvekod Hugo » stř 29 čer, 2016 10:14 pm

Dobrý večer,
nedala by se použít kinematika pro 4-osé vozy od BRAMOSu?
Hugo
 
Příspěvky: 29
Registrován: sob 02 říj, 2010 8:15 pm

Re: Uahs/Ra 21 54 077 8303-8

Příspěvekod Tobyška » čtv 30 čer, 2016 4:46 am

Ještě bych chtěl upozornit na kinematiku Symoba, se kterou mám určité záměry, takže jsem věnoval chvilku na podrobnější průzkum. Výhodou jsou poměrně malé rozměry a dlouhý trn, na který se nasazuje šachta, to umožňuje velkou volnost ve výškovém umístění krabičky. Druhá věc je, že dodávají kromě klasické šachty i zkrácenou šachtu, což umožňuje posunout celou kinematiku o 2,3 mm blíže k nárazníkům. To je právě vhodné pro případy kde je před nápravou nebo podvozkem málo místa. Fígl spočívá v tom, že u klasické šachty jsou výřezy, do kterých zapadnou rozpěrky spřáhla umístěny před trnem kinematiky. U zkráceného spřáhla jsou výřezy umístěny právě v místě, kudy prochází trn. Lépe řečeno, trn je o těch 2,3 mm posunut dopředu. Je to však vykoupeno tím, že při výměně spřáhla musíte vysunout šachtu z trnu (oddělit od kinematiky) a teprve potom můžete vysunout spřáhlo. Čili šachta nemůže být s trnem pevně spojena, ale i bez přilepení drží na trnu docela dobře. Udělal jsem si 3d-model, jeho výkres dávám do přílohy.
Přílohy
Symoba.jpg
Tobyška
 
Příspěvky: 180
Registrován: pát 06 úno, 2015 11:21 am

Re: Uahs/Ra 21 54 077 8303-8

Příspěvekod Tempotaxi » čtv 30 čer, 2016 7:27 am

Kinematika Bramos.
Ano, podle fotky tam sedí, ale je ve vzduchu. Když ji tam dám, tak potřebuje kinematika desku, na které sedí, pohybuje se a další stavební díly. U kotlových vozů je právě to nejhezčí, že je vidět přes rám podvozku. U továrního modelu je právě u čela deska a prostřední část je právě průhledná skrz rám.
Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4304
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Uahs/Ra 21 54 077 8303-8

Příspěvekod Tempotaxi » čtv 30 čer, 2016 7:31 am

Kinematika Fleischmann 6574.
Je zatím nejlepší, stačí výřez v rámu a usadit. Ale je zde jeden zádrhel. Má jiné spřáhlo.
Požadavek je očková spřáhla.
Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4304
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Uahs/Ra 21 54 077 8303-8

Příspěvekod Tempotaxi » čtv 30 čer, 2016 8:47 am

Všechny kinematiky, kde můžou být očková spřáhla, se dají upravit. Šachta se může zkrátit na délku. Spřáhlo se, také na délku může zkrátit a pak přilepit do zkrácené šachty. Ale většinou vše zasahuje do otáčení dvounápravového podvozku. Pokud mám zachovat, že model kotlového vozu bude projíždět bez problémů nejmenší oblouk 380 mm.
Mně úplně stačí upevnit očkové spřáhlo do dvounápravového podvozku. Kam jede podvozek, tam směřuje i spřáhlo.
Ale do jednoho modelu bych podle přání modeláře potřeboval dát spřáhlo Roco 40395. Které je právě dost náročné na přesnost usazení.
Obrázek
Dále je možné, ale zatím jsem to nezkoušel, že do spřáhla Fleischmann 6574. Přesně řečeno, že do rybiny kinematiky by možná dalo dát spřáhlo, které je také výškově nastavitelné a to Roco 40396. Ale nevím, zda jsou stejné zámky.
https://www.itvlaky.cz/H0-Uni-sprahla-vyskove-nastavitelne-12ks-ROCO-40396-d23424.htm?tab=description
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4304
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Uahs/Ra 21 54 077 8303-8

Příspěvekod Tempotaxi » čtv 30 čer, 2016 9:02 am

Dále je možné použít adaptéry na spřáhla Roco – Fleichmann 6575 a 6576. Ale zatím jsem je nikdy nepoužil. Nemám žádné zkušenosti.
Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4304
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Uahs/Ra 21 54 077 8303-8

Příspěvekod RadekH0 » čtv 30 čer, 2016 9:04 am

Měřítko TT, epocha: V./VI.
DCC
RadekH0
 
Příspěvky: 510
Registrován: ned 03 bře, 2013 11:37 am
Bydliště: Žďár nad Sázavou

Re: Uahs/Ra 21 54 077 8303-8

Příspěvekod Tempotaxi » čtv 30 čer, 2016 11:35 am

Kinematika Berka.
B 0005 Leptaná stavebnice kinematiky pro 2-nápr. vozy HO, 60,- Kč/ pár
Obrázek
Podle fotky se určitě nedá nastavit výškově šachta spřáhla.
Dále neznám, jak kinematika funguje a co ji pohání.

Info: zdroj: - http://www.berka.vyrobce.cz/vozy/kkpl.html
Leptaná stavebnice kinematiky je navržena k umístění dovnitř vozů na podlahu, takže na podlaze bude oku vadit pouze šachta pro spřáhlo. Šachtu lze ke kinematice připájet ve 2 vzdálenostech.
Kinematika je navržena na výšku podlahy 13,8mm. V podlaze je zapotřebí pro pohyb šachty připravit otvor o rozměrech min. 4,5x7mm. Střed otvoru musí ležet ve vzdálonosti 16,8mm nebo 20,6mm od čela nárazníků. Uvnitř vozu je také umístěna pružina (vinutá), případně je kinematika v základní poloze fixována vhodně natvarovanou strunou, umístěnou na horní ploše kinematiky. Lept obsahuje 2ks (pro 1 vůz). Pružina není součástí stavebnice. Při lepení šachty do vozu dbejte rozměru "e" dle NEM 362 (šachta je vůči nárazníkům zapuštěna o 7 - 7,5 mm) - http://www.morop.org. Všechny díly ohýbejte podleptáním dovnitř! Vrchní víko šachty není třeba pájet, lze jej zajistit roztažením výstupků podobně jako přestavníky PECO.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4304
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Další

Zpět na Stavba osobních a nákladních vozů

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 12 návštevníků