TT hák a šroubovka

Stavba a přestavba nákladních a osobních vozů všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

Re: TT hák a šroubovka

Příspěvekod UncleFardy » pon 10 zář, 2018 7:08 am

Včera proběhly první větší testy háku a šroubovky. Celkem měla souprava 36 náprav, obsahovala vozy velmi krátké, nejdelší byly pak Rybák a Nsk. Při tažení nedocházelo k žádným problémům a souprava se ani jednou nerozpojila. Při sunutí docházelo k zaseknutí háku a šroubovky u spojení dlouhých vozů. Zaseknutím je myšleno to, že šroubovka zatuhla buďto v kloubu nebo na spřaženém háku, nevrátila se do původní polohy a spřažené vozy vykolejily. Souprava pouze z kratších vozů St plus služebního Ddy při sunutí projížděla "esíčka" dobře. neplechu dělal jeden vůz, ale příčina byla jinde, protože po jeho vyřazení ze soupravy problémy zmizely. Kvůli delším vozům byla šroubovka o 0,2 mm rozšířena a na háku byl zvětšen otvor, za který je zavěšena. Tvar a velikost háku zůstaly oproti prototypům nezvětšeny. Budeme se muset zamyslet nad konstrukčním řešením, protože původní úzká šroubovka pracuje dobře, na voze Nsk nebo Ce-Rybák však nemůže být při použití EW 2 nebo esíček 700/700 mm, protože hák brání v jejím potřebném natočení. Dále je fakt, že při použité technologii laser-cut mají hák i šroubovka ostré hrany a proto k zaseknutí dojde snadno. Objektivní ano/ne budeme moci konstatovat až poté, co se odstraní příčiny zaseknutí. Tedy poté, co šroubovka zůstane volně pohyblivá a vozy buďto projedou nebo vykolejí. Řeč je ale o dlouhých vozech. Samozřejmě se ukazovaly i věci vyplývající z nepřesné instalace - hák musí být u všech vozů ve stejné výšce, což zrovna u Rybáku a Nsk nebyl, a musí být uprostřed vozu v ose koleje. U Rybáku jsem chtěl mít co nejlepší jízdní vlastnosti a poprvé jsem zde použil mosazná pouzdra PEHO. Vzal jsem k tomu zakoupený vrták, vnitřní důlky rozsoch jsem navrtal až po zásek na vrtáčku a bylo vymalováno. Ti co tuto zkušenost již nabyli tak vědí, že pouzdra pak zapadla hluboko do důlku, v tuto chvíli vypadajícího spíše jako jáma, dvojkolí v takto zmršených ložiscích plandá neuvěřitelným způsobem a vůz sedí minimálně o milimetr, ne-li víc, níže. A má fakt blbé jízdní vlastnosti. Takže je třeba mosazná pouzdra vypreparovat, ložiskové jámy zatmelit a udělat z nich znova důlky. A vrtáčky k aplikaci těchto pouzder hodit z okna do veliké dálky. Vrták 2 mm udělá v tomto mnohem lepší službu. Vůz Ddy se choval spolehlivě. Střední náprava pohyblivá pouze v mezích vnitřních rozsoch a s vnějšími rozsochami pevnými měla dostatečný stranový posun, zvolené konstrukční řešení je tedy pro modulovou normu "Zababov" vyhovující. V nejbližších dnech se pokusíme eliminovat výše uvedené nedostatky a další testy chceme udělat na setkání v Rokytnici, již s opravenými šroubovkami, pokud nám tam kolegové dají prostor pro jízdy se zkušební soupravou. V tahu problém není, souprava projede vše, sunutí si pak budeme ověřovat na nádražích s výtažnou kolejí. Co se týče spojování a rozpojování, tak přítomní kolegové konstatovali, že to není taková hrůza, jak očekávali. Používal se magnet a pinzeta, já na to měl udělaný přípravek z drátku 0,3 mm s tvarem U na konci. Chyba byla v drátku - pruží (ve smyslu péruje). Musí se to udělat z nepružného materiálu. Kolega používal magnet a pinzetu, tedy dvě ruce, což není ideální. Spřahovat lze i v oblouku, ale na sestavování vlaků v časech, na které jsme zvyklí, to není. Nicméně lze na to získat po krátké chvíli grif. Při použití magnetu se díly po chvíli (mírně) zmagnetizují. V jednom případě jsem zaznamenal, že hák šroubovku (mírně) odpuzoval :-) Kladně bylo konstatováno, že estetická úroveň spojení je vynikající, takže stojí zato ještě nad řešením zalaborovat. Tolik k vyčerpání tématu, nikoliv čtenáře.
UncleFardy
 
Příspěvky: 317
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: TT hák a šroubovka

Příspěvekod modelarTT/TTe » pon 10 zář, 2018 7:39 am

Přednosta žst. Moldava v Čechách potvrzuje úplnou správnost předchozí depeše. Bylo to nádherné poetické odpoledne. Hák a šroubovka po doladění popsaných konstrukčních detailů má šanci se v relacích, pro které se hodí, uplatnit. Jde o další důkaz, že jsme naštěstí nevěděli, že to nejde.
Na výhybkách EW 3 žádný problém není.

Zkušební jízdy pro Jaroměř 2019 a trasy zkušebních vlaků o min. 40 nápravách na sestavě výhybek EW 2 již byly objednány.

Modelářsky a esteticky je to veliká krása.
modelarTT/TTe
 
Příspěvky: 31
Registrován: úte 24 črc, 2018 2:37 pm

Předchozí

Zpět na Stavba osobních a nákladních vozů

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků