Vůz řady Ca r.v. 1930 - "Pancéřák"

Stavba a přestavba nákladních a osobních vozů všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

Vůz řady Ca r.v. 1930 - "Pancéřák"

Příspěvekod Tempotaxi » sob 16 dub, 2016 1:15 pm

Na modelářský stůl jsem si přinesl prototyp leptaného čtyřnápravového osobního vozu řady Ca r.v. 1930 –„Pancéřák“. Mám provést první sestavení a ověření, zda vše je v pořádku a zda nebudou potřeba konstrukční změny. Ale přátelé, všichni kdo sledujete moji modelářskou stavbu, tak vždy si dovedu poradit jak problém nahradit, předělat nebo jinak dotvořit podle velké předlohy.
Lept vyrobil „DK-MODEL“ http://www.dk-model.cz.
Lept má čtyři části.
První část je kostra skříně vozu.
Obrázek
Druhá část je podvozek a okna.
Obrázek
Třetí část je venkovní skříň vozu.
Obrázek
Čtvrtá část je pokračování venkovní části skříně.
Obrázek
Obrázek
Typový výkres.
Obrázek
Vůz Ca 4-5102.
Obrázek
Vůz Ca, jako Ba koncem 60.let min.století, sbírka R.Jakl
Obrázek
Ca 4-5077 opravený KHKD.
Zdroj náčrtku a fotek: http://www.parostroj.net/katalog/ov/formular.php3?ind=43&ktere=o&razeni=0&odkud=0&obdobi=2
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4304
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Vůz řady Ca r.v. 1930 - "Pancéřák"

Příspěvekod Tempotaxi » sob 16 dub, 2016 1:19 pm

Ca 4-5099.
Obrázek
Štvornápravový osobný vozeň 3. vozňovej triedy celokovovej stavby vozeň Ca 4-5099 (výrobca Ringhoffer Praha, rok výroby 1931, výrobné číslo 124 752) je predstaviteľom prvej väčšej série celokovových rýchlikových vozňov, zatiaľ v nitovanom (nezvarovanom) vyhotovení, s pennsylvánskymi podvozkami. Konštrukciu vozňa pripravovala konštrukčná kancelária smíchovských Ringhofferových závodov od roku 1928 a vozne boli vyrábané v štyroch sériach v období rokov 1930 - 1932 v celkovom počte 41 ks. Predmetný vozeň bol pod číslom Ca 4-5099 dodaný 28.11.1931 do domovskej stanice Praha Wilsonovo nádr., v období rokov 1957 - 1966 jazdil pod číslom 3311, v bežnej prevádzke pri ČSD dojazdil pod číslom 50 54 21-22 001-7, potom slúžil ako vozeň pracovného vlaku TSS Košice 7 SV 61 523. Jeho rštaurovanie vykonala firma SŽOS Nové Zámky, práce boli dokončené 10.7.1998. V súčasnosti je vozeň zverený do starostlivosti Klubu priateľov histórie železničnej dopravy Bratislava východ. Zdroj: http://www.mdc.sk/
Ca 4-5107.
Obrázek
Štvornápravový osobný vozeň 3. vozňovej triedy celokovovej stavby Ca 4-5107 (výrobca Ringhoffer Praha, rok výroby 1931, výrobné číslo 125 292) je predstaviteľom prvej väčšej série celokovových rýchlikových vozňov, zatiaľ v nitovanom (nezvarovanom) vyhotovení, s pennsylvánskymi podvozkami. Konštrukciu vozňa pripravovala konštrukčná kancelária smíchovských Ringhofferových závodov od roku 1928 a vozne boli vyrábané v štyroch sériach v období rokov 1930 - 1932 v celkovom počte 41 ks. Predmetný vozeň bol dodaný 8.9.1932 s číslom Ca 4-5107 do domovskej stanice Praha Wilsonovo nádr., počas druhej svetovej vojny bol v prevádzke na Slovensku (snáď pod číslom Ca 3042), v období rokov 1957 - 1966 jazdil pod číslom 3317, v bežnej prevádzke pri ČSD dojazdil pod číslom 21-22 007-?, potom slúžil ako vozeň pracovného vlaku TD Nové Zámky SVS 62 586. Vozeň bol zreštarovaný firmou SŽOS Nové Zámky, práce boli ukončené 7.4.1998. V súčasnosti je vozeň zverený do straostlivosti Klubu priateľov histórie železničnej dopravy Bratislava východ. Zdroj: http://www.mdc.sk/
Ca 4-5079 KHKD
Obrázek
Ca 4-5083 KHKD
Obrázek
Naposledy upravil Tempotaxi dne sob 16 dub, 2016 8:47 pm, celkově upraveno 2
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4304
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Vůz řady Ca r.v. 1930 - "Pancéřák"

Příspěvekod Tempotaxi » sob 16 dub, 2016 5:03 pm

Nejprve jsem přečetl si přiložený návod na stavbu, který je pro vůz v měřítku TT, ale tahle drobnost, když je vůz naprosto stejný i v měřítku HO mně vůbec nemůže rozházet. Nemá opravdu žádnou cenu dělat jiný návod.
Návod říká, že je nejprve dát dohromady kostru skříně. Potřebné díly jsem vyřízl, očistil a začal zpracovávat. Zde jsem narazil na první problém. Nemám dostatečně dlouhou ohýbačku na lepty. Nevadí, stačí si upamatovat na své zámečnické začátky v učilišti. Uřízl dva ocelové pásky a zasunul mezi ně lept. Vše upevnil ve svěráku a ohnul podle potřeby. Na ocelovém hranolku vše ještě doklepal do patřičného tvaru.
Všechny díly sedí perfektně do vyleptaných zámků. Vše jsem pak sletoval jeden celek. Pak jsem sletoval podlahu a zasunul do skříně. Vše opravdu sedí a zatím není žádný problém.
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4304
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Vůz řady Ca r.v. 1930 - "Pancéřák"

Příspěvekod Colonel32 » sob 16 dub, 2016 7:47 pm

Stavebnice je navržena tak, aby bylo možné z ní postavit všechny 4 výrobní série/zakázky typu Ca (Ca 4-5070 až 5084, 4-5085 - 5094, 4-5095 - 5105 a 4-5106 - 5110), včetně prototypu/prvního kusu (4-5070), který se dle fotografií lišil hladkou poprsnicí.
Colonel32
 
Příspěvky: 864
Registrován: čtv 24 pro, 2009 12:43 pm

Re: Vůz řady Ca r.v. 1930 - "Pancéřák"

Příspěvekod Tempotaxi » sob 16 dub, 2016 8:17 pm

Vůz 5070 ji má totiž na tovární fotce hladkou poprsnici.
Obrázek
zdroj: K-report.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4304
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Vůz řady Ca r.v. 1930 - "Pancéřák"

Příspěvekod Tempotaxi » sob 16 dub, 2016 8:26 pm

Podle návodu nejpracnější část modelu bude střecha. Zase tak strašný to není, ale modelář si vyhraje. Zatím je střecha jako základ. Prohlubně jsem zacínoval, ale přesto tam jsou. Zkusmo jsem přiložil finální střechu a zdá se, že to bude dobrý. Pokud se nemusí letovat střecha, tak bude ještě lepší tvar střechy vytmelit. Jistě si někdo řekne. Proč není střecha jako odlitek. Pak zase bude problém usadit střechu odlitou na leptanou skříň.
Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4304
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Vůz řady Ca r.v. 1930 - "Pancéřák"

Příspěvekod Colonel32 » sob 16 dub, 2016 8:35 pm

Střecha jako odlitek má problém v tom, že se musí dělat komplet znova při přeměřítkovávání. A na téhle jsou navíc skvěle vidět nejtky. Tohle vůbec bude ideální model pro "počítače nýtů".
Colonel32
 
Příspěvky: 864
Registrován: čtv 24 pro, 2009 12:43 pm

Re: Vůz řady Ca r.v. 1930 - "Pancéřák"

Příspěvekod Tempotaxi » sob 16 dub, 2016 8:52 pm

Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4304
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Vůz řady Ca r.v. 1930 - "Pancéřák"

Příspěvekod michal_n_cz » ned 17 dub, 2016 12:07 am

No toto ... že by konkurence Merkuru :lol:

Leptík vypadá moc prima. Říkám - dost vhodná předloha pro tuhle technologii. Přesto mám nějaké nápady co tam dodělat či vylepšit. Má to smysl pojmenovat a sepsat - dodělají to tam? Rád to sepíšu. Jinak máš tam drobnou chybičku - otočený tři přepážky - podle fotek je chodbička (okýnka ve dvířkách) nad baterkama. Na ověření složitelnosti to samozřejmě nemá vliv. Jsem zvědavý na další progres, ať se daří, hlavně ta střecha ať sedne jak má...
Uživatelský avatar
michal_n_cz
 
Příspěvky: 842
Registrován: stř 09 led, 2008 9:17 pm
Bydliště: Olomouc

Re: Vůz řady Ca r.v. 1930 - "Pancéřák"

Příspěvekod Colonel32 » ned 17 dub, 2016 8:09 am

michal_n_cz píše:No toto ... že by konkurence Merkuru :lol:
Leptík vypadá moc prima. Říkám - dost vhodná předloha pro tuhle technologii. Přesto mám nějaké nápady co tam dodělat či vylepšit. Má to smysl pojmenovat a sepsat - dodělají to tam?


Zkusit to můžeš, ale dost o tom pochybuju (a pokud ano, tak to rozhodně bude stát peníze na výrobu nové šablony). Proč jsi s tím nepřišel dříve? Třeba ve chvíli, kdy jsem psal, že se o výrobě pancéřáku jedná?
Colonel32
 
Příspěvky: 864
Registrován: čtv 24 pro, 2009 12:43 pm

Re: Vůz řady Ca r.v. 1930 - "Pancéřák"

Příspěvekod Tempotaxi » ned 17 dub, 2016 8:26 am

michal_n_cz píše:No toto ... že by konkurence Merkuru :lol:

Leptík vypadá moc prima. Říkám - dost vhodná předloha pro tuhle technologii. Přesto mám nějaké nápady co tam dodělat či vylepšit. Má to smysl pojmenovat a sepsat - dodělají to tam? Rád to sepíšu. Jinak máš tam drobnou chybičku - otočený tři přepážky - podle fotek je chodbička (okýnka ve dvířkách) nad baterkama. Na ověření složitelnosti to samozřejmě nemá vliv. Jsem zvědavý na další progres, ať se daří, hlavně ta střecha ať sedne jak má...

Já se ptám, o jaké nápady se jedná. Nemusí jít o přesné technické názvy.
Model nebude mít vnitřní zařízení, tak vnitřní vzpěry neřeším. Pokud bude mít někdo zájem tam vtěsnat sedačky, všechny přepážky a popřípadě doplnit osvětlení vozu, tak se s tím musí počítat. Pak se musí i přizpůsobit sestava modelu. To znamená vše mít samostatně sestavené (skříň se střechou, vnitřní zařízení, spodek vozu). Vše se pak musí sešroubovat nebo jinak spojit v celek, tak aby vše šlo zase rozebrat.
Umístění beden pod vozem. Zde podle odborníků to není jasné, zda je vše na straně chodbičky. Dochované vozy jsou už dílensky předělané vozy.
To bylo první, na co jsem se ptal.
Další dotaz jsem měl i na barvu a odstín vozu.
Další dotaz je třeba přechodové měchy. Dochované vozy je už nemají.
Vždy u historických vozů bude hledání a tápaní co jak bylo.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4304
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Vůz řady Ca r.v. 1930 - "Pancéřák"

Příspěvekod Tempotaxi » ned 17 dub, 2016 9:39 am

Nesrovnalosti.
O něco výše jsem přiložil výkres a přitom v knize „Osobní vozy ČSD od ing Jindry a ing. Frolika" (NADAS 1967) je úplně jiný náčrtek vozu a fotka vozu. Větráky oken a krátké (na fotce dlouhé) vzpínadlo.
Obrázek
Obrázek
Druch přechodu - přechodový můstek a měch.
Okna - rámy oken . dřevěná nebo kovová.

:arrow: Dále na modelu není a vše se bude muset doplnit.
Umístění dynama na podvozku na konzole podvozku v podélné ose vozu. Náhon řemen.
Vyztužení spodku - vzpínadly. :?:
Soustava brzdy - Westinghouse W.
Parní nízkotlaké topení o průměru 50 mm ve spodku vozu.

:?: Další téma může být i okapnička na střeše. Někde je a někde není.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4304
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Vůz řady Ca r.v. 1930 - "Pancéřák"

Příspěvekod Colonel32 » ned 17 dub, 2016 12:41 pm

Tempotaxi píše:Nesrovnalosti.
O něco výše jsem přiložil výkres a přitom v knize „Osobní vozy ČSD od ing Jindry a ing. Frolika" (NADAS 1967) je úplně jiný náčrtek vozu a fotka vozu. Větráky oken a krátké (na fotce dlouhé) vzpínadlo.


No pane kolego, ta chyba v knize je už přece naprosto legendární. Na fotografii je zachycen jiný typ vozu, o generaci starší vůz, zpětně označovaný jako "předpancéřák".

Tempotaxi píše:Okna - rámy oken . dřevěná nebo kovová.


Rámy oken z výroby kovové. Pokud má nějaký současný vůz dřevěné rámy, je to z důvodu šetření při obnově do +- muzejního stavu.

Tempotaxi píše: :?: Další téma může být i okapnička na střeše. Někde je a někde není.


Vozy 1. série diagonálně, vozy 2. a vyšší série vodorovně.

Tempotaxi píše:Vyztužení spodku - vzpínadly. :?:


Vzpínadla na (metafoicky i doslova) celokovový vůz? To jsem jako nečetl :D
Colonel32
 
Příspěvky: 864
Registrován: čtv 24 pro, 2009 12:43 pm

Re: Vůz řady Ca r.v. 1930 - "Pancéřák"

Příspěvekod Tempotaxi » ned 17 dub, 2016 1:11 pm

Jenže ta chyba není jenom v knize, ale je i na parostroji, kde jsou oba výkresy.
Vždy platí, co je psáno, je dáno. Každý modelář si nejprve nastuduje potřebnou literaturu, plánky a fotky. A zde může být problém záměna fotek, plánů atd.
Vzpínadla jsou v knize opravdu napsaná.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4304
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Vůz řady Ca r.v. 1930 - "Pancéřák"

Příspěvekod Tempotaxi » ned 17 dub, 2016 1:20 pm

Dále jsem pokračoval v oplášťování střechy. Opravdu jednoduché, ale dlouho jsem usazoval střechu na místo. Oproti návodu jsem postupoval jinak. Usadil jsem střechu na jedné straně a zajistil vázacím drátem a na druhé straně jsem udělal totéž. Pak se ještě zajistila střecha drátem na dvou místech. Pokud to bylo v pořádku usazené, tak sletoval čela a naddveřní část. Pak se sletovalo to ostatní.
Dalo to trochu práce, ale v modelařině to jinak nejde.
Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4304
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Další

Zpět na Stavba osobních a nákladních vozů

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 13 návštevníků