Zahradní železnice od nuly

Specializované fórum pouze pro příznivce velikosti G a větší.

Moderátoři: Michal Dalecký, Rudolf

Re: Zahradní železnice od nuly

Příspěvekod nadkachna » stř 13 lis, 2019 6:00 pm

40 cm je docela dost, ať pak v zimě a za mokra nebojuješ s adhezí. Možná bych zkusil koleje ve snížené části ponechat na vyvýšeném náspu, ať výškový rozdíl není tak velký. Dává to i větší prostor pro tvorbu krajiny s mosty a viadukty. Mimoúrovňové křížení je atraktivní, ale za dogma bych to nebral.
A uvažoval jsi vůbec nad námětem dráhy - tedy co má představovat? Géčko je takový hybrid, umožňující na jednom typu kolejiva provozovat klasickou dráhu i úzkokolejku. Samotný rozchod ideálně odpovídá reálnému rozchodu 1000 mm, což je ideální pro milovníky švýcarských horských drah (nabídka LGB tomu i jde dost naproti). Slušný výběr je i pro německé a rakouské úzkokolejky. Pokud bys rád tuzemskou předlohu, zde přichází ke slovu pravá modelařina a šikovné ruce :-)
Zkus tedy popřemýšlet, jaké vlaky tam chceš prohánět a od toho se pak může návrh kolejiště odvíjet.
Pro začátek bych také volil startset - buď jako hopeter pikácký běžný rozchod nebo set se Steinzkou od LGB, pokud tě to spíše táhne k úzké. Kupovat to po kouskách se pro začátek moc nevyplatí a co s mašinou pod stromečkem, když ji nebude jak vyzkoušet.
Kolejivo - počítej s tím, že oproti malým měřítkům u flexi kolejiva nic neušetříš, pouze budeš mít méně propojek, což je samozřejmě výhoda. U oblouků jsem třeba já volil kolejivo Thiel, kde nabízí i u kusovek velké poloměry a dlouhé koleje (ovál o průměru 240 cm složíš z pouhých osmi kusů) a vyjde to i levněji než základní R1 - viz https://www.vlakyzezulka.cz/obloukove-k ... l-315.html

P.S.: koukám, že se ti v návrhu objevilo depo s točnou. Krom toho, že takto osamoceně nedává moc smysl a mělo by být spíše součástí velké stanice počítej v případě koupě hotové točny s cenou v řádu desítek tisíc ;-)
G
TT
nadkachna
 
Příspěvky: 391
Registrován: stř 28 lis, 2007 12:02 pm

Re: Zahradní železnice od nuly

Příspěvekod Fantom » stř 13 lis, 2019 7:21 pm

To: nadkachna -tý jo. To je informací! :wink:
40 cm je docela dost, ať pak v zimě a za mokra nebojuješ s adhezí. -Holt s kopcem moc nenadělám. A to budu mít co dělat, aby to na spodku terénu bylo jen těch 40cm. Ale vychází mi to na stoupání cca 2,6cm/m.
A uvažoval jsi vůbec nad námětem dráhy - tedy co má představovat? Úzkokolejka, LGB nabídka to jistí. Ale nebudu se honit za maketovostí.
Pro začátek bych také volil startset. Tady si právě nejsem jistý. Mám svou představu a ty sety mi do ní nesedí.
A co s mašinou pod stromečkem. No, to už asi nepochopí nikdo. :lol: Nebudu se pokoušet vysvětlovat.
Koukám, že se ti v návrhu objevilo depo s točnou. Točnu jsem tam zkusil čmárnout, protože tam zrovna vyšlo takové místo. Rozhodně bych nekupoval, realizace kdoví kdy. Ale už teď přemýšlím, jak bych si s tím vyhrál. Ale souhlasím s tebou, že by měla být spíš jinde.
Kolejivo -No tady jsem chtěl flexi právě pro malý počet propojek. Aby byl ten digitální přenos co nejspolehlivější. Nicméně nad každou připomínkou popřemýšlím. :wink:
Fantom
 
Příspěvky: 50
Registrován: pon 03 lis, 2008 5:28 pm

Re: Zahradní železnice od nuly

Příspěvekod hopeter » stř 13 lis, 2019 8:02 pm

Zahradní železnici ve svahu ber jako pozitivum. Sice je více práce s terénem ale náspy , zářezy , mosty a tunely mají svoje opodstatnění a nepůsobí násilně. Navíc jsem koukal , že počítáš s vodním tokem. Mě byl svah přidělěný úskokem od manželky , nepočítala , že to tam postavím a původně jsem chtěl zmašinkovat skalku před barákem. :D
Stoupání můžeš řešit jako u skutečné železnice. Někde terén zvednout a jinde zahrábnout koleje do terénu ( zářez ). Rozhodně nechoď přes 3 cm na metr ( pokud neplánuješ ozubnici ).
Jestli LGB nebo Piko jsem upřednostnil Piko. Má vozidla nejpodobnější českému provozu,vychází cenově trochu lépe a je nejdostupnější. Měřítko je fakt gumové. V podstatě to řeším tak aby to vypadalo a přepočítávám různě. Třeba budovy mě vychází nejlépe 1:27 , autíčka kupuju 1:24 a Piko je údajně 1:22,5.
Tunely udělej raději co nejkratší. Mít tunel přes půl plochy je ke škodě vyžití z pohledu na jedoucí vlak. Ať každý vidí , že na ty vlaky máš... :mrgreen:
Ten model prostoru ještě trochu doplň o rozměry ploch.
TT a G , epocha III / IV , jen si tak hraju ...,V jednoduchosti je síla... HOnza PETERa
Uživatelský avatar
hopeter
 
Příspěvky: 3038
Registrován: pát 20 pro, 2013 3:03 pm
Bydliště: Červený Kostelec

Re: Zahradní železnice od nuly

Příspěvekod Fantom » stř 13 lis, 2019 8:40 pm

hopeter píše:Ten model prostoru ještě trochu doplň o rozměry ploch.
-upravil jsem původní příspěvek, aby to tu nebyl samý obrázek. ;-)
Se ti chce nad tím tak podrobně přemýšlet? :D Každopádně díky. Ten terasový průjezd vlaku se nám moc zamlouvá. Proto tam je příjezd i odjezd tunelem -a pak v něm nabrat výšku pro výjezd do nádraží nahoru... Na druhou stranu mě teď napadá, že by možná tunel mohl být jen směrem dozadu a pak tam vymodelovat údolí. To by nebylo vidět z tohoto pohledu, ale při procházce po zahradě z druhé strany (zahrada výkresem nekončí, dozadu je ještě asi 5m, ale stále stoupá).
Fantom
 
Příspěvky: 50
Registrován: pon 03 lis, 2008 5:28 pm

Re: Zahradní železnice od nuly

Příspěvekod nadkachna » čtv 14 lis, 2019 7:08 am

Pokud už máš jasnou představu o námětu, tak samozřejmě startset postrádá smysl. Na druhou stranu, já z něj nakonec kromě kolejí zužitkoval všechno i pro současnost. Steinzka má roli servisního vozidla, které jako první projíždí trať a vymetá pavučiny z tunelu + je k dispozici na ježdění sousedovic dětem (případné poškození u ní spíše přežiju než u větších či samodělných lokomotiv :mrgreen: ), plošiňák i sypák po drobných úpravách jezdí i na běžných spojích a trafem napájím osvětlení.
Jestli chceš budovat úzkou, tak klasická dvojkolejná trať moc smysl nedává (jde vždy o lokálky). Případné míjení vlaků bez zastavení lze ale při dostatečně dimenzovaných staničních kolejích realizovat i tak - při délce 2,6 m mezi výhybkami osobně odzkoušeno. Co se týče obav ze spolehlivosti kolejových spojek v digitálu, mám na drtivé většině kolejí (oblouky Theil viz výše, rovné Piko 120 cm) původní tovární plechové propojky promáznuté grafitovou pastou a za bezmála 5 let jsem žádný problém nezaznamenal. Pouze v tunelu (pro sichr) a u výhybek mám šroubové spojky pro snadnější demontáž kolejí v případě nějaké větší údržby. Ale určitě to neber jako nějaké zrazování od flexi, jen ať máš případně představu, že to jde pohodlně i s továrním kolejivem.
G
TT
nadkachna
 
Příspěvky: 391
Registrován: stř 28 lis, 2007 12:02 pm

Re: Zahradní železnice od nuly

Příspěvekod Fantom » sob 16 lis, 2019 8:46 am

Máš pravdu, že nějaká "údržbářská" mašina by se hodila, aby projela celé kolejiště...
Ale chtěl bych se vás zeptat. Když si chcete udělat svou lokomotivu nebo vagon, kde vezmete podvozek. Nebo ten si taky vyrábíte?
Fantom
 
Příspěvky: 50
Registrován: pon 03 lis, 2008 5:28 pm

Re: Zahradní železnice od nuly

Příspěvekod nadkachna » sob 16 lis, 2019 12:05 pm

LGB i Piko nabízí své pojezdy jako samostatné komponenty - nabídka náhradní díly pro jednotlivé modely:
https://www.modell-land.de/ersatzteile-c-527.html

Nebo můžeš zkusit německý Ebay, kde se dá za dobrou cenu koupit starší kousek. Jmenovitě LGB je známo svou fortelností, takže i 30 starý model udělá dobrou službu (viz má U37)
G
TT
nadkachna
 
Příspěvky: 391
Registrován: stř 28 lis, 2007 12:02 pm

Re: Zahradní železnice od nuly

Příspěvekod Fantom » sob 16 lis, 2019 6:23 pm

Super. Díky za info.
Tak jsem si nechal udělat výpis dílů z posledního návrhu (viz první příspěvek) a musím přiznat, že mě v nejbližší době čeká návštěva banky -ale v punčoše. :D (22výhybek, 100m kolejí).
A další otázka -zatím čas, ale chci o tom něco vypátrat. Jaké digitální řízení používáte? Bohužel, NJ, AJ prakticky neovládám, takže to bude pro mě trochu náročnější...
Fantom
 
Příspěvky: 50
Registrován: pon 03 lis, 2008 5:28 pm

Re: Zahradní železnice od nuly

Příspěvekod hopeter » sob 16 lis, 2019 6:43 pm

Já jedu v analogu. Mašiny mám všechny čtyři se zvukem. Jsou to páry a bafou celkem obstojně. Ty od Pika navíc houkají při přejezdu magnetu. Od digitálu mě zatím odrazuje cena. Zahradní železnice tvojí velikosti bude v ceně dost slušného auta... :mrgreen:
Já se vydal cestou postupného rozšiřování. Když se ty peníze vydávají po částech tak to tolik neděsí. :wink:
Proto ty startsety , ostré výhybky a oblouky. Dále stavba budov a příslušenství svépomocí. Je to sice z nouze cnost ale každé vylepšení stojí nemalé peníze. :(
TT a G , epocha III / IV , jen si tak hraju ...,V jednoduchosti je síla... HOnza PETERa
Uživatelský avatar
hopeter
 
Příspěvky: 3038
Registrován: pát 20 pro, 2013 3:03 pm
Bydliště: Červený Kostelec

Re: Zahradní železnice od nuly

Příspěvekod Fantom » sob 16 lis, 2019 7:09 pm

hopeter píše:Já jedu v analogu. Mašiny mám všechny čtyři se zvukem. Jsou to páry a bafou celkem obstojně. Ty od Pika navíc houkají při přejezdu magnetu. Od digitálu mě zatím odrazuje cena. Zahradní železnice tvojí velikosti bude v ceně dost slušného auta... :mrgreen:
Já se vydal cestou postupného rozšiřování. Když se ty peníze vydávají po částech tak to tolik neděsí. :wink:
Proto ty startsety , ostré výhybky a oblouky. Dále stavba budov a příslušenství svépomocí. Je to sice z nouze cnost ale každé vylepšení stojí nemalé peníze. :(

Právě ostrým výhybkám a obloukům se chci vyhnout. Ale ono mi to taky nepůjde tak rychle. Čeká mě spousta práce kolem baráku a kolejiště zřejmě taky rozdělím na dvě provozní etapy. Co se budov týká, tak to mě budou zachraňovat vánoce, narozeniny, a doufám i vlastní tvorba. Aspoň budou mít všichni něco, co mi pořídit, a já budu mít radost. Lestos se složili k vánocům na mašinu. Koleje k vánocům kupovat nechtěli. :-D Jinak už tu přemýšlím i nad domácí řezačkou pískovce, a s mosty taky zabojuju sám...
K tomu digitálu/analog. Tam jsem se rozhodl poměrně rychle. Jen přemýšlím jaký systém. Ono vlastně na výběr taky až tolik není...
Fantom
 
