Trojcestná výhybka a vratná smyčka

Specializované fórum pouze pro příznivce velikosti G a větší.

Moderátoři: Michal Dalecký, Rudolf

Re: Trojcestná výhybka a vratná smyčka

Příspěvekod romansis » čtv 17 črc, 2025 2:44 pm

IMG_20250717_164712.jpg
romansis
 
Příspěvky: 114
Registrován: ned 22 bře, 2020 2:52 pm

Re: Trojcestná výhybka a vratná smyčka

Příspěvekod romansis » čtv 17 črc, 2025 2:46 pm

Určitě je anoda s anodou a katoda s katodou.
romansis
 
Příspěvky: 114
Registrován: ned 22 bře, 2020 2:52 pm

Re: Trojcestná výhybka a vratná smyčka

Příspěvekod jipol57 » čtv 17 črc, 2025 2:49 pm

Jo už to asi chápu. Na fotce je směr šipky, když je na výjezdu. Když ho dáš na vjezd tak musí být obráceně. Na šipku nehleď. Jízda proti šipce.
jipol57
 
Příspěvky: 1405
Registrován: pát 06 dub, 2018 5:18 pm

Re: Trojcestná výhybka a vratná smyčka

Příspěvekod romansis » čtv 17 črc, 2025 2:52 pm

Už jsem to sice rozebral, ale jdu to znova postavit a vyzkoušet......
romansis
 
Příspěvky: 114
Registrován: ned 22 bře, 2020 2:52 pm

Re: Trojcestná výhybka a vratná smyčka

Příspěvekod romansis » čtv 17 črc, 2025 3:16 pm

Tak vyzkoušeno. Ten diodový modul musím mít na výstupu. Když ho dám na vstup do smyčky, jedno jakým směrem, tak lokomotiva na něm, nebo hned na ním zastaví.
Navíc je tam zkrat. Regulátor chvíli nefungoval. Tepelná ochrana?
romansis
 
Příspěvky: 114
Registrován: ned 22 bře, 2020 2:52 pm

Re: Trojcestná výhybka a vratná smyčka

Příspěvekod romansis » čtv 17 črc, 2025 3:42 pm

Vyzkoušena změna polarita na napájení kolejí, pořád stejné.
romansis
 
Příspěvky: 114
Registrován: ned 22 bře, 2020 2:52 pm

Re: Trojcestná výhybka a vratná smyčka

Příspěvekod jipol57 » čtv 17 črc, 2025 4:53 pm

Asi už jsem pochopil, proč to nejde podle mého návrhu.
Uvažoval jsem a nakreslil, podle mých zkušeností v H0. Nevím jestli je na to norma, ale asi musí být. Pro analog pro jízdu vpřed, musí být plus v pravé kolejnici. Tím jsem si absolutně jistý. Tak jsem to taky tak maloval.
Ale znovu prostudováním těch tvých obrázků vyplývá, že GÉčko to má obráceně. V pravé kolejnici mínus. Takže k tomu jsou přizpůsobeny diody v tom modulu.
Tak ten zastavovací úsek budeš muset mít u vjezdu. A nebo lépe, někde uprostřed, a o jeden řez kolejnice navíc. Začáteční a koncovou kolejnici pak propojit drátem. Mezi nimi úsek na tlačítko.

Aby to mohlo být na výjezdu, jak jsem původně navrhoval, musel bys všechny diody otočit - přepájet. Pak by to už určitě fungovalo. To asi dělat nebudeš.
jipol57
 
Příspěvky: 1405
Registrován: pát 06 dub, 2018 5:18 pm

Re: Trojcestná výhybka a vratná smyčka

Příspěvekod romansis » čtv 17 črc, 2025 5:15 pm

Tak přepájet bych zvládl, to není problém. Ale když to funguje tak jak to mám teď, tak to asi nechám tak?
romansis
 
Příspěvky: 114
Registrován: ned 22 bře, 2020 2:52 pm

Re: Trojcestná výhybka a vratná smyčka

Příspěvekod jipol57 » čtv 17 črc, 2025 5:53 pm

Tak jsem to překreslil a přebarvil polarity. A jak navrhoval Fulda, že by to chtělo návěstidlo, tak jsem tam dodělal jednoduché zapojení s relátkem, místo tlačítka.

Při vjezdu je dioda u cívky v závěrném směru, tak je relátko rozepnuté. Svítí červená, úsek je odpojený, loko zastaví.
Když přesměruješ ovladač, dioda bude v otevřeném směru, relé sepne. Rozsvítí se zelená, zapojí se izolovaný úsek a loko se rozjede.

Jak jednoduché. Jen podle použitého relé, sepne až s vyšším napětím, takže rozjezd bude pozdější a ne plynulý.
Obrázek je v situaci při vjezdu.
SmyckaG2.jpg
jipol57
 
Příspěvky: 1405
Registrován: pát 06 dub, 2018 5:18 pm

Re: Trojcestná výhybka a vratná smyčka

Příspěvekod romansis » čtv 17 črc, 2025 6:43 pm

Uf pěkné. Hrozně rád bych to vyzkoušel, ale potřebuji to co nejdřív realizovat na skalku" kolejiště" dnes jsem měl v plánu to udělat. Ale, obávám se toho ovládání. Než zareaguje na zkrat .......
to ovládání je pro znalé....
romansis
 
Příspěvky: 114
Registrován: ned 22 bře, 2020 2:52 pm

Re: Trojcestná výhybka a vratná smyčka

Příspěvekod jipol57 » čtv 17 črc, 2025 6:48 pm

V praxi bys to mohl provozovat tak, že ještě před tím izolovaným úsekem bys měl zastávku, kde bys plynule regulátorem zastavil. Rozjel by ses opačným směrem, lok by samozřejmě jela zase dopředu a úsekem bys už jen projel.
Ten odpojovací úsek by byl jako pojistka, kdybys nezastavil v zastávce, tak aby lok nenajela na diody, kde by došlo ke zkratu.
Však jsi psal, že po zkratu to chvíli trvá, než znovu naběhne. Časté zkratování určitě není dobré.
jipol57
 
Příspěvky: 1405
Registrován: pát 06 dub, 2018 5:18 pm

Re: Trojcestná výhybka a vratná smyčka

Příspěvekod romansis » sob 19 črc, 2025 3:54 pm

Výhybka s vratnou smyčka namontována do kolejiště. Funguje jak má. Předpokládám, že byla přerušená kolej mezi těmi moduly.
romansis
 
Příspěvky: 114
Registrován: ned 22 bře, 2020 2:52 pm

Re: Trojcestná výhybka a vratná smyčka

Příspěvekod jipol57 » sob 19 črc, 2025 8:16 pm

A necháš to bez hlídání nechtěného přejetí do zkratu?
jipol57
 
Příspěvky: 1405
Registrován: pát 06 dub, 2018 5:18 pm

Re: Trojcestná výhybka a vratná smyčka

Příspěvekod romansis » ned 20 črc, 2025 2:32 pm

Zatím ano. :oops: přemýšlím nad žárovkou vřazenou do napájení. 24V/21W?
romansis
 
Příspěvky: 114
Registrován: ned 22 bře, 2020 2:52 pm

Předchozí

Zpět na Modely velkých měřítek a zahradní železnice

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník