Stavba vozu Vtr

Stavba a přestavba nákladních a osobních vozů všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

Stavba vozu Vtr

Příspěvekod semza » sob 10 čer, 2023 12:42 pm

Petr Hanko nafotil postup stavby nákladního vozu Vtr s plechovou budkou. Stavebnice je doplněna opět několika doplňky "ze šuplíčku" - odpružené nárazníky, šroubovka, jiné nápravy.

IMG_20230514_165824.jpg

IMG_20230514_165409.jpg

IMG_20230514_165333.jpg
Stavba prvních modulů HO - trať 160
semza
 
Příspěvky: 275
Registrován: čtv 19 lis, 2009 5:19 am
Bydliště: Plzeň - město

Re: Stavba vozu Vtr

Příspěvekod semza » sob 10 čer, 2023 12:49 pm

Nastříkaný vůz s obtisky prozatím bez patiny a případného nákladu.

Vtr 4-54214 s budkou_4_PH kopie.jpg


Vtr 4-54214 s budkou_5_PH kopie.jpg


Vtr 4-54214 s budkou_6_PH kopie.jpg
Stavba prvních modulů HO - trať 160
semza
 
Příspěvky: 275
Registrován: čtv 19 lis, 2009 5:19 am
Bydliště: Plzeň - město

Re: Stavba vozu Vtr

Příspěvekod semza » sob 10 čer, 2023 12:52 pm

A vůz již v soupravě vozů a v provozu na domácím kolejišti.

T678.001+Vtr+Vtdrp+Otdr kopie.jpg


IMG_20230607_223504 kopie.jpg


IMG_20230607_222454 kopie.jpg
Stavba prvních modulů HO - trať 160
semza
 
Příspěvky: 275
Registrován: čtv 19 lis, 2009 5:19 am
Bydliště: Plzeň - město

Re: Stavba vozu Vtr

Příspěvekod dudlifuk » sob 10 čer, 2023 12:59 pm

spickova praca ! "smekam" :wink:
dudlifuk
 
Příspěvky: 485
Registrován: ned 15 led, 2017 9:40 pm
Bydliště: TT

Re: Stavba vozu Vtr

Příspěvekod Zlámalík » sob 10 čer, 2023 5:30 pm

Tak tohle je absolutní paráda. Nejen že je to precizní a šíleně detailní (a jak se takhle dokonale barví kola, prosím?), ale je vidět, že když se opravdu využije možností 3D tisku, že jde stavět modely, které posouvají zpracování na úplně jinou úroveň. Za deset let tu už nebudou současní malovýrobci, budou se prodávat jen stl soubory.
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 1781
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: Stavba vozu Vtr

Příspěvekod jipol57 » sob 10 čer, 2023 7:03 pm

Zlámalík píše:Za deset let tu už nebudou současní malovýrobci, budou se prodávat jen stl soubory.

No nevím, jak u koho. S virtuálním modelem STL, bych si poradil. Je to jen časově náročné. Ale povrchovou úpravu a popisky jsou pro mě nepřekonatelné umění. Smekám před těmito Umělci.
jipol57
 
Příspěvky: 1174
Registrován: pát 06 dub, 2018 5:18 pm

Re: Stavba vozu Vtr

Příspěvekod Mcx » ned 11 čer, 2023 6:15 pm

Je to pěkné, rád se na takový model asi každý podívá. Ovšem je otázkou co je cílem modelářova snažení. Mít např 5 souprav nákladních vlaků po deseti vozech takto zhotovených.... to asi nepůjde. Kolik hodin je schopen normálně zaměstanný člověk, žijící průměrným rodinným životem věnovat takové činnosti? Kolik je spotřeba času na jeden model - 25 hodin? (spíše asi víc) na 50 vozů 1250 hodin, řekněme týdně je schopen v průměru urvat 15 hodin, takže potřeba - tedy 1,5 roku modelařiny, intenzivní modelařiny věnovat jen tomuto? Kde mám zbytek ?
Takže ano je to pěkné, ale spíše pro toho, koho cílem modelářské práce je postavení vozu. Pokud chce modelář modelovat provoz na modelovém kolejišti, modulech... tak asi tudy nepůjde. Prostě modelářství má hodně podob a to je na něm to krásné a netroufl bych si říci která část je modelový vrchol. U vozidel bude patřit ke špičce.
A poznámka na závěr - lak a popisy, určitě nepatří k tomu nejobtížnějšímu na zhotovení na tomto modelu. Stačí kouknout na model před lakem :D
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 2610
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: Stavba vozu Vtr

Příspěvekod radeksindy » pon 12 čer, 2023 9:04 am

Mohu-li být drzý, tak mi na spodku výrazně chybí táhlo od ruční brzdy k převodnici. Profil vytištěný pod plošinou mezi šikmou a podélnou výztuhou je podle mne nadbytečný, tam by měla být hřídel s úhlovou pákou. Drobností jsou madla na dveřích, nejsou paralelně se stěnou vozu, ale pod úhlem vyhnutá (pozdější série, kterou představuje vůz) nebo prakticky kolmo ke dveřím (viz foto z Kopřivnice roku 1946). Ale samozřejmě je to paráda, tak to má být, moc dobře se na to kouká.

_Ne_V3225.jpg


Mcx: Vzhledem k tomu, že je většina vytištěná, tak je to práce na pár hodin. Dělat kompletní brzdu po dílech je jiné kafe. Ale dobré je to tak na doma a do vitríny. Některé detaily z 3D tisku na setkáních trpí. Třeba vodicí tyč dveří vsunutá do vytištěných držáků, tam při manipulaci dojde časem k vylámání tyče. Podle zkušeností překvapivě trpí rozsochové spony a celkem pochopitelně vzpínadla.
radeksindy
 
Příspěvky: 2511
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Stavba vozu Vtr

Příspěvekod t6791225 » pon 12 čer, 2023 3:18 pm

Mcx píše:Je to pěkné, rád se na takový model asi každý podívá. Ovšem je otázkou co je cílem modelářova snažení. Mít např 5 souprav nákladních vlaků po deseti vozech takto zhotovených.... to asi nepůjde. Kolik hodin je schopen normálně zaměstanný člověk, žijící průměrným rodinným životem věnovat takové činnosti? Kolik je spotřeba času na jeden model - 25 hodin? (spíše asi víc) na 50 vozů 1250 hodin, řekněme týdně je schopen v průměru urvat 15 hodin, takže potřeba - tedy 1,5 roku modelařiny, intenzivní modelařiny věnovat jen tomuto? Kde mám zbytek ?
Takže ano je to pěkné, ale spíše pro toho, koho cílem modelářské práce je postavení vozu. Pokud chce modelář modelovat provoz na modelovém kolejišti, modulech... tak asi tudy nepůjde. Prostě modelářství má hodně podob a to je na něm to krásné a netroufl bych si říci která část je modelový vrchol. U vozidel bude patřit ke špičce.
A poznámka na závěr - lak a popisy, určitě nepatří k tomu nejobtížnějšímu na zhotovení na tomto modelu. Stačí kouknout na model před lakem :D


Milane, díky, analytický rozbor máme za sebou, nevzal jsem si z toho vůbec nic... Pro mě je cílem spíše cesta k dokončenému modelů, osobně dávám raději přednost vysoce detailnímu a propracovanému modelů než kvantitě a nějakým low cost modelům či jiným výrobcům hraček (výrobce raději nebudu dále jmenovat abych někoho neurazil). Také bych byl nerad aby se to tady opět nekontrolovatelně zvrhlo k přestřelce názorů, ostatně jak na tomto foru bývá dobrým zvykem...
Model je navržen tak, aby byla jeho sestava pokud možno jednoduchá, všechny hlavní díly modelu s množstvím detailů jsou rozvrženy tak, aby k sestavě vozu na snímcích nahoře bylo zapotřebí pouze několika hlavních kroků. To co je na modelu zhotoveno z mosazi je má vlastní iniciativa, která ještě zdokonaluje již tak vynikající stavebnice jaké H0-moduly nabízejí. Ano, stavebnice nejsou vhodné pro úplné začátečníky, vyžadují jistou modelářskou praxi a také um pracovat z 3D tištěnými díly. Model nebude provozován na žádných modulových setkáních, ostatně jsem z této myšlenky již před 2 lety zcela upustil u všech svých modelů.
Mám doma pouze menší domácí segmentové kolejiště pro občasné "poježdění", které mě stejně nikdy dlouho nebaví. Daleko víc mě však baví takovéto modely vytvářet, patinovat je a pak je i fotografovat ať již na zmíněném malém domácím kolejišti tak i venku. Mým cílem je odhodlání dosáhnout pokud možno maximálně věrného vzhledu jak při vizuálním pohledu na modelovou krajinu tak i na fotografii.
Model tohoto vozu či ostatních vozidel, které mám takto sestaveny/upraveny tj. vybaveny odpruženými nárazníky i funkční odpruženou šroubovkou jsou samozřejmě v mých provozních podmínkách plně funkční a dá se s nimi normálně jezdit.
ČSD III./IV. epocha (1956-1975)
Uživatelský avatar
t6791225
 
Příspěvky: 226
Registrován: stř 22 úno, 2012 7:18 pm
Bydliště: Hulín

Re: Stavba vozu Vtr

Příspěvekod t6791225 » pon 12 čer, 2023 3:48 pm

radeksindy píše:Mohu-li být drzý, tak mi na spodku výrazně chybí táhlo od ruční brzdy k převodnici. Profil vytištěný pod plošinou mezi šikmou a podélnou výztuhou je podle mne nadbytečný, tam by měla být hřídel s úhlovou pákou. Drobností jsou madla na dveřích, nejsou paralelně se stěnou vozu, ale pod úhlem vyhnutá (pozdější série, kterou představuje vůz) nebo prakticky kolmo ke dveřím (viz foto z Kopřivnice roku 1946). Ale samozřejmě je to paráda, tak to má být, moc dobře se na to kouká.

Příloha _Ne_V3225.jpg je dlouhodobě nedostupná.


Mcx: Vzhledem k tomu, že je většina vytištěná, tak je to práce na pár hodin. Dělat kompletní brzdu po dílech je jiné kafe. Ale dobré je to tak na doma a do vitríny. Některé detaily z 3D tisku na setkáních trpí. Třeba vodicí tyč dveří vsunutá do vytištěných držáků, tam při manipulaci dojde časem k vylámání tyče. Podle zkušeností překvapivě trpí rozsochové spony a celkem pochopitelně vzpínadla.


Pane kolego, v prvé řadě děkuji po uznání, od Vás to neberu jako "drzost", ale jako konstruktivní kritiku, protože mj. též znám Vaši práci a vím, že je na vysoké úrovni. Vůz Vtr s brzdařskou budkou jsem detailně dokumentoval ze spodku i z venku a tak jsem se znovu podíval do svých fotografických podkladů. Asi máte částečně pravdu, chybka se vloudila, ten krátký profil mezi šiknou a podélné výztuhou tam být asi nemá. Viz foto, na jeho místě by měla být záklopka záchranné brzdy.

DSC_0913.jpg

Ovšem dál teď nevím zda si přesně rozumíme "hřídel s úhlovou pákou". Studováním podkladů vozů s brzdařskou budkou ať již s dřevěnou či plechovou, kde je provedení táhla s úhlovou pákou totožné jsem již dřívě zjistil, že u vozů, které mají pouze brzdařskou plošinu je provedení pohonu ruční brzdy odlišné. U těchto vozů je úhlová páka s táhlem nahrazena vřetenem s převodovkou. Viz foto niže u vozu s brzdařskou plošinou a sklopným zábradlím.

DSC_1843.jpg


Při stavbě modelu jsem se řídil toto fotkou
Vtr 4-52136.jpg
madla na odebíratelných bočních klapkách jsou takto udělána schválně, jejich vzájemná poloha oproti předloze souhlasí. Úhel, z něhož však ze skříně vystupují jsem však z pochopitelných důvodů musel upravit, páč by tam v takové pozici dlouho nevydržela.
ČSD III./IV. epocha (1956-1975)
Uživatelský avatar
t6791225
 
Příspěvky: 226
Registrován: stř 22 úno, 2012 7:18 pm
Bydliště: Hulín

Re: Stavba vozu Vtr

Příspěvekod t6791225 » pon 12 čer, 2023 4:28 pm

Zlámalík píše:Tak tohle je absolutní paráda. Nejen že je to precizní a šíleně detailní (a jak se takhle dokonale barví kola, prosím?), ale je vidět, že když se opravdu využije možností 3D tisku, že jde stavět modely, které posouvají zpracování na úplně jinou úroveň. Za deset let tu už nebudou současní malovýrobci, budou se prodávat jen stl soubory.


K barvení - nástřiku dvojkolí používám černou základovou barvu firmy Mr. hobby - Mr. finishing surfacer 1500 ředěnou nitroředidlem C6000 aplikovanou stříkací pistolí na celou plochu dvojkolí. Po zaschnutí stačí pouze funkční plochy vyčistit "uchošťourem" namočeným v C6000, toť vše.
ČSD III./IV. epocha (1956-1975)
Uživatelský avatar
t6791225
 
Příspěvky: 226
Registrován: stř 22 úno, 2012 7:18 pm
Bydliště: Hulín

Re: Stavba vozu Vtr

Příspěvekod Milan.D. » pon 12 čer, 2023 5:36 pm

Za mě naprostá paráda. Podle mne je to modelářská špička, jednak jsou stavebnice dovedené takřka k dokonalosti a když to vezme do ruky špičkový modelář tak to nemůže dopadnout jinak než takhle. :D Sám se chystám na Vtdrp ale vím že model chci provozovat i na kolejišti, takže to bude asi jediný, vyrobený touto technologií, který bude jezdit na mém kolejišti, protože i když je úroveň detailů opravdu perfektní, prakticky to není za co chytit, bez rizika, že něco ulomím. :(
Milan.D.
 
Příspěvky: 165
Registrován: čtv 20 říj, 2022 7:39 pm
Bydliště: Větrný Jeníkov

Re: Stavba vozu Vtr

Příspěvekod Mcx » pon 12 čer, 2023 5:54 pm

A jéje, Petře stačí lépe číst - žádný analytický rozbor :D - pochválení pěkné práce, ano tvoje poloha modelářská je jedna z desítek podob modelářských a jak jsem psal u vozidel patří ke špičce, ale není to jediná podoba modelářství :wink: a pro jinou to není cesta viz. předchozí příspěvky.
Více za tím nehledej, víc tam napsáno opravdu není.
Ovšem být tebou dal bych si trochu pozor, abys nehaněl jinou podobu železničního modelářství než jsis zvolil ty. Opradu není jediná a už vůbec nelze tvrdit, že je jediná správná.
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 2610
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: Stavba vozu Vtr

Příspěvekod radeksindy » pon 12 čer, 2023 7:33 pm

Ovšem dál teď nevím zda si přesně rozumíme "hřídel s úhlovou pákou".


To je ta hřídel na první fotce vozu s budkou, úhlová páka ten půlměsíc co spojuje vřeteno a hřídel. Ta se občas zakresluje zjednodušeně a může se někomu jevit jako další výztuha v rámu (třeba v typácích to tak je, v knize Zdeňka Maruny Železniční modelářství II. je to tak také). Tady asi došlo k záměně.

že u vozů, které mají pouze brzdařskou plošinu je provedení pohonu ruční brzdy odlišné. U těchto vozů je úhlová páka s táhlem nahrazena vřetenem s převodovkou.


Ano, to je řešení použité poprvé u vozů Vtd z roku 1936, kde bylo potřeba zajistit snadnou demontáž vřetene ruční brzdy a zábradlí, aby se dalo vagónovat z čela s plošinkou. U Vtr s plošinkou je to ze stejného důvodu.

Úhel, z něhož však ze skříně vystupují jsem však z pochopitelných důvodů musel upravit, páč by tam v takové pozici dlouho nevydržela.


Proč? Když by se ohnula předem? Samořejmě toto je také jeden z problém skříní z 3D tisku, že občas není do čeho pořádně zalepit detail. Ale pokud bych měl volit, tak bych je spíše udělal jako na voze z Kopřivnice. Tedy madla vodorovně, tak by držet mohla.
radeksindy
 
Příspěvky: 2511
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Stavba vozu Vtr

Příspěvekod Sandy » úte 13 čer, 2023 6:43 am

Je pozoruhodné, jak jsou někteří jedinci, o kterých jsem si dosud myslel, že jsou normální, ve skutečnosti sebestřední a ješitní. A jak dokáží podrážděně reagovat na nevinnou poznámku, že tudy cesta "masového modelaření" asi nepovede (jak si představuje kolega Zlámalík).
Sandy
 
Příspěvky: 1485
Registrován: čtv 26 říj, 2006 4:42 pm
Bydliště: Černošice

Další

Zpět na Stavba osobních a nákladních vozů

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 7 návštevníků