Stránka 9 z 11

Re: Rady pro začátek - budování zahradní železnice

PříspěvekNapsal: stř 15 kvě, 2019 7:23 pm
od nexus
Hm, jen jsem tak doufal, že bych mohl přestavovat výhybku na vjezdu do smyčky polaritou trakčního napětí...

Re: Rady pro začátek - budování zahradní železnice

PříspěvekNapsal: stř 15 kvě, 2019 7:46 pm
od hopeter
Smyčku mám v plánu taky. Možná by se dalo využít tohle udělátko http://masinky2003.wz.cz/ovladani_prestavniku.html

Re: Rady pro začátek - budování zahradní železnice

PříspěvekNapsal: stř 15 kvě, 2019 7:56 pm
od nexus
To asi ano. Ale moje představa byla, že odpadnou dráty od přepínače a výhybka se přestaví sama po vjezdu vlaku do smyčky. Původně jsem dokonce chtěl jezdit do smyčky obousměrně a výhybku bez přestavníku "řezat". Asi mám naivní představy. Elektrické zapojování není moje parketa.

Re: Rady pro začátek - budování zahradní železnice

PříspěvekNapsal: čtv 16 kvě, 2019 7:47 am
od D
hopeter:
> Možná by se dalo využít tohle udělátko
Nedalo, neobrací polaritu.

nexus:
Řezat nepůjde. Jednak musíš průjezdem měnit polaritu kolejnic (obvykle ve smyčce) a za druhé má lokomotiva sběrač moc vepředu. Než by došlo k říznutí, dotkl by se sběrač obráceně pólovaného jazyku výhybky. A ten bez napájení být nemůže, sběrače jsou krátké.

Zapojení smyčky v digitálu, výhybku přestaví čidlo ještě před tím, než k ní vlak dorazí. Použiješ původní přestavník Piko, doplníš ho o kontakty relé, které budou přepínat polaritu ve smyčce. Čidla nahradíš magnetickými snímači, lokomotivy vybavíš magnetem (ideálně i vozy, pokud by měly být smyčkou sunuty). Ovládání přestavníku zapojíš tak, že jeden pól bude trvale napájený a druhý jde přes obě čidla, ve kterých jsou diody – ty pak určují, zda se přestaví tam nebo zpět (nakresleno v návodu k čidlům [PDF]). V analogu by to bylo trochu jinak, víc bastlení nebo méně automatiky.

Podle zapojení dle Piko usuzuji, že přestavníky koncové vypínače mají. Ale nemám je, takže počkáme, až hopeterovi dojdou.

EDIT: Přestavníky Piko koncové vypínače nemají.

Re: Rady pro začátek - budování zahradní železnice

PříspěvekNapsal: čtv 16 kvě, 2019 8:54 am
od MiG
D píše:hopeter:
> Možná by se dalo využít tohle udělátko
Nedalo, neobrací polaritu.

Obrací.

Re: Rady pro začátek - budování zahradní železnice

PříspěvekNapsal: čtv 16 kvě, 2019 11:52 am
od D
MiG:
Pouč mě, prosím, jak zapojení použít na polarizované relé (magnetoelektrický přestavník Piko 35271), o kterém je tu celou dobu řeč. Já v prvním zapojení vidím nepolarizovaná dvoucívková relé (magnetoelektrické přestavníky), každou cívkou ale teče proud pokaždé stejným směrem (1>>R nebo R>>2), v žádné cívce se proud neobrací.

Re: Rady pro začátek - budování zahradní železnice

PříspěvekNapsal: čtv 16 kvě, 2019 12:12 pm
od MiG
Propoj přepínače a cívky se přesune "o jedno patro víš" - je jen jedna cívka, ta na Piko.
Takže "pevné" kontakty přepínače budou připojeny na plus a mínus napájení, přepínací kontakt na mínus kondenzátoru, cívka přestavníku mezi plus napájení a plus kondenzátoru.

Předpoklad funkce je:
- přepínací kontakt přepínače nepropojuje oba krajní "pevné" kontakty ve chvíli přepínání
- kapacita kondenzátoru bude dostatečně velká, aby při nabíjení a vybíjení přestavila přestavník.

Ještě jedna podmínka:
-cívka přestavníku nemá (směrově závislé) odpínání proudu v koncové poloze.
Leda, že by závěrný proud "směrových" diod byl schopen krýt s rezervou parazitní vybíjecí proud kondenzátoru i při malém závěrném napětí na diodě.

Re: Rady pro začátek - budování zahradní železnice

PříspěvekNapsal: čtv 16 kvě, 2019 3:14 pm
od D
MiG:
Děkuji za výklad, přikládám nákres pro ostatní.

Podmínka, že přestavník nesmí mít koncové vypínání, je v tomto tématu zásadní. Uvažovaný přestavník Piko ho zřejmě má.

EDIT: Přestavníky Piko koncové vypínače nemají.

Obrázek

Re: Rady pro začátek - budování zahradní železnice

PříspěvekNapsal: čtv 16 kvě, 2019 3:24 pm
od MiG
Já bych řekl, že nemá. Potom by pro mě nedávalo smysl toto upozornení v návodu

Der Antrieb besitzt eine große Spule. Achten Sie beim Aufbau
Ihrer Schaltung darauf, dass nicht dauerhaft Strom anliegt, da
dieser sonst heiß wird und dabei beschädigt werden kann.

The machine contains a large coil. When installing your controls,
make sure that the power isn’t on the entire time since it could
get hot and become damaged.

Re: Rady pro začátek - budování zahradní železnice

PříspěvekNapsal: čtv 16 kvě, 2019 5:57 pm
od hopeter
Podle jednoho obrázku co jsem vygooglil a je tam otevřený přestavník G tak nic neukazuje,že by tam bylo koncové vypínání. Je tam jen cívka a ta podle polarity postrčí běžec na jednu nebo na druhou stranu. Kdo chce cokoliv přepínat tímto přestavníkem musí si přikoupit kostku s mikrospínači... Do vyhledávače obrázků na google stačí napsat "piko 35271" a je to asi čtvrtý obrázek. Záměrně ho nepřikládám abych nebyl potahován za varování o autorských právech. :(
Zapojení z mašinek jsem uvedl jen jako nápad využít k mžikovému spínání kondenzátor coby krátkodobý zdroj proudu. Úprava na jednocívkový přestavník už je na další řešení.
Co se týká smyčky tak se mě líbí pro analog zapojení z téhož zdroje http://masinky2003.wz.cz/vratna_smycka_schema.html
hned první řešení pomocí diod. Výhybka už se hold musí řešit zvlášť nebo použít tu poslední verzi s relátkem.
Když se vozidla vybaví magnety tak na veškerou automatiku je asi nejšikovnější rozmístit podle potřeby jazýčkové relé. Alespoň mě se to líbí. :wink:

Re: Rady pro začátek - budování zahradní železnice

PříspěvekNapsal: pát 17 kvě, 2019 12:52 am
od MiG
D píše:MiG:
Podmínka, že přestavník nesmí mít koncové vypínání, je v tomto tématu zásadní.

Stejně, jako je zásadní, že přepínač nesmí propojovat kontakty mezi kterými přepíná (činí tak běžně telefonní přepínače a relé).
Stejně jako je zásadní, že kondenzátor musí s rezervou být schopen dostatečně velkého nabíjecího/vybíjecího proudu.
Při čemž nabíjení je podle mého horší případ, protože se k impedanci cívky přičítá impedance napájecího zdroje.

A tak jako je možno použít jiný přepínač nebo jiný kondenzátor, tak je možno přemostit koncové vypínaní, pokud by nějaké bylo.

Re: Rady pro začátek - budování zahradní železnice

PříspěvekNapsal: pát 17 kvě, 2019 3:59 pm
od D
Nemám rád nepodložené teorie. Přestavník Piko 35271 jsem si pořídil a rozebral do posledního šroubku.

Předně není motorický (elektromotorický), jak ho prezentují někteří prodejci, ale magnetický (magnetoelektrický). Uvnitř je jen jeden elektromagnet trvale připojený na vstupní svorky. Žádné další součástky ani spínače uvnitř nejsou.

Princip je jednoduchý. V cívce vzniká magnetické pole podle směru proudu. Pole je přenášeno železným jádrem ve tvaru U mimo cívku. Mezi konci jádra tak vzniká magnetické pole +/− nebo −/+. V tomto prostoru je umístěn permanentní magnet v plastovém válcovém pouzdře s vnějším ozubením, které je uchyceno v těžišti osou. Přepólování cívky způsobí otočení magnetu podle osy pouzdra až na jeho doraz. Na ozubení pouzdra magnetu navazuje ozubení příčného táhla vedoucího skrz přestavník k výhybce/návěstidlu. Permanentní magnet je v koncových polohách přitahován vlastním magnetismem k železnému jádru, takže drží v koncové poloze a má snahu se do ní vracet. Síla je však malá, rukou jde bez problémů přestavit. Možná by šlo i řezáním výhybky.

Obrázek Obrázek

--

Upozorňuji zájemce o jednoduché přestavování dle fuldy, že originální regulátory Piko 35006 a 35002 nepracují se střídavým proudem, jejich vstup i výstup je stejnosměrný. Proto má také ovládací pult Piko 35260 trochu složitější zapojení tlačítek (a funguje na stejnosměrný i střídavý proud). Takže pokud chcete využít svá tlačítka a diody, pořiďte si k nim ještě zdroj ~ 16 V.

--

Přestože je přestavník bez koncového vypínání, doporučuje výrobce zapojení ke kolejovým kontaktům, kde trvalé sepnutí hrozí při zastavení lokomotivy s magnetem přímo nad kontaktem. Dokonce hrozí i současná aktivace dvou kontaktů spouštějící tak přestavník v protifázi (do obou směrů). To by šlo omezit přiblížením snímačů co nejblíže výhybce, u námezníku už by se dvě lokomotivy potkávat neměly. Napájení je třeba střídavé.

Re: Rady pro začátek - budování zahradní železnice

PříspěvekNapsal: pát 17 kvě, 2019 7:31 pm
od hopeter
Tak to je slovo chlapa. Díky moc. :)

Re: Rady pro začátek - budování zahradní železnice

PříspěvekNapsal: sob 18 kvě, 2019 7:15 am
od nexus
Perfektní popis. Je známo, jaké minimální napětí je nutné k přestavení? (Nikde jsem to nenašel.)

Re: Rady pro začátek - budování zahradní železnice

PříspěvekNapsal: sob 18 kvě, 2019 7:42 pm
od hopeter
V návodu DE/EN ( ke stažení o kousek výše )je uvedeno 18 až 24 V DC. :wink:
Já zkusím 16 V DC ze startsetového ovladače a pokud to bude málo tak hold bude jiné trafo... :)