Rady pro začátek - budování zahradní železnice

Specializované fórum pouze pro příznivce velikosti G a větší.

Moderátoři: Michal Dalecký, Rudolf

Rady pro začátek - budování zahradní železnice

Příspěvekod Jirka P. » pát 06 říj, 2017 11:30 am

Ahoj,
chtěl bych zeptat mna pár věcí ohledně stavby zahradního kolejiště v G. Mám pár kolejí od Pika i od LGB, zatím používám analogové trafo ze start setu od Pika tím způsobem, že si na dlažbu postavíme ovál, k tomu šroubovacíma svorkama (co jsou v tom start setu) připevním trafo, to dám do zásuvky a jezdíme. Chtěl bych ale vybudovat postupně nějaké trvalé venkovní kolejiště. Prošel jsem si toho forum i jiné fora a rady.
Pro stavbu koleiště bych se klonil k variantě položit koleje na štěrk, který bude v asi 20cm hluboké drážce na geotextii. Ale chtěl bych poradit s kabeláží. Do budoucna bych se klonil k digitalizaci, ale zatím bych to chtěl analogově.
Jaké kabely (průřez) používáte k napájení kolejí a po jaké vzdálenosti připojit kabel ke kolejnici? Na Drah-servisu jsem viděl fotky, jak časem do spojek kolejí dostávají nečistoty a izolují, tak abych pak nemusel hledat kde je napájení přerušeno. A jak se vodíč nejlépe ke koleji připevní? Je to nejlépe pájením? Taky by mě zajímalo, jaké svorky pro napojení vodiče použít . Někde jsem viděl obyčejnou čokoládu, ale to se bojím, že to ve vlhku moc dobře nefunguje a že to moc dlouho nevydrží. Nebo jak udělat rozvětvení vodiče.
Předem děkuji za případnou odpověď.
Jirka P.
 
Příspěvky: 6
Registrován: úte 12 led, 2016 1:37 pm

Re: Rady pro začátek - budování zahradní železnice

Příspěvekod vvitty » pát 06 říj, 2017 12:19 pm

Predem upozornuji ze nemam zkusenosti se zahradni zeleznice, ale pomerne dost s velkymi domacimi spotrebici a tam se pro pripojeni vodice casto pouziva kabelove ocko (idealne nalisovane na vodic, ne pajene), doplnene o perovou podlozku a prisroubovane do ramu. Takze bych zvazil neco takoveho.
Pro propojovani vodicu v elektroinstalacich je zas docela oblibena tahle WAGO svorka, pro venkovni uziti bych ji asi zalil do nejakeho plastu - ne smrstovacku, ta nebude tesnit.
https://www.conrad.cz/kabelova-svorka-w ... s.k1188438
Magazín - http://www.pojezdy.eu/ < > Komponenty pro modeláře - http://www.pojezdy.eu/eshop
Uživatelský avatar
vvitty
 
Příspěvky: 1778
Registrován: pát 28 pro, 2007 7:11 pm
Bydliště: Praha

Re: Rady pro začátek - budování zahradní železnice

Příspěvekod JanoH0e » pát 06 říj, 2017 1:51 pm

Nerobím záhradnú železnicu , ale zabrúsil som do veľkých merítok. Ako najideálnejší systém sa mi zdá napájanie lokomotívy z batérie - akumulátoru a rc ovládanie. Tento systém si získal veľkú popularitu v USA, V.B., Čína. Najlacnejšia loko a ovládač sú asi výrobky Newqida https://www.youtube.com/watch?v=tAIuxL8qoag alebo potom systém deltang https://www.youtube.com/watch?v=4JojDRCuAdo&t=170s . Existujú ešte aj iné systémy, ale principiálne sa neodlišujú. Vodivosť koľajníc niektorý potom využívajú na prehadzovanie výhybiek a príslušenstva v stanici, teda pokiaľ používajú "izolované" lokomotívy. Nie je nutná kabeláž a relatívne krátke úseky s netrakčným napätím nepotrebujú takú starostlivosť. Obrovská výhoda je potom minimalizácia starostlivosti o trať a jej napájanie.
JanoH0e
 
Příspěvky: 991
Registrován: ned 31 srp, 2008 10:25 pm
Bydliště: Michalovce

Re: Rady pro začátek - budování zahradní železnice

Příspěvekod rawen » pát 06 říj, 2017 5:42 pm

Mám určité zkušenosti se zahradní železnicí Regner.
Souhlasím s doporučením na autonomní napájení a ovládání třeba RC vysílačem. V podstatě stačí dvoukanál z jakékoliv hračky. Vzhledem ke spoustě místa ale nejsou problém ovládaná světla, spřáhla, houkačky a kdoví co ještě.

Ke drátování kolejiva mám několik vlastních postřehů. Ve venkovním prostředí neudržovaná mosaz pomalu povrchově oxiduje v jakémkoliv spoji. Ať použiješ pouze vodivé spojky, samodomo vypilované šroubovací přípojky anebo ta zmíněná očka. Na druhou stanu jde o pomalý proces a krom toho zde tečou poměrně velké proudy, kterým to nepůsobí až zas takové obtíže. :) Takže nanejvýš jednou za sezónu jarní údržba a pak jezdíš celý rok.

Pájené spoje mají poměrně silnou tendenci korodovat kvůli zbytkům pájecích přípravků a příměsi okolního bo..elu. Nejtrvanlivější je napájet 1.5ku tvrdý drát ke kolejnici, ale tím se poměrně blbě tahají instalace.

Tak i tak, napájecí místa mohou být poměrně daleko od sebe, určitě jde třeba z jednoho bodu živit 10m kolejí. On ten prut je mnohem silnější než naše prťavé TT (např.) . Samozřejmě je výhodou (i finanční) používat v co největší míře flexi pole.


Každopádně udělej hned zpočátku úvahu do budoucna: Zda chceš jenom jezdit dokola jednou mašinou anebo více mašin a spoustu funkcí. Ve druhém případě je dálkové RC ovládání a autonomní napájení mnohem levnější než DCC komponenty v mašinách i kolejišti.

Co se týká zaštěrkování, pozor na hrabavé psy, kočky a samovolné vystupování kolejiva vlivem teplotních dilatací denního cyklu. Prostě je dobré pražce skrytě uchytit k podkladu.

Ať se daří, Radek
TT moduly Olomouc
TT moduly Olomouc - diskuze
zahradní 30mm železnice od REGNERa
rawen
 
Příspěvky: 1308
Registrován: stř 08 dub, 2009 10:42 am
Bydliště: Prostějov

Re: Rady pro začátek - budování zahradní železnice

Příspěvekod nadkachna » sob 07 říj, 2017 6:13 pm

Zahradní dráhu aktivně provozuji třetí sezonu a hned záhy jsem přešel na digitál. Kolejiště o celkové délce cca 50 metrů (počítáno včetně staničních kolejí) napájím pouze z jednoho místa a to obyčejnou dvojlinkou o délce 15 metrů a bez jakéhokoliv zádrhelu, takže nějakou extra kovbojku bych z toho nedělal. Prostě jen počítej s tím, že v extrému by to mělo dát 5 ampér, běžně tam ale neteče ani jedna celá. Kabel z centrály mám připojený přes šroubovací spojky Massoth, napájení dekodérů výhybek (doporučuji dekodéry od DCC doma určené pro přestavníky Peco za zlomek ceny dekodéru Massoth) pak vodičem připájeným přímo ke koleji. V tunelu jsem koleje pro jistotu spojoval pomocí mosazné pásky a šroubků, zbytek trati je pospojován původními spojkami a opět třetím rokem žádný problém. Koleje (mosaz) je samozřejmě potřeba občas přejet čistící gumou, ale většinou stačí jeden průjezd na vyšší rychlost a už je jezdí. Koleje na štěrkovém loži o hloubce min. 20 cm nemám nijak fixované a ať už je 35 ve stínu, nebo -15, nic se viditelně nehýbe. Pouze bylo potřeba po prvním roce dosypat štěrk a dorovnat jeho výšku, jak si to trochu sedalo. V jednom místě jsem bojoval s ptáky, kteří do šterku klovali - vyřešeno prolitím stavební penetrací.
Co se týče doporučovaného ovládání pomocí RC, osobně bych do toho nešel. Možná je to o něco levnější, ale komfortu klasického DCC dosahovat nebude (vícenásobná trakce, automatické řízení, ovládání dvou souprav zároveň). Pokud se ti nechce dávat dardu za centrálu Massoth, cenově zajímavou alternativu včetně masoťáckého navigátoru dělá Piko, případně jde do 3,5 ampér použít i Roco Z21. Další věcí je zvuk, který je u Géčka hříh neinstalovat – osobně požívám dekodéry Zimo a více asi netřeba rozvádět. Určitě si projeď http://forumzahradnizeleznice.cz, jen ber s určitou rezervou příspěvky bývalého člena G_Zahrada :-) Případně se obrať přímo na p. Zezulku, jistě ti ochotně poradí.
TT
nadkachna
 
Příspěvky: 185
Registrován: stř 28 lis, 2007 12:02 pm

Re: Rady pro začátek - budování zahradní železnice

Příspěvekod JanoH0e » sob 07 říj, 2017 10:12 pm

nadkachna píše:Co se týče doporučovaného ovládání pomocí RC, osobně bych do toho nešel. Možná je to o něco levnější, ale komfortu klasického DCC dosahovat nebude (vícenásobná trakce, automatické řízení, ovládání dvou souprav zároveň). Pokud se ti nechce dávat dardu za centrálu Massoth, cenově zajímavou alternativu včetně masoťáckého navigátoru dělá Piko, případně jde do 3,5 ampér použít i Roco Z21. Další věcí je zvuk, který je u Géčka hříh neinstalovat – osobně požívám dekodéry Zimo a více asi netřeba rozvádět. Určitě si projeď http://forumzahradnizeleznice.cz, jen ber s určitou rezervou příspěvky bývalého člena G_Zahrada :-) Případně se obrať přímo na p. Zezulku, jistě ti ochotně poradí.


No, povedal by som, že čo sa týka komfortu, je RC oveľa lepšie ako DCC. Už iba tím, že nemám "káble". RC ovladanie je v podstate DCC bez káblov. Všetky "nevýhody ", čo tu spomínaš sa dajú realizovať. Dokonca môžem ovládať 12 lokomotív bez toho, aby som "zavaril" koľajnice a zničil centrálu. :D Záleži iba na používateľovi, pre aký komfort sa rozhodne. Vrátane zvukov a pomocou rc sa dajú robiť veci, o akých sa v prípade zberu z koľajníc dá iba snívať. :D To je výhoda autonomného napájania.
JanoH0e
 
Příspěvky: 991
Registrován: ned 31 srp, 2008 10:25 pm
Bydliště: Michalovce

Re: Rady pro začátek - budování zahradní železnice

Příspěvekod nadkachna » ned 08 říj, 2017 5:43 am

Připojení dvou drátků do centrály (ochrana pro případ úderu blesku do kolejí) a zapojení do sítě je záležitost pár sekund a mě rozhodně přijde komfortnější, než řešit vybité aku v každé lokomotivě. Ovladač je též bezdrátový. Naopak by mě zajímalo, jak moc komfortně u RC řešíš bezdrátově ovládání příslušenství (výhybky, návěstidla). A co myslíš těmi věcmi ohledně zvuků, o kterých se ani nesní? DCC nabízí individuální nastavení jednotlivých zvuků, jejich automatické a nahodilé spouštění, více jak 20 volitelných položek a celkem velký výběr zvukových projektů včetně možnosti užít své vlastní.
"Zavaření" centrály je situace spíš z říše tvých snů, kterou si na běžném domácím kolejišti neumím představit.
Nic proti RC a akumulátorům, u živé páry asi jasná volba, ale mě to oproti DCC, které lze u Lenz a Roco použít i na domácí kolejiště, nijak extra lepší nepřijde - spíše naopak.
TT
nadkachna
 
Příspěvky: 185
Registrován: stř 28 lis, 2007 12:02 pm

Re: Rady pro začátek - budování zahradní železnice

Příspěvekod JanoH0e » ned 08 říj, 2017 10:56 am

Modelárske aku nie je potrebné nabíjať každú hodinu. Rozhodne mi stačí LiFe nabiť po skončení prevádzkového "dňa". Pochybujem, že by niekoho bavilo jazdiť 24 hod. v kuse. Mám 2 možnosti. Buď vymením aku alebo dám nabiť lokomotívu. Nejaké to minútové ošetrenie potrebujú modely po jazde tak, či tak. Časovo ma to vyjde určite menej, ako dôkladne kontrolovať stále trať a jej ochranu. Ak by mi obvodom "prechádzalo" 5A, aj keď špičkovo, určite by som nejakú tu kontrolu trate a je ho okolia urobil. Prípadný skrat by bol určite nepríjemný. Aj s možnosťou poškodenia centrály napr. zlým uzemnením. Predsa je to vonku, kde sa môže stať hocičo.
Čo sa týka zvukov, moduly pre DCC a RC sú rovnaké, zatiaľ ešte nikto nič iné nevymyslel. Niektorý používajú DCC komponenty, iný špeciálne, každému čo vyhovuje. Čo je však výhoda je možnosť synchronizácia zvuku s skutočnosťou, hlavne u parných loko. Zvukové efekty sú samozrejmosťou. Výhodou je to, že je = prúd, kde sa dá simulovať podľa záťaže takpovediac reálne. O rôznych vychytávkach by sa dalo písať dlho.
Ja osobne ovládanie výhybiek a príslušenstva riešim mechanický pákovým prístrojom. Nemám toho zase tak veľa a zdá sa mi to "bližšie k realite". Námet je malodráha. Ale môžem využiť na napájanie koľajnice - nemusím tam pustiť veľké - trakčné napätie, autonomné napájanie alebo cez káble. Taktiež ovládanie môžem riešiť cez analog - klasicky, cez rc prijímač alebo môžem použiť DCC. Záleží iba na tom, čo sa mi bude zdať výhodnejšie v konkrétnom prípade.

Keď to zhrniem moje skúsenosti, mal som DDC koľajisko, k RC ovládaniu ma priviedlo práve komfortnosť. Nemusím hľadať v prípade poruchy závadu na celom koľajisku (skrat, nevyčistené koľajnice atď.), relatívna prehľadnosť usporiadania ovladacích prvkov v loko, menej starostlivosti o trať, nezávislosť na cudzom zdroji energie, jednoduchšie nastavenie (len treba vedieť ako :D ), inak podobné ako DCC. Nabíjanie aku je tá posledná vec, ktorá by ma nejak obmedzovala. Mám 2 aku, takže aj v prípade náhleho výpadku mám náhradný zdroj.
Nevýhody - nie všetky aku sú takpovediac vhodné. Určite by som začiatočníkovi, pokiaľ rc nelieta, neodporúčal lipoli. Life sú drahšie, ale lepšie sa s nimi manipuluje, niklové sú bezpečné, ale zaberajú viac miesta, čo ale u veľkých merítok nehrá až takú úlohu.
Ďalší problém je v tom, že u nás je to malo rozšírené, tak povediac málo rozšírená je aj celá problematika záhradných železníc. Takže je v podstate nutné "sosať" zo zahraničných zdrojov samostatne. Začať v podstate od 0, poprípade, ako ja :D otravovať pilotov a námorníkov :lol: .
JanoH0e
 
Příspěvky: 991
Registrován: ned 31 srp, 2008 10:25 pm
Bydliště: Michalovce

Re: Rady pro začátek - budování zahradní železnice

Příspěvekod nadkachna » ned 08 říj, 2017 12:32 pm

Máš o DCC na zahradě trochu zkreslené představy. Žádná stálá kontrola trati rozhodně potřeba není, pouze je před první jízdou vhodné zkontrolovat, zda na kolejích neleží něco, o co by mohlo vlak vykolejit a na to se týká i RC ovládání. V případě zkratu se centrála sama odpojí, poškození rozhodně nehrozí, na větší zátěž je prostě dimenzovaná a s občasný zkratem při vykolejení se počítá. Pokud někde náhodou vznikne nějaká nevodivá plocha, většinou to řeší záložní kondenzátor, který u Géčka při patřičné kapacitě dokáže bez problému zásobovat motorek v řádu několika sekund a po pár projetí to botky pro sběr proudu samy očistí. Samozřejmě jednou za čas je hlavně u méně využívaných kolejišť s mosazným kolejivem vhodné trať přejet gumou, ale je to jen otázka chvilky (asi jako tvé přehazování aku). Pokud nemáš za plotem řepkové pole nebo vápenku, rozhodně bych z čistění nedělal strašáka.
Generovat zvuk parní loko dle otáčení kol umí DCC samozřejmě taky a to buď pomocí snímače otáček, nebo pouhým SW nastavením. Stejně tak držet konstantní rychlost při větší zátěži či naopak při jízdě z kopce zvukově simulovat jízdu na volnoběh. Výčtem funkcí tedy digitál těžko trumfneš a pokud u RC stejně použiješ přídavný zvukový DCC modul, trochu pak padá argument finanční úspory.
Pokud ovládáš příslušenství ručně - nic proti tomu, ale argument komfortu taktéž padá. Nevím, co jsi požíval za DCC systém, ale s Massoth Navigátor lze vše zde ovládat pohodlně palcem jedné ruky a ničím nejsi omezován. S centrálou Piko nebo bazarovou LGB MZS III to ani není žádná finanční sebevražda.
RC má podle mě kromě živé páry smysl hlavně tam, kde není možné napájení ze sítě a nechceš se drbat autobaterií (chata, zahrádkářská kolonie), nebo když z důvodu zvýšeného rizika krádeže je použito plastové kolejivo. Ale proti gustu..., každý ať samozřejmě jezdí tak, jak mu to vyhovuje.

Jinak čistě pro zajímavost - jak jsou na tom tvé lokomotivy s výkonem? Máš na trati nějaké stoupání? A kolik místa akumulátor zabírá? U malých párovek jako Steizka či U37 je místo sotva na zvukový dekodér a reproduktor. Cpát tam ještě akumulátor bez ubrání zátěže si dost dobře nedovedu představit.
TT
nadkachna
 
Příspěvky: 185
Registrován: stř 28 lis, 2007 12:02 pm

Re: Rady pro začátek - budování zahradní železnice

Příspěvekod JanoH0e » ned 08 říj, 2017 2:21 pm

Odpojenie centrály je jasné. Sám som DDC prevádzkoval, takže viem ako to funguje. Ale ako je to napríklad pri podmočení trate a okolia, vodivosti zeminy atď., zapojenie prívodu prúdu na konkrétnom mieste, či umiestnenie centrály a elektroniky, teda pri špecifických situáciach. Niekto ich nezažije nikdy, iný každú chvíľu.
Druhá vec - botky, u mňa neprichádzajú do úvahy, jednoducho oželiem všetky výdobytky, ale botky "musia preč". Ale to je o osobných prioritách. Rovnako je to aj s mojim ovládaním výhybiek, kde mi väčší luxus - uspokojenie - poskytuje ručné prehadzovanie, aj keď v pláne bola elektrika.
Čo sa týka ceny dekodérov a ich funkcii, tieto sú pre oba systémy rovnaké, tam je u = výhoda jednoduchšieho zapojenia. U RC ušetrím na centrále a je ho komponentoch. No a samozrejme komforte.
Ako som písal, DDC mi začalo liezť na nervy - programovanie, kabeláž, čistenie koľajníc atď. a pri prechode na väčšie merítko som hľadal možnosť ako sa toho zbaviť. Pre mňa je komfortnejšie vziať lokomotívu a " pohrať sa s ňou" na písacom stole, ako hľadať možne závady na celom koľajisku a elektroinštalácii. Dosť záleží od toho, čo človek považuje za prioritu, resp. svoje možnosti. Ani RC nie je bohvie jak lacné, hlavne to "zložitejšie a vymakanejšie", stojí nejakú tu stovku eur. Ale pokiaľ človek začína, mal by sa poriadne zamyslieť, ktorý systém uprednostní. Našťastie ma na výber. :D

Na trati mám cc. 10 promile v jednom mieste, inak som sa snažil mať trať v rovine. Lokomotíva utiahne v pohode 3 "celokovové" vagóny, ten najťažší som opatril valivými ložiskami. Viacej neplánujem a nemám, takže neviem aké je maximum. Plastových veľkosériových - ľahkých - s kvalitnými ložiskami utiahne väčšie množstvo, ale je schopná utiahnuť celý môj vozidlový park, pravda nie je veľký :D . Ja používam Life bateriu 72x36x20 mma zaberá mi v podstate celú lokomotívu, ale to záleží na konkrétnom type. Ja som si lokomotívu upravil takpovediac na mieru. Dá sa ísť aj na polovičný rozmer ale s Lipo, ktoré nemám rád. Treba ale povedať, že na mojej malodráhe sa jazdí 15 km/h, max. rýchlosť lokomotívy je 30 km/h. Tomu odpovedá aj batéria. Pre "rýchliky a ťažké naklady" je potrebná samozrejme aj väčšia lokomotíva a batéria. Steinzky a spol. sa upravujú tak, že batéria sa dáva do služobného, nákladného vozňa. Ostatné buď majú dostatok miesta, alebo sa uberie časť závažia, odpovedajúce váhe batérie.

Ďalšia výhoda - finačná sú lokomotívy. Parna Newqida vyjde mimo EU na 80 E, v EU na 120 aj s ovládačom. Playmobil set okolo 100 E. Potom sú tu ešte ďalšie azíjske značky - hračky, o ktorých nič podstatné neviem, ale v komunite "záhradkárov v zahraničí" sú známe. Tieto lokomotívy ide "tuniť", prekopávať alebo ich použiť na postavenie vlastnej lokomotívy určite s ľahším srdcom ako LGB stroje, ktoré začínajú na 300 E a končia 2000E. Čítal som niekde porovnanie Newqidy 99 600... s LGB U 37. Trakčné vlastnosti rovnaké - mizerné- nutnosť dovážiť, aby boli schopné viesť vlak do stúpania. Ale určite sa mi bude lepšie "dopracovať" stroj za 100 E s komplet zvukmi, ako za 600 E analog .
JanoH0e
 
Příspěvky: 991
Registrován: ned 31 srp, 2008 10:25 pm
Bydliště: Michalovce

Re: Rady pro začátek - budování zahradní železnice

Příspěvekod nadkachna » ned 08 říj, 2017 2:54 pm

Chápu to tedy správně, že digitál jsi měl pouze doma v malém měřítku, kde ti to z nějakého důvodu správně nefungovalo? Srovnávat malá měřítka s velkými v otázce spolehlivosti však nelze, Géčko je jednoznačně odolnější (tak jako H0 má lepší jízdní vlastnosti jak N). Pak ale těžko můžeš tvrdit, že RC je lepší. Cenově je to tedy víceméně stejné a o komfortu a výkonu v případě RC jsi mě prostě nepřesvědčil.
TT
nadkachna
 
Příspěvky: 185
Registrován: stř 28 lis, 2007 12:02 pm

Re: Rady pro začátek - budování zahradní železnice

Příspěvekod rawen » ned 08 říj, 2017 3:38 pm

Cílem není přesvědčit, ale sdělit nováčkovi, že má na výběr. :)
Zejména výběr a cenový spád LGB - Piko - asiaté spoustě lidí uniká, protože mají zafixováno zahrada = LGB.

Radek
TT moduly Olomouc
TT moduly Olomouc - diskuze
zahradní 30mm železnice od REGNERa
rawen
 
Příspěvky: 1308
Registrován: stř 08 dub, 2009 10:42 am
Bydliště: Prostějov

Re: Rady pro začátek - budování zahradní železnice

Příspěvekod JanoH0e » ned 08 říj, 2017 3:59 pm

Tak nejako. Len by som povedal, že mi to fungovalo správne. Teda v medziach. Čistenia, hľadania chýb a iných bežných "nefunkčnostiach", som mal možno ešte menej, ako niektorý, ktorý tu dávajú svoje skúsenosti. Nie že by som s ním nebol spokojný. Bral som to ako fakt. Len keď som zabrúsil k "mamutom" a opýtal sa na spoľahlivosť, prekvapilo ma, že v podstate majú rovnaké problémy ako ostatné veľkosti. A botky, ktoré majú veľké merítka od výrobcov tieto problémy odstraňovali iba z časti a niektoré problémy zberu z koľají ani oni. A tak som začal premýšľať, hľadať, ako problémy zberu vyriešiť. Ako som písal, je to vec názoru. Pre mňa je komfortnejšie riešiť problém na písacom stole, ako na trati. Záleží na prioritách. Jednoducho už nechcem ťahať drôty, kontrolovať ich, hrať sa na digitalistu (hrať sa na RCčkára je nové a neokúkane :D ). Cenovo rovnaké sú iba dekodéry. Pokiaľ nechcem mať viacej ako 12 lokomotív ( na trati), stačí mi lacný RC. Výkonovo zaleží, čo od nich očakávaš, v podstate je jednoduchšie pridať - ubrať batériu, ako sa trápiť s nastavením centrály. Presviedčať ťa, aby si prešiel k RC, pokiaľ máš už vybudované DDC, je nezmysel. Je to určené pre začiatočníka, ktorý by si rád postavil svoju veľkú malú trať.Nehovoriac o tom, že v prípade neúspechu, nezáujmu atď. sa s tím istím vybavením môžem vrhnúť k autám, lodiam, lietadlám. :D
JanoH0e
 
Příspěvky: 991
Registrován: ned 31 srp, 2008 10:25 pm
Bydliště: Michalovce

Re: Rady pro začátek - budování zahradní železnice

Příspěvekod nadkachna » ned 08 říj, 2017 6:26 pm

O mě nejde, jen jsem nechtěl, aby se tu šířily bludy. DCC rozhodně není o nějakém drátování, výpadcích či neustálém programování. Já to jen zapojím do zásuvky a bez problému jezdím. A pokud bych čistě náhodou chtěl nějaký parametr měnit (např.hlasitost nebo adresu cizí lokomotivy), můžu to udělat za provozu a nikam s tím neběhat :-)
TT
nadkachna
 
Příspěvky: 185
Registrován: stř 28 lis, 2007 12:02 pm

Re: Rady pro začátek - budování zahradní železnice

Příspěvekod JanoH0e » ned 08 říj, 2017 6:54 pm

nadkachna píše:O mě nejde, jen jsem nechtěl, aby se tu šířily bludy. DCC rozhodně není o nějakém drátování, výpadcích či neustálém programování. Já to jen zapojím do zásuvky a bez problému jezdím. A pokud bych čistě náhodou chtěl nějaký parametr měnit (např.hlasitost nebo adresu cizí lokomotivy), můžu to udělat za provozu a nikam s tím neběhat :-)

Žiadne bludy sa tu nešíria. DCC je o drôtovaniu, výpadkoch a programovaniu (ale to aj RC). To potvrdí každý, kto mal DCC :D . A čo sa týka menenia parametrov, to síce môžeš meniť za prevádzky, ale v RC tiež. Dokonca aj za prevádzky viacerých lokomotív, lebo nie je možné ovplyvniť ostatné. Systém ovládania RC je rovnaký ako digitál. Len bez drôtov. Ani zásuvku nemusím zapojiť. :D
JanoH0e
 
Příspěvky: 991
Registrován: ned 31 srp, 2008 10:25 pm
Bydliště: Michalovce

Další

Zpět na Modely velkých měřítek a zahradní železnice

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník