nákladní vozy II. epochy

Stavba a přestavba nákladních a osobních vozů všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod Alda C. » pát 06 kvě, 2022 4:30 pm

Kliknete-li pravým tlačitkem myši na ten název obrázku a v nabídce zvolíte možnost otevřít obrázek na nové kartě tak se obrázek ukáže, alespoň takto mi to jde ve Windows Edge.
Alda C.
 
Příspěvky: 5
Registrován: úte 28 led, 2020 11:50 am

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod Colonel32 » sob 07 kvě, 2022 4:19 pm

Problem solved
Přílohy
sken_20220505_0003.jpg
Colonel32
 
Příspěvky: 855
Registrován: čtv 24 pro, 2009 12:43 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod UncleFardy » pát 25 lis, 2022 12:29 am

FB_IMG_1669335769328.jpg
Stavba vozu Olk s rozvorem 3800 mm a 4 odebíratelnymi klanicemi. Podlaha bude mořená z překližky, právě schne. Popisy bych měl mít do Vánoc. Stavím dva vozy, stavebnice je po první opravě chyb. Predpokladám že o víkendu zde ukážu dvojici vozů po nastříkání lesklou barvou připravenou pro aplikaci popisů. Pak zde o těchto vozech uvedu víc...
Přílohy
FB_IMG_1669335760521.jpg
UncleFardy
 
Příspěvky: 484
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod UncleFardy » sob 26 lis, 2022 11:22 pm

Vůz Olk po nastříkání lesklou barvou. Připravený k popsání.
Přílohy
FB_IMG_1669485218061.jpg
UncleFardy
 
Příspěvky: 484
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod UncleFardy » sob 26 lis, 2022 11:34 pm

Model byl postaven jednak podle plánku uvedeného na vlákně Podklady ke stavbě - České a Moravskoslezské lokálky, a jednak dle dostupných fotografií vozu kkStB, i když oba zdroje nemusely představovat úplně přesně tentýž vůz. Model má vysouvací dřevěné klanice, po stranách si veze spojovací tyče 2,5 m na jedné straně a 4,5 m na druhé straně, kromě kruhovych oček na hraně vozu má v podlaze trojúhelníková uvazovací očka. Oplen je otočný, samozřejmě. Řetězy ještě doplním. Klanice i tažné tyče mají kování, ty ale nejspíš naznačím jen linkami černou fixou. Vozů k ČSD přešlo opravdu hodně, netvrdím ale, že byly ve všech detailech úplně stejné. Teď budu nějakou dobu čekat na popisy a pak uvedu fotku hotového modelu.
UncleFardy
 
Příspěvky: 484
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod Morris Zapp » sob 07 led, 2023 5:55 pm

Reakce na starší příspěvek:
kinkH0 píše:...
Velmi zajímavé video viz odkaz v čase 6:00-6:15, kde je vidět, že v uzavřených vozech přepravovali i volně ložený lomový kámen, asi vápenec (MÁV asi začátek 60. let 20. století).
https://www.youtube.com/watch?v=y98qNqcBBr0
Dík za odkaz!
Ale kámen to nebude, vsadil bych na pálené vápno.
TT, moduly, epocha III/IV
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 836
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod UncleFardy » úte 17 říj, 2023 11:44 pm

FB_IMG_1697585817676.jpg
FB_IMG_1697585836935.jpg
FB_IMG_1697585863269.jpg
UncleFardy
 
Příspěvky: 484
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod UncleFardy » úte 17 říj, 2023 11:48 pm

FB_IMG_1697585329237.jpg
FB_IMG_1697585669464.jpg


Modely vozů Vlo, Zr Oppeln, Zdv ex KBD, třínápravového Zd, Zl a tří různych uhláků Ul, až na ten Zr vše druhá epocha...
UncleFardy
 
Příspěvky: 484
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod UncleFardy » pon 30 říj, 2023 5:35 pm

FB_IMG_1698683897923.jpg
FB_IMG_1698683886364.jpg


V současné době ladíme stavebnici vozu D, za základ jsem vybral první sérii vozu stavěnou pro ČSD, tedy vůz z číselné řady D 6-0500 až 583. Jednak je z míněn v knize Osobní vozy ČSD 1918 -1939, Mahel a kol., str.231 a 232, no a dále máme k dispozici podrobný výkres z letité monografie p. Maruny. A ukazuje se, že to nebude tak jednoduché. V knize má výkres vozu sofistikovaný přechodový můstek, ale na výkresu z monografie vůz přechod nemá. Text knihy dále uvádí, že část vozů byla vyrobena bez podélných lávek, což je doloženo fotograficky. Přikladám fotky ze stavby prototypu. Chybným přečtením kóty došlo k tomu, že má model širší okna. To už opravujeme. Nicméně jak je to s tím přechodem? Měla ho část vozů nebo je v knize chyba? Co se týče podélných lávek, tak budeme mít obě verze, zde problém nevidím. Při kreslení jednotlivých dílů jsme samozřejmě mysleli na více variant vozu, takže máme nakresleny tři verze čela-tu co je na fotce, pak s jednoduchou variantou přechodu a bez přechodu. Díky komunikaci s panem Berkou, který mě na tyto nesrovnalosti upozornil, jsem znova nahlédl do všech podkladů, které mám, a zjistil jsem, že dát správně dohromady jednotlivé varianty vozu nebude tak jednoduché, i když nákresy mám k dispozici. Nákresy jsou různé i pro vozy téhož čísla. Aby se to tedy usnadnilo, tak zde chci řešit vozy bez vyhlídky, tedy vozy D 6-0500 až 583 a jejich předchůdce. A napasovat je tak někdy do období přelomu 20.a 30.let před WWII. MODELÁŘ 2/1987, str.27 ukazuje vůz D6-1681 a zmiňuje vůz D 6-1686. Je tam nákres a foto odstaveného vozu. Die Reisezugwagen der kkStB, první díl, který vyšel, na str.284 a 286 ukazuje dva nákresy staršího provedení vozu, které k ČSD přešly pod čísly D6-1682 až 692 a D6-1676 až 679. Tyto varianty měly jednoduchý přechod a boční dveře uprostřed skříně, ale.....ty se posouvaly z prava doleva! Vůz z časopisu už má dveře posouvané zleva doprava a spoustu dalších odlišností, jako je jiné umístění trámků skříně, má doplněné šikmé kované výztuhy a i okna jinak rozmístěná. Je pravda, že vůz z Modeláře D 6-1681nespadá ani do jednoho z intervalů dle rakouské knihy, ale evidentně čelím několika problémům, které musím vyřešit, než tedy přistoupíme ke ztvárnění předchozích verzí vozu. Zcela zjevně se měnil směr posuvu dveří. Jak to bylo u vozů ve stavu začatkem 30.let? Byly rekonstrukce vozů tak rozsáhlé už před WWII nebo až po ní? Vozy D 6-1676 až 79 měly velmi malý služební oddíl, ten se později zřejmě rozšiřoval a doplňovala se okna do zvětšeného služebního oddílu. Nebo mohu ty vozy postavit dle nákresů v rakouské knize a dát jim zmíněná čísla? Na jiném vlákně zde, myslím, že na vlákně České a Moravskoslezské lokálky, je k dispozici výkres další varianty vozu s dveřmi uprostřed skříně. Byly vozy této varianty u ČSD? Ukazuje se, že naše nadšení do tohoto typu vozu trochu narazilo....děkuji za jakékoliv info které zamezí tomu, aby vznikl slepenec všeho možného a nemožného. Fotky ukazují prototyp modelu před stříkáním, takže co na modelu není, tak bude osazeno až po nabarvení. Stupačky a lávky budou z mořené překližky.
UncleFardy
 
Příspěvky: 484
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod UncleFardy » pon 30 říj, 2023 6:01 pm

FB_IMG_1698688543949.jpg


Ještě fotka vozu Olk, později Ol, spolu s vozem Vlo.
Naposledy upravil UncleFardy dne úte 31 říj, 2023 5:18 am, celkově upraveno 1
UncleFardy
 
Příspěvky: 484
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod UncleFardy » pon 30 říj, 2023 9:57 pm

Kolega modelář mi poslal pár obrázků z dalších dílů Rakouskych knih. Dále jsem si projel ostatní podklady a rozpor jak vypadal vůz D 6-1686 trvá dál (Foto vozu v časopise Modelář a obrázek a fotka vozu z téže číselné skupiny v prvním díle rakouské knihy). Jakoby se po přechodu k ČSD změnilo umístění některych oken, některých trámků skříně, směr posuvu středních dveří... což jsou detaily zásadní
UncleFardy
 
Příspěvky: 484
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod radeksindy » úte 31 říj, 2023 8:48 am

ad vozy D: Řešíš toho nesmyslně moc najednou, motáš dohromady vozy z rozsahu výroby přes 20 let, což představuje několik typů a několik výkresů. Je potřeba se soustředit na jednu věc. Za druhé provozní fotografie vypovídají pouze o voze na něm zobrazeném. V meziválečném období ČSD neměl prakticky žádný systematický program rekonstrukce vozů, vše vycházelo z okamžitých potřeb a požadavků ředitelství. Dílny, které vozy udržovaly, si nechaly schválit výkres a případně rozpočet a udělaly to. Za pár let to jiné dílný pro jiné ředitelství mohly udělat jinak. A protože si napsal jako první napsal, že tě zajímají vozy 6-0500 až 83, tak se následující týká jen jich, celé je to téma na hodně článků.

Vozy 6-0580 až 83 byly postaveny s původními čísly kStB systému (53- a 59-) a podle starých vídeňských výkresů (EM 18451), ale se změnami podle požadavků ČSD. Sice vzniknul sestavný výkres vozů MŽ 25071, ale nezachycuje všechny postupné změny do přechodu k naší konstrukci stavěné od roku 1921 (čísla 6-0000 a dále). Pro všechny platí, že mají rozvor 4,4 m, nemají vyhlídkové okno, nemají přechodový můstek, všechny už dostaly ložiska ČSD vzoru 19, nápravy N/07. Dveře se na obou stranách otevírají tak, aby otevřené nezakrývaly okno před stolkem manipulanta, tj. směrem od plošiny.

Dají se rozlišit na dva podtypy, prvních 50 vozů postavených podle objednávky 22890/19-V/2 z 2.6.1920 má ložnou váhu 5,25 t, pod kanceláří i zavazadlovým prostorem třináctilistou pružnici o délce hlavního listu mezi středy ok 1420 mm, na střeše oproti výkresu je použita lepenka místo plechové střechy, vozy mají dlouhé podélné stupačky, takže i na straně zavazadlového oddílu jsou madla a držáky svítilen na rohovém sloupku. Této variantě plně odpovídá výkres z Technických zpráv publikovaný Z. Marunou.

Druhá varianta vyrobená podle objednávky 11314-V/2 z 23.9.1921 (tj. od čásla 51 do 83) je sice formálně stavěná podle stejného výkresu, ale už nemá podélné stupačky, madlo a držáky svítilen na rohových sloupcích zavazadlového oddílu odpadají, pod zavazadlovým prostorem je pružnice o délce 1250 mm, ložná váha se snížila na 3,5 t. Někyteří výrobci už účtovaly k vozů plechovou střechu, ale většina ještě odešla z výroby s lepenkou.

Vozy 6-1686 a spol. jsou vozy jiné, o více než 20 let starší a je to jiný příběh.
radeksindy
 
Příspěvky: 2511
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod UncleFardy » úte 31 říj, 2023 2:06 pm

Díky, takže první dvě varianty vozu jsou mi jasné a podklady mám. Vsadil jsem na nákres v knize a nebylo to dobře....no, nic se neděje. Pak bych ještě rád udělal nějakou verzi vozu s dveřma ve středu skříně. Protože mám ty nákresy z rakouské knihy a čísla čsd k nim, tak jsem si nechal udělat příslušné popisy. Je to někdy zaležitost na rok, takže bych je nerad vyhodil, když už je mám.... Pokud se dají použít ty nákresy, tak to udělám podle nich, ale fotky říkají, že by něco mohlo být jinak.
UncleFardy
 
Příspěvky: 484
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod radeksindy » úte 31 říj, 2023 2:47 pm

Je to někdy zaležitost na rok, takže bych je nerad vyhodil, když už je mám....


Kdyby ti bylo 15 let, tak bych ti poradil, že je lepší nejdříve hledat a ptát se a pak teprve dělat. Ale už asi pozdě ? :lol:

ale fotky říkají, že by něco mohlo být jinak.


Zmíněného Modeláře 2/1987 nemám, takže nevím jak vypadá D 6-1681, ale jenom upozorňuji, že se jedná o kořistní vůz, ke kterému nejsou údaje. Číslo bylo mezi válkami neobsazené. Pokud je to vůz původně kkStB, který prošel přes BBÖ, PKP, JDŽ nebo jinou železniční správu, tak samozřejmě může mít úpravy vzniklé tam. Vozy z intervalu 6-1677 až 6-1700 patří vozům výrobeným v letech 1898/99, takže hledat nějakou souvislost mezi nimi a prvními vozy ČSD dost dobře nejde.
radeksindy
 
Příspěvky: 2511
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod UncleFardy » úte 31 říj, 2023 4:49 pm

IMG_20231031_172311.jpg
IMG_20231031_172216.jpg
IMG_20231031_172205.jpg


Zde jsou fotky vozu D 6-1686 ve stavu dlouho poté, co dosloužil. A nákres vozu z rakouské knihy, který by měl odpovídat sérii vozů, do které by měl spadat vůz na fotografii. Ale rozdílů je spousta. Proto jsem se ptal, jestli můžu vzít ten nákres z rakouské knihy a udělat pidle něj vozy ČSD D 6-1682 až D 6-1692, když rakouská kniha přiřazuje tomuto nákresu tyto čísla ČSD. Prostė jsem koupil knihu, našel v ní nákres, čísla vozů u čsd, zajásal jsem a nechal si udělat popisy. Teď chci postavit model. Vidím ale hodně rozdílů mezi fotkou vozu po skončení provozu, který by měl patřit do série vozů odpovídající nakresu v rakouské knize, ale vidįm že skříň je hodně jiná. Neřeším vyhlídkové okno. Jediné, co mě zajímá, je, jestli prostě můžu postavit model podle nákresu v rakouské knize a dát tomu jedno z uvedených čísel, nebo ne, protože není jisté, že vůz kolem roku 1929 takto vypadal. Takže aby ta diskuse vedla k rozumnému závěru: podle rakouské knihy se zřejmě dá postavit vůz D 6-1679 podle nákresu na str.284. Je tam i fotka vozu k.k.St.B. Jen by mě zajímalo, jestli české dráhy měnily stranu, na kterou se otevíraly dveře.Tedy ze směru k plošince na směr od plošinky. Pro vozy dle nákresu na str.286 by asi mělo platit to samé. Vychazím z toho, že autoři knihy mají předkládané informace ověřené.
Naposledy upravil UncleFardy dne úte 31 říj, 2023 6:21 pm, celkově upraveno 2
UncleFardy
 
Příspěvky: 484
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

PředchozíDalší

Zpět na Stavba osobních a nákladních vozů

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků