Stránka 1 z 3

Patina

PříspěvekNapsal: čtv 12 úno, 2009 6:07 pm
od Houmr
Dotazy, náměty, připomínky.

Re: Patina

PříspěvekNapsal: pát 13 úno, 2009 7:36 pm
od Pivrnec78
... připomínky ...
Mám rád čisté vozy. Je pravdou, že patina se mi líbí a že model je reálnější, ale když vozidlo vyjede z továrny nebo ŽOSky a září novotou, tak je to paráda. A to se mi líbí ještě více.
Patina budov je o něčem jiném ... :)
Toť můj skromný názor ... :D

PříspěvekNapsal: sob 14 úno, 2009 8:55 am
od Houmr
Jasně, já patinu nikomu nevnucuju. :lol: Kombinace čistých a špinavých vozů, či lokomotiv působý taky na kolejišti zajímavě a třeba u mne bude Sergej skoro jako nový.

PříspěvekNapsal: sob 14 úno, 2009 9:12 am
od Petr Zatrepalek
Patina je podle mě nejvíc o citu - dá se velmi snadno přehnat! Každé vozidlo i stavba má ve zkutečnosti jiné opotřebení a zašpinění, takže i ta patina by měla mít různý stupeň. I mašina co jede z fabriky už má malou "patinu" - stopy provozních kapalin a po jejich doplňování, kapky zaschlé vody a čistidel, prach nanesený vířením ventilátorů a větru atp... Stačí se podívat na svoje auto když vyjedu z myčky. Snad jen v hale u prodejce aut při přebírce nového vozu je vše naleštěné a vypulírované... Ale u mašin to takhle pulírovaný určitě není!

Navíc je-li patinovaná část kolejiště (a je jedno jestli budova, koleje, auta nebo něco jiného z "doplňků), tak nepatinovaná mašina či vagon se pak na tom kolejišti vyjímá jak lední medvěd na poušti!

PříspěvekNapsal: sob 14 úno, 2009 7:02 pm
od Pivrnec78
Houmr píše:Jasně, já patinu nikomu nevnucuju. :lol: Kombinace čistých a špinavých vozů, či lokomotiv působý taky na kolejišti zajímavě a třeba u mne bude Sergej skoro jako nový.


Každému se líbí něco jiného :)

PříspěvekNapsal: sob 14 úno, 2009 7:07 pm
od Pivrnec78
Petr Zatrepalek píše:Patina je podle mě nejvíc o citu - dá se velmi snadno přehnat! Každé vozidlo i stavba má ve zkutečnosti jiné opotřebení a zašpinění, takže i ta patina by měla mít různý stupeň. I mašina co jede z fabriky už má malou "patinu" - stopy provozních kapalin a po jejich doplňování, kapky zaschlé vody a čistidel, prach nanesený vířením ventilátorů a větru atp... Stačí se podívat na svoje auto když vyjedu z myčky. Snad jen v hale u prodejce aut při přebírce nového vozu je vše naleštěné a vypulírované... Ale u mašin to takhle pulírovaný určitě není!

Navíc je-li patinovaná část kolejiště (a je jedno jestli budova, koleje, auta nebo něco jiného z "doplňků), tak nepatinovaná mašina či vagon se pak na tom kolejišti vyjímá jak lední medvěd na poušti!


S tím souhlasím, ale zatím jsem se nedostal do fáze "špinění" a jelokož většinu roku jsou vláčky ve vitíně (nebo v krabici), panel zatím není, jen občas kolejiště na koberci, tak to zatím ani pro mne není podstatné.
Na druhou stranu je pravdou, že mám na jednom osobním vagonku podřenou střechu a jediná možná "oprava laku" by asi byla patina ... Ale zatím to nechám tak :)

PříspěvekNapsal: pon 23 úno, 2009 3:20 pm
od Tomáš
já bych se chtěl zeptat jak děláš na střechách vagonů ty pruhy znázorňující stékaní vody.Ať se snažím sebe víc pořád to nějak není ono. :?

PříspěvekNapsal: pon 23 úno, 2009 4:27 pm
od Houmr
No já to mám popsané na stránce, roztahuji to štětečkem doztracena, ale chce to trochu cviku, možná máš v olejovce i více toho oleje, chce ji to dát třeba na ubrousek a nechat přebytečný olej vsáknout, aby byla barva hustší. Dalo by se to i stříknout, což by práci urychlilo.

PříspěvekNapsal: pon 23 úno, 2009 4:32 pm
od Sandy
Tomáš píše:já bych se chtěl zeptat jak děláš na střechách vagonů ty pruhy znázorňující stékaní vody.Ať se snažím sebe víc pořád to nějak není ono. :?

Tomáši, je to docela jednoduché. To přejíždíš štětečkem (vatou, hadříkem) přes střechu ve směru stékání vody. Decentní pruhy uděláš třeba tak, že střechu přejedeš hadříkem nebo smotkem vaty, do kterého jsi setřel přebytečnou barvu při patině skříně. (Tedy pokud používáš olejovou klasiku).
Než jsem to sesmolil, tak byl Houmr rychlejší :cry:
Jinak decentní patina se mi zdá přirozenější než novotou svítící vozy. Nehledě na to, že se patinou dají "zamaskovat" modely z hobby serií, které by jinak zářily nepřirozenými barvami.

PříspěvekNapsal: pon 23 úno, 2009 4:54 pm
od Petr Zatrepalek
Já ty pruhy a stečeniny dělám takhle - do mističky si vytlačím trochu olej.barvy, do ní přikápnu sikativ - pak rozmíchám, aby ta barva nebyla tak moc hustá. Vemu normální štětec tak 2-3 velikost, tím to namatlám na střechu. Pak to plochým štětcem stahuju - jak píše houmr - do ztracena, nebo respektive do té míry, jak moc výrazné chci šmouhy mít. Při tom si ten plochý štětec průběžně vymývám v čistém sikativu, případně otírám do hadru. Pak to nechám zaschnout a nanesu druhou vrstvu přes tu první - většinou dělám nejdřív umbrou pálenou a přes ní pak umbru přírodní. Až to zaschne, tak to přejedou metodou suchého štětce bílou (šedé, bíle, černé střechy) či neapolskou žlutí (zelené, červené, modré střechy) - vylezou detaily a taky se mírně potlačí kontrast těch šmouh.

PříspěvekNapsal: pon 23 úno, 2009 8:42 pm
od Tomáš
no budu muset zkoušet a zkoušet až se dílo povede.Mimo jiné napadlo existuje nějaká literatura,kde by bylo o patině něco napsáno pro začátečníky.Nepředpokládám že jste oba už vše znali hned v počátcích.Prostě kde jste našli vy to vodítko jak začít a jaké techniky použít.

PříspěvekNapsal: pon 23 úno, 2009 9:30 pm
od Pája
Např tady najdeš rady do začátků : http://www.modelplac.cz/htm/tipy.htm
Chce to hledat....

PříspěvekNapsal: úte 24 úno, 2009 9:03 am
od Petr Zatrepalek
Jo z KUbrta (Vilinger) se dá vycházet - ale pozor na měřítkový efekt! On dělá letadla v 1/48 - takže na menší měřítka to chce mít tak o 10-15% světlejší barvy kterýma se model nabarví. Patina na těchle barvách pak vypadá trochu jinak - nic komplikovaného, jen to chce ty oleje či pigmenty nanášet opatrněji. Další dobrý články na tyhle temata jsou v časopise Modelář (měli by ho mít i ve veřejných knihovnách) cca od r. 1999 kdy tam v redakci začal působit "Jezevčík" Štěrbáček.

Hlavně to chce ale opravdu projít internet, postahovat fotky modelů (někde jsou i postupy) a HLAVNĚ zkoušet a nebát se! Já skutečně v roce 1988 začínal nad černou xerokopií jednoho magazínu Verlinden, kde se poprvé psalo o nějakých olejových barvách! Pak už jsem jen zkoušel, zkoušel a zkoušel. A taky kazil, kazil a kazil! Až tak po roce jsem se dostal k tomu, že jsem našel "svou" metodu co mi dodnes vyhovuje, jak barvy nanášet. Před rokem jsem objevil ředidlo Mig a jeho Wash tinktury - a zase se učím na novo! Takže je to opravdu o experimentování a hledání nových cest co komu vyhovuje.
Klidně mi pošlete mejla s fotkou vaší práce - když se vám na vašem výtvoru něco nebude zdát, zkusíme najít řešení!

PříspěvekNapsal: úte 24 úno, 2009 9:06 am
od Petr Zatrepalek
Jo ještě k té literatuře - určitě se vyhněte článkům o patině železničních modelů co vyšly ve zvláštní tomuhle tematu věnované publikaci MIBA! Takhle patinu určitě ne! Je to hodně hračkovité a nedotažené. Lepší je fakt hledat na netu!

PříspěvekNapsal: ned 12 dub, 2009 8:09 pm
od vorisekml
Při patinování budov, ale i vozů jsem zkusil na model nanést suché křídy nebo pigmenty či patinátory.Třeba rez na střechu. Vypadalo to báječně. Ale po nastříkání bezbarým lakem / kvůli zafixování patiny/ se mě ta pracně vyumělkovaná patina skoro ztratila, je nevýrazná až žádná....! Alspoň že se to zapatinovalo do matu tím lakem. Chtělo tedy víc zvýraznit? Víc tu patinu "jako" přepísknout? Nejvíc se mě to samozřejmě stáválo na tmavých podkladech (na plynových /čpavkových/ cisternách se to tak neprojevuje). Co s tím? Radši jsem se naučil patinovat střík.pistolí. Ale tou to nejde vždy, něco se musí udělat štětcem a pigmenty či barvou.