Stránka 4 z 11

Re: Rady pro začátek - budování zahradní železnice

PříspěvekNapsal: pon 11 čer, 2018 12:07 pm
od rawen
První odpověď Seznamu: https://www.morop.eu/index.php/de/nem-normen.html

Většina norem jde napříč měřítky, akorát je potřeba rozmyslet, kterému normálnímu anebo úzkému měřítku přiřadíš (stále stejný) "G" rozchod: https://issuu.com/regnerdampftechnik/do ... 3/56209082

Radek

Re: Rady pro začátek - budování zahradní železnice

PříspěvekNapsal: pon 11 čer, 2018 5:57 pm
od hopeter
Já vím , kdo se moc ptá , málo googlí... :oops: Normy už jsem taky našel ale mám nějakou "bramboračku" s měřítkem. Rozchod kolejí je tedy těch 45 mm. Měřítko 1:22,5 je ve skutečnosti 1000 mm pro úzkokolejku a 1:32 je ve skutečnosti 1435 mm pro normální rozchod. Obojí se značí "G" a NEM 010 udává velikost "I" a "II" . Budovy apod. budu tedy stavět 1:22,5 pro úzkou a 1:32 pro běžnou trať. Chápu to správně ?

Re: Rady pro začátek - budování zahradní železnice

PříspěvekNapsal: pon 11 čer, 2018 8:14 pm
od MiG
Asi to správně chápete, já to jen napíšu jinak.
Máte 45mm rozchod.
Pokud chcete tímto rozchodem představovat normální rozchod, tak se měřítko jmenuje I a je 1:32
Pokud chcete tímto rozchodem představovat metrový rozchod, tak se měřítko jmenuje IIm a je 1:22,5
Pokud chcete tímto rozchodem představovat rozchod 760mm (JHMD apod), tak se měřítko jmenuje IIIe a je 1:16
a tak dále pro menší průmyslové a zábavní dráhy

Re: Rady pro začátek - budování zahradní železnice

PříspěvekNapsal: úte 12 čer, 2018 5:57 am
od nadkachna
To je sice hezké, leč realita je taková, že např. Účko od LGB (https://lgbstore.com/images/P/LGB_22711.jpg) rozhodně není stavěno na rozchod 760mm, o polních drahách ani nemluvě. Pokud si někdo striktně ujíždí na normách a chce se věnovat měřítku G bez toho, že by si všechna vozidla musel sám bastlit, zůstává jedinou použitelnou předlohou rozchod 1000 mm a švýcarská Rhétská dráha. Vše ostatní je o určitém kompromisu, ale to je i u přesně zmenšené dráhy, kdy okolní vegetace přesnému zmenšení také vždy neodpovídá. Za mě je ještě akceptovatelné ztvárnění 760 mm (sám provozuji), polní dráhy a normální rozchod s často zkrácenými vozidly už nevypadají moc dobře.
Pro normální rozchod existuje alternativa v měřítku I včetně vlastního kolejiva (klasické géčkové zde působí hrozně humpolácky), leč cenově už to je dost mimo i na poměry velkých měřítek. A pak samozřejmě velikost ještě 0, která je pro outdoor už dost limitní.

Re: Rady pro začátek - budování zahradní železnice

PříspěvekNapsal: úte 12 čer, 2018 6:42 am
od hopeter
Rozhodně nepatřím k počítačům nýtů. :) Zahradní železnici chci mít pro potěšení ale alespoň trochu se přiblížit ke skutečnosti. Jde mě jen o to nějak zkloubit rozměry kolejí , vozidel a budov. Představa je začít se startsetem od Pika. U tohoto startsetu je udané měřítko 1:22,5 tak předpokládám , že toto měřítko použiju i na stavby , které budu určitě vyrábět svépomocí. Přece jen budova 1:22,5 nebo 1:32 už je na první pohled dost rozdíl. :wink: Další vozidla jako vagony a snad i mašiny bych chtěl taky zkusit postavit vlastnoručně a k tomu zase potřebuji rozměry koleček apod. Tolik asi ke starostem o měřítko.

Re: Rady pro začátek - budování zahradní železnice

PříspěvekNapsal: stř 13 čer, 2018 10:38 am
od hopeter
Mám přiděleno místo na svahu. Sice uvažuju o vedení tratě v jedné rovině a zvrásnění dotvořit terénem. Trať tedy povede po náspu a po mostech. Přesto bych rád věděl jaké je pro velikost G doporučené maximální stoupání/klesání. Uvažován je provoz krátká mašina ( BR80 ) a max. 3 krátké vozy ( Bi/Be ). Díky.

Re: Rady pro začátek - budování zahradní železnice

PříspěvekNapsal: stř 13 čer, 2018 1:25 pm
od nadkachna
Já stoupání řešil od oka, 80centimetrovou vodováhou jsem ho koncipoval tak, aby se bublina těsně dotýkala kraje trubičky. Přes léto žádný problém, v zimně u delších a těžších souprav je potřeba postrk.
Apropó, soused ruší dráhu, co měl pro děti a chystá se prodávat pikáckou BR80 + jeden osobák - pokud bys měl zájem o stroj z druhé ruky, můžu se optat, co by za to chtěl. Měl to pro vnoučata, takže moc jetá by asi být neměla.

Re: Rady pro začátek - budování zahradní železnice

PříspěvekNapsal: stř 13 čer, 2018 5:57 pm
od hopeter
No docela jasný údaj. Škoda,že nemám stejnou vodováhu... :D
Za nabídku díky ale já jsem teprve u projektu. Letos to vypadá maximálně na stavbu opěrné zdi a přípravu terénu. Koleje a vozidla budou na řadě až příští rok.

Re: Rady pro začátek - budování zahradní železnice

PříspěvekNapsal: stř 13 čer, 2018 7:16 pm
od Myšpulín
hopeter píše:No docela jasný údaj. Škoda,že nemám stejnou vodováhu... :D

Myslím, že bublinky budou všude stejné (kdo by je taky vyráběl, že :D). A na délce přece nezáleží.

Re: Rady pro začátek - budování zahradní železnice

PříspěvekNapsal: čtv 14 čer, 2018 6:21 am
od nadkachna
Na délce záleží, proto jsem taky délku vodováhy uváděl. Kdo nepozorně čte, tomu pak i lehce unikne, co je formulováno v určité nadsázce jako ryze babská rada :wink: Takže pro suchary řečí čísel mě to vychází cca 4 cm převýšení na 1 metr délky v případě rovných úseků (oblouky jsem vždy ponechal v rovině). Ono norma je sice hezká věc (řeší-li vůbec něco jako převýšení trati), ale v reálu spíš záleží, s čím budeš vlaky tahat, kolik bude mít nejdelší souprava vozů a zda a případně i čím bude naložena a za jakého počasí budeš jezdit. Určitý vliv má i to, zda vagony budou mít kola plastová či kovová. Tak jako v reálu by to mělo jít spočítat, ale mě přijde jednodušší si nejprve pořídit základní vozový park a koleje a vše si nejprve nanečisto s plně naloženou soupravou s nejslabší lokomotivou vyzkoušet (což by pikácká BR80 tak nějak splňovala). Je to rozhodně větší zábava, leccos si i můžeš předem ujasnit a v případě trasování a výstavby trati je to i rozhodně pohodlnější.

Re: Rady pro začátek - budování zahradní železnice

PříspěvekNapsal: čtv 14 čer, 2018 6:57 am
od hopeter
S mojí letitou půlmetrovou vodováhou mě to tak nějak na ty 4 cm/m taky vyšlo. :D Vzhledem k tomu ,že jediné volné místo na zahradě je na svahu tak je v plánu horská železnice. Zatím je snahou trať +-0 ale pokud dojde na rozšíření tak se nevyhnu nutnosti vedení tratě do stoupání/klesání. Zatím díky za rady - začíná doba kopací a betonová... :wink:

Re: Rady pro začátek - budování zahradní železnice

PříspěvekNapsal: čtv 14 čer, 2018 9:25 am
od hopeter
Když už se vyptávám tak bych se ještě zeptal na stavbu vozů a lokomotiv. Zajímá mě materiál z čeho vyrábět , možnost nákupu sériových dílů ( dvojkolí , motory , převody , sběrače proudu ) případně popisy stavby konkrétních vozidel.

Re: Rady pro začátek - budování zahradní železnice

PříspěvekNapsal: čtv 14 čer, 2018 10:16 am
od nadkachna
Piko i LGB nabízejí celé pojezdy - prvně jmenovaný je o něco levnější, LGB má zas pojezdy fortelnější a celkově větší nabídku - já nakupuju buď u Zezulky nebo z Modell-land.de. Slušný výběr bývá i eBay.de, kde se dá za dobré kačky pořídit i celá ojetina jako dárce orgánů. Co se týče tuzemských předloh, brněnský Drah servis svého času dělal limitku Brejlovců a jejich webovkách je popsaný postup. Já se teď chystám na stavbu jindřichohradeckého Túčka a to bude kombinace 3D tisku a desek z tvrzeného polystyrenu. Zkus si projít zahradnické fórum http://forumzahradnizeleznice.cz, tam také pár kousků samo domo je.

Re: Rady pro začátek - budování zahradní železnice

PříspěvekNapsal: čtv 14 čer, 2018 10:28 am
od vvitty
hopeter: tipuji ze nejake rady byste mohl dostat na okraji 4erven0ho Kostelce kde jsem pri posledni navsteve jednu zahradni zeleznici videl v provozu :-)

Re: Rady pro začátek - budování zahradní železnice

PříspěvekNapsal: čtv 14 čer, 2018 5:30 pm
od hopeter
Ano, železnici p.Kafky samozřejmě znám.https://www.ckzije.cz/cs/vylet/zahradni-modelova-zeleznice Rád nakouknu když jdu kolem. Jenom je tam trochu moc trpaslíků a šreků. :wink: