Stavba kolejiště

Specializované fórum pro všechny Houmrovy parádičky.

Moderátoři: Michal Dalecký, Houmr

Re: Stavba kolejiště

Příspěvekod Houmr » ned 12 pro, 2010 8:15 am

Co se týká hluku, řekl bych po návštěvách u kolegů, že je standartní, taky je přímo úměrný tomu jakou rychlostí se na kolejišti jezdí, já to řeším tak, že ve zkryťácích jezdím dost pomalu, v TrainCu mám nastavenu rychlost max. 20 km/h, někde i méně a pak je hlučnost minimální. Samozřejmě doporučuji použít ve zkryťácích pěnovou pásku nebo korek, tam se koleje neštěrkují a tak se hluk taky velice zmenší.
"HO" - DCC - III - IV
Uživatelský avatar
Houmr
 
Příspěvky: 1324
Registrován: sob 07 říj, 2006 5:44 pm
Bydliště: Bukovice

Re: Stavba kolejiště

Příspěvekod Rizoto » ned 12 pro, 2010 8:21 am

Ja mam otzaku, keď budem mať zakladnu dosku z preglejky a na ňu vrch dam 2cm styrodur. Mal by som dať pod koľaje v stanici ten korok alebo bude stačiť ta styrodurova doska na odhlučnnie?
Uživatelský avatar
Rizoto
 
Příspěvky: 190
Registrován: ned 29 lis, 2009 10:18 am
Bydliště: Orava, Slovensko

Re: Stavba kolejiště

Příspěvekod airwar » ned 12 pro, 2010 9:05 am

Houmr píše:Co se týká hluku, řekl bych po návštěvách u kolegů, že je standartní, taky je přímo úměrný tomu jakou rychlostí se na kolejišti jezdí, já to řeším tak, že ve zkryťácích jezdím dost pomalu, v TrainCu mám nastavenu rychlost max. 20 km/h, někde i méně a pak je hlučnost minimální. Samozřejmě doporučuji použít ve zkryťácích pěnovou pásku nebo korek, tam se koleje neštěrkují a tak se hluk taky velice zmenší.


Nad tímto řešením také uvažuji, bude to i bezpečnější vzhledem k riziku vykolejení, protože ve skryťáku bude hodně vyhybek, ostřejší oblouky a v neposlední řadě málo místa na případnou manipulaci s vykolejeným vagonem. udělám asi na rámu 1,3 x 0,5 metru pokus, nalepím tam překližkový, styrodurový a EPS polystyrenový pás, na to kolej a budu testovat, následně se rozhodnu.Zátím díky za info.
TT, I a II. epocha, jihomoravská lokálka, začátek dvacátého století
Uživatelský avatar
airwar
 
Příspěvky: 589
Registrován: čtv 07 led, 2010 11:07 am
Bydliště: Brno-Bosonohy

Re: Stavba kolejiště

Příspěvekod miroslav lengyel » ned 12 pro, 2010 9:53 am

Houmr píše:Co se týká hluku, řekl bych po návštěvách u kolegů, že je standartní, taky je přímo úměrný tomu jakou rychlostí se na kolejišti jezdí, já to řeším tak, že ve zkryťácích jezdím dost pomalu, v TrainCu mám nastavenu rychlost max. 20 km/h, někde i méně a pak je hlučnost minimální. Samozřejmě doporučuji použít ve zkryťácích pěnovou pásku nebo korek, tam se koleje neštěrkují a tak se hluk taky velice zmenší.



Já jezdím na Fleischmann profi a pod to jsem dával ještě mirelon.Rám dřevěný a na tom polystyrén 10 mm.Skelet jsem dělal z různých zbytků polystyrénu a na to nanášel kuchyňské utěrky a impregnoval směsí lepidla na nábytek a disperze co mi doma zbyla,když jsme dělali dlažbu :D Pak na to ještě přišly foliáže a další bižuterie,takže když jede vlak ve skryťáku,žádný zvláštní hluk nevnímám.Ono když stojí ve stanici zvukovka a odfukuje,tak to dost dobře ani nejde :lol: Když ovšem projíždí rychlík tažený párou se zvukem,tak nevím,jestlí větší rachot dělá mašina nebo čtyřosáky,když běží přes vyhýbky :mrgreen:
Zkrátka je to hukot,ale na druhou stranu jsem si nevšiml,že by na nádraží bylo ticho jako v hrobě,když projíždí vlak. :P
H0 II.epocha DRG+1souprava Würtenberg(startset)a pára K.P.E.V.ještě je nestihli přeznačit.
Uživatelský avatar
miroslav lengyel
 
Příspěvky: 3572
Registrován: sob 17 led, 2009 6:26 am
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: Stavba kolejiště

Příspěvekod zugi » ned 12 pro, 2010 12:50 pm

airwar píše:tím PST myslíš polystyren

ano

airwar píše:lepil k rámům zespodu

rám je kovový z jeklu 20x20x2mm a PST je silikonem přilepený zvrchu na rám. Pevnost je dostatečná. Příčníky PST zespodu hlavni desky mezi rám plánuji čistě kvůli snížení hlučnosti, PST deska je IMHO vlastně jen velká membrána.

airwar píše:na ten styrodur co má 20 mm dát z vrchu cca. 1cm polystyrenu

ja na PST dal sádrokartonářskou pěnovou pásku, dle Houmra, v nádraží jsem přilepil plošně 3mm PST co se prodává jako izolace pod podlahy.
TT/IV-V.epocha , poslední měsíce/roky ve stavu ReadOnly :'(
Uživatelský avatar
zugi
 
Příspěvky: 143
Registrován: pát 07 bře, 2008 8:59 pm

Re: Stavba kolejiště

Příspěvekod airwar » ned 12 pro, 2010 8:37 pm

to zugi: Takže v zásadě to mám položené stejně, sice mám překližkový rám, a na tom nalepený ten styrodur, ale to by z hlediska rezonance té desky styroduru nemělo hrát roli. pod koleje jsem zatím také zkoušel dávat sadrokartonářskou pásku. a jak píšu rezonuje to hodně, ale mohlo by se to částečně utlumit když bych do těch styrodurů občas prořezal nějaké manipulační otvory a také následnou konstrukcí patra.

to houmr: ty už stavíš kolejiště cca. 5 let, předpokládám že jsi žádné problémy se stárnutím klasického polystyrenu nezaznamenal. Mimochodem tušíš jaký polystyren jsi používal? Běžně se dají sehnat tři třídy: EPS50 to je volně ložená izolace, EPS70 se používá na zateplení a EPS100 do podlah pod betonový potěr.
Naposledy upravil airwar dne pon 13 pro, 2010 6:16 pm, celkově upraveno 1
TT, I a II. epocha, jihomoravská lokálka, začátek dvacátého století
Uživatelský avatar
airwar
 
Příspěvky: 589
Registrován: čtv 07 led, 2010 11:07 am
Bydliště: Brno-Bosonohy

Re: Stavba kolejiště

Příspěvekod Ferda » ned 12 pro, 2010 10:15 pm

airwar píše:to zugi: Takže v zásadě to mám položené stejně, sice mám překližkový rám, a na tom nalepený ten styrodur, ale to by z hlediska rezonance té desky styroduru nemělo hrát roli. pod koleje jsem zatím také zkoušel dávat sadrokartonářskou pásku. a jak píšu rezonuje to hodně, ale mohlo by se to částečně utlumit když bych do těch styrodurů občas prořezal nějaké manipulační otvory a teké následnou konstrukcí.

to houmr: ty už stavíš kolejiště cca. 5 let, předpokládám že jsi žádné problémy se stárnutím klasického polystyrenu nezaznamenal. Mimochodem tušíš jaký polystyren jsi používal? Běžně se dají sehnat tři třídy: EPS50 to je volně ložená izolace, EPS70 se používá na zateplení a EPS100 do podlah pod betonový potěr.

Číslo za písmeny EPS značí pouze gramáž tj. EPS 100 znamená 100 kg/m3. Větší gramáž znamená také větší pevnost. Různé druhy se značí dalšími písmeny např. EPS 100 S znamená "střešní" určený pro ploché střechy F "fasádní" a tak dál. Pak jsou barevně značeny další vlastnosti. Stabilizovaný, samozhášivý atd.
Pro stavbu kolejiště to absolutně nemá význam. I ten nejobyčejnější (neznamená vždy nejlevnější) splňuje dostatečně všechny nároky. Žádná degradace polystyrénu nehrozí ani po 100 letech. Nestabilizovaný by se snad mohl malinko smrsknout. Za 20 let tak o 1-2 mm na metru a pak už se nehne ani o chlup. Když na něj nakašíruješ ubrousky, tak zamezíš přístupu vzduchu a nehne se vůbec.
H0 III-IV. Dokonalost je sen!
Uživatelský avatar
Ferda
 
Příspěvky: 1583
Registrován: stř 07 říj, 2009 3:34 pm
Bydliště: Ostrava

Re: Stavba kolejiště

Příspěvekod airwar » pon 13 pro, 2010 6:30 am

to ferda: díky za info značení EPS polystyrenů a co znamenají ta čísla vím, je to tak trochu můj obor. Co se týče degradace neměl by být mezi různými typy polystyrenu při našem použití rozdíl, ale pokud jde o hluk rozdíl by být mohl, z logiky věci si myslím že menší rezonanci by díky menší váze a hustotě měl mít ten EPS50. A le je to jen moje domněnka.
Naposledy upravil airwar dne pon 13 pro, 2010 6:17 pm, celkově upraveno 1
TT, I a II. epocha, jihomoravská lokálka, začátek dvacátého století
Uživatelský avatar
airwar
 
Příspěvky: 589
Registrován: čtv 07 led, 2010 11:07 am
Bydliště: Brno-Bosonohy

Re: Stavba kolejiště

Příspěvekod Ferda » pon 13 pro, 2010 8:03 am

airwar píše:to ferda: díky za info značení EPS polystyrenů a co znamenají ta čísla vím, je to tak trochu můj obor. Co se týče degradace neměl by být mezi různými typy polistyrenu při našem použití rozdíl, ale pokud jde o hluk rozdíl by být mohl, z logiky věci si myslím že menší rezonanci by díky menší váze a hustotě měl mít ten EPS50. A le je to jen moje domněnka.

Je to i moje domněnka. Nicméně si myslím, že rozdíl bude zanedbatelný. Daleko větší vliv by mělo mít pružné podloží pod kolejemi.
H0 III-IV. Dokonalost je sen!
Uživatelský avatar
Ferda
 
Příspěvky: 1583
Registrován: stř 07 říj, 2009 3:34 pm
Bydliště: Ostrava

Re: Stavba kolejiště

Příspěvekod airwar » pon 13 pro, 2010 11:38 am

Ferda píše:
airwar píše:to ferda: díky za info značení EPS polystyrenů a co znamenají ta čísla vím, je to tak trochu můj obor. Co se týče degradace neměl by být mezi různými typy polistyrenu při našem použití rozdíl, ale pokud jde o hluk rozdíl by být mohl, z logiky věci si myslím že menší rezonanci by díky menší váze a hustotě měl mít ten EPS50. A le je to jen moje domněnka.

Je to i moje domněnka. Nicméně si myslím, že rozdíl bude zanedbatelný. Daleko větší vliv by mělo mít pružné podloží pod kolejemi.


No v rámci EPS polystyrenů asi ano, pokud jde o srovnání styrodur, EPS a překližka jsem na výsledek docela zvědavý. Já s kolejištěm teprve začínám a moc se mě líbí postup stavby co použil Houmr, ne že bych měl problém stavět z překližky, je pro mě bezproblémově dostupná, mám slušné vybavení + kamaráda stolaře, ale ta technologie co použil Houmr mě prostě nadchla. Proto jsem zkušel ten styrodur a u něj je pro mě zklamání ta hlučnost, a nejde ani o to že je to hlučné, ale že se z toho spektra zvuků co vydává model jakoby zesilují ty co nevypadají dvakrát realisticky. No co vyzkouším víc technologií a rozhodnu se, každopádně mě potěšilo Houmrovo tvrzení že jeho kolejiště je s hlučností na tom podobně jako ostatní kolejiště stavěné tradičnější technologií.
TT, I a II. epocha, jihomoravská lokálka, začátek dvacátého století
Uživatelský avatar
airwar
 
Příspěvky: 589
Registrován: čtv 07 led, 2010 11:07 am
Bydliště: Brno-Bosonohy

Re: Stavba kolejiště

Příspěvekod Houmr » pon 13 pro, 2010 2:27 pm

airwar píše:to zugi: Takže v zásadě to mám položené stejně, sice mám překližkový rám, a na tom nalepený ten styrodur, ale to by z hlediska rezonance té desky styroduru nemělo hrát roli. pod koleje jsem zatím také zkoušel dávat sadrokartonářskou pásku. a jak píšu rezonuje to hodně, ale mohlo by se to částečně utlumit když bych do těch styrodurů občas prořezal nějaké manipulační otvory a teké následnou konstrukcí.

to houmr: ty už stavíš kolejiště cca. 5 let, předpokládám že jsi žádné problémy se stárnutím klasického polystyrenu nezaznamenal. Mimochodem tušíš jaký polystyren jsi používal? Běžně se dají sehnat tři třídy: EPS50 to je volně ložená izolace, EPS70 se používá na zateplení a EPS100 do podlah pod betonový potěr.


Ne nezaznemenal jsem vůbec žádné změny v tvaru, smršťování polystyrénu. Ani všechny spoje co mám pájené nedělají naprosto žádný problém, považuji za nesmysl, aby se koleje natahovali a zkracovali vlivem teploty jako ve skutečnosti a u mne skutečně k výkyvům teplot dochází a to v rozsahu 0 - 30 stupňů. Mně technologie vyhovuje z několika důvodů, je to levné, nepotřebuji drahé vybavení, kolejiště je lehoučké a čistá práce bez prachu a nepořádku, pokud se používá odporová řezačka.
"HO" - DCC - III - IV
Uživatelský avatar
Houmr
 
Příspěvky: 1324
Registrován: sob 07 říj, 2006 5:44 pm
Bydliště: Bukovice

Re: Stavba kolejiště

Příspěvekod airwar » pon 13 pro, 2010 3:47 pm

Houmr píše:Ne nezaznemenal jsem vůbec žádné změny v tvaru, smršťování polystyrénu. Ani všechny spoje co mám pájené nedělají naprosto žádný problém, považuji za nesmysl, aby se koleje natahovali a zkracovali vlivem teploty jako ve skutečnosti a u mne skutečně k výkyvům teplot dochází a to v rozsahu 0 - 30 stupňů. Mně technologie vyhovuje z několika důvodů, je to levné, nepotřebuji drahé vybavení, kolejiště je lehoučké a čistá práce bez prachu a nepořádku, pokud se používá odporová řezačka.


Díky moc za info, mě tvoje metoda dost nadchla, jediné z čeho mám strach je pevnost toho polystyrenu s ohledem na dvě malé děti které ještě nedostali 100% rozum. :D Proto jsem zkoušel i ten styrodur, ale zatím trochu zklamál s tím hlukem, ale třeba to rozumně odhlučním.

Způsob tvé stavby je perfektní, výhody jsou jasné krom váhy pak především to bezproblémové opracování odporovým drátem, případně pájkou, já chci stavět podobné kolejiště jako ty, sice jen tvar U, ale na obou koncích pojede vlak do tunelu a otočkou do skryťáku, takže to bude taky na patro, a když jdem viděl jak lehce ty to patro děláš a jak je naopak složité to udělat z překližky a podobných špalíků. Další věc která mě nadchla je tvarování stoupání pomocí polystyrenu, to je s překližkou další mordovačka, a zbude hodně odpadu. Neposlední výhoda jsou možné úpravy už zabudovaných dílů, polystyren se prostě odřízne pájkou, naopak už nainstalovanou překližkovou desku včetně kolejí a přestavníků bych řezal jak?, předpokládám že přímočarou pilkou - no to poteš koště. :D
TT, I a II. epocha, jihomoravská lokálka, začátek dvacátého století
Uživatelský avatar
airwar
 
Příspěvky: 589
Registrován: čtv 07 led, 2010 11:07 am
Bydliště: Brno-Bosonohy

Re: Stavba kolejiště

Příspěvekod radekkrupka » úte 14 pro, 2010 7:34 pm

Já používám kombinaci všech metod, až na ocel. Stoupání vytvářím tak, že na základovou překližku lepím ony "rampy" z polystyrenu. Je pravda, že následné zásahy do dřeva jsou pracné a dělají binec. Já jsem ale zvolil překližku ze dvou prostých důvodů - 1) kolejiště z překližky je podle mne v budoucnu snazší přestěhovat (protože je všudetvrdé), 2) používám motorické přestavníky Tillig a ty k polystyrenu nepřilepím... takže pod stanicemi mám překližkovou desku a na ní tenkou vrstvu polystyrenu.
Uživatelský avatar
radekkrupka
 
Příspěvky: 1926
Registrován: ned 20 dub, 2008 3:13 pm
Bydliště: Teď už jenom Zlín :)

Re: Stavba kolejiště

Příspěvekod airwar » stř 15 pro, 2010 6:05 am

radekkrupka píše:Já používám kombinaci všech metod, až na ocel. Stoupání vytvářím tak, že na základovou překližku lepím ony "rampy" z polystyrenu. Je pravda, že následné zásahy do dřeva jsou pracné a dělají binec. Já jsem ale zvolil překližku ze dvou prostých důvodů - 1) kolejiště z překližky je podle mne v budoucnu snazší přestěhovat (protože je všudetvrdé), 2) používám motorické přestavníky Tillig a ty k polystyrenu nepřilepím... takže pod stanicemi mám překližkovou desku a na ní tenkou vrstvu polystyrenu.


Také se začínám k této metodě přiklánět, jednak z důvodu té rezonance která je u překližky na nějakých 35% oproti polystyrenu, a také z důvodu pevnosti. Sice se nechystám kolejiště stěhovat (i když člověk nikdy neví) ale mám dvě malé děti 3,5 a 0,5 roku a ta hned tak rozum nedostanou, takže pevnější konstrukce bude i bezpečnější.

PS. stavbu Vašeho kolejiště sleduji, včetně stěhování rámu kolejiště do patra.
TT, I a II. epocha, jihomoravská lokálka, začátek dvacátého století
Uživatelský avatar
airwar
 
Příspěvky: 589
Registrován: čtv 07 led, 2010 11:07 am
Bydliště: Brno-Bosonohy

Re: Stavba kolejiště

Příspěvekod pekl024 » stř 29 pro, 2010 1:19 pm

Test kolejiště jsem taky použil jako základ polystyren přilepený na překližce.

Dotaz je jiný : jak jsou napojený segmenty mezi sebou, po el. stránce není problém, ale zajímá mě napojení kolejiva.
Budu jezdit jen doma , ale budu to potřebovat to občas složit. Shéma na http://modelytt.nolimit.cz/kolejiste-2014

Obrázek na dotaz http://houmrovyvlaky.bluehost.cz/Galeri ... g00004.htm
Uživatelský avatar
pekl024
 
Příspěvky: 900
Registrován: čtv 11 lis, 2010 2:40 pm
Bydliště: Plzeň

PředchozíDalší

Zpět na Houmrovy vlaky (houmrovyvlaky.wz.cz)

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků