JHMD v géčku

Specializované fórum pouze pro příznivce velikosti G a větší.

Moderátoři: Michal Dalecký, Rudolf

Re: JHMD v géčku

Příspěvekod 830026 » pát 10 bře, 2023 8:38 pm

K dokončení nákladního vagónku R.K.V. došlo nakonec ještě před Vánoci v prosinci, už chybí jen potisky, které budu řešit až časem společně s dalšími dohotovenými vozy. Zajímalo by mě, zda se tyhle vozy dožily TUček v Ružomberku, či byly vyřazeny ještě dříve. Asi si budeme muset počkat na další díl knížky o Korytnické železnici od Slava Kontúra.

No a nedávno dorazily lepty, takže bylo načase pohnout s Faurem, zasklít a doplnit interier stanoviště a instalovat mřížku a větrák chladiče na střeše. Teď už chybí jen tabulky a pár drobností. Navíc se u dodavatele rozeběhly práce na brzdových vozech, takže letos by mohla nákladní souprava vyjet :P Další víkend to vypadá už na jaro, takže snad zase po zimní pauze pokročím se stavbou spodního nádraží.

E4188818-BB28-4405-B6EA-8A9219EB55C7.jpeg

52F93090-83FB-4840-803C-BB7B08F87BEB.jpeg

BB3234F3-9B9D-4920-ADB5-EF56C7652C37.jpeg
830026
 
Příspěvky: 47
Registrován: čtv 16 dub, 2020 11:29 am

Re: JHMD v géčku

Příspěvekod 830026 » ned 07 kvě, 2023 8:04 pm

Tak konečně se mi podařilo oživit digitalizované TUčko a připravit z větší části pláň spodního nádraží, čímž pádem mohly konečně - po třech letech od zahájení celého projektu - vzniknout tyto fotky (a ozvučené video, ale to znáte od Nadkachny :D ). V následujících týdnech a měsících proběhne propojení obou nádraží alespoň jednou stranou a stavba definitivního kolejiště spodního nádraží, které bude mít dvě průjezdné dopravní koleje, depo pro jednu lokomotivu, krátkou odstavnou kolej u depa a jednu kusou kolej s rampou pro vykládku a nakládku nákladních vagónů (snad jednou těch normálněrozchodných na podvalnících). Horní nádraží bude do konce roku upraveno z provizoria do stabilnějšího stavu v podobě tříkolejné stanice. Každé nádraží bude mít dvě koleje dlouhé přes 4 metry, takže bude možné jezdit s vlaky délky cca 100 metrů v reálu. Víc se na mojí zahradu nevejde... Až vznikne jednou celý ovál a odbočka, tak bude možné v cílovém stavu provozovat 4 - 5 souprav + normálněrozchodný posun na podvalníkovou jámu. Jak už jsem psal, do důchodu bude co dělat :mrgreen:

72BC868A-8EAB-4DE5-8291-A251973B5313.jpeg
D1AC886E-397D-4837-B9B7-EBCA4F57B404.jpeg
B3333472-185D-4D4E-B16A-85CE4937CA64.jpeg


Aneb když nemůže Mohamed k JHMD, tak musí JHMD k Mohamedovi :cry: :roll:
830026
 
Příspěvky: 47
Registrován: čtv 16 dub, 2020 11:29 am

Re: JHMD v géčku

Příspěvekod Ivan » úte 09 kvě, 2023 6:23 am

Aspoň nějaká JHMD letos vyjela.

Máš to moc pěkně a velká inspirace pro nás, co o zahradní uvažujeme, díky! :wink:
TTmini Jizerka III/IV ep. (1.3m2, DR5000, Z21 a MM) ... hlavně že mne to baví!
Uživatelský avatar
Ivan
 
Příspěvky: 1680
Registrován: ned 06 říj, 2013 8:06 am
Bydliště: Praha

Re: JHMD v géčku

Příspěvekod nadkachna » úte 09 kvě, 2023 8:08 am

Vypadá to dobře, tak ať ti dráha dělá radost, když její skutečný vzor je teď spíše k pláči. A video bych sem šoupnul také, alespoň to bude něco nového a neokoukaného. :wink:
G
TT
nadkachna
 
Příspěvky: 391
Registrován: stř 28 lis, 2007 12:02 pm

Re: JHMD v géčku

Příspěvekod 830026 » sob 01 črc, 2023 11:25 am

Přidávám pár dalších fotek z nedávné doby a odkazy na videa. Bez kameramana se natáčí na kouskách tratě špatně, protože není jednoduché ovládat video i vlak najednou :mrgreen: Koleje jsou zatím jen naohýbány a provizorně položeny na připravené podloží, ale bude nutné je už brzy přišroubovat. Pro stavbu tělesa jsem použil zbylý materiál z rekonstrukcí - cihly a dlaždice, betonu používám spíše méně, zejména na usazení a spojování. Uvidíme, co to bude dělat do budoucna. Nedávno se podařilo propojit spodní nádraží s horním (to znáte ze starších fotek), to však bude nutné brzy přestavět na tříkolejné a hlavně udělat podloží, zatím byly dlaždice pouze položeny do hlíny.

No a další novinka je na cestě u výrobce, za měsíc a kousek bude snad představena. Posílám alespoň náhled v dalším příspěvku :wink:

BDB4CE96-2E4B-453B-922F-28A4F6EB1F62.jpeg

DSC_6575z.jpg

DSC_6572z.jpg



Odkazy na videa:
https://youtu.be/_352F_7ApxY
https://youtu.be/7sSmKNDrfBs
https://youtu.be/AavJLRZ__p0
830026
 
Příspěvky: 47
Registrován: čtv 16 dub, 2020 11:29 am

Re: JHMD v géčku

Příspěvekod 830026 » sob 01 črc, 2023 11:29 am

Ještě tedy náhled na to, co se chystá dál.
Přílohy
355099492_1286968878579467_5220830083117070211_n.jpg
830026
 
Příspěvky: 47
Registrován: čtv 16 dub, 2020 11:29 am

Re: JHMD v géčku

Příspěvekod 830026 » úte 09 led, 2024 10:26 pm

V první řadě přeji všem příznivcům obdobných aktivit vše nejlepší do nového roku, zejména hodně zdraví a nových přírůstků. Budu teď pokračovat ve volném monologu. Jak již zaznělo v předchozích příspěvcích, minulý rok byl zasvěcen stavbě alespoň části tratě, aby mohly být reálné jízdní vlastnosti modelů ověřeny v provozu a návazně upraveny jak pojezdy modelů, tak parametry dalších stavěných úseků. Zatím to vypadá, že si vše tak nějak zhruba k sobě sedne, ukázalo se jen, že použití dvojkolí s 1 mm okolky je v zahradních podmínkách nereálné, potřeba je použít okolky minimálně 1,5 mm u podvozkových vozů a u dvounápravových vozů, kde hrozí na špatné geometrii přizvednutí některých kol, ideálně 2 mm. I 2 mm okolek je naštěstí možné použít na kolejivu Peco SM-32, takže tato záležitost si nevyžádá žádné neproveditelné změny. U tratě je potřeba hlídat geometrii v oblouku, přechodnice a možné "vrtule", na kterých může dojít u delších vozů k vykolejení. Naopak jako bezproblémový se ukázal provoz na velkém stoupání 60 promile (a následně oblouku) v počátku tratě, kde jsou adhezní vlastnosti lokomotiv o hmotnosti cca 2,5 kg dostatečné s ohledem na uvažované běžné délky souprav do 3 metrů (resp. v budoucnu TU a 4 těžké Balmy). Uvažovat o menších poloměrech oblouku než je 130 cm ale příliš nelze s ohledem na jízdní odpory dvounápravových vozů s větším rozvorem. To se ukázalo při vánočních zkouškách s nově dodanými brzdovými vozy D/ú, kde je rozvor 4 m (skoro 18 cm) už na hraně a na vozbu příliš dlouhých souprav to nevypadá. Nejspíš pak nepůjde provozovat čtyřnápravové vozy na podvalnících s ohledem na přílišné příčné vyosení v obloucích a "přenárazníkování" s okolními vozy při spřažení šroubovkami. Toto by asi šlo snadno ošetřit tím, že mezi háky šroubovek bude umístěna pevná tyč, která vymezí potřebnou délku mezi nárazníky. Každopádně toto nebylo v první fázi výstavby ani uvažováno a sloužit to může spíše pro další zájemce, kteří by se do takového projektu železnice v měříku IIe někdy pustili a měli možnost využít ještě větší poloměry oblouků (tam jen musí počítat s tím, že zatím nejspíše nejsou dostupné výhybky s mírnějším poloměrem). No a ve vozovém a lokomotivním parku se toho o moc víc než dodávka brzd a zkušebního páru podvalníků (zatím s pevnou vidlicí) nepovedlo - je to ale i tak velký splněný sen. Na samém sklonku roku se podařilo konečně digitalizovat Faura s použitím zahraničního dodavatele zvuku, ale bude to chtít ještě nějaké ladění. Letošní rok bude ve znamení dokončování stávajícího parku, který se už slušně rozrůstá, ale dotahování některých projektů nezbývá nikdy čas. Přikládám pár fotek a obligátní videa z prorážení závějů.

https://youtu.be/Sil5AQhWvk0
https://youtu.be/bSQbtaKWGiY

AFC70A0B-2E34-473B-ACCC-F152766847BB.jpeg
EDE6B117-9803-46D9-AE87-2DA6841FCD43.jpeg
7C4942FB-19AF-49EA-AAF4-5853B2B7B993.jpeg
830026
 
Příspěvky: 47
Registrován: čtv 16 dub, 2020 11:29 am

Re: JHMD v géčku

Příspěvekod nadkachna » stř 10 led, 2024 10:35 am

Ten brzdový vůz vypadá moc pěkně, asi bych se k němu měl konečně taky dokopat, i když aktuálně mě na trati hoří spíše budovy, připomínající svým stavem nějakou zapomenutou trať někde v Rumunsku :-)
G
TT
nadkachna
 
Příspěvky: 391
Registrován: stř 28 lis, 2007 12:02 pm

Re: JHMD v géčku

Příspěvekod 830026 » ned 28 led, 2024 7:49 pm

Nadkachna: Až bude tepleji, přijeď se klidně podívat, třeba tě to nakonec přesvědčí :D

Poslední měsíc byl velmi produktivní co se týče pokroku na vozidlovém parku. Podařilo se konečně digitalizovat a rozjezdit Faura s pomocí správných zvuků, téměř dokončit brzdové vozy (už chybí jen popisky a pár drobností) a dotáhnout druhého Balma, kterému chyběla červená skla do koncovek (komu by se chtělo do ručního broušení těch čoček..). Dneska jsem provedl pokus s delší soupravou (2 Balmy za brzdama s uhlákem), bude to chtít úpravy nivelety "nad mostem", tam je trať skutečně nějak do vrtule a podvalníky vypadávají. No konečně to vypadá jako vlak :P Jakmile se oteplí, tak už na vozidla zase nebude tolik čas.. První tři fotky ještě z minulého víkendu, sněhu bylo tak akurát, ale výhybky beznadějně zamrznuté a dost obtížně likvidovatelný led i přímo z hlav kolejnic.

DSC_8143z.jpg

DSC_8125z.jpg

DSC_8149z.jpg
830026
 
Příspěvky: 47
Registrován: čtv 16 dub, 2020 11:29 am

Re: JHMD v géčku

Příspěvekod 830026 » ned 28 led, 2024 7:55 pm

A ještě dnešní fotky, zatím jen z mobilu. Zapomněl jsem dodat, že taková souprava už je na samé hraně z pohledu sklonových a směrových poměrů, možná TU dostane pár gramů balastu navíc. Nejlepší by teda bylo druhé TU, ale to je daleko.. :mrgreen:

83CFC146-604C-47AA-B8C4-ECB1362E2B03.jpeg

9AA13771-95B8-46B1-A649-A2982B5BAA29.jpeg

8ED027DF-9F76-4819-AA00-0A0D65439414.jpeg
830026
 
Příspěvky: 47
Registrován: čtv 16 dub, 2020 11:29 am

Re: JHMD v géčku

Příspěvekod rawen » pon 29 led, 2024 9:38 am

Paráda. Tiše závidím. :)

Radekl
rawen
 
Příspěvky: 1692
Registrován: stř 08 dub, 2009 10:42 am
Bydliště: Prostějov

Předchozí

Zpět na Modely velkých měřítek a zahradní železnice

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků