4 nápravové kotlové vozy ČSD

Stavba a přestavba nákladních a osobních vozů všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

Re: 4 nápravové kotlové vozy ČSD

Příspěvekod _lt_ » úte 23 říj, 2018 7:54 am

Za mě určitě zájem bude, ten první kotel na pohonné látky, druhý na mazut či hydroxid sodný. Co víc si přát? Různé armatury, aby se dal vozit i zbytek tekutin. Z toho plynou různé obtisky různých podniků. Tajně věřím, že někdo podklady mít bude. Něco jde dohledat na starších fotkách lokomotiv a za nimi šikovně umístěných cisteren.

Jak píše statistik, v průběhu času se rám i viditelně trochu měnil. Když se kouknu na úvodní fotky Jenika, tak má připraven lept rámu vozů víceméně konstrukční skupiny 10. Už na něj bude mít kotel na plyny, nyní se pustí do kotle 400hl s izolací a bez. Pro začátek z toho může vzniknout velice obsáhlý soubor vozů.
Ze statistikova seznamu odzhora dolů.

Zas (Ra) 10 300hl na kyselinu sírovou bez fotky, zde předpokládám podobnost se stejným vozem určení skupiny 11. Kotel a čepička ze stavebnice LPH. Zbytek lept?
https://cs.wikipedia.org/wiki/Seznam_%C ... 010-02.jpg
Zas (Ra) 10 400hl podle podniku na paliva, změkčovadla, hydroxidy...
https://cs.wikipedia.org/wiki/Seznam_%C ... 3-2004.jpg
Zas (Rai) 10 400hl na latex
https://cs.wikipedia.org/wiki/Seznam_%C ... 3-2004.jpg
Zaes (Rah) 10 400hl na hydroxid, toluen, glycerin, změkčovadla... zase dle podniku.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Seznam_%C ... 004-10.jpg
Zaes (Rahi) 10 400hl izolovaný na latex, hydroxidy, dehet, asfalt, mazut... zase dle podniku.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Seznam_%C ... 011-11.jpg

Otázka na statistika, je tam v seznamu i Zagkks skupiny 10 číslo 791 6, ale již s novějším rámem.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Seznam_%C ... 011-09.jpg
Existoval i takový vůz na kapalný chlór se starším provedením rámu jako má Jenik? Pak by šel vytvořit i tento vůz.

Vozy s novějším rámem, ten co je povětšinou u vozů konstrukční skupiny 11, třeba Jenik udělá jako pokračování příběhu. Nyní to i takhle bude na něj dost.
_lt_
 
Příspěvky: 132
Registrován: úte 19 čer, 2012 11:46 am

Re: 4 nápravové kotlové vozy ČSD

Příspěvekod TTjenik » pát 26 říj, 2018 1:41 pm

Ahojte,

no tak cíle bychom měli stanovené, teď se k nim nějak dohrabat.

Já to klidně nakreslím a připravím z toho stavebnice, ale k tomu potřebuji alespoň minimum podkladů. Pouze podle fotografií z internetu se mi to vážně dělat nechce a asi bych to ani nedokázal. Když už se do toho bude investovat čas, tak ať to přiměřeně odpovídá, jinak z toho vznikne paskvil jako cisterna od LPH.

Bohužel už nejsem v situaci, kdy bych měl čas bloudit po nádražích a hledal příslušné vozy. Myslím, že změření a nafocení není v tomto případě velká věda. Většina z toho, se dá změřit ze země: Nosiče kotle, jejich poloha na rámu, velikost cedulí, základní rozměr nějakých detailů, ... Nafotit bych potřeboval konkrétní armatury, konkrétní vzhled rámu v místech mezi nosiči a nějaké další drobnosti. K tomu pak vyfotit celý vůz ze všech stran.
A ještě bych potřeboval nafotit nějaký vůz zespodu, respektive zjistit, jak jsou vedeny táhla brzdového mechanizmu. Sice jsem si to kdysi dávno fotil, ale nějak mi to nesedí a jsem na pochybách.

Takže pokud je někdo, kdo ví o nějakém odstaveném voze a je ochoten tam zajít s metrem a foťákem, ozvěte se mi prosím na e-mail.
Uživatelský avatar
TTjenik
 
Příspěvky: 32
Registrován: čtv 10 led, 2008 2:55 pm

Re: 4 nápravové kotlové vozy ČSD

Příspěvekod statistik_2018-09 » úte 30 říj, 2018 8:07 am

Jak již bylo avizováno, nějaké podklady bych měl. Dovolím si Vás ale nasměrovat na můj e-mail (stat@email.cz), protože do téhle diskuze pravidelně nechodím a moc to tu z vícero důvodů nesleduji (mj. i proto, že mě už unavují neustálé problémy s funkčností hesla a přihlašováním).
Prosím zároveň, abyste se předem obrnili jistou dávkou trpělivosti, protože nejsem doma sám, nejsem v důchodu, nekopu se někde v paneláku nudou do zadku a mám tudíž jiné životní priority...
statistik_2018-09
 
Příspěvky: 6
Registrován: ned 30 zář, 2018 8:26 pm

Re: 4 nápravové kotlové vozy ČSD

Příspěvekod statistik_2018-09 » úte 30 říj, 2018 8:27 am

Většina z toho, se dá změřit ze země: Nosiče kotle, jejich poloha na rámu, velikost cedulí, základní rozměr nějakých detailů, ...


Většina ano, všechno ne. Problém je třeba s lávkou kolem vrchní armatury a s topným potrubím a registry, to už musíte nahoru na rám (na vůz). Totéž nosiče u hliníkových kotlů. Nicméně nafoceno a naměřeno mám za ty roky dost, nějaký ten výkres by se taky samozřejmě našel.

Nafotit bych potřeboval konkrétní armatury, konkrétní vzhled rámu v místech mezi nosiči a nějaké další drobnosti. K tomu pak vyfotit celý vůz ze všech stran.

Ve většině případů kompletní fotodokumentaci neseženete a už nepořídíte. Ale něco nafoceno mám, zbytek se dá (musí) odvodit z toho, co je. Typové výkresy (zejména podsestavy) jsou vesměs nedostupné.
statistik_2018-09
 
Příspěvky: 6
Registrován: ned 30 zář, 2018 8:26 pm

Re: 4 nápravové kotlové vozy ČSD

Příspěvekod statistik_2018-09 » úte 30 říj, 2018 8:48 am

Zas (Ra) 10 300hl na kyselinu sírovou bez fotky, zde předpokládám podobnost se stejným vozem určení skupiny 11.

Pouze kotel je podobný. Ale podklady k němu nějaké jsou, pro potřeby nějakého rozumného modelu jsou postačující. Vůz vypadal zhruba takhle: [url]https://cs.wikipedia.org/wiki/Seznam_českých_a_slovenských_železničních_nákladních_vozů#/media/File:W7866124-3354_stat_Nymburk_2009-05.jpg[/url]

Zas (Rai) 10 400hl na latex

Správná fotka je pod tímto odkazem: [url]https://cs.wikipedia.org/wiki/Seznam_českých_a_slovenských_železničních_nákladních_vozů#/media/File:W7884805-8456_stat_CTrebova2005-04.jpg[/url]. Nicméně nutno si tento vůz představit s izolací, kterou už vůz na fotce nemám, jelikož ji na přepravu umělých hnojiv nepotřebuje. Z hlediska výroby modelu je tohle asi nejjednodušší na ztvárnění v H0 při použití izolovaného kotle od Bramosu (s nezbytným přimhouřením oka).

Zaes (Rah) 10 400hl na hydroxid, toluen, glycerin, změkčovadla... zase dle podniku.

Rozdíl oproti Rah 400 popsanému jako "paliva, změkčovadla, hydroxidy" je zjednodušeně pouze v tom, že tento vůz ze Slovnaftu má bimetalový kotel s jinou velikostí pasů plechu a jinou strukturou svarů. Jinak je to prakticky totéž až na nějaké detaily samozřejmě, které bych asi pro potřeby modelu s nějakou mírou rozumného kompromisu zanedbal.

Zaes (Rahi) 10 400hl izolovaný na latex, hydroxidy, dehet, asfalt, mazut... zase dle podniku.

Viz latexový Rai výše s tím rozdílem, že kotel má navíc vytápění, a to jak vyjímatelné, tak nevyjímatelné, což se na vzhledu pláště kotle projevuje. A pro oba (Rai i Rahi) byly v zásadě dva typy nosičů a tři typy rámů, které lze pro potřeby modelu zjednodušit na dva rámy. Vůz Rahi v obou verzích rámu/nosičů/potrubí se dá navíc vyrobit ve verzi ČSD. Drtivá většina ostatních vozů byly pouze soukromé.

Otázka na statistika, je tam v seznamu i Zagkks skupiny 10 číslo 791 6, ale již s novějším rámem. Existoval i takový vůz na kapalný chlór se starším provedením rámu jako má Jenik?

Podle mých dosavadních informací pravděpodobně neexistoval, nejstarší provedení by mělo být to, na které odkazujete. Je jen jediná možnost, že by existovalo i starší provedení, a to v případě výroby v KPS Brno kolem roku 1960 ještě podle nějakého starého výkresu z číslováním z EVIKy před zavedením jednotných typových výkresových čísel. Období výroby čtyřnápravových vozů na žebřinovém spodku v KPS Brno bohužel není moc dobře zmapováno. To se týká zejména prvních čpavkových Ra 560 hl, než byla výroba předána do Studénky. Takže není vyloučeno, že byl, ale Studénka s pravděpodobností 99,9 % vyráběla jen ten typ s trošku novějším rámem a hlavně zjednodušeným nosičem, což je vůz na mojí fotce ve Wikipedii.

PS: Hyperlinky si prosím zkopírujte to okna prohlížeče, nějak se tu automaticky nepřevádějí, i když formátuji tagem URL...
statistik_2018-09
 
Příspěvky: 6
Registrován: ned 30 zář, 2018 8:26 pm

Předchozí

Zpět na Stavba osobních a nákladních vozů

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: janiak a 1 návštěvník