Oprava LGB motoru

Specializované fórum pouze pro příznivce velikosti G a větší.

Moderátoři: Michal Dalecký, Rudolf

Oprava LGB motoru

Příspěvekod jirka13 » pát 08 lis, 2019 7:16 am

Zdravím,
zkoušel jste někdo opravovat nebo měnit motor ve starsí převodovce lgb? Mám dvoumotorou LGB 2085D s ještě 3-drátovou převodovkou a starým motorem Buhler. Na jednom motoru jsem musel vyrobit nový uhlík, u obou vyčistit komutátor, ale stejně se nemůžu dostat pod 0,8A u samotného motoru "na volno", komutárory poměrně dost jiskří. V mašině je dekodér ESU a při posunování způsobuje "cukání" druhé mašiny s dekodérem Uhlenbrock. Vypadá to že rušení je tak značné že druhý dekodér má snahu se přepínat do analogového režimu. Zkoušel jste někdo nahradit starý motor Buhler novým motorem LGB?

Jirka
jirka13
 
Příspěvky: 28
Registrován: pon 06 říj, 2014 8:16 am

Re: Oprava LGB motoru

Příspěvekod MiG » pát 08 lis, 2019 8:04 am

Pokud není pohnutá poloha uhlíků vůči magnetům (pólům), tak se takto projevuje motor se zesláblým permanentním magnetem (částečné odmagnetování).
Pomůže jen výměna motoru. Nebo permanentních magnetů, pokud lze bezvadné někde získat samostatně.
Zkoušet permanentní magnety amatérsky "nabíjet" nejspíš nebude mít valný význam (já bych se o to nepokoušel).
MiG
 
Příspěvky: 1106
Registrován: sob 14 úno, 2015 11:55 pm

Re: Oprava LGB motoru

Příspěvekod jirka13 » sob 09 lis, 2019 9:11 pm

Díky za tip. Zkusil jsem prohodit držáky uhlíku a motor se výrazně zklidnil. Teď jsou motory ve stavu že za studena berou cca 0,5A každý po zahřátí to klesne na 0,2A. Ten s novým uhlíkem je horsi. Novej uhlík vypadá měkčí původní mají barvu do cervena. Ale zajiskří si pořád. Teď kdo mašinu digitalizoval nevrátil do skříně převodovky axiální ložiska a rotor má přes milimetr vůle.
jirka13
 
Příspěvky: 28
Registrován: pon 06 říj, 2014 8:16 am

Re: Oprava LGB motoru

Příspěvekod MiG » úte 12 lis, 2019 5:49 pm

Nějak netuším, co znamená za tepla a za studena, ale ten rozdíl je strašně velkej.
Taky vůle 1mm hrozí tím, že se ožvejká i něco v převodovce.

Na obě strany jsou proudově-otáčkové projevy stejné (skoro stejné)?
MiG
 
Příspěvky: 1106
Registrován: sob 14 úno, 2015 11:55 pm

Re: Oprava LGB motoru

Příspěvekod jirka13 » úte 12 lis, 2019 7:32 pm

Moje chyba, "za studena" = cca první 3 vteřiny po spuštění motoru po delší době cca 5-10minut. Ten co mašinu digitalizoval musel ztratit axiální vymezení vůle (motor sám o sobě nemá axiální ložisko) a přehodit ty držáky uhlíků. Na obě strany se teď motor chová téměř stejně. Jde o 2 stejné motory, s tím že ten s jedním novým uhlíkem má větší spotřebu a jiskření. Momentálně jsou oba dva zpět a čekají na vyzkoušení až se zlepší počasí. Na domácím zkušebním mini okruhu poruchy napájení byli minimální. Vypadá to, že pokud je booster/centrála dostatečně blízko kolejišti tak rušení signálu není druhým dekodérem detekováno jako DC provoz (lokomotiva cukne). Kolejiště je připojené podzemním kabelem 2x4mm2 v délce cca 8metrů.

Pro zajímavost:
20151130_1728534.jpg


20151130_172920.jpg


Proti novým motorům velice hezky vymyšlené. Ještě z lepších časů. :D
jirka13
 
Příspěvky: 28
Registrován: pon 06 říj, 2014 8:16 am

Re: Oprava LGB motoru

Příspěvekod jirka13 » úte 12 lis, 2019 7:36 pm

Jinak, kanibalizoval jsme jednu novější mašinu a novější motor nepasuje do horního víka převodové skříně:( . Tělo motoru je o cca 1-2mm delší.
jirka13
 
Příspěvky: 28
Registrován: pon 06 říj, 2014 8:16 am

Re: Oprava LGB motoru

Příspěvekod MiG » stř 13 lis, 2019 7:52 am

Aha, axiální, su kus vola, spletl jsem si to s radiální vůlí.
U axiální není takový problém, protože je držena magnetickým obvodem.¨
Když tak malá podložka nebo kulička (obé namáznuto) by mohla pomoci.

Jinak, do tří vteřin může jít o rozběhový proud.

Jestli chcete laborovat, tak možná kondík maximálně 1nF (alespoň na trojnásobek maximálního napětí) přímo na uhlíky, jestli podle obrázku chápu dobře, že je tam směrem k dekodéru tlumivka (ta je pro použití s dekodérem považována za nežádoucí).
MiG
 
Příspěvky: 1106
Registrován: sob 14 úno, 2015 11:55 pm

Re: Oprava LGB motoru

Příspěvekod nadkachna » stř 13 lis, 2019 9:21 am

Něco k tématu z německého fóra - třeba bude k užitku:
http://www.forum.gartenbahn-stammtisch.de/viewtopic.php?t=1696
G
TT
nadkachna
 
Příspěvky: 391
Registrován: stř 28 lis, 2007 12:02 pm


Zpět na Modely velkých měřítek a zahradní železnice

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 návštevníků