Ahojte,
takže pokračujeme v „stavbe“ parnej lokomotívy. Neberte, prosím, ďalšie riadky ako návod, skôr je to také podelenie sa so skúsenosťami a povzbudenie pre tých, ktorí váhajú nad stavbou vlastnej parnej lokomotívy. Najskôr chcem ale vyvrátiť Alexandrove obavy, že človek musí mať veľmi dobre vybavenú dieľňu, aby sa mohol do toho pustiť. Myslím, že opak je pravdou.
Ja som teda potreboval: vŕtačku so stojanom (malá proxxonka), spájkovacie horáky na mäkké a tvrdé spájkovanie, sady pilníkov, brúsne papiere, zverák, žiletkovú pílku a malú pílku na železo, šubleru, pravítko, milimetrový papier, program na rysovanie (pre laser), nejaká tá chémia na odmastenie, základové farby (etch primer) a farby – v spreji a ďalší spotrebný materiál (vrtáky, matičky, skrutky, nity, nejaké mosadzné profily...).
Tu je časť môjho dielenského vybavenia, ktoré som spomínal.
Najskôr som si vybral, ktorý kit použijem ako základ pre stavbu lokomotívy. Vybral som si kit „Billy“- dvojnápravový pojazd s kotlom, len som si vybral inú dýmnicu a kotol, ktorý má poisťovací ventil a teda aj parný dóm bližšie ku komínu. Na základe rozmerov pojazdu (obrázok nájdete na stránkach RH)
http://www.roundhouse-eng.com/ som si nakreslil, ako bude moja lokomotíva približne vyzerať, pričom mala byť o niečo dlhšia. Sám som si potreboval vyrobiť: kabínku, čelá rámu a bočné steny rámu, plech pod kotlom, piesočník, upraviť dýmnicu a dorobiť, prípadne dokúpiť niektoré ďalšie detaily. Tí, ktorí by si chceli postaviť lokomotívu v mierke 1/22,5, nemusia robiť čelá a bočné steny rámu, ja som si ich musel kvôli mierke zväčšiť. Pozor: Billy sa dá kúpiť buď ako hotová lokomotíva, ako hotový pojazd s kotlom ale bez kabínky alebo ako kit – teda kopa súčiastok, ktorú treba zostaviť. Od toho závisí aj cena.
Keď mi prišli súčiastky z RH, zostavil som si rám s dvojkoliami, aby som presne zmeral, aké rozmery musí mať nový zväčšený rám. Totiž chcel som to urobiť tak, že nové bočné steny rámu zakryjú bočné steny pôvodného rámu, v ktorých boli nalisované ložiská pre dvojkolia. Hodil som to na mm papier, pričom som musel zobrať do úvahy aj uchytenie čiel rámu, polohu kabínky a pod.
No a potom to bolo treba prekresliť všetko pre laser. Na nový rám som dosadil aj zopár detailov, ktoré na pôvodnom ráme neboli alebo mi nevyhovovali. Bočné steny rámu aj s imitáciou odpruženia môžete vidieť nižšie. Pre uchytenie čiel rámu som si na bočné steny prispájkoval „uši“ (tvrdou spájkou) na ktoré som potom uchytil komplet čelá. Podobné „uši“ som prispájkoval aj z hornej strany rámu pre uchytenie plechu pod kotlom a uchytenie kabínky.
Tu vidíte pôvodné bočné steny rámu, ktoré budú skryté a nové bočné steny rámu s už naletovanými "ušami".
No a takto vyzerá už predbežne temer kompletný zostavený rám (pohľad odzadu)
JM