Speciální drážní vozidla.

Stavba a přestavba nákladních a osobních vozů všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Speciální drážní vozidla.

Příspěvekod Tempotaxi » pát 04 zář, 2015 5:21 pm

Naposledy upravil Tempotaxi dne pát 04 zář, 2015 6:05 pm, celkově upraveno 1
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4846
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Speciální drážní vozidla.

Příspěvekod Tempotaxi » pát 04 zář, 2015 5:52 pm

Jeřáb MGV.
Výroba Györ – vagónka Wilhelma Piecka.
- objednávky v roce 1951
- dodáno v roce 1953 v počtu 4 kusů.

Jeřáby:
- č. 05 závod SNP n.p. Kříž nad Hronom
- č. 09 Vítkovice n.p. Ostrava Kunčice a v roce 1954 železniční stavitelství Košice
- č. 10 překladiště Čierná nad Tisou
- č. 13 trať Družby, Kysak

Nákres jeřábu byl už v roce 1946. Prototyp parního jeřábu 45 tun byl vyroben v roce 1947 a od roku 1948 do roku 1949 bylo vyrobeno 17 kusů, z toho 11 kusů pro export. V roce 1953 byla započata výroba prototypu motorového jeřábu 50 tun a dokončen byl v roce 1955. V roce 1954 byl upraven profil jeřábu 45 tun a jeřáby se exportují do SSSR v údajném počtu 299 kusů.

Konstrukční uspořádání jeřábu MGV je podobné jako u parního jeřábu Škoda.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4846
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Speciální drážní vozidla.

Příspěvekod Tempotaxi » sob 05 zář, 2015 8:59 am

Na pražské modelářské burze jsem před několika lety zakoupil modely jeřábů. Které jsem pak předělával a dodělával podle dostupných fotek a plánků.
Obrázek
Obrázek

Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4846
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Speciální drážní vozidla.

Příspěvekod Tempotaxi » sob 05 zář, 2015 9:07 am

Když jeřáb, tak něco pořádného. :D :lol: :roll:
http://vehiculesmilitaires.forumactif.com/t10332-diplodocus
Dokonce je stavebnice v HO. :shock: :o :wink:
http://www.milinfo.org/article-23729593.html
A zde je pak model.
http://ptitrain.free.fr/webptitrain/reportages/salonmaquette2001/7/diploahi.jpg

Váha jeřábu 317 tun.
Celková délka jeřábu 87 m.
Naposledy upravil Tempotaxi dne sob 05 zář, 2015 5:25 pm, celkově upraveno 3
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4846
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Speciální drážní vozidla.

Příspěvekod Jardax » sob 05 zář, 2015 11:43 am

Tempotaxi: Ty jsou luxusni, co bylo vychozim modelem?
N scale a vsechno kolem 1/150
Uživatelský avatar
Jardax
 
Příspěvky: 159
Registrován: pon 09 bře, 2009 1:58 pm
Bydliště: Praha

Re: Speciální drážní vozidla.

Příspěvekod Tempotaxi » sob 05 zář, 2015 12:44 pm

Jak už jsem psal, zakoupil jsem jeřáby na pražské burze.

Jeřáb EDK 300/5 byl prostě nedodělán. Trošku se upravil spodek. Doplnil se na čelech plech, brzdová kola, tažné kotvičky, madla a žebříky. Změnilo upevnění zvedací rampy. Na skříni se změnilo zábradlí a doplnilo se žebříkem a schody na ochoz jeřábu. Dále se model doplnil vnitřním zařízením a kličky. Předělalo se celé lanový a doplnilo se scházejícím vedením lan. Vše pak dostalo nový lak a nové obtisky.

Jeřáb EDK 80. Zde se také upravoval spodek. Byl zde přilepen plech a zhotoveny vystouplé dekly. Dále na vahadle se doplnila pružina, tažné kotvičky, žebříky a brzdová kola. Model dostal vnitřní zařízení. Zvýraznily se ještě všechny kryty na skříni. Upravilo se lanový. Model dostal nový lak a obtisky. Pak se musel zhotovit jeřábový vůz.

Ale jako první věc se musel model naučit jezdit. Musel jsem nejprve předělat, upravovat jízdní vlastnosti jeřábů a doplnit scházející zátěžové závaží.

Stavba jeřábu nebo předělání jeřábu je jedná část modelu. Pak je potřeba postavit doprovodné, dílenské, nářaďové, plošinové vozy nebo zásobovací vozy. Popřípadě do soupravy pak ještě přidat další vyprošťovací techniku. Ucelená souprava je pěkně dlouhá a na malé kolejiště bude nepoužitelná.
Dále je možnost použít malé jeřáby pro potřebu dílen, traťového a stavebního hospodářství, dep a překladišť.

Ono není problém zakoupit hračkové nebo nedodělané železniční modely, ale problém je doplnit stávající model o další detaily.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4846
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Speciální drážní vozidla.

Příspěvekod 6LenkaPe » sob 05 zář, 2015 8:20 pm

Ahoj,
rád bych se zeptal z jakých vozů, jakého označení a jakého nákladu se skládaly soupravy s jeřáby EDK 10/2 - Kirow v 60. - 70. letech. Místa na kolejišti mám dost, jedno nádraží cca 4,5m v TT ale bohužel jsem nikde na netu jsem žádné použitelné informace nenašel.
Předem děkuji za tyto informace pokud mi je někdo rád poskytne.
Petr.
6LenkaPe
 
Příspěvky: 34
Registrován: čtv 26 srp, 2010 7:00 pm

Re: Speciální drážní vozidla.

Příspěvekod Tempotaxi » sob 05 zář, 2015 9:13 pm

EDK 10/2 – Kirow. Dodávky začaly už koncem 50 let a byl to vlastně nejstarší dieselelektrický jeřáb o maximální nosnosti 5 tun. Jeřáb byl určen na zbrojení parních lokomotiv uhlím a při vyvážení popelových jam. V zásadně se používal v depech, tratovém hospodářství, při vykládce a nakládce nákladních vagonů a národních podnicích při různých pracovních činnostech. Dále byla možnost jeřáb použít pří železniční nehodě, ale zde bylo třeba demontovat trolejové vedení. Jeřáb je vybaven vlastním pohonem pojezdu, který se využíval při práci na krátké vzdálenosti.
Pokud jeřáb pracuje jen na jednom místě, tak se může být jeřáb napájet elektrickým proudem 380 V. Pro tento výkon je dodávaný kabelový vozík s navijákem a s kabelem potřebné délky až do 150 m. Což umožnilo jeřábu pohyb v rámci depa bez nutnosti používat spalovací motor.
Dále bylo možno k jeřábu dodat magnet nebo zmíněný drapák.
Protože je malá nosnost jeřábu, tak používám jeřáb zásadně ve stanici. Jiné vozy nejsou potřeba, ale přesto jsem si postavil plošinový jeřábový vůz. Potřebné úvazky a různé díly jsem umístil do starého zavřeného nákladního vozu, který už nemá pojez a je tedy postaven mimo kolej v depu (toto je zatím jen na papíru).
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4846
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Speciální drážní vozidla.

Příspěvekod Tempotaxi » ned 06 zář, 2015 4:42 pm

6LenkaPe píše:Ahoj,
rád bych se zeptal z jakých vozů, jakého označení a jakého nákladu se skládaly soupravy s jeřáby EDK 10/2 - Kirow v 60. - 70. letech. Místa na kolejišti mám dost, jedno nádraží cca 4,5m v TT ale bohužel jsem nikde na netu jsem žádné použitelné informace nenašel.
Předem děkuji za tyto informace pokud mi je někdo rád poskytne.
Petr.


