Zahradní železnice Lhota.

Specializované fórum pouze pro příznivce velikosti G a větší.

Moderátoři: Michal Dalecký, Rudolf

Re: Zahradní železnice Lhota.

Příspěvekod nadkachna » stř 20 kvě, 2020 4:58 am

A co přesně ti ty plechové spojky začaly provádět? Já je mám už šestým rokem a bez jediného problému či náznaku údržby. Jen u zhlaví a tunelu (pro případnou snazší manipulaci) jsem použil totožné šroubové spoje domácí výroby - za málo peněz hodně muziky :-)
G
TT
nadkachna
 
Příspěvky: 391
Registrován: stř 28 lis, 2007 12:02 pm

Re: Zahradní železnice Lhota.

Příspěvekod hopeter » stř 20 kvě, 2020 7:09 am

Po jedné zimě přestali spolehlivě vodit elektriku i přesto , že jsem je při montáži napružoval aby byl spoj jistější. Zatím pomohlo prostříknutí vadných spojů kontoxem a domáčknutí kleštěma ale to pro mě není řešení.
Šroubovaný spoj je jistota a když přece jen dojde k oxidaci tak je oprava jednoduchá bez bourání kusu kolejí.
TT a G , epocha III / IV , jen si tak hraju ...,V jednoduchosti je síla... HOnza PETERa
Uživatelský avatar
hopeter
 
Příspěvky: 3040
Registrován: pát 20 pro, 2013 3:03 pm
Bydliště: Červený Kostelec

Re: Zahradní železnice Lhota.

Příspěvekod look23 » stř 20 kvě, 2020 7:26 am

Co připájet přívod proudu ke každé koleji extra. Kolega má stejné kolejivo (bohužel z druhé ruky) a také mu zlobí spojky. V realizaci je sice pozadu, ale stěžoval si na ty spojky také.
TT/H0, ČSD epocha IV, V - z21+MM
look23
 
Příspěvky: 1180
Registrován: ned 17 lis, 2013 2:20 pm

Re: Zahradní železnice Lhota.

Příspěvekod nadkachna » stř 20 kvě, 2020 7:49 am

Já při spojování použil pro lepší vodivost grafitovou pastu od Massoth, ale i po mechanické stránce nepozoruji žádný problém - zvláštní. Šroubový spoj je ale samozřejmě po všech stránkách lepší, o tom žádná - tedy krom té práce navíc, ale to je vlastně radost :D
G
TT
nadkachna
 
Příspěvky: 391
Registrován: stř 28 lis, 2007 12:02 pm

Re: Zahradní železnice Lhota.

Příspěvekod hopeter » stř 20 kvě, 2020 8:45 am

Dělat přívody na cca 60 kusovek si neumím představit. :mrgreen: Pájení na venkovní použití je nevhodné a šroubové připojení vyjde stejně jako spojky.
Vazelínu na kontakty chci taky pod spojky použít ale nějakou standartní za normální cenu. Ono s mastnotou mám taky neblahou zkušenost. Zkusil jsem po vyčištění nakonzervovat kolejnice a díky mastnotě se zase nejezdilo. Dokud jsem koleje neodmastil tak do stoupání ( 3cm/metr) nevyjela ani samotná mašina. :? Hold člověk se pořád učí jak nedělat blbosti. :)
Práce to sice na chvíli bude ale pořád lepší vyhrabat a znovu použít štěrk z Géčka než na TTéčku trhat přilepené koleje. :wink:
TT a G , epocha III / IV , jen si tak hraju ...,V jednoduchosti je síla... HOnza PETERa
Uživatelský avatar
hopeter
 
Příspěvky: 3040
Registrován: pát 20 pro, 2013 3:03 pm
Bydliště: Červený Kostelec

Re: Zahradní železnice Lhota.

Příspěvekod D » stř 20 kvě, 2020 9:04 am

Měřítko G také umožňuje poměrně snadno zabudovat nabíjecí baterii do lokomotivy nebo prvního vagónu, vlaky ovládat přes R/C nebo I/R a nenapájet koleje. Odpadne investice do spojek, údržby kolejí a tahání drátů po zahradě. Navíc celoplastové koleje i kolejnice třeba z 3D tisku mohou vyjít levněji.
Uživatelský avatar
D
 
Příspěvky: 1357
Registrován: sob 27 úno, 2010 1:52 pm
Bydliště: Brno

Re: Zahradní železnice Lhota.

Příspěvekod hopeter » ned 31 kvě, 2020 12:51 pm

P1130677.JPG

P1130674.JPG

Třetí etapa stavby je připevněna a pospojována pomocí šroubovacích spojek vlastní výroby. Další pokračování mě čeká na tom klubku drátů. Připojit ke kolejím , přestavníkům a konektorům ovládacího pultu.
Toto zatím koncové nádraží bude mít vlastní ovládací pult. Pro předávání řízení mám udělaný odpojitelný úsek v místě mostu. Tam odeslaný vlak zastaví a obsluha druhého pultu si tam tlačítkem pustí napětí svého ovladače a tím převezme řízení vlaku ve svém prostoru.
Nejdříve ale ještě musím vyměnit spojky na etapě jedna a dvě abych si taky za odměnu trochu pojezdil. Na spojky dlouhé 20 mm jsem už spotřeboval 4,5 metru plocháče a ještě to nestačí.
TT a G , epocha III / IV , jen si tak hraju ...,V jednoduchosti je síla... HOnza PETERa
Uživatelský avatar
hopeter
 
Příspěvky: 3040
Registrován: pát 20 pro, 2013 3:03 pm
Bydliště: Červený Kostelec

Re: Zahradní železnice Lhota.

Příspěvekod nadkachna » pon 01 čer, 2020 6:15 am

Když teď koukám na tvé fotky, dovolím si malou úvahu. Při pohledu na koleje připevněné napevno k betonovému podloží mě napadlo, zda právě v tom nebude tvůj problém s plechovými spojkami. Tak jako ve skutečnosti se i modelové koleje vlivem teplot roztahují a smršťují a v případě, že jsou pevně uchyceny a nemohou tak mírně vybočit jako u volně ložených, o to větší síly pak působí v místě napojení a problém může být na světě. Tím spíše, pokud máš koleje pospojované natěsno bez dilatačních spár (z fotek není zcela patrné).
Když jsem kdysi byl okouknout veřejně přístupné kolejiště ve Střížově u Olomouce, zaujalo mě tam, že většina kolejí má originální plechové spojky. Na dotaz, proč majitel nepoužívá šroubové spojky (a zda s tím nemá při provozu problém) mi lakonicky odpověděl "marketing" :-) Koleje má dle fotek položené volně tak jako valná část kolejišť, co znám.
G
TT
nadkachna
 
Příspěvky: 391
Registrován: stř 28 lis, 2007 12:02 pm

Re: Zahradní železnice Lhota.

Příspěvekod hopeter » pon 01 čer, 2020 11:56 am

Zahradní železnici Střížov jsem taky navštívil a vzal si ji za vzor.
Co se týká plechových spojek tak někomu slouží dobře a jinému ne. U mě bych asi věřil tomu , že spojení na sucho bez vazelíny byl důvod problémů. Momentálně už se k plechu vracet nebudu.
Připevnění kolejí mám cca po 0,5 až metru dle místní potřeby. Třeba u izolačních spojek mám uchycení u krajů obou sousedících kolejí. Díky kusovkám je pro dilataci dostatek prostoru. Cena profi šroubových spojek je samozřejmě přemrštěná ale samovýroba je celkem za levno. Mosazný profil 110 Kč za metr a nerezové šroubky plus matička cca 1 Kč . Materiál na jednu spojku je tedy cca 4,50 Kč. Pro vrtání spojek i kolejí jsem si vyrobil jednoduché přípravky tak je práce zábavou. :wink:
Pokud se tahle repase kolejiva neosvědčí tak už zbývá jen přejít na RC ovládání a vozit baterie ale věřím , že posun od plechových spojek ke šroubům se mě vyplatí.
TT a G , epocha III / IV , jen si tak hraju ...,V jednoduchosti je síla... HOnza PETERa
Uživatelský avatar
hopeter
 
Příspěvky: 3040
Registrován: pát 20 pro, 2013 3:03 pm
Bydliště: Červený Kostelec

Re: Zahradní železnice Lhota.

Příspěvekod nadkachna » pon 01 čer, 2020 12:18 pm

Šrouby jsou na jistotu, o to bych strach neměl :)
G
TT
nadkachna
 
Příspěvky: 391
Registrován: stř 28 lis, 2007 12:02 pm

Re: Zahradní železnice Lhota.

Příspěvekod hopeter » pát 05 čer, 2020 8:58 pm

IMG_20200604_164543.jpg

IMG_20200604_164354.jpg

Pokud by chtěl někdo taky nahradit plechové spojky tak tady je malý fotonávod. Po demontáži nejdříve odstraním z koleje plechové spojky. Některé spojky stačí uvolnit posunutím kolejnice proti pražcům a jiné se musí uvolnit roztažením spojek. Záleží jak moc jsou zalisované. Potom následuje vrtání dírek průměr 2 mm do středu "krku" kolejnice a 5 mm od kraje.Zevnitř jsou tyto dírky zahloubené do véčka vrtákem průměr 4 mm ( pro zápustnou hlavu šroubu ). Poslední operací je očištění plochy pro spojku rotačním kartáčem mikrobruskou ( Dremel ).
Spojka je z mosazného plocháče 4x1,5mm ( od f.Litomyský ) délka 20 mm , rozteč dírek 10,5 mm a průměr 2 mm.
Šrouby jsou nerezové (A4) M2x8 DIN963 a matice taky nerezové ( z ešopu f.AKROS ). Větší délka šroubů je úmyslně , lépe se to sestavuje a navíc přesahující závity využiju pro přípoj vodičů. Ostatní časem ořežu zároveň s maticí.
Klíč na matice je vybroušený z ocelové planžety , protože sehnat maticový klíč vel.4 není snadné a levné.
Kontaktní plochy mažu obyčejnou grafitovou vazelínou G3.
Přípravky záleží na individuálních možnostech. Já vrtám na stojanové vrtačce a použil jsem ocelový plocháč tl.4 do kterého jsem vybrousil drážky pro zasunutí profilů a vyvrtal vodící díry pro vrták. Upínám je do svěráku od vrtačky.
TT a G , epocha III / IV , jen si tak hraju ...,V jednoduchosti je síla... HOnza PETERa
Uživatelský avatar
hopeter
 
Příspěvky: 3040
Registrován: pát 20 pro, 2013 3:03 pm
Bydliště: Červený Kostelec

Re: Zahradní železnice Lhota.

Příspěvekod hopeter » pát 05 čer, 2020 9:05 pm

IMG_20200605_225734.jpg

IMG_20200605_225616.jpg

Tady ještě foto přípravků.
Spojky nejdříve vrtám a potom stříhám na pákových nůžkách délku. Stříhání stačí jen od oka bez měření , důležitá je pouze rozteč děr.
TT a G , epocha III / IV , jen si tak hraju ...,V jednoduchosti je síla... HOnza PETERa
Uživatelský avatar
hopeter
 
Příspěvky: 3040
Registrován: pát 20 pro, 2013 3:03 pm
Bydliště: Červený Kostelec

Re: Zahradní železnice Lhota.

Příspěvekod workous » sob 06 čer, 2020 4:33 pm

Ahoj, Honzo jako bývalý nástrojař ti dávám jedničku za přípravek .

Zdeněk,...
Roco Geoline/DCC DR5000 + RocRail/JMRI momentálně v pauze..
Uživatelský avatar
workous
 
Příspěvky: 2139
Registrován: sob 15 lis, 2008 12:05 pm

Re: Zahradní železnice Lhota.

Příspěvekod hopeter » čtv 18 čer, 2020 5:07 pm

Zdeňku taky jsem chvíli byl nástrojařem tak jsem něco okoukal ale doma si musí člověk vystačit s vrtačkou , flexou a pilníkem. :wink:


P1130685.JPG

Dočasná redukce kolejí ve stanici. Ta jediná už má nové spojky.
Dnes jsou nové spojky na celém kolejišti a pokračování je v doplnění elektroinstalace etapy III.
Potom bude následovat znovu zaštěrkování a snad nějaké detailíky.



P1130693.JPG

Po doplnění odbočné výhybky a přepínání předávacího úseku začíná být v ovládacím pultu těsno.
Už se těším až si zajezdím odněkud někam a kroužení nechám pro diváky. :)
TT a G , epocha III / IV , jen si tak hraju ...,V jednoduchosti je síla... HOnza PETERa
Uživatelský avatar
hopeter
 
Příspěvky: 3040
Registrován: pát 20 pro, 2013 3:03 pm
Bydliště: Červený Kostelec

Re: Zahradní železnice Lhota.

Příspěvekod workous » čtv 18 čer, 2020 7:50 pm

Ta předělávka to je vopruz co? Ale bude to stát za to...
Roco Geoline/DCC DR5000 + RocRail/JMRI momentálně v pauze..
Uživatelský avatar
workous
 
Příspěvky: 2139
Registrován: sob 15 lis, 2008 12:05 pm

PředchozíDalší

Zpět na Modely velkých měřítek a zahradní železnice

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 návštevníků