Zahradní železnice Lhota.

Specializované fórum pouze pro příznivce velikosti G a větší.

Moderátoři: Michal Dalecký, Rudolf

Re: Zahradní železnice Lhota.

Příspěvekod hopeter » ned 28 čer, 2020 7:59 am

Jo tyto šrouby a matice jsem použil. Podložky jsem nedával. To A2 na konci značky je druh materiálu , ještě může být A4. Pro naše použití je to jedno. Taky můžeš použít šrouby s "drážkou" pro křížový šroubovák. U každého šroubu mají obrázek tak jen pozor při volbě průměru a délky.
Vezmi si nějaké šrouby navíc , občas jsem nějaký utrhnul nebo ztratil. :wink:
TT a G , epocha III / IV , jen si tak hraju ...,V jednoduchosti je síla... HOnza PETERa
Uživatelský avatar
hopeter
 
Příspěvky: 3040
Registrován: pát 20 pro, 2013 3:03 pm
Bydliště: Červený Kostelec

Re: Zahradní železnice Lhota.

Příspěvekod Brejla » ned 28 čer, 2020 8:50 am

rawen píše:
hopeter píše:...
Spojka je z mosazného plocháče 4x1,5mm ( od f.Litomyský ) délka 20 mm , rozteč dírek 10,5 mm a průměr 2 mm.
Šrouby jsou nerezové (A4) M2x8 DIN963 a matice taky nerezové ( z ešopu f.AKROS ). Větší délka šroubů je úmyslně , lépe se to sestavuje a navíc přesahující závity využiju pro přípoj vodičů. Ostatní časem ořežu zároveň s maticí.
Klíč na matice je vybroušený z ocelové planžety , protože sehnat maticový klíč vel.4 není snadné a levné.
Kontaktní plochy mažu obyčejnou grafitovou vazelínou G3.
...

Prosím poraď - šrouby nerezové jsou A2 https://www.akros.cz/srouby-se-zapustno ... din-963-a2
a matice https://www.akros.cz/matice-sestihranne ... din-934-a2

a bez podložek. Je to tak?

Předem díky za pomoc, Radek


Pro venkovní prostředí a spojení různých materiálů zásadně jen nerez A4. Nerezy A1 a A2 ve vlhku ve styku za nějaký čas zkorodují. Pro mosazné spojky bych spíše použil mosazný spojovací materiál.
Brejla
 
Příspěvky: 1421
Registrován: sob 18 črc, 2015 8:25 am

Re: Zahradní železnice Lhota.

Příspěvekod hopeter » ned 28 čer, 2020 11:20 am

Však ti nikdo nebrání to tak udělat... ale proč chodit s kanónem na vrabce. U moře nebydlím a kyselinu tam lít nebudu :wink:
Šrouby je potřeba pořádně utáhnout a to mosaz v rozměru M2 nevydrží. I v nerezu jsem jich dost utrhal , možná proto mají profispojky nerezové šrouby. Případnou další debatu o materiálech prosím jinam.
TT a G , epocha III / IV , jen si tak hraju ...,V jednoduchosti je síla... HOnza PETERa
Uživatelský avatar
hopeter
 
Příspěvky: 3040
Registrován: pát 20 pro, 2013 3:03 pm
Bydliště: Červený Kostelec

Re: Zahradní železnice Lhota.

Příspěvekod Brejla » ned 28 čer, 2020 12:29 pm

hopeter píše:Však ti nikdo nebrání to tak udělat... ale proč chodit s kanónem na vrabce. U moře nebydlím a kyselinu tam lít nebudu :wink:
Šrouby je potřeba pořádně utáhnout a to mosaz v rozměru M2 nevydrží. I v nerezu jsem jich dost utrhal , možná proto mají profispojky nerezové šrouby. Případnou další debatu o materiálech prosím jinam.


Však si tam dej co chceš. Já jen chtěl upozornit méně zkušené kolegy, aby ve všem nevěřili těm tvojim nesmyslným amatérským pokusům a do budoucna si zbytečně nepřidělali problémy. Už jen ten argument, že jsi utrhal několik nerezových šroubů hovoří za vše. Slyšel jsi někdy něco o pevnostních třídách spojovacího materiálu a odpovídajících utahovacích momentech :?: :roll:
Brejla
 
Příspěvky: 1421
Registrován: sob 18 črc, 2015 8:25 am

Re: Zahradní železnice Lhota.

Příspěvekod Karl » ned 28 čer, 2020 2:42 pm

Brejla píše:Pro venkovní prostředí a spojení různých materiálů zásadně jen nerez A4. Nerezy A1 a A2 ve vlhku ve styku za nějaký čas zkorodují. Pro mosazné spojky bych spíše použil mosazný spojovací materiál.


Nejsem tolik znalý této problematiky, ale na sypačích které sypou v zimě sůl, se používají na exponovaná místa šrouby nerez A2. Celý sypač po 15-20 letech shnije, ale šrouby jsou jako nové. Na zahradní železnici určitě nejsou horší podmínky. :wink: Jo, a utahovací moment je u nerez šroubů větší, než u mosazi. Nevidím v hopeterově počínání žádný amatérský pokus. :wink:

Nicméně několik postřehů z používání nerez šroubů (i když větší velikosti):
1. šrouby by se měly dotahovat nepoškozenými chromovanými klíči. Pokud na to vezmete "černý" klíč, může, a často i chytne na povrchu rez.
2. nerez šrouby mají tendenci se při silnějším dotahování zadřít, pak už nejdou více dotáhnout (se utrhne) ani povolit. Proti tomu se používá máznutí závitů.

Omlouvám se, nedalo mi to. Kdyžtak ať admin vytvoří nové téma a šoupne to všechno tam.

Jinak se mi moc líbí ty fotky kolejiště shora. :wink: Dole tedy není vratná smyčka? Nějak mi to nesedí s tvým schématem... už to vidím, to bude další etapa! :mrgreen:
Uživatelský avatar
Karl
 
Příspěvky: 25
Registrován: pát 08 lis, 2019 4:07 pm

Re: Zahradní železnice Lhota.

Příspěvekod hopeter » ned 28 čer, 2020 7:13 pm

Ano jsem amatér , protože to dělám pro zábavu. Teoreticky toho znám celkem dost ale praxe bývá trochu jiná. :wink:
Myslím , že je po třech sezónách něco vidět a to považuji za splněný účel mého počínání. Nemám digitál , nemám niklové koleje , mám skoro všechny oblouky a výhybky R1. I tak mě mašiny jezdí , svítí , "bafou" a houkají. Tohle téma jsem založil abych se o radost podělil s lidma co o to stojí. Nikomu svoje řešení nevnucuji , jen popisuji jak jsem co udělal. Bohužel ne všechno se povedlo ( vlastně asi jen ty spojky , ostatní slouží v pohodě ). Když jsem před třemi léty začínal tak byl dost problém sehnat nějaké informace a ještě odlišit ty podstatné. Rád se poučím od kolegů co mají něco k vidění , rejpalové a teoretici ať si plkají jinde.

IMG_20200628_202556.jpg

Zahájení etapy IV. :) Klid , zatím jen malá příprava terénu přilehlé zahrady. :wink:
Zatím ještě uvažuji o dvou variantách smyčky. Buď bude pokračováním zdi velký most a za ním skála na které povede trať zpět nebo bude pokračovat plná zeď a trať povede kolem jezírka jak je na plánu výše. Ještě mám na dumání celou zimu a zbytek léta...
TT a G , epocha III / IV , jen si tak hraju ...,V jednoduchosti je síla... HOnza PETERa
Uživatelský avatar
hopeter
 
Příspěvky: 3040
Registrován: pát 20 pro, 2013 3:03 pm
Bydliště: Červený Kostelec

Re: Zahradní železnice Lhota.

Příspěvekod workous » pon 29 čer, 2020 4:57 pm

Ahoj Honzo, máš jedničku za klid a tak to má být.Jinak ta další etapa to bude zase prácička... druhá profese kameník?
Roco Geoline/DCC DR5000 + RocRail/JMRI momentálně v pauze..
Uživatelský avatar
workous
 
Příspěvky: 2139
Registrován: sob 15 lis, 2008 12:05 pm

Re: Zahradní železnice Lhota.

Příspěvekod hopeter » úte 30 čer, 2020 7:59 am

Zdeňku zachovat klid je to jediný co mě uchrání vlákno od několika stránek plevelu. :)
Co se týká etapy IV. tak zatím opravdu jen základy zdi ( nebo mostu ) abych mohl upravit terén v zahradě pod železnicí. Stále ještě nemám jasno v provedení krajiny. Rozhoduji se mezi tří až čtyřmetrovým betonovým mostem vysokým cca 75 cm nebo pevnou zdí a za ní jezírko. Zatím převažuje udělat ten most , protože bych nemusel likvidovat porost. No letos to už nebude , protože bych rád pokročil s detaily na hotových etapách a taky si trochu více zajezdil. Musím konečně dodělat staniční budovu , protože už je to ostuda se s tím tak loudat... :oops:
TT a G , epocha III / IV , jen si tak hraju ...,V jednoduchosti je síla... HOnza PETERa
Uživatelský avatar
hopeter
 
Příspěvky: 3040
Registrován: pát 20 pro, 2013 3:03 pm
Bydliště: Červený Kostelec

Re: Zahradní železnice Lhota.

Příspěvekod prcek » úte 30 čer, 2020 10:38 am

hopeter píše:Zdeňku zachovat klid je to jediný co mě uchrání vlákno od několika stránek plevelu. :)
Co se týká etapy IV. tak zatím opravdu jen základy zdi ( nebo mostu ) abych mohl upravit terén v zahradě pod železnicí. Stále ještě nemám jasno v provedení krajiny. Rozhoduji se mezi tří až čtyřmetrovým betonovým mostem vysokým cca 75 cm nebo pevnou zdí a za ní jezírko. Zatím převažuje udělat ten most , protože bych nemusel likvidovat porost. No letos to už nebude , protože bych rád pokročil s detaily na hotových etapách a taky si trochu více zajezdil. Musím konečně dodělat staniční budovu , protože už je to ostuda se s tím tak loudat... :oops:


Kdyz jsem videl tvou "cirkularku" na kvadry na tunelovy portal, tak si myslim, ze nic jineho, nez kamenny klenuty viadukt te neuspokoji.
(Jen trolim, bylo by to urcite krasne, ale nechal bys na tom ruce a fakt hodne casu.)
--
Všechno je snadné, než to zkusíš sám.
prcek
 
Příspěvky: 507
Registrován: ned 05 dub, 2009 11:36 am
Bydliště: kousek jižně od Brna

Re: Zahradní železnice Lhota.

Příspěvekod hopeter » úte 30 čer, 2020 11:26 am

Kdyz jsem videl tvou "cirkularku" na kvadry na tunelovy portal, tak si myslim, ze nic jineho, nez kamenny klenuty viadukt te neuspokoji.
(Jen trolim, bylo by to urcite krasne, ale nechal bys na tom ruce a fakt hodne casu.)

Nápad s obložením mostu se mě líbí. Jenom už to dříve napadlo manželku. :wink: Byl by to majstrštik ale když si vzpomenu , že jsem na tunelové portály řezal "kostičky" cca týden ( po chvilkách ) tak nevím,nevím... :)
Jinak nápady vítám , určitě toto není trolení.
TT a G , epocha III / IV , jen si tak hraju ...,V jednoduchosti je síla... HOnza PETERa
Uživatelský avatar
hopeter
 
Příspěvky: 3040
Registrován: pát 20 pro, 2013 3:03 pm
Bydliště: Červený Kostelec

Re: Zahradní železnice Lhota.

Příspěvekod workous » úte 30 čer, 2020 11:42 am

Bohužel jsem nenašel větší foto..
Přílohy
most.jpg
most.jpg (25.35 KiB) Zobrazeno 3894 krát
Roco Geoline/DCC DR5000 + RocRail/JMRI momentálně v pauze..
Uživatelský avatar
workous
 
Příspěvky: 2139
Registrován: sob 15 lis, 2008 12:05 pm

Re: Zahradní železnice Lhota.

Příspěvekod hopeter » stř 01 črc, 2020 8:05 pm

Přesně takový viadukt plánuji. Mám problém sehnat vhodné kameny za rozumnou cenu na zdění tak bych to chtěl ošulit podobně. Prakticky by asi 60% smyčky bylo na mostě. :wink:

IMG_20200701_215623.jpg

Včera jsem se trochu více připálil na slunci tak dnes bylo léčení ve stínu dílny a vyšel z toho řídící pult pro etapu III. Už jen drátky a může na místo. :)
TT a G , epocha III / IV , jen si tak hraju ...,V jednoduchosti je síla... HOnza PETERa
Uživatelský avatar
hopeter
 
Příspěvky: 3040
Registrován: pát 20 pro, 2013 3:03 pm
Bydliště: Červený Kostelec

Re: Zahradní železnice Lhota.

Příspěvekod nadkachna » čtv 02 črc, 2020 5:46 am

Jestli se ti při stavbě viaduktu nechce piplat s kostičkami z pískovce (což celkem chápu), možným řešením je i odlévání betonu do forem z extruďáku, ve kterém pomocí pájky či nože vytvoří příslušný reliéf. Myslím, že to pak nevypadá nejhůř - resp. určitě lépe, než holý beton.
Přílohy
3410DSC02972.JPG
5334505.jpg
5328953.jpg
G
TT
nadkachna
 
Příspěvky: 391
Registrován: stř 28 lis, 2007 12:02 pm

Re: Zahradní železnice Lhota.

Příspěvekod hopeter » čtv 02 črc, 2020 8:35 am

Zajímavá technologie , díky za tip. Odkud jsou ty fotky ? Stálo by za to okouknout ty stavby v reálu.
Viděl jsem podobnou technologii kde jsou na šaluňk zevnitř nalepené tenké nosníky ale to je asi stejně pracné jako obklad kostičkama. Uvažoval jsem i o řešení postavit jen pilíře a most položit na ně z ocelových dílů nebo dřevěnný ( to už by ale bylo moc westernové ). Prostě pořád koumám jak nahradit kamennou zeď aby to nebylo moc složité a dobře vypadalo... :mrgreen:
TT a G , epocha III / IV , jen si tak hraju ...,V jednoduchosti je síla... HOnza PETERa
Uživatelský avatar
hopeter
 
Příspěvky: 3040
Registrován: pát 20 pro, 2013 3:03 pm
Bydliště: Červený Kostelec

Re: Zahradní železnice Lhota.

Příspěvekod nadkachna » čtv 02 črc, 2020 9:12 am

Mám je z dřívějška stažené z jednoho německého diskuzního fóra, když jsem hledal nějaké recenze na stavby z extruďáku - webovou adresu ani místo už si bohužel nepamatuju.
Jinak betonové pilíře + svařovaný ocelový most by případně také byly řešením, ne nepodobné leckteré české lokálce.
G
TT
nadkachna
 
Příspěvky: 391
Registrován: stř 28 lis, 2007 12:02 pm

PředchozíDalší

Zpět na Modely velkých měřítek a zahradní železnice

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 8 návštevníků