Osobní vozy II.epocha

Stavba a přestavba nákladních a osobních vozů všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Osobní vozy II.epocha

Příspěvekod radeksindy » pon 29 led, 2018 8:33 am

Přiznám se, že se v dotazu moc nevyznám. Hlavně proto, že požadavek se vztahuje k délkám skříní, která nebyla nikdy používána jako parametr vozů ani u tehdejších lidí ani u historiků. Hlavně ve výkresech i typácích je standardně kótována délka rámu, které je kratší.

Ca: Vozy s rozvorem otočných čepů 12 m se stavěly ve skupině Ia i Ib, všechny měly délku rámu 16 850 mm, což odpovídá délce skříně 16 900 mm. Ve skupině Ia to bylo 20 ks z let 1900 a 1901 z Kopřivnice, ve vozové skupině Ib je postavil Ringhoffer (1902), těch bylo 12 ks. U všech bylo 83 míst k sezení, za první republiky se udává 75 míst. Vozy měly 9 a půl oddílu, z toho 5 oddílů bylo v kupé, kde byla obsaditelnost 8 míst, 4 oddíly byly otevřené a některé lavice byly prodloužené. U ČSD čísla 4-5110 a výše.

Vozy Buďtěhradské dráhy u ČSD označené Ca 4-5710 byly sice postaveny na stejné spodku, ale uspořádání měly jiné.

Tolik k vozům Ca, snad je v tom odpověď :)
radeksindy
 
Příspěvky: 2511
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Osobní vozy II.epocha

Příspěvekod Tax » pon 29 led, 2018 9:31 am

radeksindy píše:Tolik k vozům Ca, snad je v tom odpověď :)

Ďakujem za odpoveď ... No jednoznačne je v tom chaos. Pri dĺžke skrine 16,9 m 9 a pol oddielu je nemysliteľné. Včera som experimentoval v 3D a došiel som k záveru že mi vyjde 1450 mm na oddiel pri 9 oddieloch. Ale to sú ničím nepodložené špekulácie. Dlhšie Ca mali 4 kupé, jeden dvojjodiel a jeden trojoddiel. Tam mi vychádza obsaditeľnosť 72 miest. Knižka Osobné vozy Buštěhradskej dráhy udáva pre kratší starší Ca tiež 72 miest. Potrebujem vedieť aké bolo usporiadanie oddielov, bez nejakého výkresu je to na úrovni špekulácií
Napríklad u dlhších vozov ABCa viem o troch rôznych usporiadaniach interiéru ktoré sú zdokumentované. A tieto tri druhy majú rôzne bočnice podľa toho aké oddiely mali, šírka okien sa odvodila od kupé.
Jedna verzia mala 2 polkupé 1. tiedy, 2 a pol kupé druhej triedy, 2 kupé 3. triedy a jeden otvorený dvojoddiel 3. triedy. Druhá verzia mala 4 kupé 3. triedy. Tam sú bočnice a okná v podstate zhodné s predchádzajúcou verziou.
Tretia verzia mala 1 a pol kupé 1. triedy, 3 kupé 2. triedy a 3 kupé 3. triedy.
Jednoducho potrebujem nejaký výkres kde môžem vidieť aké bolo usporiadanie interiéru, ako boli usadené okná na bočnici a aké číslo zodpovedá takému vozu.

Pohľad zo strany chodby, pekný chaos:

Obrázek
Uživatelský avatar
Tax
 
Příspěvky: 191
Registrován: sob 12 led, 2008 12:16 pm
Bydliště: Bratislava

Re: Osobní vozy II.epocha

Příspěvekod radeksindy » pon 29 led, 2018 10:04 am

Pri dĺžke skrine 16,9 m 9 a pol oddielu je nemysliteľné. Včera som experimentoval v 3D a došiel som k záveru že mi vyjde 1450 mm na oddiel pri 9 oddieloch. Ale to sú ničím nepodložené špekulácie. Dlhšie Ca mali 4 kupé, jeden dvojjodiel a jeden trojoddiel.

Žádné špekulace, informace které dávám jsou z výkresů, seznamů dalších originálních zdrojů.

Ca BEB má jen 72 míst, protože měl 9 oddílů po 8 místech. Na koncích vozů jsou záchody. Šířka oddílu je 1490 mm, ale ve voze nebyly mezi všemi oddíly přepážky. Šířka mezi sedadly je 550 mm, lavice má 470 mm, někde se k tomu musí připočíst 30 m stěna.

Ca kkStB má 9 a 1/2 oddílu, protože záchod je jen na jedné straně, na druhé vznikl půl oddíl (otevřený). Vypočtených 1450 mm na oddíl je odpovídajících. Formálně má psáno 6 oddílů, protože 5 je uzavřených v kupé a 4 a 1/2 je jich fiktovních (otevřených) ve společném prostoru. Základních devět oddílů (ať už uzavřených nebo otevřených) bylo ve vozech Ca při všech délkách, lišili se tedy jen svou světlostí a případným využitím prosoru druhého záchodu pro půl oddíl.
radeksindy
 
Příspěvky: 2511
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Osobní vozy II.epocha

Příspěvekod radeksindy » pon 29 led, 2018 10:08 am

Pri dĺžke skrine 16,9 m 9 a pol oddielu je nemysliteľné. Včera som experimentoval v 3D a došiel som k záveru že mi vyjde 1450 mm na oddiel pri 9 oddieloch. Ale to sú ničím nepodložené špekulácie. Dlhšie Ca mali 4 kupé, jeden dvojjodiel a jeden trojoddiel.

Žádné špekulace, informace které dávám jsou z výkresů, seznamů dalších originálních zdrojů.

Ca BEB má jen 72 míst, protože měl 9 oddílů po 8 místech. Na koncích vozů jsou záchody. Šířka oddílu je 1490 mm, ale ve voze nebyly mezi všemi oddíly přepážky. Šířka mezi sedadly je 550 mm, lavice má 470 mm, někde se k tomu musí připočíst 30 mm stěna.

Ca kkStB má 9 a 1/2 oddílu, protože záchod je jen na jedné straně, na druhé vznikl půl oddíl (otevřený). Vypočtených 1450 mm na oddíl je odpovídajících. Formálně má psáno 6 oddílů, protože 5 je uzavřených v kupé a 4 a 1/2 je jich fiktovních (otevřených) ve společném prostoru. Základních devět oddílů (ať už uzavřených nebo otevřených) bylo ve vozech Ca při všech délkách, lišili se tedy jen svou světlostí a případným využitím prosoru druhého záchodu pro půl oddíl.
radeksindy
 
Příspěvky: 2511
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Osobní vozy II.epocha

Příspěvekod Tax » pon 29 led, 2018 11:09 am

radeksindy píše:Ca BEB má jen 72 míst, protože měl 9 oddílů po 8 místech. Na koncích vozů jsou záchody. Šířka oddílu je 1490 mm, ale ve voze nebyly mezi všemi oddíly přepážky. Šířka mezi sedadly je 550 mm, lavice má 470 mm, někde se k tomu musí připočíst 30 mm stěna.

Ďakujem, toto som potreboval vedieť. A čo okná? Klasické 800 m široké alebo mal dvojokná? Ak máte výkres a nejaké iné podklady môžete sa prosím podeliť o to? Internet je na to veľmi skúpy, ja síce niečo mám ale toto práve nie ;)
Inak špekuloval som ako urobiť usporadanie interiéru. Veľký dlhý Ca od ČSD má po dve kupé na koncoch, medzi nimi sú dva otvorené oddiely. Pancierak to má rovnako. Ale u vozov s kkStB sa prikláňam k tomu čo je u dlhších Ca, teda 4 kupé na jednej strane a dva otvorené priestory na druhej. Vlastne podobne to je aj u rybáka. Teda nebude zlé ak urobím 4 kupé, jeden dvojoddiel a jeden trojoddiel.

radeksindy píše:Ca kkStB má 9 a 1/2 oddílu, protože záchod je jen na jedné straně, na druhé vznikl půl oddíl (otevřený). Vypočtených 1450 mm na oddíl je odpovídajících. Formálně má psáno 6 oddílů, protože 5 je uzavřených v kupé a 4 a 1/2 je jich fiktovních (otevřených) ve společném prostoru. Základních devět oddílů (ať už uzavřených nebo otevřených) bylo ve vozech Ca při všech délkách, lišili se tedy jen svou světlostí a případným využitím prosoru druhého záchodu pro půl oddíl.

No tu ja vychádzam z výkresov ktoré publikoval pán Ivo Mahel, tam je záchod z oboch strán. Ale to je jedno. Tu som použil to čo som videl ;) Je to aj tu kdesi tu v tomto vlákne, publikoval to Tempotaxi

Aby nedošlo k omylu, tak pôvodné verzie robiť nebudem, robím až stav po rekonštrukciách v železničných dielňach ČSD, teda už s oplechovanou strechou, jednoduchším oplechovaním bočníc, s vetrákmi LP a s elektrickým osvetlením. Akurát BCa je troška výnimkou, je tak ako som to videl na fotkách aj vo výkresoch.
Uživatelský avatar
Tax
 
Příspěvky: 191
Registrován: sob 12 led, 2008 12:16 pm
Bydliště: Bratislava

Re: Osobní vozy II.epocha

Příspěvekod radeksindy » úte 30 led, 2018 9:01 am

Koukal jsem na detaily a má se to tak:

Ca BEB: Okno široké 600mm, dvojitá okna z výroby ve III. třídě nebyla, většinou k tomu došlo kvůli degradaci celého vozu. Platí i pro ostatní dráhy.

Ca kkStB: Dva záchody jsou až ve vozech s rozvorem větším než 12 m.
radeksindy
 
Příspěvky: 2511
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Osobní vozy II.epocha

Příspěvekod Tax » úte 30 led, 2018 9:19 am

radeksindy píše:Koukal jsem na detaily a má se to tak:


Díky moc, medzitým mi prišiel aj výkres od Ivo Mahela. Okná som urobil troška širšie, ale to upravím, je tam 5 kupé a jeden štvoroddiel. Namiesto " úborny" polodiel s krátkou lavicou.
Uživatelský avatar
Tax
 
Příspěvky: 191
Registrován: sob 12 led, 2008 12:16 pm
Bydliště: Bratislava

Re: Osobní vozy II.epocha

Příspěvekod Tax » stř 31 led, 2018 11:16 pm

Takto by mohol vyzerať Ca krátky ex. kkStB:

Obrázek

A takto Ca krátky ex. BEB:

Obrázek

a nakoniec takto nejako súprava v zložení krasin 456.007, poštový Fa 9110, dlhý Ca 4-5571, krátky BCa 2-8692, krátky Ca 4-5410 ex. kkStB a krátky Ca 4-5710 ex. BEB. Pretože dostupného materiálu je veľmi málo tak je to polofikcia, ale mysím že nie som ďaleko od tvaru ako to mohlo yzerať v prvej polovici 30-tych rokov.

Obrázek

Normálne som dostal chuť postupne spracovať to pre 3D tlač. Samozrejme v H0

Ďakujem všetkým kto mi poradil či poskytol materiál, menovite to sú p. Ivo Mahel, Colonel32 a radeksindy ;)
Uživatelský avatar
Tax
 
Příspěvky: 191
Registrován: sob 12 led, 2008 12:16 pm
Bydliště: Bratislava

Re: Osobní vozy II.epocha

Příspěvekod Colonel32 » čtv 01 úno, 2018 2:05 pm

Zklamu tě, ale máš tam jeden zásadní rozpor, který absolutně vylučuje dataci do první poloviny 30. let.

Chce někdo hádat, nebo to mám prozradit rovnou?
Colonel32
 
Příspěvky: 855
Registrován: čtv 24 pro, 2009 12:43 pm

Re: Osobní vozy II.epocha

Příspěvekod hank » čtv 01 úno, 2018 5:07 pm

Colonel32 píše:Zklamu tě, ale máš tam jeden zásadní rozpor, který absolutně vylučuje dataci do první poloviny 30. let.

Chce někdo hádat, nebo to mám prozradit rovnou?


Číslo poštovního vozu má tvar platný až od r. 1957, a to jen pro vozy v rychlíkové dopravě (po degradaci na provoz v osobních vlacích by to bylo Fa 9-0110). Ve 30. letech by to mělo být Fa 5-xxxx. (Přečíslovací seznamy bohužel nemám.)
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6073
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Osobní vozy II.epocha

Příspěvekod Colonel32 » čtv 01 úno, 2018 6:29 pm

Tak já měl spíš na mysli to, že podle obrázku už má ten poštovní vůz demontovaný světlík, což mi přijde jako nesmysl v době, kdy tyto vozy stále ještě opouštěly továrny. (i poslední tři vozy z roku 34 ho z výroby měly, už jen neměly brzdařskou budku). Ale číslo z pozdějšího období je taky správná poznámka.

Jinak mi přijde zvláštní, že v soupravě není řazen jediný služební vůu nebo vůz se služebním oddílem, ale to je věc, kterou si netroufnu rozporovat.
Colonel32
 
Příspěvky: 855
Registrován: čtv 24 pro, 2009 12:43 pm

Re: Osobní vozy II.epocha

Příspěvekod Tax » čtv 01 úno, 2018 8:39 pm

Colonel32 píše:Zklamu tě, ale máš tam jeden zásadní rozpor, který absolutně vylučuje dataci do první poloviny 30. let.
Ja viem, Fa 9110 tam nepatrí. Z dôvodu že ešte nemám hotovú verziu pre 30-te roky tak som použil model ktorého predloha stojí dnes v MDC Bratislava :mrgreen: Správne by malo byť použité číslo v intervale Fa 5-2000 až 2084. Ale neviem ktoré bolo práve na tomto voze, ani neviem či tie okná a dekle na streche sú z už výroby alebo až po rekonštrukcii a odstránení nástrešku. Berte to ako provizórium kým sa dopátram k správnemu pôvodnému číslo tohto vozu, alebo kým urobím nejaký iný.
Služobný voz sa ešte len začne rodiť, podklady mi prišli len tento týždeň.

Mne skôr v tom príspevku išlo o tie "krátke" Ca-čka z kkStB a BEB. Samozrejme privítam konštruktívnu kritiku a aj prípadnú pomoc s informáciami

Páni, prajem vám pekný večer

Tax
Uživatelský avatar
Tax
 
Příspěvky: 191
Registrován: sob 12 led, 2008 12:16 pm
Bydliště: Bratislava

Re: Osobní vozy II.epocha

Příspěvekod radeksindy » čtv 01 úno, 2018 9:09 pm

Popravdě řečeno vozy jsou od pohledu špatně, mají divné proporce bočnic.

1. Zcela jistě nejsou správně u vozu BEB šířky oken. Okno má 600 mm, tak mi při šířce oddílu 1490 mm vychází mezi okny 890 mm. Na obrázku je to opačně, okno je širší. Ani u vozu kkStB se mi to nezdá správně.
2. Odkud pochází informace, že okna na záchod jsou dělená? Platí i pro kkStB vůz.
3. Větrače byly nad všemi okny, i nad záchodovým.
4. Pohled z boku hodně ruší typ písma a jeho velikost.
radeksindy
 
Příspěvky: 2511
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Osobní vozy II.epocha

Příspěvekod Tax » čtv 01 úno, 2018 9:43 pm

radeksindy píše:Popravdě řečeno vozy jsou od pohledu špatně ...

Díky za pripomienky. Okná opravím. Mám na to pomerne primitívny ale jednoduchý recept. 1 pixel = 1 cm. ale čiara na výkrese je hrubá ako slonia noha, na ňu sa nedá spoľahnúť, to urobí aj +- 10 cm
Delené okná som vyfotil na muzeálnych vozoch v MDC, je pravda že u dvojnápravových som videl delené aj nedelené okná, na štvornápravových som videl okná delené. Z nich je požičaná textúra. Nie je problém dať tam nedelené okno ak si myslíte že tam patrí také. Preto sa pýtam a preto som sem dal screeny. Kto sa neopýta ten sa nič nedozvie.
Vetrače nad záchodovými oknami na niektorých výkresoch sú, na niektorých nie. Na "dlhom" Ca ex. kkStB je kreslené delené okno s vetračom a protiľahlé okno na chodbe vetrač nemá. Tak si vyberte čo z toho. Nie je problém vetrač tam dať. Je to len vec kópie a posunutia objektu s pár polygónmi.
Písmo je ČSD font pre Windows ktorý urobili modelári. Sú tri druhy a ja neviem ktorý z nich je ten lepší. Určite nepoužívam Arial. Tiež je jasné že nepoužívam font pre radové tabuľky, hoci nájdeme rozpor aj tam. Jednotka ( u radových tabuliek ) je niekde zobrazovaná I ale aj 1 ...

Prajem Vám pekný večer

Tax
Uživatelský avatar
Tax
 
Příspěvky: 191
Registrován: sob 12 led, 2008 12:16 pm
Bydliště: Bratislava

Re: Osobní vozy II.epocha

Příspěvekod radeksindy » pát 02 úno, 2018 9:56 am

Moc fotek z II.epochy není, ale půlených oken si lze všimnout u některých Gölsdorfů. To proto, že tyto vozy je tam od určité doby měly z výroby. Dostaly je například i Rybáky vyrobené pro kkStB. Ale na vozech se staršími skříněmi je z té doby neznám, nemůžu je vyloučit, nenašel jsem žádnou fotku s nimi. Po válce už je to jiné, ale to rychle zmizely z provozu.

Větrače měly vozy kkStB, ale v tomto případě i BEB, nad všemi okny. Jejich zaslepování znám až z doby poválečné, ale nebylo to pravidlem.

U výkresu záleží kdo ho kreslil, podle čeho a co má zachycovat.
radeksindy
 
Příspěvky: 2511
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

PředchozíDalší

Zpět na Stavba osobních a nákladních vozů

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 návštevníků