Stránka 15 z 24

Re: Nákladní vozy skutečnost a model

PříspěvekNapsal: pát 04 úno, 2022 10:46 am
od _lt_
Já mnohokrát děkuji za objasnění všeho okolo vozů Utz a za nevyslovené přání, že by si tyto vozy zasloužili samotný článek, děkuji ještě víc.

Před vánoci jsem zakoupil polotovar od firmy tillig, s čímž jsem před nákupem dle 3D náhledů počítal.
https://ttmodelar.eu/index.php?route=product/product&path=90_253&product_id=21794
Stejně tak jako u modelu H0 popsaného na 3 stránce tohoto vlákna a také v článku na parostroji, bude i v TT nutno udělat pár změn, aby se model přiblížil skutečné předloze.
Vyměnit nárazníky, z vozu bez budky odstranit vzpínadlo, jsou ty nejednodušší úpravy. Naštěstí je narozdlíl od modelu H0 pevné čelo u brzdařské budky ve správné podobě. Horší je to s odklopnými čelnicemi, které odpovídají vzdáleností sloupků jugoslávskému vozu. Tady ještě tápu, jestli do odpilování sloupků a nahrazením novými dál od sebe má cenu jít. Co ovšem budu upravovat, je podoba krajních polí na bočnicích, kde je na modelu šikmý vazník bočnice u čelních klapek do poloviny pole dle jugoslávského vzoru. Dále je potřeba vyměnit madlo nad žebříkem na čelech vozu za větší, odpovídající podobě českolipských vozů. V neposlední řadě je třeba přemístit plošinky na čelech vozů výše do správné polohy, takhle jak jsou, odpovídají jugoslávskému vzoru a nakonec rozšířit čelník rámu vozu dle českolipské předlohy.

Málem bych zapoměl, že u vozu s budkou se ještě odstraní ta spodní tyč na zábradlí. Z vozu bez budky se výše uvedenými úpravami a neodstraněním vzpínadel docílí vzhledu vozu sk.11.

Přeji příjemné modelaření a ještě jednou díky za skvělé podklady, dle kterých může jezdit na našich kolejištích i něco podobného reálné předloze.

Re: Nákladní vozy skutečnost a model

PříspěvekNapsal: sob 05 úno, 2022 12:18 pm
od Mcx
_lt_ píše:Horší je to s odklopnými čelnicemi, které odpovídají vzdáleností sloupků jugoslávskému vozu.

Ten model TT nemá nic z Utz 31 sk. tedy "jugoše" je to upravený německý Ts 851, sloupky u jugoše jsou jinak, ale co je na modelu špatně - všechny Utz jezdící u ČSD mají sloupky - profil U postavené na kratší stranu, kdežto němec má výlisek tvaru U naplocho, sice umístěné stejně jak českolipské Utz, ale vzhledově je to zcela něco jiného. S tím se nic dělat nedá - prostě sloupek na čele u modelu je širší a ploší. Horní vazník čelnice je opět plochý široký u našich Utz velké U postavené na kratší stranu, takže je užší a více vystouplé. Prostě je to model podobný českému Utz, ale to jsou mnohé modely s tím je nutno se smířit. Z metru to už není tak poznat.
To že je to Ts 851 upravený změnou dveří a počtu bočních sloupků je poznat na tvaru střechy - je to "oblouk" v horní části ne lomenňák jak u našich Utz.
Tady jugoš:
Utz_03.jpg

Re: Nákladní vozy skutečnost a model

PříspěvekNapsal: úte 08 úno, 2022 9:34 am
od _lt_
Děkuji za opravu a upřesnění. Ten německý vůz máte také v článku vyfocen a tím je to dané, jaký vůz byl prioritně vytvořen firmou tillig. Výsledek bude samozřejmě kompromis, ale díky vašim podkladům mi ostatní můžeme dál tvořit. Díky za ně.

Re: Nákladní vozy skutečnost a model

PříspěvekNapsal: čtv 03 bře, 2022 8:03 pm
od Mcx
Na webu Parostroj je vložen nový článek o vzniku, konstrukci, provozu, značení, číslování vozů vozů Zsa ČSD. Takže pokračování mapování historie, konstrukce nákladních vozů ČSD od roku 1945. Opět ve spolupráci s J. Berkou.
http://parostroj.net/katalog/nv/clanky/Zsa/Zsa.php
05.jpg

Re: Nákladní vozy skutečnost a model

PříspěvekNapsal: sob 05 bře, 2022 12:20 pm
od Sandy
Vozy Zsa si můžete postavit z odlitku:
P3053971.JPG

P3053969.JPG

Nekácejte se na záda z odlišností skutečného vozu a modelu. Stavěl jsem ho v době, kdy mi shánění podkladů připadalo jako zbytečná ztráta času a stavěl jsem stylem "jak by to asi tak mohlo být". Rozdíl mezi podvozky 25.2.x a Y25 byl pod mé rozlišovací schopnosti. :oops:
Komentovat to, samozřejmě, můžete. Ať se potenciální stavitelé vyvarují podobných šíleností....

Podobné je to i s vozem Utz:
P3053993.JPG


https://sandyh0.rajce.idnes.cz/Moje_pokusy_o_stavbu_vozu/1459912036

Re: Nákladní vozy skutečnost a model

PříspěvekNapsal: ned 03 dub, 2022 10:15 pm
od Zlámalík
S dovolením dva "šestiepošní" dotazy:

- Eanos "Havelka" od Tilliga je klasicky logo na čemkoliv a Havelka má (předpokládám) jen české starší vozy, nebo to náhodou souhlasí?
Model: https://ttmodelar.eu/index.php?route=pr ... t_id=19701 (Tillig 15675)
Reál: https://sandyh0.rajce.idnes.cz/Krinec/1100368185

- Ealos-t, Financial Found a.s. Ostrava vskutku existuje?
Model: https://ttmodelar.eu/index.php?route=pr ... t_id=21798 (Tillig 15278)
Předlohu jsem nenašel...

Díky předem.

Re: Nákladní vozy skutečnost a model

PříspěvekNapsal: pon 04 dub, 2022 6:18 am
od hank
Zlámalík píše:Financial Found a.s. Ostrava vskutku existuje?


Ano, to je ta známá aféra, kdy ČDC v r. 2010 prodalo 1140 vagónů podezřelé firmě a pak si je zpětně najalo na leasing...

https://www.lidovky.cz/byznys/zakazku-z ... oprava_tai
https://www.fintag.cz/2020/06/08/pote-k ... -cd-cargo/
https://zdopravy.cz/bratri-suskovi-ovla ... hce-40278/

Re: Nákladní vozy skutečnost a model

PříspěvekNapsal: pon 04 dub, 2022 5:36 pm
od Zlámalík
Jo to je tohle... No tak to jsou slavní :lol:
Tak ne, děkuji.

Re: Nákladní vozy skutečnost a model

PříspěvekNapsal: pát 24 čer, 2022 7:39 am
od Mcx
Bylo jinde, ale třeba někdo přehlédl, po 9 letech kdy byl rozpracován - viz. první snímek, byl pro modulovou akci ve Vratimově dokončen a nasazen do provozu.
St_02.jpg

St_09.jpg

St_12.jpg

Re: Nákladní vozy skutečnost a model

PříspěvekNapsal: sob 25 čer, 2022 1:37 pm
od Mcx
Poslední příspěvek - můj, k vozům L a Lp 25 sk. jsem zkopíroval tady. Protože spíše to patří sem.

K Lp vozům - dodány jako " bílé", některé vozy šly poprvé do dílen až na přelomu 1966/67, takže od dodání vydržely v bílém provedení bez zásahu dílen do laku až do UIC čísla. S tím souvisí i otazník, zda se na ně vůbec dostalo číslo 2-17xxx či 2-18xxx, já bych spíše řekl, že na mnohé ne. Navíc i u Lp byly mezi sériemi i konstrukční rozdíly - některé markantní viz střecha a prolisy a výkresy jsou jen k něčemu... a jedno je skoro jisté další se v Česku nenajdou
K L vozům - o výkres lze se opírat pouze u vozů 517200 až 299, půlka s topením a půlka bez, výkres popisu + nátěru k předchozím vozům není ! A nyní do ruky kostku a je možné si hodit 1-3 šedá 4-6 bílá, některé vozy obdržely v Nymburce kompletní nový nátěr skříně ... a byl opravdu bílý/šedá střecha, nebo to bylo jinak.
Smiřme se s tím, že některé věci můžeme pouze odhadovat.
Jinak stejně jak Lp šly do dílen různě - zajímavá je ta fotka vozu 517108 - bohužel je při dělení slovenský, tak se asi karta nikdy nedohledá, ale evidentně původní lak + oprava + nátěr střechy - zde bych se hádal, že púvodně byl vůz bílý a ne šedý. A ty opravy + střecha ... co to je? není to třeba pokus s latexovým nátěrem - hodně se s tím experimentoval v tom období okolo roku 1965, no a bílý latex + prach... a můžeme mít výsledek který je na fotce.
Stejně zajímavá je fotografie Lp 21 54 815 0493-8

Lp_Prazdroj.jpg


Vůz po revizi v Trnavě, ale po bližší prohlídce fotografie je tam REV Ny 7.4.67, tedy ještě dílny Nymburk - jak se povedlo tam zachovat reklamní popisy a není poznat nátěr, které zakryly staré popisy a kde přišly nové popisy, to tu skříň někdo tak dokonale umyl, nové reklamní popisy to nejsou, zaprvé by je dílny Nymburk nesvedly a pak jsou evidentně staré, skoro umyté.... no a teď babo mudruj
Takže čím víc se toho ví, tím víc se ví, že se mnoho věcí neví :lol:
Jinak k tomuto vozu vyjímečně něco více - dodán 16.3.1964, první REV již zmíněného 7.4.67, takže od dodání do dubna 1967 jezdil celý bílý + reklama, původní číslo 5-18193, někdy mezi dodáním vozu a dubnem 1967 změněno číslo na 2-18193, tedy číslo již nepronajatého vozu a zamalováno "P".

Re: Nákladní vozy skutečnost a model

PříspěvekNapsal: sob 25 čer, 2022 1:55 pm
od Mcx
Ještě poznámka k Lp vozům, poslední stovka v roce 1964, od konce srpna byla dodána s čísly 2-593xx, tedy další vozy po voze 5-18300 a z tohoto čísla rovnou na UIC čísla 21 54 815 5xxx-x, to až v roce 1967 při revizích.
Vozy dodané s čísly 2-59xxx jsou s kabelem a parním průběhem.
Výkres popisu a nátěru má uveden - platí k dodávce Lp 5-18100 až 5-18399

Stejně tak jediný známý výkres popisu a nátěru k vozům L 25 sk. má uvedeno že platí pro dodávky v roce 1960 pro vozy 2-58200 až 299, v českém textu není barva skříně + střechy uvedena, v německém je uveden vypalovací světlešedý lak...... ale věřte tomu :D

Re: Nákladní vozy skutečnost a model

PříspěvekNapsal: úte 05 črc, 2022 6:28 pm
od cer.t
Tak bych trochu pokračoval v započaté diskuzi k L25.sk. U Skrochovic na Opavsku se nachází skříň vozu 21 54 8401 084-2, jehož fotka z počátku 90.let je shodou okolností na wikipedii. Vůz má většinu skříně bohužel zbavenu původního nátěru, takže jen na pár místech je možné loupat původní vrstvy nátěru. Hlavním otázkou je původní výrobní nátěr a kdy vůz dostal první bílý nátěr.

Re: Nákladní vozy skutečnost a model

PříspěvekNapsal: úte 05 črc, 2022 6:49 pm
od cer.t
Výrobní nátěr je na výkresech specifikován jako vypalovaný lak světle šedý - viz přiložený výřez výkresu. První vrstvy nátěru jsou na další fotce označeny 1 až 4. Na vraku byly pod první bílou vrstvou (č.4) postupně 3 šedé nátěry . Předpoklad je, že nátěr (č.1) je původní výrobní nátěr a další 2 nátěry (č.2 a č.3) jsou postupné opravy nátěru při částečných opravách nátěru skříně v rámci oprav Ns resp. S (tedy střední opravy při nichž byla prováděna povětšinou pouze místní oprava nátěru, naopak celý nátěr skříně byl předepsán při opravách Ng, tedy generálních). Domněnku, že se jedná v případě šedých nátěrů (č.2 a č.3) o opravy (pravděpodobně by to měl být v 60.letech předepsaný odstín ČSN 1010 pro chladící vozy) vyvozuju z fotky, kterou dříve uveřejnil Radek, tuto také přikládám.

Re: Nákladní vozy skutečnost a model

PříspěvekNapsal: úte 05 črc, 2022 6:51 pm
od cer.t
Počet dalších bílých nátěrů je vyšší než počet Ng oprav tohoto vozu, takže pravděpodobně došlo k místním opravám nátěru i v rámci Ns oprav. Přikládám fotku výbrusu sloupnutého laku, kde se nachází celkem 5 vrstev bílé ČSN 1000. Vrstvy bílé jsou proloženy černou, jelikož lak byl z místa značky průběžného el. kabelu, tedy při nátěru docházelo k přetření nejprve barvou skříně a následně barvou značky.

Re: Nákladní vozy skutečnost a model

PříspěvekNapsal: úte 05 črc, 2022 7:09 pm
od cer.t
Závěr z těchto zjištění je následující:
Vůz dodán ve světle šedém nátěru včetně střechy v provedení vypalovaného laku. Tento lak byl natolik kvalitní, že v průběhu 60. let v dílnách Nymburk a pravděpodobně i v první polovině 70.let v dílnách Trnava docházelo pouze k místní opravě nátěru aktuálně předepsaným odstín ČSN1010 po očištění skříně kyselinou šťavelovou. Pouze střecha je ihned při prvních revizích natřena. Pro domněnku o čištění skříně svědčí i fotky vozů ze Švédska (viz přiložené foto vozu 9124-8), kde se jeví 12timístný popis tmavší než zbytek černých popisů či rohové značky. Mimo 12timistný popis jsou všechny popisy v původních polohách. Pravděpodobně tedy šlo kyselinou odstranit z vypalovaného laku také původní nápisy.
První kompletní nátěr skříně bílou by mohl být až v roce 1975 v rámci Ng opravy. Následně dochází při Ns opravách k místním opravám nátěru a při Ng ke kompletní obnově nátěru.
K celé této hypotéze, že chladící vozy dostávaly nátěry v dlouhých intervalech napomáhá i fotka z Čierné na Tisou, kde některé jsou velmi znečištěny. Dále pro čištění vozů kyselinou hovoří i fakt, že jsou fotky Lp vozů s reklamním logem z výroby, ale s 12timístným číslem.