TT hák a šroubovka

Stavba a přestavba nákladních a osobních vozů všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

Re: TT hák a šroubovka

Příspěvekod UncleFardy » úte 20 lis, 2018 7:28 pm

Dnes mi přišla sada 20 háků a šroubovek poslední verze, kde je eliminována příčina zasekávání. Takže o víkendu budou přidělány k vozům a zase trochu ve vývoji pokročíme...
UncleFardy
 
Příspěvky: 617
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: TT hák a šroubovka

Příspěvekod v.ouhrabka » čtv 07 úno, 2019 4:13 pm

Hezký podvečer,více se o šroubovce nepíše,tak to skončilo neúspěchem?
v.ouhrabka
 
Příspěvky: 8
Registrován: ned 19 lis, 2017 7:50 am

Re: TT hák a šroubovka

Příspěvekod UncleFardy » pát 08 úno, 2019 10:06 am

Nene, mám na stole 10 sad (na 5 vagonů) finální verze - konstrukčně jsou na ní dořešeny:
1. Tvar konce šroubovky, který se zavěšuje za hák sousedního vozu - tvar je navržen tak, aby nedošlo k zaseknutí při změně směru jízdy (tah-sunutí, sunutí-tah)
2. Tvar uchycení šroubovky za hák - opět je tvar navržen tak, aby se zde šroubovka nezasekla ani při tažení, ani při sunutí
3. Otvor pro zasunutí šroubovky do nosného háku - zde byl zdroj problémů při vlastní manipulaci - při spojování zejména. Šroubovka nyní krásně za střed visí kolmo dolů a lze ji zvednout směrem nahoru aniž by ustřelila do boku. Spřahování je tedy snadnější.

Teď o víkendu tyto nové sady aplikuji na dokončené vozy.

Lehké testování proběhne na setkání v Zákupech, bude k dispozici Pn vlak jezdící po layoutu, s vozy se manipulovat nebude. Jde o to projet se soupravou všechny možná místa, oblouky, esíčka a proveřit funkci z hlediska jízdy.

Komplet test proběhne v Jaroměři. Tam bude souprava Mn maximální dohodnuté délky, všech možných délek vozů, 2n, 3n, 4n, a zde se budou vozy odvěšovat, přibírat, bude to plnohodnotný manipulák. Zde se bude testovat komplet zacházení s hákem a šroubovkou.

Tvar háku a šroubovky je již vyvinut, nastupuje provozní odzkoušení. Pro Zákupy je u nás prioritní ověření provozuschopnosti nádraží, které zde bude mít premiéru.

Ještě poznámka k vozovému parku- v Zákupech ukážeme spíše vozy 3.epochy, které se do provozu zapojí - St, Oa. Chtěli jsme trochu do provozu přispět a hlavně si vyzkoušet manipulaci s vozy ve stanici - budeme od nás šířit kulatinu.

V Jaroměři už budou představeny naše uhláky, vůz na sklo, zavřené vozy, prostě vše, o čem jsem referoval na vlákně nákladní vozy II.epochy a co bude dokončeno. Uhláky jsou ve fázi popisování, ze zavřených vozů bude určitě k dispozici vůz Zl s budkou i bez, komplet, včetně popisů. Chtěl bych, aby tam byla k dispozici souprava 50 uhláčků všech verzí, co máme. A potom souprava mixu různých vozů II.epochy. Jediné, co nevím, je kolik bude k dispozici háků a šroubovek. Výroba je náročná a zatím ji nemáme zajištěnu. Kapacita je pouze pro zhotovení funkčních vzorků. První popsaný uhlák je možné vidět na mém fb Luděk Ustti, příspěvek je veřejný.
UncleFardy
 
Příspěvky: 617
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: TT hák a šroubovka

Příspěvekod UncleFardy » ned 10 úno, 2019 8:59 pm

O víkendu jsem kromě stavby vozů Zl a Zr mj.pár vozů osadil posledním vzorem háků a šroubovek. Proti poslednímu konstrukčnímu řešení nemám výhrady takže mohou být vyrobeny pro zbytek vozů testovací soupravy.
UncleFardy
 
Příspěvky: 617
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: DRG v ČSR

Příspěvekod radeksindy » čtv 07 lis, 2024 4:05 pm

Zaujala mě zmínka o spřahování šroubovkami na háky. Na fotkách je však k vidění pouze na čele 413.0, jinak všude viditelně krátké spřáhlo (Tillig ??). Nějak detaily prosím nejsou? Délka vs. vzdálenost mezi vozy? Nejmenší pojížděné poloměry? Spřahování?
radeksindy
 
Příspěvky: 2627
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: DRG v ČSR

Příspěvekod Zippich » čtv 07 lis, 2024 7:48 pm

radeksindy píše:Zaujala mě zmínka o spřahování šroubovkami na háky. Na fotkách je však k vidění pouze na čele 413.0, jinak všude viditelně krátké spřáhlo (Tillig ??). Nějak detaily prosím nejsou? Délka vs. vzdálenost mezi vozy? Nejmenší pojížděné poloměry? Spřahování?


Šroubovku pro TT již několik let úspěšně vyvíjí Fardy. Má ji na všech modelech vozů a pro setkání vyrobil i přípravek ke spřahování a rozpojování. Vozy z jeho vagónky v layoutu už se počítají na desítky.
V provozu během setkání to fungovalo tak, že existovaly dva druhy souprav. Š-vlaky se šroubovkou a T-vlaky s Tilligem. Š-vlaky byly všechny Fardyho uhláky a průběžky. Některé si Fardy sám testoval a zkušebně posunoval. Ostatní Pn, Mn a osobáky byly T-vlaky. Šroubovka dnes spolehlivě projede oblouk R 700, tahem i sunutím, ale Fardyho vozy jsem viděl i ve stanici s výhybkami EW2, které mají R 631.
Více zde v kapitole Hák a šroubovka z roku 2018: https://eu.zonerama.com/ustti/345906?count=175
Aktuální stav vývoje je stručně okomentován v reportáži ze setkání zde pod třetím obrázkem: https://ustti.cz/clanky/2024/10/31/modu ... -povrlech/
Přijeď na další ročník a uvidíš mistra Fardyho při práci osobně…
Zippich
 
Příspěvky: 421
Registrován: pát 05 led, 2007 8:00 am
Bydliště: Českolipsko

Re: DRG v ČSR

Příspěvekod radeksindy » pát 08 lis, 2024 8:25 am

Tady jsem to zaznamenal, že se Fardy vyvíjí, ale výsledek jsem nepostřehl. Mě by zajímaly detaily. Jak dlouhé jsou spřáhla, z čeho jsou háky? Jaké jsou všechny parametry uchycení? Tj. napříkjlad vzdálenost plochy nárazníku o háku. Dále způsob uchycení (pevné vs. pružné), máte vůbec odpružené nárazníky? A také fotky, jak to spojení vypadá z boku a shora, jaká vzniká mezi vozy mezera? Je toho hodně :)

Určitě bych to rád někdy viděl na živo. Martin mi to zmiňoval v telefonu, že se to chystá, ale nevěděl jsem že už teď.
radeksindy
 
Příspěvky: 2627
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: DRG v ČSR

Příspěvekod Zippich » pát 08 lis, 2024 9:26 am

radeksindy píše:...Mě by zajímaly detaily... Jak dlouhé jsou spřáhla, z čeho jsou háky? Jaké jsou všechny parametry uchycení? Tj. napříkjlad vzdálenost plochy nárazníku o háku. Dále způsob uchycení (pevné vs. pružné), máte vůbec odpružené nárazníky? A také fotky, jak to spojení vypadá z boku a shora, jaká vzniká mezi vozy mezera? Je toho hodně :)

Jedna z výhod TT oproti zahradní velikosti HO je možnost zjednodušit detaily. Nárazníky jsou pevné, jen jsou kovové, aby přenesly zatížení při sunutí dlouhého vlaku. Ostatními detaily tě jistě rád zahrne sám vynálezce, ale nejlepší je vidět jeho modely se šroubovkou naživo v provozu...
Zippich
 
Příspěvky: 421
Registrován: pát 05 led, 2007 8:00 am
Bydliště: Českolipsko

Re: DRG v ČSR

Příspěvekod radeksindy » pát 08 lis, 2024 10:14 am

Holt na živo někdy příště. I když na dlouhý svátek v říjnu bude asi někde setkání H0 (teď byl Hluk), ale třeba to půjde jindy.

Jedna z výhod TT oproti zahradní velikosti HO je možnost zjednodušit detaily.


Relativita v praxi. Já bych třeba napsal, že jedna z výhod H0 proti trpasličí velikosti TT je možnost věnovat se detailům :lol:
radeksindy
 
Příspěvky: 2627
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: DRG v ČSR

Příspěvekod Zippich » pát 08 lis, 2024 10:22 am

radeksindy píše: Já bych třeba napsal, že jedna z výhod H0 proti trpasličí velikosti TT je možnost věnovat se detailům :lol:

Nikoli možnost, anóbrž povinnost :-)
Zippich
 
Příspěvky: 421
Registrován: pát 05 led, 2007 8:00 am
Bydliště: Českolipsko

Re: DRG v ČSR

Příspěvekod Zlámalík » pát 08 lis, 2024 11:38 am

Já bych řekl, že výhodou TT je, že ty detaily jsou mnohem drobnější a že je tedy potřeba prokázat větší šikovnost. Tady to myslím je potvrzeno několikanásobně. Očekávám, že další verze bude skutečně šroubovací :D
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 2643
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: DRG v ČSR

Příspěvekod UncleFardy » pát 08 lis, 2024 3:48 pm

Kolegové, ano, už léta vyvíjím z důvodů značné velikosti spřáhel ve velikosti TT oproti krátkým druhoepochovým vozům imitaci háku a šroubovky. Předminulý víkend jsme měli setkání v Povrlech, kde jsem 3 dny zkoušel jízdy, sunutí, posun s manipulákem až o 29 vozech na šroubovce. Na nich byly dvě varianty háků, pevný a trochu výsuvný, a několik variant šroubovek. Dlouhé ocelové, krátké úzké mosazné a středně dlouhé širší z alpaky.
Výsuvný hák jsem použil proto, že je snadnější toto konstrukční řešení než stlačitelné nárazníky. V TT si nemyslím, že bysme mohli najít optimální fyziku ve smyslu váhové a silové poměry pro stlačitelné nárazníky. Jde o to, že při tažení se povytáhne hák a mezi nárazníky je 0,5 až 1,5 mm mezera, což dostačuje pro spřažení dvou rybáků na poloměru naší zababovské normy, která je myslím 700 mm a esíčko z EW 2 Tillig. Na to to mám zkonstruované a pokud by to vykolejovalo, tak jsem to špatně nastavil a je nutné to přenastavit. Při sunutí se síla přenáší přes nárazníky. V oblouku tedy přes vnitřní nárazníky. Podařilo se mi bez problémů tento manipulák sunout přes vedlejší trať v délce nevím, cca 10 m, když tak to upřesní Leipaer. Vykolejilo mi to až při zaústění do nádraží, kde byl poloměr podle mě menší než 700 mm. Což nebyla chyba. Na tyto poloměry to není zkonstruované. Při tahu to ale projelo vše.
Vysouvací hák jsem začal aplikovat proto, že pokud síla byla při sunutí přenášena ocelovou šroubovkou, při rázu, např. kráťoučkém přerušení odběru proudu, rychlém rozjezdu bez nastavené křivky a pod., souprava zpíďalkovala. Snad je tento výraz srozumitelný :?
Ocelová šrobovka je dlouhá, zasahuje pod temeno kolejnice. Proto při přechodu na vysouvací hák jsme zkonstruovali kratší šroubovku, a udělali jsme ji užší, modelovější. Objevil se nový problém, v háku, za který byla upevněna, se při projíždění oblouku nenatáčela a k otáčení docházelo v zavěšeném háku. ne že by to dělalo problémy, ale umím si představit, že při 50 vozech určitě ano. Proto jsme udělali z alpaky (chtěl jsem ten materiál vyzkoušet) takovou kompromisní šroubovku, která byla trošku širší a trošku delší než mosazná, ale užší než ocelová. Očekával jsem, že bude fungovat ze všech nejlíp. Akorát k projížděným obloukům se v obou hácích natáčela. Bohužel to byla naše první věc z alpaky a neodhadli jsme odleptání materiálu. Středová část byla hodně moc tenká a šroubovka se v ní ohýbala při snaze vozy svěsit.
Všechna tato řešení byla postavena na tom, že hák je uzavřený, tedy je v něm díra pro uchycení šroubovky, a šroubovka je ve třetině, za kterou visí pevně na háku, otevřená. To znamená provleče se dírou v háku, ohne se příslušná část a zalepí se, profík by to zaletoval.
V tuto chvíli se ukázalo, že jediný problém, ale dost veliký, je ten, že šroubovka při pokusu o svěšení dělá libovolný pohyb nejen nahoru a dolů, ale i umí opsat kruh zleva doprava v háku o 360 srupňů, při kterém se zasekne. Vzpříčí. A v tom případě pokus o spřažení končí. Vůz je třeba vzít cca ve 1/3 případů do ruky a šroubovku narovnat a pokusit se znova spojit, přičemž se to znova vzpříčí. Obecně v tomto smyslu nejméně zlobila šroubovka ocelová a zejména uzká mosazná.
A teď současnost: Praxe ukázala, že je možné zachovat věrohodný tvar šroubovky, když otevřeme hák (díru, do které se šroubovka volně upne) a uzavřeme šroubovku. jediné, co se musí udělat, je malý "motýlek" na samotném konci šroubovky, za který je volně trvale upevněna v háku. Byť to nazývám motýlkem, tak to ani neprodlužuje ani nerozšiřuje šroubovku. Navíc je možné se vrátit k tomu, že bude opravdu úzká při pohledu zezhora na spřažené vozy včetně toho motýlku a je možné ji udělat modelovější, včetně toho středového závitu a kliky, kterou se šroubovka utahuje. Protože nyní už budou odstraněny všechny těžkosti, na které jsem během vývoje narazil. A navíc, u vás hánulkářů můžete používat odpružené nárazníky a nebudete muset mít povytahovací hák, protože máte ve své velikosti lepší váhové a silové poměry. Dnes budeme kreslit poslední variantu, tedy otevřený hák a zavřenou šroubovku, vyleptáme to z mosazi. Vyzkouším, že se to nebude vzpřičovat, tedy že pohyb do stran při spřahování bude velmi omezený. A tím bude vývoj dokončený. Prakticky si myslím, že už naše imitace háku a šroubovky bude vyřešená a bude už jen záležet na tom, jak věrně se ta šroubovka nakreslí ve vztahu ke skutečnosti. Samozřejmě, bude jednodílná, při nespřaženém stavu na konci vlaku či odstaveném vozu bude viset, ale bude viset tak, že nedosáhne na temeno kolejnice při projíždění výhybek nebo se nedotkne ničeho při přejíždění míst, kde je přechod nebo přejezd přes koleje.
A jednoznačně se ukázalo, že nejlepší materiál je ocelový plech. Takže jakmile vyzkoušíme poslední variantu, byl bych rád, kdybyste mě poradili někoho, kdo mi to vyřeže laserem nebo vyleptá z ocelového plechu 0.2 až 0,3 mm, který se ohýbá mnohem hůř než mosaz či alpaka.
Na fotce lokomotivy září nejmohutnější a nejdelší šroubovka, tedy první verze z oceli. Dělali mi to v nějaké firmě ze Šumperka před nevím, šesti lety nebo tak nějak, rozhodně před covidem. Kontakt na ně mi zmizel s náhlým odchodem předchozího notebooku. Neměl jsem zálohované vše, jen profesní soubory.
Takže po vyzkoušení poslední varianty, kterou dnes budeme kreslit, se o věc s opravdovými zájemci rád podělím a případné detaily pak už doladíme v kolektivu.
V souvislosti s tímto jsme i zkonstruovali udělátko na svěšování a rozpojování vozů s imitací šroubovky. Je funkční a pokud se zamezí pohybu šroubovky do stran, tak bezproblémově funkční. A není založeno na magnetu. To bylo první, co nás napadlo a hádejte, jak to dopadlo. No hák i šroubovka se zmagnetizovaly stejně a při dalším pokusu o spřažení hák šroubovku silně odpuzoval a svěšení nebylo možné :D :D :D
UncleFardy
 
Příspěvky: 617
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

TT hák a šroubovka

Příspěvekod UncleFardy » sob 09 lis, 2024 9:06 am

Jinak na adrese modelová železnice/obecná temata/stavba osobních a nákladních vozů je vlákno TT hák a šroubovka, které jsme založili 30.7.2018 a kde je trochu zaznamenaná první etapa vývoje. Doporučuji, aby někdo z moderátorů příspěvky k háku a šroubovce přesunul tam a my během pár dní vše nafotíme, oživíme to vlakno a dame tam vše, k čemu v poslední době směřujeme. Prvním krokem bude článek na http://www.ustti.cz, kde bude kultivovanějším způsobem publikován obsah mého dlouhého příspěvku zde na vlákně a doplníme ho fotografiemi z dosavadního vývoje. Jde o to, že sice jsem měl ze vzpříčené šroubovky při jízdách manipuláku jisté silnější rozladění harmonicky vyvinuté osobnosti, ale zároveň bylo v hlavě zrozeno řešení a celkový dojem byl dobrý, hlavně ve spojení se spřahovátkem. A nerozpojuje se to samovolně při jízdách na širé trati jako stávající spřáhlo Tillig.
UncleFardy
 
Příspěvky: 617
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: TT hák a šroubovka

Příspěvekod radeksindy » sob 09 lis, 2024 11:06 am

Díky za roszáhlé povídání.

Asi bych se nebál silových poměrů v TT, protože to není nijak kritické. Jde jen o to znát přibližně hranici tuhosti, nad kterou se to bude chovat jako pevný nárazník. S rozměry funkčního nárazníku v TT by to asi bylo horší, už v H0 je to pro některé na hraně. Navíc máme tu výhodu, že tři nejčastěji používané typy se sériově vyrábějí (dvoupatkový DWV, čtyřpatkový a trubkový). Budu se těšit na povídání a fotky.
radeksindy
 
Příspěvky: 2627
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: DRG v ČSR

Příspěvekod Morris Zapp » úte 12 lis, 2024 5:53 am

radeksindy píše:Relativita v praxi. Já bych třeba napsal, že jedna z výhod H0 proti trpasličí velikosti TT je možnost věnovat se detailům :lol:
Na detaily jsou tady jiné velikosti: viz např., nikoli však pouze, úžasný projekt Braunlage-Andreasberger Eisenbahn od Otto O. Kurbjuweita v nulce, přesněji tedy 0m.

Když už jsme u těch výhod a nevýhod, řekl bych, že TT má oproti H0 jenom jednu jedinou výhodu: do modulářova auta se v TT vejde větší provozní celek, než v H0. Bez ohledu na to, jak veliké auto si pořídíte a jaký přívěs za něj zapřáhnete, v TT se vám tam vždycky vejde větší nádraží a delší trať.
A tahle výhoda pro mě převažuje všechny ostatní: ony detaily jsou mi tak nějak šumák, zejména od té doby, co se dostavila vetchozrakost :mrgreen: , naopak ujíždím na čtyřicetivozových nákladních vlacích a jejich rozbouchávání na ranžíru; kolega zase miluje šestnáctivozové rychlíky, přesně podle každodenní reality epochy IV - možná jsme se měli narodit jako eNkaři..? :wink:
TT, moduly, epocha III/IV
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 860
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm

PředchozíDalší

Zpět na Stavba osobních a nákladních vozů

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 návštevníků