Nákladní vozy skutečnost a model

Stavba a přestavba nákladních a osobních vozů všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Nákladní vozy skutečnost a model

Příspěvekod cer.t » úte 05 črc, 2022 7:11 pm

Nicméně je potřeba říci, že z opravárenských karet je možné vyčíst, že byly také vozy, které v Nymburku nedostaly nátěr střechy, ale také vozy, které obdržely kompletní nátěr. No a u těch vozů s kompletním nátěrem je otázkou, jaký odstín skříně vozy obdržely.
Naposledy upravil cer.t dne úte 05 črc, 2022 8:29 pm, celkově upraveno 1
cer.t
 
Příspěvky: 299
Registrován: stř 13 úno, 2008 10:17 pm

Re: Nákladní vozy skutečnost a model

Příspěvekod cer.t » úte 05 črc, 2022 7:18 pm

A aby to bylo kompletní, tak zde vozy již po nátěru provedeném v Trnavě. Rozložení popisů je jiné, jiné rohové značky, jiné žluté pruhý.... Toto vše hovoří pro to, že byly nátěry do té doby pouze čištěny a místně opravovány.
Přílohy
L25sk_REV_Trnava.JPG
cer.t
 
Příspěvky: 299
Registrován: stř 13 úno, 2008 10:17 pm

Re: Nákladní vozy skutečnost a model

Příspěvekod Vladimír_B » čtv 11 srp, 2022 5:29 am

Ahoj, kousek vedle se psalo o "novince" od Roca vz. Sa (H0). Nevěděl by někdo na jaké přepravy se používaly? Respektive je možné, že jezdili i v soupravách s vozy Wa a přepravovaly uhlí? Děkuji
>H0< Nejde? To slovo neznám. :-)
Uživatelský avatar
Vladimír_B
 
Příspěvky: 1224
Registrován: ned 02 bře, 2008 6:57 pm
Bydliště: Plzeň

Re: Nákladní vozy skutečnost a model

Příspěvekod milan ferdián » úte 20 zář, 2022 4:15 pm

Reál nebo fikce ?
Mám dotaz na naše dva profesionály v této oblasti a to na Milana/Mcx a Radka/radeksindy. Dnes mi dopoledne přišla fotografie modelu pivovarského vozu v modelové velikosti H0/1:87(autor stavby neznámý). Byla mi poslána proto, že žiji v této oblasti a mohla by mě zajímat. Pivovarský vůz mě něčím zarazil a začal jsem procházet svoji literaturů a všechny weby co existují, ohledně pivovarských vozů (Parostroj,vytopna.hekttor.biz a další ohledně pivovarů). Literatura o žádných pivních vozů pro karvinský pivovar neví, weby taktéž. Tak jsem hledal v katalogu o vozech z roku 1935/soukromé vozy/, zda tam něco nebude.
Našel jsem jen toto:
Lp 510518
Lp 510521
Lp 510687
Lp 511018
Lp 511146
Lp 511147
Až na konci seznamu jsem narazil na dva vozy
Lp 511157
Lp 511158
, které byly ve vlastnictví K.B.D./Ks.Od. vozová skupina 145. Všechny vozy měly domovskou stanici Karvinná hlavní nádraží. Tím se potvrzuje, že karvinský pivovar měl v té době dva pivovarské vozy od této společnosti. Problém je, že neexistuje nikde žádný nákres vlastnické značky pivovaru na vozech.
Bádal jsem dál a na str.124/Košicko-bohumínská železnica/2022/ jsem našel fotografií vozu se stejným číslem. Vtip je v tom, že jde o čtyřnáprávový vůz s označením Ga13002 a je majetkem "Železničního muzea" na Slovensku. Náhoda :?:
Dále jsem zkoumal nápisy a porovnával ze SOKU Karviná. Nápis města na voze má gramatickou chybu. Byly tři názvy Karvín - Karwina - Karwin. V české podobě s názvem Karvinná s dvěma -en- (tato oblast v dnešní době neexistuje).
Dál už jsem nepokračoval v hledání.
První snímek, model vozu.
Druhý snímek, jediná fotografie se železničním vozem v karvinském pivovaře.
Předem děkuji, za jakýkoliv příspěvek.
-m-
Přílohy
pivní vůz.jpg
pivovar Karvinná Larisch.PNG
milan ferdián
 
Příspěvky: 11810
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Nákladní vozy skutečnost a model

Příspěvekod Mcx » úte 20 zář, 2022 5:24 pm

Milane na modelu je vše správně, výroba Kopřivnice 1897
Lp_Karwin.jpg
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 2610
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: Nákladní vozy skutečnost a model

Příspěvekod Zlámalík » úte 20 zář, 2022 6:50 pm

Milane, autorem modelu bude nejspíš Tempotaxi (Vladimír Klusáček), viz jeho poslední příspěvek zde: https://www.k-report.net/presmerovani/? ... ek=4462950
Tamtéž ve vláknu budou i jeho další stavby.
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 1781
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: Nákladní vozy skutečnost a model

Příspěvekod milan ferdián » úte 20 zář, 2022 8:06 pm

Milane/Mcx, děkuji. Pro mne je to překvapení, protože o těchto vozech v odborné a modelářské literatuře není nikde žádná zmínka.

Zlámalík píše:Milane, autorem modelu bude nejspíš Tempotaxi (Vladimír Klusáček), viz jeho poslední příspěvek zde: https://www.k-report.net/presmerovani/? ... ek=4462950
Tamtéž ve vláknu budou i jeho další stavby.

Děkuji za tip na autora.
-m-
milan ferdián
 
Příspěvky: 11810
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Nákladní vozy skutečnost a model

Příspěvekod radeksindy » stř 21 zář, 2022 8:58 am

Jenom trochu poopravím toto

které byly ve vlastnictví K.B.D./Ks.Od. vozová skupina 145. Všechny vozy měly domovskou stanici Karvinná hlavní nádraží. Tím se potvrzuje, že karvinský pivovar měl v té době dva pivovarské vozy od této společnosti.


Vozy nebyly ve vlastnictví KBD a pivovar je neměl od ní, ale vozy byly buď majetkem pivovaru nebo pronajímatelské společnosti a u KBD byly pouze zařazeny.

Obě čísla jsou překvapivě správně. Před první světovou válkou, přibižně v letech 1910 až 1914 došlo k přečíslování mnoha skupin vozů v číslovacím plánu KBD. Takže Gb 13001/13002, což byly dva vozy v majetku pivovaru, toto číslo nesly od výroby v roce 1896. V roce 1914 dodal Arad 3 vozy řady Ga s čísly 13001 až 003 a v tu dobu už musely mít jiná čísla, ale není náznak toho jaká. Třeba pivovar v Těšíně měl u KBD 4 vozy a čísla zůstala nezměněná až do jejich přechodu k PKP.

Na model od Tempotaxiho jsou z neznámých důvodů místo teček nad písmeny zřetelné čárky, ale důvody podobné kreativity nedokázal nikdy srozumitelně vysvětlit. Nesedí mnoho dalších drobností.
radeksindy
 
Příspěvky: 2511
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Nákladní vozy skutečnost a model

Příspěvekod UncleFardy » ned 02 říj, 2022 7:29 pm

Nevím, kam přesně s následujícím tématem, ale přijde mi to nejvhodnější sem, protože se to týká navázání skutečnosti na model. Chystám rozšířenou sérii zavřených vozů s dřevěnou kostrou skříně. Bude to takové rozšíření toho, co před lety zpracoval pan Lepieš. Seznamy nákladních vozů z let 1927 a 1935 definují řady K na koně (pouze 1927), Zo na ovoce, Zi na mléko (ten je v tomto vláknu krásně popsaný), Zm na maso, Zh na přepravu skotu, nebo snad vyšších zvířat, dvoupodlažní M na přepravu slepic...a je tam jakýsi Zv, k tomu ale nemám nic, takže ten řešit nebudu. Do současnosti je dochovaný vůz Zm 1-54374. Mám fotku vozu Zo, který má stejnou skříň jak klasický vůz Z 7 skupiny, jen ve středním poli dole je mřížka. Předpokládám, že mřížka byla i na čele vozu, otázkou je, v jakém počtu. Mřížky má i vůz Zm. A to na čele s budkou mřížky dvě, v krajních polích, na zádním čele mřížky tři. Zajímalo by mě, jestli vozy na přepravu ovoce s dřevěnou kostrou skříně byly také něčím odlišné zvenčí. Jestli měly obdobně uspořádané větrací mřížky jako dochovaný vůz Zm, nebo měly více větracích mřížek nahoře pod střechou. A vůbec nejzajímavější mi připadá samotná vlastní přeprava masa po železnici v zavřených vozech. Jako dítě si pamatuji, že se maso z jatek u nás po vesnicích rozváželo Roburem na otevřené korbě, pod červenobíle pruhovanou plachtou, v takových hliníkových vaničkách. Což se ještě dá pochopit. Na jatkách zbourali vepře, naložili na auto a rozvezli do nejbližších vesnic. Ale maso v normálních zavřených vozech? Předpis D 101 říká, že se při přeznačení vozů od roku 1949 odstraní vozům Zm háky na maso a přeznačí se na Z, pro vozy Zo se měly odebrat police a případně přestavět skříň (takže nějaká odlišnost oproti klasickým vozům z 2.skupiny tam být musela). No při tehdejší rychlosti drah a systému nakládky a vykládky by mě zajímalo, v jakém stavu se ocitlo maso u konečného spotřebitele. Jak to vůbec bylo provozně organizované. Jezdily vozy Zm jako kurzáky na osobních vlacích? Nebo tyto vozy sloužily třeba jen pro kyvadlovou dopravu mezi jatkama a nejbližším zpracovatelem? V souvislosti s uděláním mřížek do skříně běžného zavřeného vozu mě to přimělo zauvažovat nad tímto více, a tedy představa, že to v tom voze visí jen tak na háku..... vlak si to uhání čtyřicítkou, sluníčko svítí, mouchy poletují.... No i kdyby šedesátkou.....
UncleFardy
 
Příspěvky: 484
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: Nákladní vozy skutečnost a model

Příspěvekod radeksindy » ned 02 říj, 2022 8:10 pm

Chystám rozšířenou sérii zavřených vozů s dřevěnou kostrou skříně.


Vozy řad Zc, Zm nebo Zo existovaly v meziválečném období jen pouze z vozů novějšího provedení s kovovou kostrou skříně. Nevím o tom, že by existoval vůz na ovoce s dřevěnou skříní. Vůz pardubického spolku je něco poválečného, k čemu zcela chybí dokumentace. Řada Zm měla v roce 1949 zaniknout, ani v roce 1954 není ve statistikách. Trochu záhada.

Ano, Zm byly řazeny jako kurzové v osobních vlacích. To maso bylo během pár hodin venku, při přepravních vzdálenostech u nás se nevyplatil chladicí vůz. Předpokládám, že z místa porážky to jelo do chladíren nebo rovnou k prodeji do velkého města. U vozů Zm nevím, že by se zabudovávaly do skříně nové mřížky, pouze se vestavěly vnitřní kostry s háky na maso. Ale u vozů na maso to chodilo nejednotně, možná bylo více typů. Viz nejasnost kolem Zm výše. Zo byly jednotnější, postavené ve dvou velkých sériích.
radeksindy
 
Příspěvky: 2511
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Nákladní vozy skutečnost a model

Příspěvekod UncleFardy » pon 03 říj, 2022 7:09 am

Děkuji, skříň vozu Z mám připravenou, takže Zm bude dle parametrů ze seznamu vozů a s využitím fotek skutečného vozu a Zo přijde na řadu později v rámci stavby vozů s kostrou skříně z U profilů.
UncleFardy
 
Příspěvky: 484
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: Nákladní vozy skutečnost a model

Příspěvekod Milan.D. » ned 18 pro, 2022 5:47 pm

Ahoj, na burze jsem nedávno koupil výše zmiňovaný nákladní vůz řady Utz a upravil ho do podoby vozu desáté skupiny. Nejmarkantnější odlišnost od vozů vyráběných v Jugoslávii je jiná podoba šikmých částí posuvné střechy které na modelu nekorespondují s podobou bočních dveří. Vyměnit dveře by asi bylo složitější, ale upravit posuvnou střechu pomocí profilů evergreen je docela jednoduché. Nebudu to zdlouhavě popisovat, z obrázků je úprava zřejmá. Tak třeba to někomu pomůže.
Přílohy
DSCN3084.JPG
DSCN3063.JPG
DSCN3054.JPG
Milan.D.
 
Příspěvky: 165
Registrován: čtv 20 říj, 2022 7:39 pm
Bydliště: Větrný Jeníkov

Re: Nákladní vozy skutečnost a model

Příspěvekod cer.t » pon 19 pro, 2022 7:08 am

Jen pro doplneni vyse prezentovaneho vozu Utz:
https://www.parostroj.net/katalog/nv/clanky/Utz/Utz.php
cer.t
 
Příspěvky: 299
Registrován: stř 13 úno, 2008 10:17 pm

Re: Nákladní vozy skutečnost a model

Příspěvekod Milan.D. » stř 18 led, 2023 8:25 pm

zaplef píše:Sandy zde prezentoval model vozu řady Zsa. Tento vůz stojí v plzeňském depu. Nějaké fotky jsem již udělal, kdyby byl zájem mohu poskytnout.
Škoda, že odlitek (předpokládám, že se jedná o odlitek od p. Máši) na mě působí hrubě, jinak vůz je hezký a taktéž by se mi líbil jako zpestření vozového parku.
Příloha Zsa.jpg je dlouhodobě nedostupná.

Ahoj, tento model z odlitku jsem taky stavěl, protože pokud chcete mít tento typ, tak v H0 vlastně ani jiná možnost není. Dělal jsem obě varianty, tedy s budkou i s plošinou. U verze s plošinou jsem bohužel z nevědomosti udělal úpravu odstranění výsypek, která se ale nedělala v sedmdesátých letech, do kterých model podle popisu patří, ale až později. Odřezané výsypky mám ale schované, tak časem doplním. Je pravda, že odlitek působí docela hrubě, s tím se nedá nic dělat, ale když se doplní o pár detailů, myslím, že zas nevypadá tak špatně. Nejvíc práce dalo vybrousit poškrábanou střechu, detaily jsou z profilů evergreen a mosazných drátků. Dnes už bych nahradil i třeba budku z 3d tisku, protože ta ve stavebnici je plná a nechtělo se mi ji rozřezávat nebo vybrušovat. Problém bude nejspíš s obtisky, já je měl od parostroje, ale ty už jsou dnes nedostupné. Fotek ze stavby je samozřejmě víc, ale sem se vejdou jen tři :cry:
Přílohy
DSCN7290.JPG
DSCN5878.JPG
DSCF6567.JPG
Milan.D.
 
Příspěvky: 165
Registrován: čtv 20 říj, 2022 7:39 pm
Bydliště: Větrný Jeníkov

Re: Nákladní vozy skutečnost a model

Příspěvekod rkwa » pon 13 úno, 2023 4:42 pm

ten schod u bočních dveří: to stavíte prototyp? Sériové vozy měly už jen jednoduchý schod z L profilu
P9110083.JPG
. Před časem jsem vytáhl kdysi postavený Zsa a taky oživil lepty
Zsa lept.jpg
rkwa
 
Příspěvky: 78
Registrován: sob 21 led, 2012 5:38 pm

PředchozíDalší

Zpět na Stavba osobních a nákladních vozů

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 6 návštevníků