Nákladní vozy skutečnost a model

Stavba a přestavba nákladních a osobních vozů všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Nákladní vozy skutečnost a model

Příspěvekod _lt_ » pát 04 úno, 2022 10:46 am

Já mnohokrát děkuji za objasnění všeho okolo vozů Utz a za nevyslovené přání, že by si tyto vozy zasloužili samotný článek, děkuji ještě víc.

Před vánoci jsem zakoupil polotovar od firmy tillig, s čímž jsem před nákupem dle 3D náhledů počítal.
https://ttmodelar.eu/index.php?route=product/product&path=90_253&product_id=21794
Stejně tak jako u modelu H0 popsaného na 3 stránce tohoto vlákna a také v článku na parostroji, bude i v TT nutno udělat pár změn, aby se model přiblížil skutečné předloze.
Vyměnit nárazníky, z vozu bez budky odstranit vzpínadlo, jsou ty nejednodušší úpravy. Naštěstí je narozdlíl od modelu H0 pevné čelo u brzdařské budky ve správné podobě. Horší je to s odklopnými čelnicemi, které odpovídají vzdáleností sloupků jugoslávskému vozu. Tady ještě tápu, jestli do odpilování sloupků a nahrazením novými dál od sebe má cenu jít. Co ovšem budu upravovat, je podoba krajních polí na bočnicích, kde je na modelu šikmý vazník bočnice u čelních klapek do poloviny pole dle jugoslávského vzoru. Dále je potřeba vyměnit madlo nad žebříkem na čelech vozu za větší, odpovídající podobě českolipských vozů. V neposlední řadě je třeba přemístit plošinky na čelech vozů výše do správné polohy, takhle jak jsou, odpovídají jugoslávskému vzoru a nakonec rozšířit čelník rámu vozu dle českolipské předlohy.

Málem bych zapoměl, že u vozu s budkou se ještě odstraní ta spodní tyč na zábradlí. Z vozu bez budky se výše uvedenými úpravami a neodstraněním vzpínadel docílí vzhledu vozu sk.11.

Přeji příjemné modelaření a ještě jednou díky za skvělé podklady, dle kterých může jezdit na našich kolejištích i něco podobného reálné předloze.
_lt_
 
Příspěvky: 162
Registrován: úte 19 čer, 2012 11:46 am

Re: Nákladní vozy skutečnost a model

Příspěvekod Mcx » sob 05 úno, 2022 12:18 pm

_lt_ píše:Horší je to s odklopnými čelnicemi, které odpovídají vzdáleností sloupků jugoslávskému vozu.

Ten model TT nemá nic z Utz 31 sk. tedy "jugoše" je to upravený německý Ts 851, sloupky u jugoše jsou jinak, ale co je na modelu špatně - všechny Utz jezdící u ČSD mají sloupky - profil U postavené na kratší stranu, kdežto němec má výlisek tvaru U naplocho, sice umístěné stejně jak českolipské Utz, ale vzhledově je to zcela něco jiného. S tím se nic dělat nedá - prostě sloupek na čele u modelu je širší a ploší. Horní vazník čelnice je opět plochý široký u našich Utz velké U postavené na kratší stranu, takže je užší a více vystouplé. Prostě je to model podobný českému Utz, ale to jsou mnohé modely s tím je nutno se smířit. Z metru to už není tak poznat.
To že je to Ts 851 upravený změnou dveří a počtu bočních sloupků je poznat na tvaru střechy - je to "oblouk" v horní části ne lomenňák jak u našich Utz.
Tady jugoš:
Utz_03.jpg
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 2610
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: Nákladní vozy skutečnost a model

Příspěvekod _lt_ » úte 08 úno, 2022 9:34 am

Děkuji za opravu a upřesnění. Ten německý vůz máte také v článku vyfocen a tím je to dané, jaký vůz byl prioritně vytvořen firmou tillig. Výsledek bude samozřejmě kompromis, ale díky vašim podkladům mi ostatní můžeme dál tvořit. Díky za ně.
_lt_
 
Příspěvky: 162
Registrován: úte 19 čer, 2012 11:46 am

Re: Nákladní vozy skutečnost a model

Příspěvekod Mcx » čtv 03 bře, 2022 8:03 pm

Na webu Parostroj je vložen nový článek o vzniku, konstrukci, provozu, značení, číslování vozů vozů Zsa ČSD. Takže pokračování mapování historie, konstrukce nákladních vozů ČSD od roku 1945. Opět ve spolupráci s J. Berkou.
http://parostroj.net/katalog/nv/clanky/Zsa/Zsa.php
05.jpg
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 2610
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: Nákladní vozy skutečnost a model

Příspěvekod Sandy » sob 05 bře, 2022 12:20 pm

Vozy Zsa si můžete postavit z odlitku:
P3053971.JPG

P3053969.JPG

Nekácejte se na záda z odlišností skutečného vozu a modelu. Stavěl jsem ho v době, kdy mi shánění podkladů připadalo jako zbytečná ztráta času a stavěl jsem stylem "jak by to asi tak mohlo být". Rozdíl mezi podvozky 25.2.x a Y25 byl pod mé rozlišovací schopnosti. :oops:
Komentovat to, samozřejmě, můžete. Ať se potenciální stavitelé vyvarují podobných šíleností....

Podobné je to i s vozem Utz:
P3053993.JPG


https://sandyh0.rajce.idnes.cz/Moje_pokusy_o_stavbu_vozu/1459912036
Sandy
 
Příspěvky: 1485
Registrován: čtv 26 říj, 2006 4:42 pm
Bydliště: Černošice

Re: Nákladní vozy skutečnost a model

Příspěvekod Zlámalík » ned 03 dub, 2022 10:15 pm

S dovolením dva "šestiepošní" dotazy:

- Eanos "Havelka" od Tilliga je klasicky logo na čemkoliv a Havelka má (předpokládám) jen české starší vozy, nebo to náhodou souhlasí?
Model: https://ttmodelar.eu/index.php?route=pr ... t_id=19701 (Tillig 15675)
Reál: https://sandyh0.rajce.idnes.cz/Krinec/1100368185

- Ealos-t, Financial Found a.s. Ostrava vskutku existuje?
Model: https://ttmodelar.eu/index.php?route=pr ... t_id=21798 (Tillig 15278)
Předlohu jsem nenašel...

Díky předem.
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 1781
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: Nákladní vozy skutečnost a model

Příspěvekod hank » pon 04 dub, 2022 6:18 am

Zlámalík píše:Financial Found a.s. Ostrava vskutku existuje?


Ano, to je ta známá aféra, kdy ČDC v r. 2010 prodalo 1140 vagónů podezřelé firmě a pak si je zpětně najalo na leasing...

https://www.lidovky.cz/byznys/zakazku-z ... oprava_tai
https://www.fintag.cz/2020/06/08/pote-k ... -cd-cargo/
https://zdopravy.cz/bratri-suskovi-ovla ... hce-40278/
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6074
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Nákladní vozy skutečnost a model

Příspěvekod Zlámalík » pon 04 dub, 2022 5:36 pm

Jo to je tohle... No tak to jsou slavní :lol:
Tak ne, děkuji.
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 1781
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: Nákladní vozy skutečnost a model

Příspěvekod Mcx » pát 24 čer, 2022 7:39 am

Bylo jinde, ale třeba někdo přehlédl, po 9 letech kdy byl rozpracován - viz. první snímek, byl pro modulovou akci ve Vratimově dokončen a nasazen do provozu.
St_02.jpg

St_09.jpg

St_12.jpg
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 2610
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: Nákladní vozy skutečnost a model

Příspěvekod Mcx » sob 25 čer, 2022 1:37 pm

Poslední příspěvek - můj, k vozům L a Lp 25 sk. jsem zkopíroval tady. Protože spíše to patří sem.

K Lp vozům - dodány jako " bílé", některé vozy šly poprvé do dílen až na přelomu 1966/67, takže od dodání vydržely v bílém provedení bez zásahu dílen do laku až do UIC čísla. S tím souvisí i otazník, zda se na ně vůbec dostalo číslo 2-17xxx či 2-18xxx, já bych spíše řekl, že na mnohé ne. Navíc i u Lp byly mezi sériemi i konstrukční rozdíly - některé markantní viz střecha a prolisy a výkresy jsou jen k něčemu... a jedno je skoro jisté další se v Česku nenajdou
K L vozům - o výkres lze se opírat pouze u vozů 517200 až 299, půlka s topením a půlka bez, výkres popisu + nátěru k předchozím vozům není ! A nyní do ruky kostku a je možné si hodit 1-3 šedá 4-6 bílá, některé vozy obdržely v Nymburce kompletní nový nátěr skříně ... a byl opravdu bílý/šedá střecha, nebo to bylo jinak.
Smiřme se s tím, že některé věci můžeme pouze odhadovat.
Jinak stejně jak Lp šly do dílen různě - zajímavá je ta fotka vozu 517108 - bohužel je při dělení slovenský, tak se asi karta nikdy nedohledá, ale evidentně původní lak + oprava + nátěr střechy - zde bych se hádal, že púvodně byl vůz bílý a ne šedý. A ty opravy + střecha ... co to je? není to třeba pokus s latexovým nátěrem - hodně se s tím experimentoval v tom období okolo roku 1965, no a bílý latex + prach... a můžeme mít výsledek který je na fotce.
Stejně zajímavá je fotografie Lp 21 54 815 0493-8

Lp_Prazdroj.jpg


Vůz po revizi v Trnavě, ale po bližší prohlídce fotografie je tam REV Ny 7.4.67, tedy ještě dílny Nymburk - jak se povedlo tam zachovat reklamní popisy a není poznat nátěr, které zakryly staré popisy a kde přišly nové popisy, to tu skříň někdo tak dokonale umyl, nové reklamní popisy to nejsou, zaprvé by je dílny Nymburk nesvedly a pak jsou evidentně staré, skoro umyté.... no a teď babo mudruj
Takže čím víc se toho ví, tím víc se ví, že se mnoho věcí neví :lol:
Jinak k tomuto vozu vyjímečně něco více - dodán 16.3.1964, první REV již zmíněného 7.4.67, takže od dodání do dubna 1967 jezdil celý bílý + reklama, původní číslo 5-18193, někdy mezi dodáním vozu a dubnem 1967 změněno číslo na 2-18193, tedy číslo již nepronajatého vozu a zamalováno "P".
Naposledy upravil Mcx dne sob 25 čer, 2022 2:50 pm, celkově upraveno 3
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 2610
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: Nákladní vozy skutečnost a model

Příspěvekod Mcx » sob 25 čer, 2022 1:55 pm

Ještě poznámka k Lp vozům, poslední stovka v roce 1964, od konce srpna byla dodána s čísly 2-593xx, tedy další vozy po voze 5-18300 a z tohoto čísla rovnou na UIC čísla 21 54 815 5xxx-x, to až v roce 1967 při revizích.
Vozy dodané s čísly 2-59xxx jsou s kabelem a parním průběhem.
Výkres popisu a nátěru má uveden - platí k dodávce Lp 5-18100 až 5-18399

Stejně tak jediný známý výkres popisu a nátěru k vozům L 25 sk. má uvedeno že platí pro dodávky v roce 1960 pro vozy 2-58200 až 299, v českém textu není barva skříně + střechy uvedena, v německém je uveden vypalovací světlešedý lak...... ale věřte tomu :D
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 2610
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: Nákladní vozy skutečnost a model

Příspěvekod cer.t » úte 05 črc, 2022 6:28 pm

Tak bych trochu pokračoval v započaté diskuzi k L25.sk. U Skrochovic na Opavsku se nachází skříň vozu 21 54 8401 084-2, jehož fotka z počátku 90.let je shodou okolností na wikipedii. Vůz má většinu skříně bohužel zbavenu původního nátěru, takže jen na pár místech je možné loupat původní vrstvy nátěru. Hlavním otázkou je původní výrobní nátěr a kdy vůz dostal první bílý nátěr.
Přílohy
L25sk_vrak.JPG
L25sk_kartaA.JPG
L25sk_90l.JPG
cer.t
 
Příspěvky: 299
Registrován: stř 13 úno, 2008 10:17 pm

Re: Nákladní vozy skutečnost a model

Příspěvekod cer.t » úte 05 črc, 2022 6:49 pm

Výrobní nátěr je na výkresech specifikován jako vypalovaný lak světle šedý - viz přiložený výřez výkresu. První vrstvy nátěru jsou na další fotce označeny 1 až 4. Na vraku byly pod první bílou vrstvou (č.4) postupně 3 šedé nátěry . Předpoklad je, že nátěr (č.1) je původní výrobní nátěr a další 2 nátěry (č.2 a č.3) jsou postupné opravy nátěru při částečných opravách nátěru skříně v rámci oprav Ns resp. S (tedy střední opravy při nichž byla prováděna povětšinou pouze místní oprava nátěru, naopak celý nátěr skříně byl předepsán při opravách Ng, tedy generálních). Domněnku, že se jedná v případě šedých nátěrů (č.2 a č.3) o opravy (pravděpodobně by to měl být v 60.letech předepsaný odstín ČSN 1010 pro chladící vozy) vyvozuju z fotky, kterou dříve uveřejnil Radek, tuto také přikládám.
Přílohy
L25sk_vykres_nater.JPG
L25sk_puvodni_lak.JPG
_CSD_L_517108.jpg
Naposledy upravil cer.t dne úte 05 črc, 2022 8:23 pm, celkově upraveno 1
cer.t
 
Příspěvky: 299
Registrován: stř 13 úno, 2008 10:17 pm

Re: Nákladní vozy skutečnost a model

Příspěvekod cer.t » úte 05 črc, 2022 6:51 pm

Počet dalších bílých nátěrů je vyšší než počet Ng oprav tohoto vozu, takže pravděpodobně došlo k místním opravám nátěru i v rámci Ns oprav. Přikládám fotku výbrusu sloupnutého laku, kde se nachází celkem 5 vrstev bílé ČSN 1000. Vrstvy bílé jsou proloženy černou, jelikož lak byl z místa značky průběžného el. kabelu, tedy při nátěru docházelo k přetření nejprve barvou skříně a následně barvou značky.
Přílohy
L25sk_vybrus.JPG
L25sk_kartaB.JPG
cer.t
 
Příspěvky: 299
Registrován: stř 13 úno, 2008 10:17 pm

Re: Nákladní vozy skutečnost a model

Příspěvekod cer.t » úte 05 črc, 2022 7:09 pm

Závěr z těchto zjištění je následující:
Vůz dodán ve světle šedém nátěru včetně střechy v provedení vypalovaného laku. Tento lak byl natolik kvalitní, že v průběhu 60. let v dílnách Nymburk a pravděpodobně i v první polovině 70.let v dílnách Trnava docházelo pouze k místní opravě nátěru aktuálně předepsaným odstín ČSN1010 po očištění skříně kyselinou šťavelovou. Pouze střecha je ihned při prvních revizích natřena. Pro domněnku o čištění skříně svědčí i fotky vozů ze Švédska (viz přiložené foto vozu 9124-8), kde se jeví 12timístný popis tmavší než zbytek černých popisů či rohové značky. Mimo 12timistný popis jsou všechny popisy v původních polohách. Pravděpodobně tedy šlo kyselinou odstranit z vypalovaného laku také původní nápisy.
První kompletní nátěr skříně bílou by mohl být až v roce 1975 v rámci Ng opravy. Následně dochází při Ns opravách k místním opravám nátěru a při Ng ke kompletní obnově nátěru.
K celé této hypotéze, že chladící vozy dostávaly nátěry v dlouhých intervalech napomáhá i fotka z Čierné na Tisou, kde některé jsou velmi znečištěny. Dále pro čištění vozů kyselinou hovoří i fakt, že jsou fotky Lp vozů s reklamním logem z výroby, ale s 12timístným číslem.
Přílohy
L25sk_svedsko.JPG
L25sk_TASR.JPG
Naposledy upravil cer.t dne úte 05 črc, 2022 8:25 pm, celkově upraveno 2
cer.t
 
Příspěvky: 299
Registrován: stř 13 úno, 2008 10:17 pm

PředchozíDalší

Zpět na Stavba osobních a nákladních vozů

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 9 návštevníků