Nádobový nákladní vůz řady Paoj.

Stavba a přestavba nákladních a osobních vozů všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Nádobový nákladní vůz řady Paoj.

Příspěvekod Tempotaxi » úte 20 bře, 2018 5:10 pm

Děkuji za upřesnění. Mně opravdu nevadí, že se doplňují poznatky do fotek. Lepší je názorně naznačit, než psát složitý technologický postup.
Ale podle poznatků bude opravdu lepší postavit obě nástavby vozů Paoj znovu. Pro někoho to bude stačit, ale pro mě ne.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4302
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Nádobový nákladní vůz řady Paoj.

Příspěvekod Tempotaxi » čtv 22 bře, 2018 7:20 pm

Mám tady pár poznámek pro modeláře, kteří si třeba postaví na svém kolejišti betonárku. Na plánku je dvounápravový vůz řady Zzv.
Ale vše jde upravit pro vykládání cementu pro vozy řady Paoj.

Zdroj:
Stavba přehrady - komplexní mechanizace betonářských prací, ing. G. Pavlík a V. Chandži s kolektivem, SNTL 1955.
Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4302
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Nádobový nákladní vůz řady Paoj.

Příspěvekod TTjenik » čtv 22 bře, 2018 8:17 pm

Ahoj Vláďo,

Petr (krakora) mě informoval o tomto vláknu, kde řešíte vozy Posista. Jelikož jsme s Petrem v minulém roce začali připravovat tento model v TT, dovolím se připojit do diskuze.
Předně děkuji za mnoho výkresové dokumentace a schémat, které jsi zveřejnil a které potvrdily naše domněnky ohledně vyprazdňování. Je s podivem, že pouze na základě písemných informací jsme došli k celkem podobnému vyprazdňovacímu schématu. Chyběly ale rozměry a to šoupátko, o kterém jsem věděl že tam je, jsem předpokládal uzavřené a nikoli pouhou clonu.

Chtěl bych nicméně reagovat na tvou poznámku ohledně ukončení vyprazdňovacího potrubí, kde předpokládáš, že potrubí bylo ukončeno přírubou Js80.
O tomto jsem také uvažoval, ale pak jsem vzal v úvahu následující informace.
a) proč by byl dolní otvor v jímce průměru 300mm, když by pak navazovalo potrubí o průměru pouze 80mm. To je 14xmenší plocha.
b) proč by výstupní potrubí, pokud by bylo Js80, nebylo vyvedeno na okraj vozu pro snadný přístup, podobně jako to mají vozy z Milevska, nebo současné Rajky. Obsluha přeci nebude lozit extra na každý vůz. Na boku vozu je pouze jedna přípojka Js80 a ta je určena pro připojení stlačeného vzduchu čeření (na schématu od tebe http://img21.rajce.idnes.cz/d2101/14/14971/14971872_61e89674dca43049b44e21a5877c303a/images/obrzek00015.jpg?ver=0 označeno č.1) a hned vedle této přípojky je také táhlo k jeho ovládání. Z toho se dá usoudit, že výstupní potrubí by bylo logicky vyústěno vedle ovládání šoupátka. Oblast okolo kličky ovládající šoupátko je na fotce dobře patrná a žádné potrubí tam není.
c) a hlavně proč jsou dolní podélníky rámu přerušeny právě ve středu vozu, tedy v místě vyprazdňování. Z pevnostního hlediska celé konstrukce je toto oslabení nesmysl, zvláště pokud se celá jímka měla dát zvedat pomocí jeřábu.
d) někde jsem četl, že tyto jímky byly určeny pro velké stavby. Takže předpokládám velkoobjemovou spotřebu cementu.

Všechny tyto informace mě vedou k následující myšlence, a to že výstupní otvor byl uzpůsoben tak, aby se pod něj dal zasunout nějaký (pásový, šnekový) dopravník umožňující rychlou vykládku cementu. Z důvodu snadnějšího zasunutí po podlaze plošiňáku jsou dolní podélníky přerušeny. Tebou zmiňovaná zátka by pak byla zespodu vypouštěcí příruby. Ostatně obrázek v předchozím příspěvku podobný způsob vykládky potvrzuje.
Ještě přichází v úvahu "koleno" (možná T-kus) světlosti 300mm, které se natočilo na patřičnou stranu a z jeho čela bylo kytováno zmíněnou zátkou. Po jejím odstranění se připojovalo 300mm potrubí, které se postaralo o následnou dopravu na místo zpracování.

Prosím případné čtenáře o vyvrácení, potvrzení, nebo doplnění mé myšlenky.


Zde pro ilustraci zveřejňuji, k jakému mechanizmu jsme došli ke konci minulého roku na základě písemných informací. Zde jsem akorát tipoval, že potrubí vede dokola vypouštěcího otvoru z důvodu rovnoměrnosti tlaku. To je jediný rozdíl oproti tebou zveřejněnému schématu. Chybně jsem ale předpokládal uzavřené šoupátko s možností otevírání na levou nebo pravou stranu vozu z malé převodovky pod rámem vozu, to už jsem opravdu vařil z vody :(
Obrázek

a takto jsem to předělal na základě zde zveřejněných podkladů. Pozor, není to rozměrově přesné, jelikož jde o budoucí model kombinující lept a odlitek a zde je potřeba dodržovat jistá rozměrová pravidla.
Obrázek

Modelům 3x zdar :)
Uživatelský avatar
TTjenik
 
Příspěvky: 35
Registrován: čtv 10 led, 2008 2:55 pm

Re: Nádobový nákladní vůz řady Paoj.

Příspěvekod Tempotaxi » pát 23 bře, 2018 11:23 am

Ahoj Jeníku.
Nejprve děkuji za názornou obrazovou část. Opravdu paráda.
V knize je právě zmínka, že vozy „POSISTA“ jsou pro rychlou vykládku cementu o velkém obsahu a tím pádem jsou vozy vhodné pro velké stavby, jako jsou přehrady. Když, ale vezmu, že firma Posista je vlastně pak přejmenována na Vojenské stavby, které se zabývají občanskou a armádní stavbou. Dále když vezmu v úvahu, že na konci 50let a začátek 60let se budují v rámci studené války vojenská letiště a bunkry protivzdušné obrany, kde je potřeba hodně betonu. A beton v tomhle případě je asi jeden monolit. A nato je také potřeba velké množství cementu. Pokud vezmu dále v úvahu, že cisternová nástavba musí být vyrobena pro vojenské účely. To znamená, že její konstrukce se musí lehce sundat nebo strhnout a samotný plošinový vůz se může využít na další přepravu vojenské techniky. Musím si uvědomit, v těchto letech zuřila studená válka.
Vykládání vozů:
Je také možná, že zrovna vůz Posista nemusel mít přírubu Js80, ale mohl se vyprazdňovat žlabem, jako u vozů Zzv. V literatuře se píše, že cement čeřený ve žlabu se chová jako kapalina.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4302
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Nádobový nákladní vůz řady Paoj.

Příspěvekod Tempotaxi » pát 23 bře, 2018 12:05 pm

Zdroj:
Stavba přehrady - komplexní mechanizace betonářských prací, ing. G. Pavlík a V. Chandži s kolektivem, SNTL 1955.
Obrázek
Obrázek

Vykládání cementu z vagonu žady Zzv a plnění košů lanovky.
Obrázek
Obrázek
Naposledy upravil Tempotaxi dne pát 23 bře, 2018 12:34 pm, celkově upraveno 1
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4302
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Nádobový nákladní vůz řady Paoj.

Příspěvekod Tempotaxi » pát 23 bře, 2018 12:29 pm

I když vím, že to jsem, nepatří, tak přesto jsem, dám vůz řady Zzv, aby modelářská veřejnost věděla, oč se jedná.
Zdroj:
„Nákladní vozy na volně ložené práškové hmoty, inž. M. Calda, NADAS 1961“.

Dvounápravový nákladní vůz řady Zzv se zařízením na přepravu a mechanickou vykládku volně ložených sypkých hmot čeřením. (systém inž. Kočandrle.
Zařízení je zabudováno do nákladních zavřených vozů starších vozových skupin řady Z a bylo vyrobeno celkem ve třech sériích v podniku Pozemní stavby-stavomontáže v Hradci Králové.
Série 51 v roce 1951.
Série 52 v roce 1952.
Série 53 bylo stavěno od roku 1953.
Vozy se zavádí v n. p. Královodvorské cementárny.
Obrázek
Naposledy upravil Tempotaxi dne pát 23 bře, 2018 5:20 pm, celkově upraveno 1
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4302
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Nádobový nákladní vůz řady Paoj.

Příspěvekod TTjenik » pát 23 bře, 2018 3:21 pm

právě schéma vyprazdňování tohoto vozu do středového žlabu mi bylo inspirací pro můj prvotní systém zapojení trubek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
a vedlo mě k myšlence, že se cement vysypával "volně" a nemusel se nutně přepouštět pomocí hadic do jiné nádoby/cisterny jako je tomu dnes. V přízpěvcích vyše je to hezky vysvětleno.

Prostě, Posista byla větší náhradou za vozy Zzv, kdežto Paoj se čtyřmi nádobami "Milevsko" byl předchůdce dnešních Rajek.

Takže posledním bodem zůstává zjistit, co bylo pod přírubou clony http://img21.rajce.idnes.cz/d2101/14/14971/14971872_61e89674dca43049b44e21a5877c303a/images/obrzek00012.jpg?ver=0.
Nemáš prosím někde informace k dílu 3 a 4? Ta 4-ka vypadá na nějaké těsnění, takže asi něco navazovalo.

Honza
Uživatelský avatar
TTjenik
 
Příspěvky: 35
Registrován: čtv 10 led, 2008 2:55 pm

Re: Nádobový nákladní vůz řady Paoj.

Příspěvekod Tempotaxi » pát 23 bře, 2018 5:37 pm

TTjenik píše:Takže posledním bodem zůstává zjistit, co bylo pod přírubou clony http://img21.rajce.idnes.cz/d2101/14/14971/14971872_61e89674dca43049b44e21a5877c303a/images/obrzek00012.jpg?ver=0.
.


Musím hned upřesnit, celou knížku jsem neskenoval. Skenoval jsem jen to co je vidět na modelu a co se musí postavit. Neukládal jsem různé rošty, filtry, těsnění a podobné poznatky, které nejsou na modelu vidět. Dále technické postupy pro plnění a vyprazdňování, které se také nedají na modelu ztvárnit.
Ale tohle mám, protože je to popis zařízení.
Obrázek
Obrázek

Podle fotky tam nějaká příruba je, zda se jedná o přírubu Js80 a to jen na vzduch. Příruba je na kraji, tak se možná jedná o vzduch. Ale další zařízení už tan opravdu není vidět.
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4302
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Nádobový nákladní vůz řady Paoj.

Příspěvekod Tempotaxi » pát 23 bře, 2018 5:49 pm

Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4302
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Nádobový nákladní vůz řady Paoj.

Příspěvekod Tempotaxi » pát 23 bře, 2018 6:05 pm

U vozu řady Zzv je vyprazdňování daleko složitější. Hlavně se jedná o žlab. Bohužel každá fotka vozu je vždy jen ze strany a bohužel není zatím žádná fotka střední části vozu.
Obrázek
Ale tenhle vůz už mám postavený a posuvné dveře jsou zavřené, tak vnitřní zařízení jsem neřešil. Možná, že se někdy k tomuto vozu vrátím a postavím si další. Vozy řady Zzv, Paoj, Savz patří do jedné epochy a do stejných let od roku 1951 až 1965. Podle fotek buď jezdila ucelená souprava jedné řady, nebo v jedné soupravě jsou třeba vozy řady Paoj a Savz.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4302
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Nádobový nákladní vůz řady Paoj.

Příspěvekod Tempotaxi » pát 23 bře, 2018 6:55 pm

Zdroj TASR.
Zde jsou vozy řady Raj, Paoj Milesko a Paoj Posista. Rok 1963 cementárna v Banskéj Bystrici.
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4302
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Nádobový nákladní vůz řady Paoj.

Příspěvekod Tempotaxi » pát 23 bře, 2018 7:49 pm

Zdroj TASR.
V roce 1953 cementárna Ladce. Tenkrát se ještě nakládal cement v pytlích a ručně. Pracovník M. Hunčík nakládá pytlovaný cement pro Oravskou přehradu. První práce na přehradě se datují do roku 1941 a do provozu je přehrada uvedena v roce 1954.
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4302
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Nádobový nákladní vůz řady Paoj.

Příspěvekod TTjenik » pát 23 bře, 2018 8:01 pm

Aha, tak bohužel nic. Trochu jsem doufal, že bude vysvětleno, k čemu to pěnové těsnění bylo. Bohužel autor popisu ani nenaznačil :(
Děkuji za snahu

K dalšímu příspěvku. Upoutala mě poznámka 1 b) Prototyp Raj s jednou přetlakovou nádobou. O tom jsem nikdy neslyšel.

Ten Zzv jsem zmiňoval z důvodu schématu trubek. Když jsem začínal, neměl jsem ponětí, jak to čeření a vyprazdňování vlastně funguje. Musel jsem si to nastudovat a kupodivu Posista je vlastně 1/2 Zzv.
Rozdíl je v tom, že Zzv má čtyři čeřené žlaby ústící do dvou čeřených otvorů a ty pak do sklopného a opět čeřeného žlabu, kdežto Posista má ty čtyři čeřené žlaby do jednoho centrálního otvoru. O ten žlab je to jednodušší.

PS: ty máš tu slovenskou fotobanku pěkně prošmejděnou. Já mám od tud snad jen 1/10 fotek. Asi neumím hledat, nebo to doplnili :)

Honza
Uživatelský avatar
TTjenik
 
Příspěvky: 35
Registrován: čtv 10 led, 2008 2:55 pm

Re: Nádobový nákladní vůz řady Paoj.

Příspěvekod Polabský » pát 23 bře, 2018 9:14 pm

Hezký večer Všem,
když toto vlákno založil kolega z Kladna, říkal jsem si, jestli to vůbec má smysl.
Nakonec mne osobně obohatilo o tento segment přepravy po železnici. V tuto chvíli je jasné, že to tady ještě není poslední slovo, vždyť přeprava a skládání cementu je velice vděčné téma již od padesátých let a snadno užitelné na kolejištích. !!
Za sebe bych se přimlouval za další podrobnosti, například o vozech Zzv.
Děkuji tímto všem přispěvatelům za sdílené informace.
Polabský
 
Příspěvky: 854
Registrován: ned 26 úno, 2012 7:45 pm

Re: Nádobový nákladní vůz řady Paoj.

Příspěvekod Tempotaxi » pát 23 bře, 2018 9:49 pm

TTjenik píše:K dalšímu příspěvku. Upoutala mě poznámka 1 b) Prototyp Raj s jednou přetlakovou nádobou. O tom jsem nikdy neslyšel.
Honza


Jeníku, tak jsme asi dva, Já bohužel jsem to také neslyšel ani neviděl a zatím ani žádná dobová knížka nebo časopis to neuvádí. A podle selského rozumu vůz s jednou přetlakovou komorou řady Raj mohl možná vypadat asi nějak takto. Ale to je jen odhad….
Zdroj. Parostroj - fotografie prototypu 84 54 9324 000-4 na MSV Brno 1986.
Obrázek
Model.
Obrázek
Obrázek
Naposledy upravil Tempotaxi dne pát 23 bře, 2018 10:10 pm, celkově upraveno 1
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4302
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

PředchozíDalší

Zpět na Stavba osobních a nákladních vozů

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 návštevníků