Na internetu se dá docela najít složení nehodové soupravy a vozy nehodového vlaku. Jen záleží, do jaké doby bude se souprava stavět. Zda bude jeřáb parní nebo motorový.
Zde je příklad: http://www.richard-novotny.cz/2014/04/nehodovy-vlak/
Obrázek

A zde na vláknu je také několik informací. http://diskuze.modely.biz/viewtopic.php?f=4&t=2504

Nebo zde: http://www.alanbutschek.cz/fotod/DPost954_05.jpg
Nebo zde: http://www.czradary.cz/vagony.html
Nebo zde: http://kirow.wz.cz/pracovni/pracovni_vozy.htm
Nebo zde: http://www.k-report.net/ukazobrazek.php?soubor=274100.jpg&httpref=
Nebo zde: http://jeraby.wz.cz/VT/NV.htm
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4846
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Speciální drážní vozidla.

Příspěvekod statistik » pon 07 zář, 2015 7:59 am

Na internetu se dá docela najít složení nehodové soupravy a vozy nehodového vlaku. Jen záleží, do jaké doby bude se souprava stavět.

Tak dobu tazatel myslím určil jasně, 60. a 70. léta :-) Složení vlaku se během desítek let ale v principu neměnilo, měnila se jen vozidla, ze kterých byl sestaven. Zatímco v 60. a 70. letech sloužily u NPP (nehodové pomocné prostředky) nejrůznější historické vozy řekněme meziválečné výroby a tahaly je tehdy běžně používané lokomotivy, dnes jsou u NPP víceméně výhradně vozy mladší. Jako doprovodné a nářaďové vozy se DNES v drtivé většině případů používají vozy přestavěné z klasických osobních vozů typu Y. V 60. a 70. letech to mohlo být cokoliv dvouosého, i čtyřosého, staré služební, poštovní vozy a rychlíkové vozy, nákladní kryté vozy... V 70. a 80. letech se pak zase používaly mladší vyřazené osobní vozy ČSD, třeba tzv. "papíráky", osmidvéřové "baiky", služební D 99-18 a pod. Zjednodušeně čím větší prostor uvnitř, tím víc mechanizace a nářadí se dovnitř dalo dát. Mnohé vozy uvnitř měly doplněnou manipulační jeřábovou dráhu s kočkou pro přesouvání těžkého nářadí zevnitř vozu k vratům a k jeho vykládání mimo vůz, ale to už v modelu vidět nebude.

Podstatné je uvědomit si v první fázi, co vlastně chci stavět, zda NJJ (nehodovou jeřábovou jednotku), nebo NPV (nehodový pomocný vlak). To první je s kolejovým jeřábem, to druhé je bez něj. Záleží na rozsahu nehody, zda je nutné povolat to první, nebo to druhé, nebo oboje. Přičemž u NPV nutně nemusí být vyprošťovací tank, ten měla jen některá depa. Tank býval obvykle naložen na voze řady Px (Pxx).

Takže pro základní orientaci zcela postačí tento odkaz: http://jeraby.wz.cz/VT/NV.htm
Fotky jednotlivých doprovodných vozů, které hypoteticky v 60. a 70. letech u NPP mohly sloužit, se dají dohledat na Internetu.
Jako doprovodné vozy se používaly bývalé osobní vozy po totální přestavbě: zaslepení oken, některých dveří, dodělání manipulačních dvojkřídlých dveří a nových oken, předělání interiéru, vespod vozové skříně doplnění skříní pro převoz menšího materiálu a zásob, vevnitř doplnění kamen na tuhá paliva. Namtákou: rakouské Ai/Bi/Ci/Ae/Be/Ce, i třínápravové Ddy, poštovní vozy Fa, původně s nástřeškem, služební Da, osobní "pancéřáky", z poválečných hojné míře "papíráky" z 50. let.
Z nákladních vozů například vozy řady Zd a Zdv, válečné pancéřové kryté vozy Zav k dělům Gustav a Dora, poválečné Zsa... Pod výložník jeřábu se alo šoupnout cokoliv vhodného dostatečně dlouhého a placatého, tedy Nd/Ndk, Pd, Nsk/Kbkks.
Kontakt: stat (zavináč) email (tečka) cz
Do soukromé zprávy prosím dejte svůj e-mail, děkuji.
statistik
 
Příspěvky: 82
Registrován: sob 20 čer, 2015 4:57 pm

Re: Speciální drážní vozidla.

Příspěvekod Tempotaxi » pon 07 zář, 2015 12:31 pm

Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4846
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno


Re: Speciální drážní vozidla.

Příspěvekod 6LenkaPe » úte 08 zář, 2015 4:45 am

Konkrétně v 60. - 70. letech z jakých vozů se skládala Nehodová jeřábová jednotka, předpokládám že se souprava skládala s rybáku Be, Bi nebo nějakých čtyřnápravových vozu ukořistěných za války, jaké měly tyto vozy označení, popřípadě čísla, jaké měla Nehodová jeřábová jednotka nákladní vozy jakého označení, popřípadě čísla vozů.
Pokud má někdo i foto Obytných a nářadových vozů budu rád za tyto informace.
Děkuji statistikovi a tempotaximu za poskytnuté informace
Petr.
6LenkaPe
 
Příspěvky: 34
Registrován: čtv 26 srp, 2010 7:00 pm

Re: Speciální drážní vozidla.

Příspěvekod statistik » úte 08 zář, 2015 6:00 am

Konkrétně v 60. - 70. letech z jakých vozů se skládala Nehodová jeřábová jednotka


Já myslím, že je to patrné z obrázku naskenovaného obrazového atlasu abc, ale pro jistotu tedy i slovem: jeřáb s vlastním technologickým vozem nebo s běžným plošinovým vozem, pomocná vůz, nářaďový vůz, obytný vůz. To celé tažené lokomotivou. Jako nářaďový vůz spíš nějaký krytý třeba meziválečný vůz (třeba Zdv), může být i dvouosý, ale i čtyřnápravový prvorepublikový rychlíkový osobní nebo služební (psal jsem třeba o "pancéřácích"), nebo třeba poválečný "papírák", ale ten spíš až v 70. letech. Pokud nevíte, co je "pancéřák", nebo "papírák" a nechce se Vám čekat, než vyhrabu nějaké fotky, použijte Google. Pomocný vůz v podstatě totéž. Jako obytný vůz asi cokoliv ex-osobního dvouosého i čtyřosého třeba z období mezi válkami. Teoreticky i ten rybák, i když ty si zrovna u nehoďáků nějak nevybavuju, spíš jako obytné vozy k různým čističkám, podbíječkám a tak.

Pokud Vám jde o to využít nějaký tovární model nebo odlitek, bude to asi trochu problém, většina potenciálně použitelných vozidel se továrně nevyrábí.
Kontakt: stat (zavináč) email (tečka) cz
Do soukromé zprávy prosím dejte svůj e-mail, děkuji.
statistik
 
Příspěvky: 82
Registrován: sob 20 čer, 2015 4:57 pm

Re: Speciální drážní vozidla.

Příspěvekod Tempotaxi » stř 09 zář, 2015 12:47 pm

Nářaďový vůz 201
Obrázek
SV 67 - doprovodný vůz k podbíječce.
Obrázek
Obrázek
Obytný vůz pro nehod. jeřáb č. 28, depo Praha Vršovice.
Obrázek
Obytný vůz 66528, Ústí nad Labem.
Obrázek
Tendr 416.1016 k parnímu jeřábu.
Obrázek
Záchranný vůz 300. Praha M.
Obrázek
Zatím je to pár modelů k soupravám NPP a NJJ. Další modely se postupně budují, ale hlavně je potřeba postavit jeřábovou techniku.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4846
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

PředchozíDalší

Zpět na Stavba osobních a nákladních vozů

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků