Železnička pri Čiernej Vode

Specializované fórum pouze pro příznivce velikosti G a větší.

Moderátoři: Michal Dalecký, Rudolf

Re: Železnička pri Čiernej Vode

Příspěvekod Jozef Milko » pát 12 dub, 2024 7:59 pm

Ahojte,

konečne som sa dostal k stavbe novej lokomotívy. Bude zase dvojnápravová, aj keď som pôvodne mal stavebnicu
pre trojnápravovú loko, takže som niečo musel doobjednať. Možno nabudúce. Táto lokomotíva bude mať zrejme niektoré
črty lokomotív O&K, no bude s vonkajším rámom, ako tá predchádzajúca. Dvojnápravových lokomotív O&K s vonkajším
rámom bolo pomenej, ale mne sa lokomotívy s vonkajším rámom páčia...
Mám už prakticky všetko pre stavbu kompletného pojazdu, pomocou programu Onshape som pripravil podklady pre laser,
takže môžem začať s montážou tempom, ako mi to dovolia iné povinnosti. Samotný pojazd bude veľmi podobný ako u prvej
mojej lokomotívy, líšiť sa bude len v niektorých detailoch. Lokomotíva bude mať tiež inštalovaný zotrvačník kvôli zlepšeniu
jazdných vlastností.
Tu sú prvé kroky: upravil som bočné časti pôvodného rámu (odrezal som "uši" a troška skrátil), zospájkoval som imitáciu
uchytenia ložísk (vonkajšiu časť). Tiež som zospájkoval radlice a kryt pre prijímač a batérie (na spodnej časti rámu).
Podotýkam, že väčšinou spájkujem tvrdou spájkou vzhľadom na tepelné namáhanie niektorých častí lokomotívy alebo
kvôli pevnosti spoja.

IMG_4928.jpg


Ďalej budú nasledovať práce na vonkajšej časti rámu (vyrezanej laserom).

Ešte sa vrátim k prestavbe koncovej staničky (príspevok 4.10.2023). Nakoniec som tam upustil od drevených hranolov ako podkladu
pre koľaje a znova som použil betónový základ. Tiež som začal so stavbou malej výtopne, ktorá tam má byť umiestnená,
keď bude niečo relevantné, bude foto.

Len tak pre zaujímavosť, pomaly sa prejavuje starnutie dubových pražcov, takže sa budem musieť pripraviť na rekonštrukciu trate.
Nakoľko však už nechcem tráviť voľný čas montážou koľajových polí - je to dosť zdĺhavé, rozhodol som sa, že zrejme väčšia časť
trate (aj výhybiek) bude z koľajiva Peco.( Koľaje a výhybky Peco mám už použité na koncovej staničke.) Je mi to troška ľúto, ale
jednoducho niečo za niečo - ten ušetrený čas venujem radšej stavbe vagónov či budov.

jm
Jozef Milko
 
Příspěvky: 89
Registrován: ned 07 črc, 2019 7:25 pm

Re: Železnička pri Čiernej Vode

Příspěvekod rawen » sob 13 dub, 2024 7:07 pm

Ahoj,
ta stavba lokomotivy mě zajímá - je/bude někde víc fotek? Předem díky.

Radek

P.S.: Decauville mám nedokončený už léta, bo youtuber, podle kterého jsem jel, to zapíchnul. Na uhelnou páru si netroufám, tak snad plynová by šla. Teď jsem se dva dny vztekal nad vylágrovaným soustruhem a když vidím, co zvládneš bez strojů, smekám a slintám.
rawen
 
Příspěvky: 1700
Registrován: stř 08 dub, 2009 10:42 am
Bydliště: Prostějov

Re: Železnička pri Čiernej Vode

Příspěvekod Jozef Milko » ned 14 dub, 2024 6:35 pm

Zdravím všetkých,
tak včera a dnes som mal viac času, tak som spájkoval a spájkoval....
Prvé bolo treba prispájkovať na jednotlivé diely rámu úchytky, na ktoré sa potom priskrutkujú čelá, podlaha kabíny a plech pod kotlom.
Dielo sa podarilo (samozrejme tvrdá spájka - pri dýmnici kvôli teplu, obyčajná by tam zlyhala - pre ostatné časti kvôli pevnosti spojov).
Tiež som zaspájkoval U -profily pod nárazníky (spriahadlá).
Zložil som rám, zatiaľ je to hrubé a neopracované, ale potrebujem presné rozmery plechu (pod kotlom) a podlahy kabíny a presné umiestnenie
otvorov na nich , aby to sedelo s otvormi na úchytkách.
Kým sa to bude rezať, dorobím ešte nejaké detaily k rámu.

No a ešte poznámka k tomu, čo napísal Radek: Radek, ty si robil lokomotívu - ak si dobre pamätám, od základov, ja využívam jednotlivé diely
stavebnice (Roundhouse), takže sa to ani nedá porovnať. Ty si to mal neporovnateľne ťažšie.
jm

Tu je ešte zopár foto.

IMG_4933.jpg


IMG_4931.jpg
Přílohy
IMG_4938.jpg
Jozef Milko
 
Příspěvky: 89
Registrován: ned 07 črc, 2019 7:25 pm

Re: Železnička pri Čiernej Vode

Příspěvekod rawen » pon 15 dub, 2024 4:40 am

Díky za fotky.

Ještě se zeptám na hořák, pájku a tavidlo. (Doufám, že jsem to nepřehlédl.)
Já mám podle Mistra Kozo vyhlédnuté pájka a tavidlo s otazníkem.

Díky, Radek
rawen
 
Příspěvky: 1700
Registrován: stř 08 dub, 2009 10:42 am
Bydliště: Prostějov

Re: Železnička pri Čiernej Vode

Příspěvekod Jozef Milko » pon 15 dub, 2024 12:28 pm

Keďže Radek tu nadhodil nejaké otázky okolo tvrdej spájky, tak pridám zopár informácií.

Samotná stavebnica lokomotívy (pojazd, válce, rozvody, kotol a armatúry) nepotrebujú žiadne
spájkovanie, ak sa nemýlim. Keďže však robím pojazdu takpovediac nový "vizuál", robím tiež
komplet celú kabínu (ktorá v stavebnici nie je), piesočník, spriahadlá, radlice, imitáciu uchytenia ložísk a ďalšie drobnosti,
tu už sa nezaobídem bez spájkovania. Cínovú spájku tu ale nepoužívam, spoje sú tu predsa len viac zaťažené, jednak
na pevnosť a tiež na teplotu, takže ju používam skôr výnimočne - napr. na uchytenie nitov tam, kde
nie je materiál tepelne namáhaný. Všade sa teda snažím používať tvrdú spájku.

Tvrdú spájku som použil aj na spájkovanie kabíny pri svojej prvej parnej lokomotíve,
ale to už sú dosť dlhé spoje a odvod tepla je tam pomerne veľký, takže to bolo dosť náročné - naviac som vtedy
nemal s týmto druhom spájky žiadne skúsenosti.
Pri druhej lokomotíve som na spájkovanie kabíny už použil bezolovnatú cínovú spájku s obsahom medi, ktorá je oveľa
pevnejšia v porovnaní s obyčajnou cínovou spájkou. Jej nevýhoda je, že nesmie prísť do priameho styku s plameňom spájkovačky,
takže si to vyžaduje viac pozornosti.
Ono pokiaľ by som na stavbu lokomotívy používal mosadz, to spájkovanie by bolo o niečo jednoduchšie - tvrdá spájka ide s mosadzou
super dobre, predsa len oceľ je o niečo horšia v tomto smere. Je to dané zrejme oveľa vyššou tepelnou vodivosťou mosadze než akú má oceľ.
Ale už som si nato zvykol.

Čo sa týka spájky a tavidla: spájku aj tavidlo som kúpil u Bengs-modellbau, ale predpokladám, že spájka bude rovnaká, ako
tá, na ktorú dal odkaz Radek, zrejme aj tavidlo. Je to tiež L-Ag55, používam pruty s priemerom 1mm, pre jemnejšie detaily 0,5mm priemer.
Tiež som používal tvrdú spájku aj ako pastu, tá bola použitá na uchytenie skrutiek, nitov a pod.

Horáky používam viacmenej len dva - sú dobre vidieť na obr. na strane 2 tohto vlákna. Väčší horák používa zmes plynov
butan-propylén-propán, dosahuje teplotu až 2100°C, menší je klasika. Výnimočne pre spájkovanie kabíny tvrdou spájkou
som ale musel použiť ešte väčší horák,tuším má výkon okolo 4 KW, je na klasickú zmes propán - bután.

jm
Jozef Milko
 
Příspěvky: 89
Registrován: ned 07 črc, 2019 7:25 pm

Re: Železnička pri Čiernej Vode

Příspěvekod rawen » pon 15 dub, 2024 6:29 pm

Díky, Radek
rawen
 
Příspěvky: 1700
Registrován: stř 08 dub, 2009 10:42 am
Bydliště: Prostějov

Re: Železnička pri Čiernej Vode

Příspěvekod Jozef Milko » ned 28 dub, 2024 3:18 pm

Zdravím, prišli mi zase nejaké diely vyrezané laserom, tak som troška majstroval. Keďže medzi dielmi bolo aj "plato" pod kotlom,
mohol som vyskúšať, ako bude sedieť odpruženie prvej nápravy (teda samozrejme jeho imitácia) - samotné listové pružiny som kúpil u Hermanna Echtdampf, troška som ich upravil
odrezaním koncov a miernym vyrovnaním, samotné uchytenie ich koncov k rámu som musel dorobiť.
Na dýmnici som osadil osku na dvierkach - inak veľmi zle sa tam vŕtaly dierky do pántov - dýmnica je odliatok od výrobcu stavebnice loko.
Ďalším krokom bolo ustanoviť kotol do vodorovnej polohy, aby som mohol navrhnúť čelnú stenu kabíny so správnymi rozmermi výrezu pre kotol.

IMG_4941.jpg


Okrem nejakých dielov pre lokomotívu mi prišlo aj kovanie pre bránu výtopne (všetky diely sú urobené vždy z jedného "kríža" odrezaním prebytočných častí).
Tiež na obrázku môžte vidieť vyrezané okná pre výtopňu.

IMG_4940.jpg


No a aby sa mi ľahšie spájkovali na seba kolmé časti - či už nejaké dosky alebo pásovina - nechal som si vyrezať laserom takúto
"stoličku" - zaspájkoval som ju tvrdou spájkou a ešte ju nastriekam farbou pre vysoké teploty. Niečo podobné, len oveľa väčšie
som si pripravil pre spájkovanie kabín lokomotív.

jm

IMG_4942.jpg
Jozef Milko
 
Příspěvky: 89
Registrován: ned 07 črc, 2019 7:25 pm

Předchozí

Zpět na Modely velkých měřítek a zahradní železnice

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 19 návštevníků