Patina

Specializované fórum pro všechny Houmrovy parádičky.

Moderátoři: Michal Dalecký, Houmr

Patina

Příspěvekod Houmr » čtv 12 úno, 2009 6:07 pm

Dotazy, náměty, připomínky.
"HO" - DCC - III - IV
Uživatelský avatar
Houmr
 
Příspěvky: 1324
Registrován: sob 07 říj, 2006 5:44 pm
Bydliště: Bukovice

Re: Patina

Příspěvekod Pivrnec78 » pát 13 úno, 2009 7:36 pm

... připomínky ...
Mám rád čisté vozy. Je pravdou, že patina se mi líbí a že model je reálnější, ale když vozidlo vyjede z továrny nebo ŽOSky a září novotou, tak je to paráda. A to se mi líbí ještě více.
Patina budov je o něčem jiném ... :)
Toť můj skromný názor ... :D
H0, analog - to, co jezdí (jezdilo) a to, co se mi líbí ...
Uživatelský avatar
Pivrnec78
 
Příspěvky: 125
Registrován: úte 10 říj, 2006 6:02 pm
Bydliště: Fulnek

Příspěvekod Houmr » sob 14 úno, 2009 8:55 am

Jasně, já patinu nikomu nevnucuju. :lol: Kombinace čistých a špinavých vozů, či lokomotiv působý taky na kolejišti zajímavě a třeba u mne bude Sergej skoro jako nový.
"HO" - DCC - III - IV
Uživatelský avatar
Houmr
 
Příspěvky: 1324
Registrován: sob 07 říj, 2006 5:44 pm
Bydliště: Bukovice

Příspěvekod Petr Zatrepalek » sob 14 úno, 2009 9:12 am

Patina je podle mě nejvíc o citu - dá se velmi snadno přehnat! Každé vozidlo i stavba má ve zkutečnosti jiné opotřebení a zašpinění, takže i ta patina by měla mít různý stupeň. I mašina co jede z fabriky už má malou "patinu" - stopy provozních kapalin a po jejich doplňování, kapky zaschlé vody a čistidel, prach nanesený vířením ventilátorů a větru atp... Stačí se podívat na svoje auto když vyjedu z myčky. Snad jen v hale u prodejce aut při přebírce nového vozu je vše naleštěné a vypulírované... Ale u mašin to takhle pulírovaný určitě není!

Navíc je-li patinovaná část kolejiště (a je jedno jestli budova, koleje, auta nebo něco jiného z "doplňků), tak nepatinovaná mašina či vagon se pak na tom kolejišti vyjímá jak lední medvěd na poušti!
ČSD 1970-1988 v HO, jinak kitařina (éra, tanky), zakázková patinace a stavba modelů
Uživatelský avatar
Petr Zatrepalek
 
Příspěvky: 2623
Registrován: pát 07 zář, 2007 11:20 pm
Bydliště: Sázava - Černé Budy

Příspěvekod Pivrnec78 » sob 14 úno, 2009 7:02 pm

Houmr píše:Jasně, já patinu nikomu nevnucuju. :lol: Kombinace čistých a špinavých vozů, či lokomotiv působý taky na kolejišti zajímavě a třeba u mne bude Sergej skoro jako nový.


Každému se líbí něco jiného :)
H0, analog - to, co jezdí (jezdilo) a to, co se mi líbí ...
Uživatelský avatar
Pivrnec78
 
Příspěvky: 125
Registrován: úte 10 říj, 2006 6:02 pm
Bydliště: Fulnek

Příspěvekod Pivrnec78 » sob 14 úno, 2009 7:07 pm

Petr Zatrepalek píše:Patina je podle mě nejvíc o citu - dá se velmi snadno přehnat! Každé vozidlo i stavba má ve zkutečnosti jiné opotřebení a zašpinění, takže i ta patina by měla mít různý stupeň. I mašina co jede z fabriky už má malou "patinu" - stopy provozních kapalin a po jejich doplňování, kapky zaschlé vody a čistidel, prach nanesený vířením ventilátorů a větru atp... Stačí se podívat na svoje auto když vyjedu z myčky. Snad jen v hale u prodejce aut při přebírce nového vozu je vše naleštěné a vypulírované... Ale u mašin to takhle pulírovaný určitě není!

Navíc je-li patinovaná část kolejiště (a je jedno jestli budova, koleje, auta nebo něco jiného z "doplňků), tak nepatinovaná mašina či vagon se pak na tom kolejišti vyjímá jak lední medvěd na poušti!


S tím souhlasím, ale zatím jsem se nedostal do fáze "špinění" a jelokož většinu roku jsou vláčky ve vitíně (nebo v krabici), panel zatím není, jen občas kolejiště na koberci, tak to zatím ani pro mne není podstatné.
Na druhou stranu je pravdou, že mám na jednom osobním vagonku podřenou střechu a jediná možná "oprava laku" by asi byla patina ... Ale zatím to nechám tak :)
H0, analog - to, co jezdí (jezdilo) a to, co se mi líbí ...
Uživatelský avatar
Pivrnec78
 
Příspěvky: 125
Registrován: úte 10 říj, 2006 6:02 pm
Bydliště: Fulnek

Příspěvekod Tomáš » pon 23 úno, 2009 3:20 pm

já bych se chtěl zeptat jak děláš na střechách vagonů ty pruhy znázorňující stékaní vody.Ať se snažím sebe víc pořád to nějak není ono. :?
"TT" - NYNÍ UŽ DCC - IV 1985-1995 (pád ČSD)
Uživatelský avatar
Tomáš
 
Příspěvky: 3148
Registrován: pon 02 črc, 2007 8:36 pm
Bydliště: Brno - Bosonohy

Příspěvekod Houmr » pon 23 úno, 2009 4:27 pm

No já to mám popsané na stránce, roztahuji to štětečkem doztracena, ale chce to trochu cviku, možná máš v olejovce i více toho oleje, chce ji to dát třeba na ubrousek a nechat přebytečný olej vsáknout, aby byla barva hustší. Dalo by se to i stříknout, což by práci urychlilo.
"HO" - DCC - III - IV
Uživatelský avatar
Houmr
 
Příspěvky: 1324
Registrován: sob 07 říj, 2006 5:44 pm
Bydliště: Bukovice

Příspěvekod Sandy » pon 23 úno, 2009 4:32 pm

Tomáš píše:já bych se chtěl zeptat jak děláš na střechách vagonů ty pruhy znázorňující stékaní vody.Ať se snažím sebe víc pořád to nějak není ono. :?

Tomáši, je to docela jednoduché. To přejíždíš štětečkem (vatou, hadříkem) přes střechu ve směru stékání vody. Decentní pruhy uděláš třeba tak, že střechu přejedeš hadříkem nebo smotkem vaty, do kterého jsi setřel přebytečnou barvu při patině skříně. (Tedy pokud používáš olejovou klasiku).
Než jsem to sesmolil, tak byl Houmr rychlejší :cry:
Jinak decentní patina se mi zdá přirozenější než novotou svítící vozy. Nehledě na to, že se patinou dají "zamaskovat" modely z hobby serií, které by jinak zářily nepřirozenými barvami.
Sandy
 
Příspěvky: 859
Registrován: čtv 26 říj, 2006 4:42 pm
Bydliště: Černošice

Příspěvekod Petr Zatrepalek » pon 23 úno, 2009 4:54 pm

Já ty pruhy a stečeniny dělám takhle - do mističky si vytlačím trochu olej.barvy, do ní přikápnu sikativ - pak rozmíchám, aby ta barva nebyla tak moc hustá. Vemu normální štětec tak 2-3 velikost, tím to namatlám na střechu. Pak to plochým štětcem stahuju - jak píše houmr - do ztracena, nebo respektive do té míry, jak moc výrazné chci šmouhy mít. Při tom si ten plochý štětec průběžně vymývám v čistém sikativu, případně otírám do hadru. Pak to nechám zaschnout a nanesu druhou vrstvu přes tu první - většinou dělám nejdřív umbrou pálenou a přes ní pak umbru přírodní. Až to zaschne, tak to přejedou metodou suchého štětce bílou (šedé, bíle, černé střechy) či neapolskou žlutí (zelené, červené, modré střechy) - vylezou detaily a taky se mírně potlačí kontrast těch šmouh.
ČSD 1970-1988 v HO, jinak kitařina (éra, tanky), zakázková patinace a stavba modelů
Uživatelský avatar
Petr Zatrepalek
 
Příspěvky: 2623
Registrován: pát 07 zář, 2007 11:20 pm
Bydliště: Sázava - Černé Budy

Příspěvekod Tomáš » pon 23 úno, 2009 8:42 pm

no budu muset zkoušet a zkoušet až se dílo povede.Mimo jiné napadlo existuje nějaká literatura,kde by bylo o patině něco napsáno pro začátečníky.Nepředpokládám že jste oba už vše znali hned v počátcích.Prostě kde jste našli vy to vodítko jak začít a jaké techniky použít.
"TT" - NYNÍ UŽ DCC - IV 1985-1995 (pád ČSD)
Uživatelský avatar
Tomáš
 
Příspěvky: 3148
Registrován: pon 02 črc, 2007 8:36 pm
Bydliště: Brno - Bosonohy

Příspěvekod Pája » pon 23 úno, 2009 9:30 pm

Např tady najdeš rady do začátků : http://www.modelplac.cz/htm/tipy.htm
Chce to hledat....
TT,DCC,ČSD III-IV,člen TT ZABABOV,Sysel fóra a zatím spíše hračička než modelář
Uživatelský avatar
Pája
 
Příspěvky: 834
Registrován: stř 08 srp, 2007 6:05 pm
Bydliště: Praha -Suchdol

Příspěvekod Petr Zatrepalek » úte 24 úno, 2009 9:03 am

Jo z KUbrta (Vilinger) se dá vycházet - ale pozor na měřítkový efekt! On dělá letadla v 1/48 - takže na menší měřítka to chce mít tak o 10-15% světlejší barvy kterýma se model nabarví. Patina na těchle barvách pak vypadá trochu jinak - nic komplikovaného, jen to chce ty oleje či pigmenty nanášet opatrněji. Další dobrý články na tyhle temata jsou v časopise Modelář (měli by ho mít i ve veřejných knihovnách) cca od r. 1999 kdy tam v redakci začal působit "Jezevčík" Štěrbáček.

Hlavně to chce ale opravdu projít internet, postahovat fotky modelů (někde jsou i postupy) a HLAVNĚ zkoušet a nebát se! Já skutečně v roce 1988 začínal nad černou xerokopií jednoho magazínu Verlinden, kde se poprvé psalo o nějakých olejových barvách! Pak už jsem jen zkoušel, zkoušel a zkoušel. A taky kazil, kazil a kazil! Až tak po roce jsem se dostal k tomu, že jsem našel "svou" metodu co mi dodnes vyhovuje, jak barvy nanášet. Před rokem jsem objevil ředidlo Mig a jeho Wash tinktury - a zase se učím na novo! Takže je to opravdu o experimentování a hledání nových cest co komu vyhovuje.
Klidně mi pošlete mejla s fotkou vaší práce - když se vám na vašem výtvoru něco nebude zdát, zkusíme najít řešení!
ČSD 1970-1988 v HO, jinak kitařina (éra, tanky), zakázková patinace a stavba modelů
Uživatelský avatar
Petr Zatrepalek
 
Příspěvky: 2623
Registrován: pát 07 zář, 2007 11:20 pm
Bydliště: Sázava - Černé Budy

Příspěvekod Petr Zatrepalek » úte 24 úno, 2009 9:06 am

Jo ještě k té literatuře - určitě se vyhněte článkům o patině železničních modelů co vyšly ve zvláštní tomuhle tematu věnované publikaci MIBA! Takhle patinu určitě ne! Je to hodně hračkovité a nedotažené. Lepší je fakt hledat na netu!
ČSD 1970-1988 v HO, jinak kitařina (éra, tanky), zakázková patinace a stavba modelů
Uživatelský avatar
Petr Zatrepalek
 
Příspěvky: 2623
Registrován: pát 07 zář, 2007 11:20 pm
Bydliště: Sázava - Černé Budy

Příspěvekod vorisekml » ned 12 dub, 2009 8:09 pm

Při patinování budov, ale i vozů jsem zkusil na model nanést suché křídy nebo pigmenty či patinátory.Třeba rez na střechu. Vypadalo to báječně. Ale po nastříkání bezbarým lakem / kvůli zafixování patiny/ se mě ta pracně vyumělkovaná patina skoro ztratila, je nevýrazná až žádná....! Alspoň že se to zapatinovalo do matu tím lakem. Chtělo tedy víc zvýraznit? Víc tu patinu "jako" přepísknout? Nejvíc se mě to samozřejmě stáválo na tmavých podkladech (na plynových /čpavkových/ cisternách se to tak neprojevuje). Co s tím? Radši jsem se naučil patinovat střík.pistolí. Ale tou to nejde vždy, něco se musí udělat štětcem a pigmenty či barvou.
H0
Uživatelský avatar
vorisekml
 
Příspěvky: 592
Registrován: pát 06 bře, 2009 8:43 pm
Bydliště: Lom u Mostu / Most

Další

Zpět na Houmrovy vlaky (houmrovyvlaky.wz.cz)

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník