Nákladní vozy skutečnost a model

Stavba a přestavba nákladních a osobních vozů všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Nákladní vozy skutečnost a model

Příspěvekod Milan.D. » pon 13 bře, 2023 6:22 pm

Jsem rád, že se na to nakonec díváte trochu shovívavěji. Mě se prostě ty zavápněné zetky líbí. Schválně jsem si spočítal své "provozní" kryté vozy a z celkového počtu 35 kusů jich mám zavápněných pět silně a pět lehce, zbytek má jen běžnou provozní patinu. Přesto, že je to necelá třetina, tak je to dost. Ale jak jsem řekl, mě se to prostě líbí. :D A jak píše hank, např. na Raj nebo Utz jsem se vyřádil :lol:
Přílohy
DSCN5901.JPG
DSCN3088.JPG
DSCN2761.JPG
Milan.D.
 
Příspěvky: 165
Registrován: čtv 20 říj, 2022 7:39 pm
Bydliště: Větrný Jeníkov

Re: Nákladní vozy skutečnost a model

Příspěvekod radeksindy » pon 13 bře, 2023 6:32 pm

Stejně není zcela vypovídající z důvodu omezeného vzorku, když jsem si udělal průzkum z fotek ze Švédska, kde v 60. letech je z 45 nafocených krytých vozů celkem 13 znečištěných, tedy řekněmě 25 %.


To není moc reprezenativní, bude velmi silně ovlivněnou skladbou toho, co se vyváželo. Přes západní hranice šlo jen malé procento vozů, Švédsko nebylo úplně typickou destinací pro naše vozy, takže z toho bych statistiku nedělal. Pokud tam byl odběratel hnojiv nebo jiného sajrajtu, tak se tomu nelze divit.

Zajimavější budou pohledy na naše seřadiště, nákladiště a atd. Jsou tam, ale třetinu nebo čtvrtinu vozů s polovinou bočnice v bílé tam nevidím.
radeksindy
 
Příspěvky: 2511
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Nákladní vozy skutečnost a model

Příspěvekod cer.t » pon 13 bře, 2023 6:42 pm

Seradiste jsou stejne iluzorni jako to Svedsko. Jinak v tom Svedsku je to od asi z 6ti stanic, takze o jednom odberateli asi tezko muzeme hovorit... ale kazdopadne je velky rozdil 60. a 70. leta v tom Svedsku, coz bude dano dle meho vozy Utz a Raj, ktere zacaly ve vnitro plnit funkci pro prepravy volne lozenych substratu. Takze to je tak jedine, co z toho muzeme rici.
cer.t
 
Příspěvky: 299
Registrován: stř 13 úno, 2008 10:17 pm

Re: Nákladní vozy skutečnost a model

Příspěvekod Mcx » úte 14 bře, 2023 10:04 am

Milan.D. píše:Jsem rád, že se na to nakonec díváte trochu shovívavěji. Mě se prostě ty zavápněné zetky líbí.

To je ono, můžeme tady vést diskuzi o tom jak to bylo, ale každé modelové kolejiště je malým výsekem reality a jestli se modeláři líbí "vápeňáky" tak třeba přes jeho kolejiště jedou vozy od nějaké virtuální vápenky v sousedství a proto je jich tolik kolik se mu líbí.
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 2610
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: Nákladní vozy skutečnost a model

Příspěvekod StandaR » čtv 16 bře, 2023 10:27 am

Milan.D. píše:....např. na Raj nebo Utz jsem se vyřádil :lol:


Ta Raj je naprosto perfektní, to si musím uložit pro budoucí inspiraci :shock:
StandaR
 
Příspěvky: 635
Registrován: stř 18 říj, 2006 4:15 pm
Bydliště: Brno-Jih

Re: Nákladní vozy skutečnost a model

Příspěvekod radeksindy » pon 20 bře, 2023 1:56 pm

cer.t: Poznámka k tomu Ztr se zašpiněnými klapkami. Zcela evidentně nic skrz klapky neprotékalo, ale někdo při plnění nechal klapky otevřené a ušpinily se. Pak je zase zavřeli, takže to z nich stékalo dolů. To je vidět na nakládací klapce vlevo, kde je kolem dokola ostrý přechod bílá špína/barva vozu, pouze dolu to rozmázla voda.
radeksindy
 
Příspěvky: 2511
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Nákladní vozy skutečnost a model

Příspěvekod cer.t » pon 20 bře, 2023 9:11 pm

Ad radeksindy:
A ja zas tvrdim, ze se tudy muselo nakladat.
1) na bocnici vozu Ztr jsou dva typy klapek, mrizovane a bez mrizi. Klapky bez mrizi evidentne nejsou vetraci, proc by take mely byt, kdyz vedle jsou klapky s mrizi. Takze jaky jiny duvod je mit v bocnici otvor bez mrize.
2) pri lozeni vozu volne lozenym substratem urcite nebyl vuz nalozen az po strechu, takze takto silne zaspineni od substratu nakladaneho jinak moc nehrozi. Ze by to nekdo hazel lopatou do 2m jen tak... Pro ilustraci foto otevreneho vozu pri vykladce takto nalozeneho vozu davam do prilohy. Jde videt, jak vysoko byl lozeny. Jinak samotna vykladka takto lozeneho vozu musela byt zazitek a popravde si moc nedokazu predstavit nakladku jinak nez ze to tam alespon castecne nasypu temi otvory.
Přílohy
IMG-20230313-WA0000.jpeg
cer.t
 
Příspěvky: 299
Registrován: stř 13 úno, 2008 10:17 pm

Re: Nákladní vozy skutečnost a model

Příspěvekod Mcx » úte 21 bře, 2023 3:21 pm

Jen upřesnění:
radeksindy píše:Zcela evidentně nic skrz klapky neprotékalo

určitě z těchto nikde nic neteklo, materiál - hrubě mletý vápenec...... to neuměl
radeksindy píše:někdo při plnění nechal klapky otevřené a ušpinily se

jsou to klapky pro nakládku dopravním pásem
radeksindy píše:pouze dolu to rozmázla voda

voda opět s daným druhem zašpinění nic moc nenadělala, to by neměly vozy bílou střechu, ale umytou
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 2610
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: Nákladní vozy skutečnost a model

Příspěvekod Mcx » úte 21 bře, 2023 4:04 pm

Tady už otevřené klapky - připraveno na nakládku - Stupava
Z_Stupava_1956.jpg
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 2610
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: Nákladní vozy skutečnost a model

Příspěvekod Jarda H. » úte 21 bře, 2023 4:27 pm

cer.t píše:
... a popravde si moc nedokazu predstavit nakladku jinak nez ze to tam alespon castecne nasypu temi otvory.


Já jo :lol: , respektive viděl jsem naživo nakládku mletého kaolinu vyjímečně (sice to nebyla Zetka, ale jiný typ uzavřeného krytého vozu, raději nebudu psát typ :wink: ) dle přání zákazníka, přál si dodávku v uzavřeném vagonu !! Otevřená vrata se cca do půlky výšky profilu zahradily prkny, přes to přišel igelit (aby se kaolin nesypal mezi prkny ven) a dopravníkem přes zástěnu z prken se to sypalo do vagonu ! Vagon se naplnil odhadem na cca 40 % celkové výšky, pak se vrata zavřely a bylo naloženo :D

Mimochodem kdyby se to sypalo "těmi otvory", byl by vagon našlapanej pod střechu a to by mohl být (dle naloženého materiálu) přetíženej, ne ?!
TT - analog - ČSD/DR, DB - III / IV
Uživatelský avatar
Jarda H.
 
Příspěvky: 2794
Registrován: čtv 30 srp, 2007 6:25 pm

Re: Nákladní vozy skutečnost a model

Příspěvekod cer.t » úte 21 bře, 2023 5:37 pm

Ad JardaH
Super zkusenost, skoda ze nevite ten typ vozu a tedy mam za to, ze jste nezazil nakladku v 50. nebo 60. letech, kdy takoveto vozy s klapky jezdily.
Pak mam za to, ze shodne jak to dokazete nalozit dopravnikem pres dvere, tak to zvladnete klapkou, protoze se to stejne musi rucne rozhrnout do rovnomerne vysky, protoze jinak tam mate hromadu u dveri. Akorat kdyz vyuzijete klapky a dvere, tak misto hromady u dveri mate dalsi hromady pod klapkami. Urcite vzdy bylo dbano, aby bylo zatizeni rovnomerne.
Naposledy upravil cer.t dne úte 21 bře, 2023 7:17 pm, celkově upraveno 3
cer.t
 
Příspěvky: 299
Registrován: stř 13 úno, 2008 10:17 pm

Re: Nákladní vozy skutečnost a model

Příspěvekod hank » úte 21 bře, 2023 6:04 pm

Jarda H. píše:Mimochodem kdyby se to sypalo "těmi otvory", byl by vagon našlapanej pod střechu a to by mohl být (dle naloženého materiálu) přetíženej, ne ?!


Omyl, sypná hmotnost plaveného kaolínu je - podle původu a složení suroviny a distribuce částic - 350 - 600 kg/m³, mikromletého vápence 650 kg/m³, titanové běloby cca 400 - 1000 kg/m³ apod.

Do papíren, kde jsem v mládí pracoval, chodil volně ložený kaolín používaný jako plnivo ve vozech Utz. Nátěrový kaolín se expedoval po silnici v autocisternách jako suspenze o sušině kolem 70% - přidávaly se přísady pro zvýšení tekutosti (polyfosfáty) a čerpalo se to šnekovými čerpadly. I tak to připomínalo spíš zubní pastu... Ale ono se to chová jako nenewtonská kapalina, tzn., že viskozitu nelze změřit a tekutost závisí na rychlosti proudění.

Dnes se pro dopravu kaolínu, mikromletého vápence, škrobu, titanové běloby a podobných látek často používají big-bagy o hmotnosti 1000 kg.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6076
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Nákladní vozy skutečnost a model

Příspěvekod cer.t » úte 21 bře, 2023 6:36 pm

A zde důkaz místo dohadů: v příloze část katalogu vozů z roku 1965 - vůz Ztr.
Takto je to napsáno u každého vozu, který má nekrytou klapku. Pro mne jen záhadou, proč je v bočnici vždy jen jedna. U českých vozů vlevo a u německých vpravo na bočnici. Já bych viděl ty klapky lépe symetricky 2 na bočnici, ale jak vidno, stačila jedna.
Přílohy
Výstřižek.JPG
cer.t
 
Příspěvky: 299
Registrován: stř 13 úno, 2008 10:17 pm

Re: Nákladní vozy skutečnost a model

Příspěvekod Milan.D. » pát 24 bře, 2023 6:57 pm

Vápenec, kaolín a podobné substráty se nakládaly i do dalších typů vozů a jedním z nich byl i Uads/Sasz. Tento typ ale nikdo nevyrábí a já jsem se snažil některé malovýrobce přesvědčit k výrobě konverzního setu na stavebnici Bramos. Bohužel se mi to nepodařilo, takže nezbylo nic jiného než si vyrobit konverzní díly sám. Základem byla destička a profily Evergreen, zbytky leptaných roštů a mosazný a stříbrný drátek. Základ je samozřejmě stavebnice vozu Sas od Bramosu. Obtisky jsou upravené od Parostroje. Tady snad nikdo nad patinou polemizovat nebude, protože tyto vozy byly často bílé od horního ochozu po podvozky. No a jak už jsem psal, mě se ty vápeňáky prostě líbí. :D
Přílohy
DSCN3751.JPG
DSCN3534.JPG
Milan.D.
 
Příspěvky: 165
Registrován: čtv 20 říj, 2022 7:39 pm
Bydliště: Větrný Jeníkov

Re: Nákladní vozy skutečnost a model

Příspěvekod Mcx » sob 25 bře, 2023 11:26 am

Pěkné, včetně "předělání" na 10 sk., mně by se s tou střechou piplat nechtělo :D Takto vypadal vůz krátce po revizi - je skoro čistý.
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 2610
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

PředchozíDalší

Zpět na Stavba osobních a nákladních vozů

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 návštevníků