Osobní vozy II.epocha

Stavba a přestavba nákladních a osobních vozů všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Osobní vozy II.epocha

Příspěvekod radeksindy » ned 16 úno, 2020 8:23 pm

juro: Délkově je Ce správně, okno má být 700 mm (8 mm), mezi nimi 900 mm (10,3 mm). Jen odskoky krajních oken od představků jsou kratší, tam chybí v součtu asi 1 mm. Střecha je úplně mimo. S tím nepůjde nic udělat, většina ploších střech neměla na koncích to typické zaoblení. U 8m vozů bylo od okapu nahoru cca 440 mm, u předchozích verzí se 7m rozvorem 330 až 390 mm (pomalu to s časem rostlo). U kratších vozů byla i menší okna, takže rozřezávaním si človek moc nepomůže, vzniknou jenom jiné chyby.
radeksindy
 
Příspěvky: 2511
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Osobní vozy II.epocha

Příspěvekod kokr » ned 16 úno, 2020 8:25 pm

Pro ten odlitek ABe by snad měl být použitelný tento obtisk? Jiran https://lh3.googleusercontent.com/J-H96 ... 09-h538-no

Ještě by se mohl postavit jako Az 1-0017 KHKD https://www.khkd.cz/vozidla%20khkd/voz_sal/Az1-0017.JPG viz příloha.
Přílohy
P7189896.JPG
Az 1-0017
kokr
 
Příspěvky: 88
Registrován: ned 11 pro, 2011 11:41 am

Re: Osobní vozy II.epocha

Příspěvekod juroH0 » ned 16 úno, 2020 10:30 pm

Hanku, Radek: ďakujem za info. Takže z neho nič schopné postaviť nejde. Ak naňho teda raz príde, tak je jedno aké číslo dostane, vždy to bude somarina :D

Kokr: neviem, rozptyl čísel čo písal hank je iný než na tomto obtisku. Budem sa držať toho, čo mi poradil. A aj tak chcem rozmiestnenie ako za 1.ČSR.
Ďakujem za tip na ten salónny, je to zaujímavá možnosť :)
H0(e), DCC, epocha II-III
7", 1:4
Uživatelský avatar
juroH0
 
Příspěvky: 900
Registrován: stř 11 dub, 2007 12:59 pm
Bydliště: Slovensko

Re: Osobní vozy II.epocha

Příspěvekod hank » pon 17 úno, 2020 7:20 am

juroH0 píše:...rozptyl čísel čo písal hank je iný než na tomto obtisku...


...protože obtisk má zřejmě znázorňovat stav už po přečíslování v 50. letech. Podívej se na škrtnuté číslo v rámečku na podélníku. Neumím posoudit, jestli je to nové číslo správně, jestli je v souladu s označením konkrétního vozu řadou ABe a zda jde o stav před nebo po zrušení 3. vozové třídy. Ale je dost možné, že aspoň po nějakou dobu vůz takové číslo v 50. letech mohl nést.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6073
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Osobní vozy II.epocha

Příspěvekod juroH0 » pon 17 úno, 2020 8:17 am

To preškrtnuté číslo by sedelo, rozmiestnenie v 50. rokoch tiež. A číslo posúdiť neviem. Sám vychádzal len z Parostroja a údajov z knižky od p. Zusky.
H0(e), DCC, epocha II-III
7", 1:4
Uživatelský avatar
juroH0
 
Příspěvky: 900
Registrován: stř 11 dub, 2007 12:59 pm
Bydliště: Slovensko

Re: Osobní vozy II.epocha

Příspěvekod Bw_Ig » sob 26 zář, 2020 1:36 pm

Není to nic nového, ale... je to velký počin v digitalizaci a hlavně ve zveřejnění továrních fotografií fy. Ringhoffer.
Pravděpodobně to odborná veřejnost již zaznamenala. Pro ty kdož to nevědí, zde odkaz na stránku SOA Praha, fond Ringhoffer.

https://ebadatelna.soapraha.cz/pages/Se ... 7590BEEA?0

Do okénka název archiválie stačí napsat Ringhoffer - a ono už samo vám ukáže seznam albumů, stačí kliknout na název a pak odkaz. Foto v kvalitě dostačující ( i ke stažení), jak pro historické bádání, tak i detailní modelování.
Děkuji za aktuální digitalizaci archivního fondu (aspoň jeho části), tak význačného výrobce kolejových vozidel.
Bw_Ig
 
Příspěvky: 210
Registrován: pát 01 led, 2016 6:10 pm

Re: Osobní vozy II.epocha

Příspěvekod radeksindy » sob 26 zář, 2020 2:24 pm

Jenom drobná oprava. Nejedná se o tovární fotografie ve smyslu skenů z originálů, ale skeny různých tištěných katalogů uložených v SOA Praha. Originální skla a skeny z nich se stále nacházejí v majetku VÚKV. Ale v katalozích se nacházejí fotky, k nimž se už skal nezachovala. Ale super počin to rozhodně je.
radeksindy
 
Příspěvky: 2511
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Osobní vozy II.epocha

Příspěvekod Střelec » ned 24 črc, 2022 6:47 pm

Čtyřokna - kolik a jakých vlastně bylo?
Už se to tu sice párkrát probíralo, ale nesystematicky a na různých místech (včetně nedávno vloženého odkazu na Zuskovy články o přestavbách, který se mi nedaří zpětně dohledat). Momentálně mám povědomí o několika variantách. Ze základního pětiokna od Adastu jdou udělat klasicky oplechovaná čtyřokna s kamny a bez kamen, dále by z daného polotovaru měl jít vůz se služebním oddílem a BCi. Další variantou byly vozy obložené svislými peřejkami a od čtyřokna byla odvozena i varianta BCi, kde ne jednom konci bylo kupé s dvojitým oknem. Samozřejmě předpokládám, že dále se vozy dělily na kusy s brzdou a kusy bez brzdy. Netušíte, jaké měly tyto vozy označení a kde všude složily? K oplechovaným kusům s kamny se tu mihlo označení Ci 4-6001 - 6004 (předpokládám, že se připřahaly k motorovým vozům). Co se týká výskytu - píše se o dvou kusech v Rakovníce a pak je jich několik (souprava) na fotografiích z Mirošovky, bohužel s nečitelným označením. Trosky vybombardované soupravy se zbytky BCi se tu nedávno mihly na nějaké fotografii z konce války snad z Brna
Střelec
 
Příspěvky: 1620
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň

Re: Osobní vozy II.epocha

Příspěvekod radeksindy » ned 24 črc, 2022 7:54 pm

Pojem čtyřokno je nic. Rozlišování vozů podle počtu okýnek bych nechal dětem.

Těch nejkratších vozů bylo několik typů, hlavně jen část je BCi/Ci, ale existovaly také BCl/Cl. Kromě kkStB se nacházely jiné podobné u dalších společností. Takže by to chtělo ten dotaz nějak specifikovat, protože pak se začnou motat staré vozy z 80. let 19. století, novější lokálkové a do toho jak vidím oplechované Cl z dob ČSD. Už jenom dotaz "Kde všude sloužily?" vyvolá u pár vozů pátrání na hodně dlouho a podobného dotazu to nemá cenu ani zkoušet odpovídat.
radeksindy
 
Příspěvky: 2511
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Osobní vozy II.epocha

Příspěvekod Střelec » pon 25 črc, 2022 12:04 pm

Primárně mě zajímají "dřevěné Barušky" (2 kusy) používané jako posilové na tratí Rakovník - Mladotice a blíže nepopsané vozy z dráhy Rokycany - Nezvěstice, které jsou vyfocené na obálce výroční publikace o Mirošovce. Fotka je dost zrnitá a podle viditelného, leč nečitelného označení vozů patrně ještě z monarchie. Vyfocené vozy jsou podobné těm, co kdysi prodával Pragomodel. Dost se podobají i těmto Cl: download/file.php?id=5581&mode=view , jen nemají komín od kamen a na fotce působí dojmem, že jsou dvou různých barev (nebo nové/po dílnách - tmavé a delší dobu jeté - světlé). Jeden restaurovaný Cl nám pobíhá po akcích okolo Plzně, jen kamna má proti plánku na druhé straně uličky...
Střelec
 
Příspěvky: 1620
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň

Re: Osobní vozy II.epocha

Příspěvekod radeksindy » úte 26 črc, 2022 10:40 am

Nevím co jsou dřevěné barušky, ale publikaci o lokálce Rokycany - Nezvěstice mám, takže začnu tady.

Nejprve tím, že krátké vozy na fotografii z Hrádku, se na lokálku dostaly až jako třetí generace. Nejprve byly na lokálce v provozu vozy BCB, později částečně doplněny vozy StEG a teprve po zestátnění přišly vozy podle výkresů kkStB. Fotka pochází tedy z období mezi rokem 1909 (postánění StEG) a počátkem první světové války (vozy mají staré označení). Dva vozy vlevo jsou vozy BCl, protože na obou je krásně ropoznatelná II na jednom konci a odpovídá i nesymetrické umístění lamp na střeše (oddíl II. třídy má svojí lampu). Protože nemají dvojité okno v oddíle II. třídy, tak se jedná o vůz vozové skupiny Ic s rozvorem 4,2 m. Na rozdíl od BCi obdobných parametrů jsou to skutečně lehké vozy, neměly standardní nápravy s průměrem 1000 mm, ale menší 870 mm, jiný pojezd, vylehčený rám, jiné táhlové ústrojí atd. Vozy nebyly oplechovány, měly celodřevěnou skříň. Způsob jakým bylo provedeno bednění vozu z venku se lišil, v dolní části pod poprsnicí měly některé vozy prkna vodorovně, jiné svisle. Na lokálku mohly přijít vozy, které nebyly v majetku jiné lokálky (kromě možného pronájmu za souhlasu majitele). V ředitelství Plzeň v té době byly vozy BCl 7219 až 7223, které patřily kkStB a mohly použity na lokálce. Všechny přešly k ČSD jako BCl 2-9061 až 65 a počátkem 30. let se z nich staly přestavbou CDlm. Sice žádný nebyl daleko (Aš, Ražice, ČB, Tršnice), ale žádný nenalézám na lokálce z Rokycan. Za vozem DF je vůz Cl, tam přichází v úvahu vozy Cl 9651 až 56, 58 - 60, u ČSD nejprve Cl 4-59xx, později některé také upraveny pro motorový provoz. Kamna některé tyto vozy získaly právě až počátkem 30. let při převedení k motorovému provozu.
radeksindy
 
Příspěvky: 2511
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Osobní vozy II.epocha

Příspěvekod Střelec » úte 26 črc, 2022 4:33 pm

Díky za rozsáhlou odpověď, potěšila mě i informace, že některé vozy skončily v pohraničí. Děda jezdil před válkou a po válce v Chebu a za války v Klatovech, tudíž mohl některé potkat. Zajímavá je skutečnost, že některé kusy měly lišty obložení kladené vodorovně - kdysi se tu mihla fotka části vozu, obloženého stejně (mám dojem, že v diskusi o brzdách), bylo to ale vidět jen na detailní záběru - z větší dálky se povrch musel jevit jako hladký. Menší průměr kol u odlehčené konstrukce by vysvětloval relativně krátké pružnice proti standardu.

Co se týká "dřevěné Barušky", jedna je na celkovém snímku rakovnického nádraží (vpravo dole na konci řady odstavených osobních vozů) na str. 58 v publikaci 100 let místní dráhy Rakovník - Mladotice.

Pragomodel nabízel vozy BCl 18-453, Cl 35-061 z monarchie (svsilé peřejky), jako ČSD BCi č-9066, Ci 4-5938, Ci 4-5942, Ci 4-O744 (svislé peřejky) a Ci 4-5816 (oplechovaný). Mám dojem, že někdo dělal Cl v H0 v leptu.

Snímek vybombardovaného BCi z Brna https://brnenska.drbna.cz/zpravy/spolec ... -internetu ukazuje výbuchem rozcapený vůz, ze kterého zbyla polovina s druhou třídou (dvojdílné okno na konci, jednoduché před ním), protektorátním znakem (?) uprostřed a díky zrnitosti bohužel nečitelným číslem. Z trosek soudím, že vůz mohl být možná oplechovaný.

Další vozy se čtyřmi okny a uzavřenými plošinami se mihly v některém z "ostravských" dílů seriálu "Zaniklé tratě" - ale ty v letmém záběru připomínaly designem spíš klasické Rybáky a patrně působily jen na místních průmyslových tratích s osobní dopravou. Kromě nich se tam na nějakém historickém snímku mihla i souprava podivných hybridů, které by se daly nejsnáze popsat jako zetky s otevřenými plošinami na obou koncích a dodělanými okny, přičemž jim uprostřed zbyla nakládací vrata. Okna měly po dvou z každé strany vrat a k tomu vnější výztuže (či kostru).
Střelec
 
Příspěvky: 1620
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň

Re: Osobní vozy II.epocha

Příspěvekod hank » úte 26 črc, 2022 5:42 pm

Střelec píše:Další vozy se čtyřmi okny a uzavřenými plošinami se mihly v některém z "ostravských" dílů seriálu "Zaniklé tratě" - ale ty v letmém záběru připomínaly designem spíš klasické Rybáky a patrně působily jen na místních průmyslových tratích s osobní dopravou.


Vítkovická závodní dráha si stavěla osobní vozy ve svých dílnách. Jestli se nemýlím, jeden je v depozitáři NTM v Chomutově.

Střelec píše:Kromě nich se tam na nějakém historickém snímku mihla i souprava podivných hybridů, které by se daly nejsnáze popsat jako zetky s otevřenými plošinami na obou koncích a dodělanými okny, přičemž jim uprostřed zbyla nakládací vrata. Okna měly po dvou z každé strany vrat a k tomu vnější výztuže (či kostru).


To byly německé Behelfspersonenwagen MCi-43 na bázi nákladních vozů Glmhs Leipzig. V letech 1943-44 jich bylo postaveno přes 5000 a v NDR jezdily ještě v 60. letech. U nás jezdily jako posilové v Posázaví, ale v tom filmu mohly být záběry např. z vlečky Zbrojovky Vsetín, kde bývala závodová osobní doprava. U nás měly řadu Ciz, po r. 1956 Biz. Modely v H0 dělá ROCO, v TT Hädl, Busch a Tillig, v eNku Minitrix. Od Hädla jsou v TT k mání i s nápisy ČSD.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6073
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Osobní vozy II.epocha

Příspěvekod Střelec » stř 27 črc, 2022 5:10 am

To byla fotka z první epochy - plošiny měly střechu jako u klasických osobáků, jinak se to dost podobalo Zl (nebo zetkám s plošinami na úzkou, byť to asi byl normální rozchod). Ciz mám v H0 od Sachsenmodelu(?), na minikolejiště je to dost velký vůz.
Střelec
 
Příspěvky: 1620
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň

Re: Osobní vozy II.epocha

Příspěvekod hank » stř 27 črc, 2022 6:03 am

Něco takového?
Pruský...
fak_vuz_kpev.jpg

...saský...
fak_vuz_sa.jpg

...bavorský.
fak_vuz_bay.jpg

Ale zdejší (= rakouské, československé) fakultativní vozy (tj. vozy použitelné s minimální úpravou buď jako nákladní nebo osobní, případně služební nebo se osobní služebním oddílem) vypadaly jinak.

O pruských vozech tohoto typu více viz tady:
http://www.mkb-berlin.de/fz_mkb12.htm
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6073
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

PředchozíDalší

Zpět na Stavba osobních a nákladních vozů

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 7 návštevníků