Nádobový nákladní vůz řady Paoj.

Stavba a přestavba nákladních a osobních vozů všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Nádobový nákladní vůz řady Paoj.

Příspěvekod Tempotaxi » pát 23 bře, 2018 9:54 pm

TTjenik píše:PS: ty máš tu slovenskou fotobanku pěkně prošmejděnou. Já mám od tud snad jen 1/10 fotek. Asi neumím hledat, nebo to doplnili :)
Honza


Mám asi staženo přes 1000 fotek TASRu. Škoda, že podobnou fotobanku nerozšíří o fotky ČTK.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 2002
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Nádobový nákladní vůz řady Paoj.

Příspěvekod Tempotaxi » ned 25 bře, 2018 11:37 am

Při sobotní výměnné burze jsem navštívil stánek Dh-loko a byl mně laskavě zapůjčen lept vozu Posista. Přeměření jsem provedl svinovacím metrem.
Moje poznatky.
1) Lept má docela přesné rozměry, myslím tím celkovou výšku, šířku a délku cisterny.
2) Ale spodek (dno) cisterny je rovný a není udělán do písmene „W“. Což je zespoda a na modelu to nebude vidět, zda je spodek do písmene nebo zda je rovný. A hodně modelářů to nebude řešit.
3) Střední část je jen znázorněna kostkou, do které je svedeno potrubí a je zde i vyveden boční vývod pro cement. Není zde tedy trychtýř a vše kolem čeřícího zařízení. A hodně modelářů to nebude řešit.

Hodnocení.
Je dobré, že se někdo pustil do tak pěkné nástavby dnes už historického vozu. Je pravda, že lept má několik nepřesností. Některé se dají opravit a dodělat. Ale některé bez znovu vyrobení to nebude přesné podle velkého vzoru.
Ale myslím, že většina modelářů to nebude řešit a stavebnici si koupí. Bude se argumentován tím, že nepřesnosti jsou jen ve spodu cisterny a při sestavení a uložení na vůz stejně nic kloudného není vidět.
Jsou i takový modeláři, kterým nebude tahle stavebnice vyhovovat a tím pádem jim nic jiného nezbude, než si nástavbu zhotovit sám.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 2002
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Nádobový nákladní vůz řady Paoj.

Příspěvekod Tempotaxi » ned 25 bře, 2018 12:20 pm

Zatím je záhadou jak se dostával cement z cisterny ven. Nikdo ze známých odborníků na nákladní vozy netuší, jak se cement dostával ven.
Tak stlačeného vzduchu u vozu Posista při vykládání je 0,3 atm.
Tak stlačeného vzduchu u vozu Zzv při vykládání je 0,3 atm.
U vozu Milevsko jsou úplně jiné tlaky:
Provozní tlak ……………….. 2,3 atm.
Zkušební tak nádoby ……. 3,5 atm.
Konstrukční tlak ………….. 2,5 atm.
Podle provozního tlaku vzduchu vypadá, že u vozu Posista se provádělo vypouštění cementu pomocí žlabu, jako u vozu Zzv. Ale zda byl vypouštěcí žlab součástí vozu nebo žlab byl součástí zásobníků na cement. To znamená, že vozy Zzv a Posista mají stejný postup při vyprazdňování cementu.
Přívod stlačeného vzduchu u všech tří vozů bylo potrubím, které bylo zakončeno přírubou Js80.

Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 2002
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Nádobový nákladní vůz řady Paoj.

Příspěvekod Tempotaxi » ned 25 bře, 2018 12:58 pm

Také si musíme uvědomit, že v tehdejší době se cement přepravoval několika způsoby. Stačí se podívat na automobilovou přepravu. Přepravuje se v pytlích, v různých tvarech a objemech cisteren, které jsou zde v článku k vidění, ale nakonec jsou zde i fotky vozů, kde jsou kontejnery (stránka 2) na přepravu cementu.
Kontejnery na cement se vyrábějí v n. p. Stavební doprava v Žilině. Výroba kontejnerů byla vyrobena podle zlepšovacího návrhu L. Belaka.
Zdroj. TASR rok 1956.
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 2002
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Nádobový nákladní vůz řady Paoj.

Příspěvekod Tempotaxi » ned 25 bře, 2018 1:10 pm

Co vlastně tím chci říci, že se hledal způsob, jak levně a efektivně přepravovat cement na stavbu ve velkém množství po určitý čas. Jak zajistit rychlou vykládku bez velkého počtu pracovníků. A jak zamezit velkým ztrátám při pytlované přepravě cementu.
Všechny velké stavby neměli vlastní železniční vlečku pro dopravu cementu, ale cement se v nejbližší stanici přečerpal do automobilových cisteren. Nebo se ve stanici postavila kusá kolej, která měla přenosné cementové silo, a pomocí lanovky se pak cement dopravoval k betonárce, která byla přímo na stavbě.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 2002
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Nádobový nákladní vůz řady Paoj.

Příspěvekod Tempotaxi » stř 11 dub, 2018 9:33 pm

Vím, že to jsem správně nepatří, ale byl zde názor, zda není více informací o dopravě volně ložených hmot ve voze Zzv. Ale je to základ historie vozů na tuto přepravu.
Sbírka zlepšovacích námětů:
Číslo 221, DT. 625.242.2 ze dne 30. 8. 1952.
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 2002
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Nádobový nákladní vůz řady Paoj.

Příspěvekod jagg » pon 16 dub, 2018 9:54 pm

Ve finále se nadoby uplatňovaly taky takto (Foto: Dietrich Seegers):
Obrázek
jagg
 
Příspěvky: 13
Registrován: pon 12 čer, 2017 8:40 am

Re: Nádobový nákladní vůz řady Paoj.

Příspěvekod Polabský » úte 17 dub, 2018 2:45 pm

Další časté uplatnění nádob bylo také na uložení čerstvého čí vyjetého oleje v depech a dílnách.
Příklad je v Depozitáři NTM v Chomutově.
Hezký den Všem.
Polabský
 
Příspěvky: 461
Registrován: ned 26 úno, 2012 7:45 pm

Re: Nádobový nákladní vůz řady Paoj.

Příspěvekod Tempotaxi » úte 17 dub, 2018 5:55 pm

jagg píše:Ve finále se nadoby uplatňovaly taky takto (Foto: Dietrich Seegers):

Pěkná fotka, škoda, že není v lepším rozlišení. Jen pro zajímavost, důvod, proč jsou nádoby v takovéto soupravě a jaký to měl účel. Nebo to je jen přesun pro potřebu depa? :?:
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 2002
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Nádobový nákladní vůz řady Paoj.

Příspěvekod petr892 » úte 17 dub, 2018 6:55 pm

Jestli si dobře vzpomínám, tak podobná sestava mohla být používána na mytí izolátorů tlakovou vodou. Jednalo se o postup, kdy se za pomoci přerušovaného proudu tlakové vody omývaly porcelánové izolátory (pod napětím) znečištěné převážně kouřem parnícho lokomotiv, aby se zabránilo jejich horším izolačním vlastnostem a přeskokům el. proudu (Pavlovický a Ošelínské tunely po roce 1968). I když je na snímku vůz M 153.0 vyráběný od roku 1983, je možné, že se tato technologie používala ještě na tratích, kde byly v okolí cementárny, chemičky, nebo ve stanicích probíhala vykládka práškových hnojiv (již 70 léta žst Planá u Mar. Lázní).
petr892
 
Příspěvky: 3
Registrován: úte 28 kvě, 2013 6:42 pm

Re: Nádobový nákladní vůz řady Paoj.

Příspěvekod jagg » úte 17 dub, 2018 7:56 pm

Podle všeho jsou to Heršpice.
jagg
 
Příspěvky: 13
Registrován: pon 12 čer, 2017 8:40 am

Re: Nádobový nákladní vůz řady Paoj.

Příspěvekod petr892 » pon 23 dub, 2018 5:19 pm

V knize trakční vedení od NADASu z roku 1978 je podrobný popis a nákres vozu pro ostřikování izolátorů. Je uvedeno použití u EÚ Plzeň, Pardubice a Brno. Jestli bylo provedení všech vozů stejné nevím. V Plzni se měla používat pro zásobu vody i čtyřosá cisterna původem z Rumunska r. v. 1958, v. č. 449 / 2212, později několik let odstavená na vlečce TT Vranov a rozložená koncem devadesátých let ve Stříbře.
Přílohy
Pao v.JPG
Pao v.JPG (14.97 KiB) Zobrazeno 137 krát
petr892
 
Příspěvky: 3
Registrován: úte 28 kvě, 2013 6:42 pm

Předchozí

Zpět na Stavba osobních a nákladních vozů

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků