Stránka 2 z 6

PříspěvekNapsal: pon 04 kvě, 2009 6:21 am
od JanoH0e
Dosť pomôže Google, vyhľadávač a prekladač. Nemyslím, že by ti mali ich vykovať, aj keď to by bolo výborne :wink: , mať vlastné koľaje originál vykované, ale opracovať vhodný profil. Skús tam niekoho osloviť, možno ti dá pri najhoršom typ, kde ti to spravia. Je inak vhodná doba, cena kovov šla dolu.

PříspěvekNapsal: pon 04 kvě, 2009 7:36 am
od Yarda
Pánové, nad individuální výrobou kolejových prutů vůbec nepřemýšlejte, to je úplně mimo realitu. Nehledě na to, že se nevyrábí kováním, ale tažením zastudena, by taková zakázka (několik desítek nebo max. stovek kg) vyšla neskutečně draho. Nejde ani tak o cenu vstupního materiálu, jako o vývoj a výrobu tažné matrice, kde se ceny pohybují v řádu desítek až stovek tisíc korun. Kolejový profil je poměrně komplikovaný tvar, který by se musel táhnout na možná až na 5 tahů a každý tah má jinou matrici. A rozhodně to není zakázka pro jakoukoli kovovýrobní firmu, ale pro specialisty v oboru metalurgie barevných kovů, protože potřebnou technologii (tažnou stolici - drátotah) nemá kdekdo. Takže jediná reálná cesta je nákup továrního kolejiva. Litomyský dováží profily PECO, což je asi nejrozumnější volba.

PříspěvekNapsal: pon 04 kvě, 2009 11:43 am
od JanoH0e
No, zas tak mimo realitu to nie je. Samozrejme, že ich nebude ťahať cez stolicu, skôr odoberať materiál z vhodného profilu. A to zvláda aj priemerne vybavená kovodielňa. Samozrejme, čím lepšie stroje, tým lepšie výsledky. Dnes sú CNC stroje schopné neskutočných vecí.

PříspěvekNapsal: pon 04 kvě, 2009 12:44 pm
od Yarda
Jano, marně si lámu hlavu, co myslíš tím "odoberať materiál z vhodného profilu". Mohl bys tuto technologii trochu přiblížit?

PříspěvekNapsal: pon 04 kvě, 2009 12:59 pm
od vvitty
jedna vec jsou moznosti dnesnich CNC stroju, druha vec je cena vysledneho obrobku.

Pokud by se to opravdu delalo na CNC, tak zrejme jediny vhodny zaklad je obdelnikova pasovina (proto H profil nebude mit dostatecnou toustku hlavy), ze ktere se bude odebirat material. Aby to vypadalo jako kolejnice, musi to bud stravit strasne casu na masine se standardnimi frezami, aby se opracovaly aspon trosku rozumne uhly, a nebo se na to musi udelat specialni nastroj, kterym se bude kolejnice brat zboku (mozna spis dva - druhy na temeno koleje) , a cenovka na nej bude zacinat na deseti tisicich.... Neni to nemozne, to jiste ne, ale bude to drazsi nez tovarne vyrabene kolejivo... mimochodem, co je spatne na tovarnich prutech koleji?

PS: Jano, mozna by stalo za to tu popsat navrhovane reseni ponekud obsirneji a hlavne konkretneji ;-)

PříspěvekNapsal: pon 04 kvě, 2009 1:38 pm
od Dušan 0
Yarda píše:Jano, marně si lámu hlavu, co myslíš tím "odoberať materiál z vhodného profilu". Mohl bys tuto technologii trochu přiblížit?


Taky mně to není nějak jasný. Kolejnicový profil se vyrábí válcováním, jinak si to nedovedu tak nějak "ekonomicky" představit.

PříspěvekNapsal: pon 04 kvě, 2009 2:58 pm
od JanoH0e
Dúfam, že odpoviem všetkým. Koľajnicový profil sa nemusí vyrábať valcovaním. Je to iba najekonomickejšie, samozrejme vo veľkom počte. Ale koľajnice boli už pred oceľou a valcovacími stolicami. Robili sa odlievaním, tie však boli krehké a málo únosne a potom zvarkové železo. To sa spracovávalo kovaním. Samozrejme nie v malej dedinskej vyhni ale napr. Nasmythovými bucharami. Až besemerácia od 60-70. rokov 19.st. umožnila výrobu koľajníc ako ju poznáme dnes. Treba si uvedomiť, že TTmilim sme sa bavili o výrobe koľajníc pre záhradnú železnicu, nezávislej trakcie, kde nepotrebuje vodivý materiál vysokej kvality. Stačí mu aj z ocele. Keď sme potrebovali vo firme urobiť atypicke súčiastky, navštívili sme výrobcu malosériových dielov, ktorý nám predvádzal čo všetko sa dá vyrobiť. Jednalo sa o počítačom riadený stroj s laserovým meraním. Bol schopný vyrobiť podľa predlohy, ktorú si aj sám stroj kótoval. Bavil som sa s majiteľom, ktorý mi povedal, že je schopný vyrobiť aj koľajnicu odoberaním materiálu z profilu. Presne ako, som sa nebavil, ale vie si určiť technologický postup tak, aby to bolo čo najefektívnejšie. Ak mate záujem, podrobnosti o stroji vám napíšem cez víkend, popr. dám aj firmu ak bude majiteľ súhlasiť. Čo mal majiteľ veci na ukážku, tak výroba koľajnice proti tomu bola fakt iba zábavka.

PříspěvekNapsal: pon 04 kvě, 2009 3:21 pm
od Yarda
Tys jsi tady v diskusi ovšem smíchal kdeco do poněkud nepřehledné změti - laserové měření a řezání, kování a CNC obrábění. Zůstala ale nevyjasněná otázka smyslu výroby kolejnic podomácku...? Stejně jako u "dospělých" tak i modelových kolejnic je rozhodující hledisko cena. Proč doporučuješ vyrábět kolejnice drahým a neefektivním třískovým obráběním na CNCéčku, když se dají kolejové pruty koupit hotové...? Sice jsou poměrně drahé, ale určitě ne tolik, jako vyrobené frézováním z plného materiálu...

PříspěvekNapsal: pon 04 kvě, 2009 3:42 pm
od TTmili
Tak pravda je že pravá rez by na kolejích nebyla na škodu ale nejsu si jistý jak je to s továzníma kolejnicema z hlediska únosnosti. Přecejen po tom nebudou jezdit tříkilový "prcci" ale pořádný kus kovu. Ví někdo jak to s tou únosností je, jako kolik ty koleje vydržej?

PříspěvekNapsal: pon 04 kvě, 2009 3:47 pm
od JanoH0e
No je to neprehľadné, ale každý si dúfam vyberie svoje. Otázka ceny je, za koľko ho vyjde výroba a koľko hotové. Kým nezistí koľko je rozdiel, nemôžeme posúdiť výhodnosť jednotlivých variant. Ale je to jedna z alternatív. V časopise Modely ( A-Ž-BT) č.3/94 p. Miroslav Jäger napísal článok Kolejnice pro rozchod 0 z vitrážek. Jemu vychádzalo koťajové pole 40 cm 7,50 kč + práca. Myslím, že to stojí, keď už nič iné aspoň za úvahu.

PříspěvekNapsal: pon 04 kvě, 2009 4:26 pm
od vvitty
k cemu laserove mereni, kdyz tvar kolejnice je pomerne dobre zdokumentovana vec, znama a lze ji najit ve spouste knizek nebo techincke literatury...

o vikendu se schvalne podivam na to co se vyrabi tovarne v teto kategorii, nejak o tom nemam prehled...

i kdyby to byla zavisla trakce, neni nutne aby to byl super dobry vodic, to se da resit i tak, ze se pod koleji natahne med a pripaji nebo prisroubuje se v pravidelnych rozestupech k vlastni kolejnici. takze to muze byt i ocel pro rozumnou pevnost...

nepochybne bude schopen navrhnout nejaky postup, ktery je nejefektivnejsi v ramci jemu dostupnych stroju (tj. vyse zminovanych CNC), ale takova vyroba muze jen tezko cenove konkurovat tazenym profilum vyrabenym ve velkem.

PříspěvekNapsal: pon 04 kvě, 2009 5:29 pm
od JanoH0e
vvity Nie každý je schopný alebo má možnosť si profil hodiť do programu. Možno mu bude schodnejšie doniesť továrenský výrobok. Cela moja diskusia s TTmili bola o tom, že existuje alternatíva. Možno lacnejšia, možno drahšia, ale bola by škoda, keby ju nevyskúšal, resp. nezistil výhody a nevýhody. Možno na základe tejto diskusie príde s nejakým jednoduchým a lacným riešením. Uvidíme.

PříspěvekNapsal: pon 04 kvě, 2009 6:08 pm
od TTmili
No tak koneckonců se dá jezdit i na L nebo T profilu ale musí být dostatečně široký.

PříspěvekNapsal: pon 04 kvě, 2009 6:27 pm
od juroH0
Využiť sa dá napr. aj U profil otočený na bok...popr. obrátené T a naň navarená pásovina no to už je asi pre väčšie mierky ako 0...skôr pre 5 a 7,25 palcové rozchod parkových železníc... :lol:

výroba

PříspěvekNapsal: ned 10 kvě, 2009 8:22 pm
od JanoH0e
vvity, Yarda, mali ste pravdu, podľa môjho názoru cesta skutočne nevedie, resp. pre TTmiliho. Po konzultácii s kalkulácii priamo od zdroja sa to cenovo nevyplatí.