Příspěvky: 50
Registrován: pon 03 lis, 2008 5:28 pm

Re: Zahradní železnice od nuly

Příspěvekod nadkachna » sob 16 lis, 2019 8:28 pm

Záleží na tom, kolik mašin a s jakým odběrem chceš provozovat. Pokud se vejdeš do 3 Ampér, do čehož se se třemi lokomotivami na place bez problému vejdeš, můžeš sáhnout po Roco Z21. Vlaky se v tomto případě ovládají mobilem/tabletem, což dnes leckdo preferuje. Samozřejmě lze napájení posílit boosterem, osobně to však považuju za zbytečnou komplikaci a “krám” navíc :-) Pak je tu zlatá střední cesta v podobě digitálního setu od Pika (výrobce Massoth). Zde už jsi na 5A + získáváš bezdrátový ovladač Massoth Navigator. Pokud preferuješ tradiční regulaci rychlosti otočným voličem, mohu tento ovladač jen doporučit. Nabízí pohodlné ovládání dvou souprav zároveň, osvětlený display i tlačítka a přímo uzpůsoben venkovnímu použití. No a pak je tu originál Massoth s centrálou, co umí až 12 A - pro běžné domácí kolejiště už zbytečně předimenzované a i cenově už trochu mimo.
Já zatím používám kombinaci Navigator + dnes už pravěkou centrálu LGB MZS III, která sice neumí zobrazovat nastavení dekodéru, ale zase mě tenkrát stála pětistovku.
Ve všech případech důrazně doporučuji umístit centrálu v domě a ven vést pouze kabel pro napájení kolejí. Jestli právě stavíš dům, ideální situace, kdy to lze vyřešit extra vyvedeným husím krkem. Pokud už je na takové řešení pozdě, nevadí. Já to řeším protažením dvojlinky přes otvor mikroventilace v oknu s tím, že po ježdění kabel odpojím, vytáhnu ven a nechám ho přichycený přes venkovní truhlík na parapetu. Okno s výhledem na kolejiště je důležité i proto, že se za něj dává anténa pro signál určený pro ovladač.
G
TT
nadkachna
 
Příspěvky: 391
Registrován: stř 28 lis, 2007 12:02 pm

Re: Zahradní železnice od nuly

Příspěvekod Fantom » sob 16 lis, 2019 8:46 pm

nadkachna píše:Ve všech případech důrazně doporučuji umístit centrálu v domě a ven vést pouze kabel pro napájení kolejí. Jestli právě stavíš dům, ideální situace, kdy to lze vyřešit extra vyvedeným husím krkem. Pokud už je na takové řešení pozdě, nevadí. Já to řeším protažením dvojlinky přes otvor mikroventilace v oknu s tím, že po ježdění kabel odpojím, vytáhnu ven a nechám ho přichycený přes venkovní truhlík na parapetu. Okno s výhledem na kolejiště je důležité i proto, že se za něj dává anténa pro signál určený pro ovladač.

O.K. To je důležitá informace! Dům už je postavený, ale při stavbě zídky (před kolejištěm) jsem si natáhl z garáže kabel 3x2,5 (+dva síťové) -jen pro jistotu. Takže centrálu můžu dát do garáže, ale ke kolejím to bude cca 10-12m. Snad bude tento průřez stačit. :wink:
Fantom
 
Příspěvky: 50
Registrován: pon 03 lis, 2008 5:28 pm

Re: Zahradní železnice od nuly

Příspěvekod D » pon 18 lis, 2019 9:15 am

Další variantou ovládání lokomotiv je přímé bezdrátové. Buď vlastní výroba třeba z R/C vysílačky nebo set Piko 35040.

Výhody setu Piko 35040:
  • Snadné bezdrátové ovládání, funguje výborně.
  • Lze koupit i lokomotivy s tímto ovládáním zabudovaným (zatím malé dieselové na baterie, případně čistící).
  • Komplet pro jednu lokomotivu je levnější než samotný DCC dekodér. Není třeba DCC centrála, vysílač, ovladače.
  • V kolejích může být napětí z libovolného zdroje (napáječ 12-24 V, analogový ovladač, DCC centrála).
  • S baterií ve vlaku není třeba napájet a čistit koleje, možno využít třeba plastových kolejnic z 3D tisku.
  • Velikost napájecího napětí (koleje, baterie) omezí dětem nejvyšší rychlost modelů (12 V je akorát pro lokální trať, 24 V pro rychlíky).
  • Zástavba do lokomotivy je podobná zástavbě DCC dekodéru. V setu je kompletní deska, která se v lokomotivě vymění nebo zařadí mezi sběr proudu a stávající elektroniku.
  • Malý ovladač. Dobře se drží, má průvlek na šňůrku.
  • Jeden ovladač = jedna lokomotiva. Nehrozí přebírání lokomotiv mezi více účastníky.
  • Možnost přepínat v lokomotivě napájení z kolejí nebo z baterie.

Nevýhody setu Piko 35040:
  • Neřeší ovládání výhybek.
  • Pouze osm nastavitelných kanálů (osm lokomotiv současně).
  • Nedořešená zástavba do ozvučených lokomotiv ze startsetu Piko. Buď se obvod do lokomotivy jen přidá (zvuk originální desky neodpovídá rychlosti jízdy – do původní desky jde PWM o napětí plné rychlosti) nebo se deska vymění (a je ticho – bezdrátová deska nemá na rozdíl od startsetové zvukový dekodér, jen výstup na zvlášť prodávaný zvukový dekodér).
  • Malý ovladač, lehce se ztratí. Lze ale dokoupit zvlášť.
  • Nelze ovládat více lokomotiv jedním ovladačem. Pro přepnutí ovladače na jinou lokomotivu je třeba servisní zásah (šroubovák).
  • Omezený počet funkcí ovladače (vpřed/vzad = zrychlit/zpomalit/zastavit, zvuk 1, zvuk 2). Zapnutí ozvučení jízdy a kouřového generátoru zůstává vypínačem na lokomotivě.
  • Po zabudování setu nelze lokomotivu ovládat analogově.

Obrázek
Uživatelský avatar
D
 
Příspěvky: 1355
Registrován: sob 27 úno, 2010 1:52 pm
Bydliště: Brno

Re: Zahradní železnice od nuly

Příspěvekod Fantom » pát 07 úno, 2020 5:35 pm

nadkachna píše:Záleží na tom, kolik mašin a s jakým odběrem chceš provozovat. Pokud se vejdeš do 3 Ampér, do čehož se se třemi lokomotivami na place bez problému vejdeš, můžeš sáhnout po Roco Z21. Vlaky se v tomto případě ovládají mobilem/tabletem, což dnes leckdo preferuje. Samozřejmě lze napájení posílit boosterem, osobně to však považuju za zbytečnou komplikaci a “krám” navíc :-) Pak je tu zlatá střední cesta v podobě digitálního setu od Pika (výrobce Massoth). Zde už jsi na 5A + získáváš bezdrátový ovladač Massoth Navigator. Pokud preferuješ tradiční regulaci rychlosti otočným voličem, mohu tento ovladač jen doporučit. Nabízí pohodlné ovládání dvou souprav zároveň, osvětlený display i tlačítka a přímo uzpůsoben venkovnímu použití. No a pak je tu originál Massoth s centrálou, co umí až 12 A - pro běžné domácí kolejiště už zbytečně předimenzované a i cenově už trochu mimo.

Souhrn perfektní, nakonec mi vyjde ekonomicky i uživatelsky nejlepší Roco Z21XL! A jsem pro něj rozhodnutý na 95%! Možná budu jeden z prvních, kdo ho vyzkouší! :lol:

Jinak návrh kolejiště prošel za ty měsíce takovým vývojem, že sám nevím. Ani jsem to sem nedával. Jendnou jakoby osmička, pak dva malé okruhy spolu spojené, potom dvě stanice -nohoře/dole- s vratnými smyčkami, příp. dokonce s jakýmsi skrytým nádražím, aby tam přes léto soupravy zůstávaly. :lol: No, ale stejně mě čeká nejdřív zámkovka, tak uvidíme, co se mi v hlavě odehraje...
Fantom
 
Příspěvky: 50
Registrován: pon 03 lis, 2008 5:28 pm

Re: Zahradní železnice od nuly

Příspěvekod hopeter » sob 08 úno, 2020 8:23 am

Na Z21XL jsem taky zvědavý i když digitalizace je u mě zatím hodně stranou. Se smyčkama bych to moc nepřeháněl dovedou dost potrápit s elektrikou.
Co se týká plánování tak to bych určitě nepodceňoval. Nejdříve bych si ujasnil jak povedou tratě a pak teprve dláždil. :wink:
Sluníčko už dostává sílu a tak nám to brzy vypukne... :)
TT a G , epocha III / IV , jen si tak hraju ...,V jednoduchosti je síla... HOnza PETERa
Uživatelský avatar
hopeter
 
Příspěvky: 3038
Registrován: pát 20 pro, 2013 3:03 pm
Bydliště: Červený Kostelec

PředchozíDalší

Zpět na Modely velkých měřítek a zahradní železnice

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 návštevníků