Oplenový vůz Jd

Stavba a přestavba nákladních a osobních vozů všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

Oplenový vůz Jd

Příspěvekod Tempotaxi » čtv 14 čer, 2018 8:46 am

Před 30 lety jsem stavěl oplenový vůz Jd. Moc se mně nepovedl a tak jsem se rozhodl postavit tento model znovu.
V knihovničce mám sešit Československá železniční vozidla – nákladní vozy od pana ing. Z. Maruny, kterou vydalo nakladatelství NADAS v roce 1972.
Obrázek
Vozy jsou vyrobené v roce 1922 Ringhofferem na Smíchově a nesou označení Jd 3-50500 až 3-50599.
V roce 1925 jsou přeznačeny na Ot 9-27500 až 9-27599.
V roce 1961 je provozu ještě 13 vozů.
Jejich služba u ČSD skončila takto:
Ot 9-27507 – zrušen asi v roce 1964
Ot 9-27512 – zrušen v prosinci 1964
Ot 9-27519 – zrušen v lednu 1965, v březnu 1965 Prefa n. p. Košice
Ot 9-27521 – zrušen listopad 1965
Ot 9-27525 – zrušen listopad 1965
Ot 9-27537 – zrušen asi v roce 1964
Ot 9-27547 – zrušen únor 1965, v červnu 1965 Juhoslovenská celulózka n. p. Štúrovo
Ot 9-27562 – zrušen asi v roce 1964
Ot 9-27590 – zrušen únor 1965, v červnu 1965 Juhoslovenská celulózka n. p. Štúrovo
Ot 9-27595 – zrušen v říjnu 1964
Ot 9-27597 – zrušen červnu 1965

Po roce 1965 není už žádný vůz u ČSD.
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 2231
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Oplenový vůz Jd

Příspěvekod Tempotaxi » čtv 14 čer, 2018 8:50 am

Základní rám je postaven podle výkresu a trošku jsem to musel upravit pro modelové dvojkolí.
Na stavbu jsem použil plastové destičky a profily od Evergreenu.
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 2231
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Oplenový vůz Jd

Příspěvekod Tempotaxi » čtv 14 čer, 2018 10:25 am

Nejprve jsem si nechal odlít dvoupatkové nárazníky. Dále jsou odlité rozsochy, v kterých je odlité i bronzové ložisko. Odlitý bronz je opravdu hladký.
Obrázek
Dále je vše přilepeno na plastový rám. Dvojkolí od Roca.
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 2231
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Oplenový vůz Jd

Příspěvekod Tempotaxi » čtv 14 čer, 2018 10:40 am

Zde si pak může každý porovnat původní model a začínající stavbu nového modelu.
Obrázek
Na první pohled dříve postavený model má jiné ložiskové domky, ale zase listová pera a koníky více odpovídají předloze. Nárazníky jsou ručně vyráběny a jejich vzhled opravdu není dobrý.
Ještě poznámka k popisu. Popis je fotka, která od vrstvená. To znamená, že ze zádní části fotky je postupně odstraňován papír, až dostanu tak tenký papírek, na kterém už je jen tisk. Od vrstvená fotka, pak vypadá jako toaletní papír. Pak se foto papírek přilepí.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 2231
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Oplenový vůz Jd

Příspěvekod Tempotaxi » čtv 14 čer, 2018 5:56 pm

Model jsem nastříkal černou barvou. Ručně se pak natřela fošnová podlaha, která se pak ještě patinovala. Pak se fošny ještě stříkly matným lakem.
Model dostal kinematiky od firmy http://www.vlacky.biz.
Sada obsahuje:
2 ks kinematiky,
2 ks šachet pro spřáhlo,
a 2 kusy pružinek
rozměry cca: šířka 12,2 mm x délka 18 mm.
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 2231
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Oplenový vůz Jd

Příspěvekod Tempotaxi » čtv 14 čer, 2018 6:00 pm

Kinematika se tam opravdu vejde a dokonce i pod dvojkolí.
Dva oplenové vozy mají očková spřáhla.
Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 2231
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Oplenový vůz Jd

Příspěvekod Tempotaxi » čtv 14 čer, 2018 6:02 pm

Když vznikal původní model, tak ještě nebyla kinematika v prodeji.
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 2231
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Oplenový vůz Jd

Příspěvekod Tempotaxi » čtv 14 čer, 2018 6:08 pm

Na dalších dvou oplenových vozů je krátké spřáhlo Roco.
Při zkušební jízdě, oba vozy bez zatížení projíždí oblouk 380 mm v pohodě.
Obrázek
Pro porovnání.
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 2231
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Oplenový vůz Jd

Příspěvekod Tempotaxi » čtv 14 čer, 2018 6:17 pm

Dále se bude pokračovat oplenem. A zde jsou dvě možnosti. První možnost zhotovený oplen, pak ho přilepit na fošnovou podlahu a tím pádem to bude jen maketa. Druhá možnost je udělat oplen funkční. Pak se může naložit náklad dřeva. Oplenové vozy se nepoužívali jenom na přepravu dříví, ale vozilo se tam kde co.
Zde je pak zhotovený výřez podobných oplenových vozů. Chebské nádraží v roce 1899.
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 2231
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Oplenový vůz Jd

Příspěvekod Tempotaxi » čtv 14 čer, 2018 6:43 pm

Že se vozilo na olenových vozech kde co, dokládá další fotka. Vítkovice v roce 1903 přepravují obří ozubené kolo na dvou oplenových vozech, které jsou spojeny převozní konstrukcí.
Obrázek
Zdroj: https://schlotforum.wordpress.com/2010/ ... ovice_023/
Další možnost je převoz mostní konstrukce, kterou také vyrobila Vítkovická firma, a ještě most usazoval na místo.
Obrázek
Další hutní výrobek Vítkovic.
Obrázek
Ještě mám pár snímků převozu hutních výrobků na dvou oplenových vozech, ale snímky jsou opravdu dost špatně zhotovené, že nejdou sem dávat.
Budu velice rád, když mně někdo nějaké snímky poskytne do archívu. Děkuji.
Naposledy upravil Tempotaxi dne čtv 14 čer, 2018 10:03 pm, celkově upraveno 2
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 2231
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Oplenový vůz Jd

Příspěvekod Tempotaxi » čtv 14 čer, 2018 8:38 pm

Obrázek
Zdroj: https://www.k-report.net/ukazobrazek.ph ... &stranka=1
Nakládání dřeva na oplenové vozy | poslal Němec_z_ova
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 2231
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Oplenový vůz Jd

Příspěvekod Tempotaxi » čtv 14 čer, 2018 9:35 pm

Obrázek
Vítkovické železárny v roce 1895, kdy již patřily Vítkovickému těžířstvu.
Zdroj: https://www.parostroj.net/historie/foto/stare_foto.htm.
Zde na této fotce je krásně vidět, že se v hojném počtu využívají oplenové vozy na přepravu hutních produktů.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 2231
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Oplenový vůz Jd

Příspěvekod Tempotaxi » pát 15 čer, 2018 10:59 am

Věčné a diskusní téma je kinematika a spřáhlo.
Při očkovém spřáhlu mohu dát, pokud je to možné kinematiku dál od čela a tím pádem dostanu i nárazníky blíže k sobě. U průmyslových modelů to lze udělat taky, zkrátit (uříznout část šachty), zkrátit vsuvnou část do šachty a přilepit spřáhlo na pevno.
Zde jsem jen posunul kinematiku dál od čela vozu. Oblouk 380 mm.
Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 2231
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Oplenový vůz Jd

Příspěvekod Tempotaxi » pát 15 čer, 2018 11:09 am

Při pevných spřáhlech, kde je potřeba funkční kinematika, tak musí být kinematika až u čela vozu. Ano jsou na to normy, zdlouhavá měření a pasování pak na míru. Ale každý má pak možnost si nastavení kinematiky a spřáhla udělat podle svého nejmenšího oblouku. Je mně jasné, že pak na jiném kolejišti můj vůz na menším oblouku nemůže jezdit. Ale vše záleží jen na Vás a na Vašem úhlu pohledu na vzdálenost dvou nárazníků.
Roco univerzální spřáhlo a oblouk 380 mm.
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Dále ona není kinematika jako kinematika. Nemyslím tím rozměry a velikosti kinematiky, ale tu nejhlavnější část a to je pérko. Každá kinematika má jiné pérka, jedna jsou tužší a druhá zase lehce pružné. To znamená, že když vyměníte, spřáhla za jiná, tak nemusí na 100% pracovat a mohou v určitých provozních podmínkách selhávat. Buď dva vozy vůbec nespojíte, nebo jeden vůz bude v obloucích a na vyhybkách vykolejovat.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 2231
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Oplenový vůz Jd

Příspěvekod Tempotaxi » pát 15 čer, 2018 9:18 pm

Dále se sestavil plastový oplen. Tyče oplenu jsou od Bramose. Plastová destička od evergreenu je moc měkká a od Bramose je plast daleko tvrdší. Při provozu a nešetrnému zacházení se může měkká tyč oplenu lehce ulomit.
Obrázek
Opleny jsou prozatím vsunuty na podvozky vozů pro představu, jak bude model vypadat. Od Malé železnice mně zbylo pár papírových řetězů. Přilepil jsem je na opleny. Každý řetěz je jiný.
Obrázek
Ještě zbývá ozubení oplenu. Problém je jak ho vyrobit, aby se dalo na to koukat.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 2231
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Další

Zpět na Stavba osobních a nákladních vozů

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 návštevníků

cron