ETS Malé Lego řady 704 a T238.0–historie,renovace,tipy triky

Specializované fórum pouze pro příznivce velikosti 0 (1:45).

Moderátoři: Michal Dalecký, Rudolf

ETS Malé Lego řady 704 a T238.0–historie,renovace,tipy triky

Příspěvekod sion » sob 21 srp, 2021 9:10 pm

Nedávno jsem doma našel velmi zubožené torzo červeného Malého Lega od firmy ETS které jsem před mnoha lety zakoupil přes inzerát, v naději, že si ho dám dohromady a bude mi dělat aspoň nějakou radost.V průběhu let jsem pokukoval po nějakém lépe zachovalém kusu, ale vzhledem k ceně a stavu některých nabízených kusů jsem se do toho moc nehrnul.Tak jsem se rozhodnul, že se ho pokusím vzkřísit do aspoň koukatelného stavu.
Nejprve něco z historie, co se mi zatím podařilo zjistit.Přibližně na začátku 90.let se do sortimentu firmy ETS dostal model dieselelektrické lokomotivy řady 704 (T234.0) a to v podobě dle červeného prototypu lokomotivy 704 001-7 z produkce ČKD tzv. Malé Lego.
Pak přibyla další barevná podoba a to modré Lego dle druhého prototypu ČKD představující průmyslovou variantu lokomotivy s označením T 238 0006.
V celkovém počtu vyrobených modelů převažují červené nad menší částí modrých.
Jako další barevné kombinace modelů se zkoušeli podle třetího vyrobeného prototypu z ČKD T 237 0001 černo-červená a nebo dle stejné lokomotivy z pozdějších měsíců žluto-oranžová kombinace a další tzv. „zebra“ která byla např. na T 211.0 exportovaných do Egypta.Tyto barevné kombinace se do prodeje nedostali .
Pár fotek a popis je také zde:
https://ets.napady.net/rubriky/ets-arch ... -rady-t234

Foto před sériového červeného kusu je v Návodu k obsluze z roku 1991,v katalogu z roku 1994 jsou fotky sériové produkce pod katalogovým číslem 110(červené) a 111(modré), od roku 1995 pod katalogovým číslem 111/112 červené a 113/114 modré. Katalogy po roce 2000 tyto modely již neuvádí.
Ještě někdy okolo roku 2016 se menší část skladových zásob modelů lokomotiv červeného Lega dostalo ještě do oběhu.
https://www.ets.cz/lokomotivy/dieselove ... -lego.html

Pro úplnost uvedu nabízené katalogové varianty,které jsou shodná jak pro červené 111/112 tak modré Lego 113/114.
Typ 111 – dvoukolej,osvětlení , DC,změna směru jízdy přepolováním
111S – dvoukolej,osvětlení, zvuk motoru,DC,změna směru jízdy přepolováním
111/3 – tříkolej,osvětlení,DC, vysoký nákolek,změna směru jízdy přepolováním
111/3S – tříkolej,osvětlení, zvuk motoru, DC, vysoký nákolek, změna směru jízdy přepolováním
111/3AC-0 – tříkolej,osvětlení,AC, vysoký nákolek,změna směru jízdy zastavením pomocí elektronického přepínače (jiná varianta byla vybavená graerzovým
můstkem a páčkovým přepínačem umístěným v otvoru místo dálkového reflektoru pod střechou kabiny kterým se přepínal směr jízdy)
111/3AC-1 - tříkolej,osvětlení,AC,vysoký nákolek,změna směru jízdy přepětím pomocí elektronického přepínače (impuls asi 20V)
112 – Dvoukolej, DC,osvětlení,zvuk motoru,s možností houkání na povel z napáječe (další možnost byla výměna celého pohonu s koly s vysokým nákolkem a sběračem pro tříkolej )
Ještě uvedu různé barevné odstíny a kombinace kterých jsem si povšiml při procházení např. inzerce nebo hledání v propagačních materiálech apod.
Červené Lego 704 001-7 : podvozek bez potisku buď šedá/zelenomodrá nebo šedá/šedá (a to světlé nebo tmavé) v pozdějších letech se objevují modely s potiskem z modrého Lega, kapoty a kabina tmavě nebo světle červená, střecha šedá později černá
Modré Lego T 238 0006 : podvozek s potiskem šedý, kapoty a kabina tmavě nebo světle modrá, střecha šedá nebo černá

Tak to je z historie prozatím vše, kdyby někdo věděl více budu rád za jakékoliv doplnění.
Ještě než se vrhnu na renovaci, zjistil jsem že mi chybí červená maska na kapotu, neměl by jí někdo navíc doma?? Díky příp.přes SZ
Uživatelský avatar
sion
 
Příspěvky: 67
Registrován: úte 24 pro, 2013 3:21 pm

Re: ETS Malé Lego řady 704 a T238.0–historie,renovace,tipy t

Příspěvekod sion » stř 25 srp, 2021 3:03 pm

Nyní, když nejsou žádné dotazy, tak se vrátím k renovaci do které jsem se pustil.Bohužel jsem již nenašel fotky původního stavu, ale stav byl asi takovýto.Kompletní rám podvozku s ulámaným zábradlím mírně zohýbaný, bez spřáhel a nárazníků, pohon sice dvoukolej ale kompletní,kabina a kapoty mírně odřené chybí jedna čelní maska kapoty, střecha poškozená, deska elektroniky kompletní akorát jeden kondenzátor prošroubovaný nevhodným šroubem od minulého majitele.Podle osazení pošného spoje součástkami bych to tipoval na typ 112.
Renovaci jsem začal kompletní demontáží modelu až na rám který se skládá ze dvou částí, rámu podvozku a části s ochozy rámu do kterého jsou upevněny další komponenty jako schody do kabiny, zábradlí a schody na ochozy.
Začal jsem rámem podvozku, už při rozebírání jsem si povšiml že má odlišnou barvu než část s ochozy.Jedná se o odstín do zelenomodré ale ve vzorníku RAL jsem našel nejbližší barvu zelená topolová 5105 (množství 150ml je tak akorát).Kdyby někdo věděl přesný odstín tak ať dá vědět.
Samostatný rám podvozku jsem vložil do Acetonu a nechal v něm několik minut až se barva začala sama loupat. Pomohl jsem jí okartáčováním kartáčkem na zuby až na čistý kov. Překvapilo mě, že pod vrchní barvou není základovka. Po dokonalém okartáčování jsem rám ještě vykoupal v nitroředidle a po dokonalém osušení jsem v několika tenkých vrstvách nastříkal rám podvozku také bez základovky.
Mezi tím, se mi podařilo sehnat nárazníky z druhé ruky které jsem očistil, odmastil v technickém lihu a stříknul černou matnou. Po dokonalém proschnutí smontováno dohromady.
rám podvozku.jpg
Uživatelský avatar
sion
 
Příspěvky: 67
Registrován: úte 24 pro, 2013 3:21 pm

Re: ETS Malé Lego řady 704 a T238.0–historie,renovace,tipy t

Příspěvekod sion » ned 29 srp, 2021 1:55 pm

Jako další na řadu přišel díl ochozu rámu.Nejprve jsem ho důkladně odstrojil a to narovnání výstupků co drží stupačky do kabiny a při demontáži celého rámu při povolení šroubů na čelech se uvolnily čtyři kusy dílů představující schody na ochoz. Všechny takto demontované díly jsem zbavil barvy předešlým způsobem. Samotný rám ochozu jsem musel nejprve plochými hladkými kleštěmi narovnat, někdy stačilo i doohýbat prsty a bruskou Dremelkou s úhlovým nástavcem a s řeznými kotoučky opatrně uříznout zbytky spodních dílů zábradlí. Je to dost obtížní práce protože místy není moc prostoru a hrozí říznutí do rámu ochozu. Překvapilo mě, že původní zábradlí je do tohoto rámu nýtované. Přitom zábradlí je nějaký hliníkový odlitek. Takto očištěný ochoz jsem také zbavil barvy a přišlo na řadu barvení. Trochu prozíravě, ještě než jsem vše bezhlavě začal rozebírat jsem dost přibližně identifikoval RAL odstín celého rámu ochozu a to jako stříbrošedou 7001.
Tedy nejprve jsem, také bez základovky, stříknul stupačky do kabiny a čtyři díly schodů. Pak přišel na řadu samotný rám ochozů nejprve základovkou s plničem a to z důvodu, že jsem si párkrát škrtnul kotoučkem do rámu a vznikly vrypy které jsem sice mírně zabrousil ale bylo potřeba je něčím vyplnit a plnič ze základovky to zvládnul skvěle, po zaschnutí přebrousit pod vodou a pak stříknou ještě jednou (stačí rychlé tenké vrstvy protože ten plnič jakoby nabobtná) pak opět přebrousit až na kov a stříknout již zmiňovanou stříbrošedou. Přišlo na řadu nové zábradlí, naštěstí se mi podařilo sehnat pytlíček se zábradlím, ale nastal problém jak ho upevnit do rámu. Na dotaz jak ho tam výrobce v originálu zajišťoval mi bylo sděleno, že lepením, což při předešlé demontáži se mi nepotvrdilo, nenašel jsem ani kapku lepidla, ale spíše rozklepané konce zábradlí. Tak asi to dělá u jiného modelu.
Při pokusu o roztlučení tedy pokus o roznýtování části původního demontovaného kusu ze zábradlí a jeho následná přímá destrukce jsem došel k názoru, že vteřinové lepidlo to jistí. Zábradlí na bocích ochozu jsem nasadil a zespod po malých kapkách zalepil, stejně jsem postupoval i předními madly a vždy kontrolovat souosost jednotlivých dílů pak jedině debonder a znovu. Nejhorší, což jsem zjistil později jsou zábradlí na schodech jedním koncem drží ve schodu a druhým v ochozu. Zde je dobré šrouby a maticí M3 sešroubovat schody s ochozy a zábradlí až pak zalepit, opět kontrolovat vzájemnou geometrii umístění.
Po zaschnutí a sundání šroubů jsem celý komplet přestříknul stříbrošedou jako finální vrstvu a nechal dokonale proschnout.
ochoz rámu.jpg

Následovala montáž stupaček do kabiny a to nasazením a plochými kleštěmi zatočení výstupků. Překvapilo mě jak tyto stupačky v ochozu drží, ještě doporučuji je velice opatrně prsty srovnat kolmo s rámem ochozu. A na řadu přichází celková montáž rámu podvozku a rámu ochozu do jednoho celku. Rám podvozku si položíme na stůl a vezmeme opatrně rám ochozu a natočíme ho tak aby prostření obdelníkový otvor i s bočními delšími otvory byl na stejné straně(viz foto) jedná se o takové dál pokračující drážky v prostředním otvoru. To jsou drážky pro zobáčky dlouhé kapoty. Opatrně položíme rám s ochozu na rám podvozku a pomalu a opatrně odehneme přední madla zábradlí a mírným pohybem dolu zapadne rám podvozku do rámu ochozu stejně i na druhé straně klidně opakujeme až do té doby dokud výstupky předních madel zábradlí nezapadnou do otvorů v čelech rámu podvozku. Mezitím kontrolujeme i z vnitřní strany (příp. zespod) že schody které mají malé obdelníkové výstupky zapadnou do otvorů v rámu podvozku. Až bude vše secvakané a poskládané zajistíme oba díly čtyřmi šrouby a maticemi M3 které jsou ve spodní části čelníků rámu podvozku. Já jsem jak šrouby tak matice přeleštil mosazným kartáčem a po odmaštění stříknul černou matnou protože se na nich začala projevovat rez.
sestava ramu1.jpg
sestava ramu2.jpg

Opět, kdyby někdo měl navíc doma jednu červenou masku kapoty, ať mi dá vědět přes SZ Díky
Uživatelský avatar
sion
 
Příspěvky: 67
Registrován: úte 24 pro, 2013 3:21 pm

Re: ETS Malé Lego řady 704 a T238.0–historie,renovace,tipy t

Příspěvekod sion » úte 31 srp, 2021 12:37 pm

Tak a přichází na řadu plošný spoj s elektronikou. Celek je složen ze čtyř kusů a to dva na čelech s LED, jeden dlouhý s integrovanými obvody a jeden horní na LED imitující dálkové světla. Mezi horní a prostřední je malý reproduktor. Tato elektronika rozsvěcí příslušné LEDky podle směru jízdy, tedy žluté vpřed červené vzad a příslušnou žlutou horní jako dálkové. Reproduktor vydává klapavý zvuk který imituje zvuk motoru LIAZ M2-650 a frekvence se zrychluje podle zvyšujícího se napětí v kolejích. Při použití ovladače od ETS který má tlačítko houkačky, elektronika na tento signál zareaguje a reproduktor vydá tón imitující nízký zvuk houkačky lokomotivy.
ps1.jpg

Na jedné čelní desce s LED pod krátkou kapotou byl poškozený kondenzátor, který jsem vyměnil na druhé čelní desce s LED pod dlouhou kapotou je přívod od pohonu a ze strany pod maskou dlouhé kapoty je trimr kterým se nastavuje rychlost zvuku motoru podle napětí v kolejích tedy synchronizace frekvence zvuku motoru na rychlosti pohybu modelu.
trimr.jpg
ps2.jpg
Uživatelský avatar
sion
 
Příspěvky: 67
Registrován: úte 24 pro, 2013 3:21 pm

Re: ETS Malé Lego řady 704 a T238.0–historie,renovace,tipy t

Příspěvekod sion » stř 01 zář, 2021 7:51 pm

No a dostáváme se na poslední drobné části co z toho torza dělají model lokomotivy a to jsou kapoty a kabina. Po rozebrání na jednotlivé celky bylo nutné je něčím očistit, ale nasucho jsem to dělat nechtěl tak přišla na řadu chemie ale nic agresivního. Vzpomněl jsem si na postup který někdo používá na čištění plechových vláčků. Nejprve pomocí Clin Multishine a štětečku, stačí plochý obyčejný co jsme používali ještě na základní škole na vodovky. Větší nástřik čistícího prostředku a pomocí štětce omýt nános prachu a mastnoty. Takto omyté části jsem přetřel papírovými ubrousky (nejlepší jsou ty trhací kosmetické v papírové krabici) až do sucha a zbytky tohoto čistidla smyl přípravkem na okna a opět vytřel papírovými kapesníky. Nechal řádně oschnout a na řadu přišla leštěnka. Jedná se o světlou leštěnku na nábytek Diava která na povrchu vytvoří lesklý film a zakonzervuje případně poškrábané části proti rzi. Takto jsem očistil jak kapoty tak kabinu z které jsem vyndal průhlednou folii imitující skleněné výplně oken. Tuto folii jsem očistil přípravkem na okna a osušil papírovými kapesníky. Takto očištěné a nakonzervované díly jsem dal dohromady a začal kompletovat s podvozkem.
První na řadu přišla deska plošných spojů kterou jsem umístil na její místo a pouze na jedné straně mírně přišrouboval šrouby M3 k rámu. Na protější stranu nasunul dlouhou kapotu (její výstupky musí zapadnout do drážky v rámu) a šrouby zajistil jak kapotu tak plošný spoj v kterém jsou vytvořené závity. Odšrouboval jsem předchozí šrouby a nasunul druhou kapotu na plošný spoj a celek jsem došrouboval šrouby. Tyto šrouby jsem předem očistil a stříkl černou matnou. Následoval montáž kabiny. Nejprve je nutné aspoň jednu LEDku imitující dálkové světlo odletovat, pak nasunout ze shora kabinu. Jako celek otočit a maticemi a šrouby sešroubovat k sobě jak rám tak kabinu. Pak již sešroubovaný celek otočit zpět a horní LEDku která svým pouzdrem prostupuje plechem kabiny zaletovat na horní plošný spoj.
kapota1.jpg
kapoty.jpg
celek.jpg
Naposledy upravil sion dne pát 03 zář, 2021 6:15 am, celkově upraveno 3
Uživatelský avatar
sion
 
Příspěvky: 67
Registrován: úte 24 pro, 2013 3:21 pm

Re: ETS Malé Lego řady 704 a T238.0–historie,renovace,tipy t

Příspěvekod sion » čtv 02 zář, 2021 5:33 pm

Možná jste si všimli, že jsem použil jiná spřáhla než ETS, vzhledem k tomu že používám vagony Merkur a to torzo spřáhla nemělo tak jsem toho využil a použil spřáhla č.1 co mi zbyly z jedné přestavby vagonu. Modelově by se tam hodili spřáhla č.2 ale už to tak nechám.
spřáhlo.jpg
spřáhlo.jpg (50.25 KiB) Zobrazeno 6094 krát

Pro případné zájemce o takovou výměnu spřáhel uvedu pár informací. V rámu je pouze díra a za maskou kapoty je nízká matice zajištěná barvou do které se zašroubuje šroub který je součástí spřáhla ETS. Já jsem si odměřil nutnou distanci od rámu k rovině nového spřáhla a vyšlo mi 6mm.Nejbližší distanční sloupek s vnitřním závitem M3 je 5mm, takže zbytek jsem musel dohnat podložkami. (Nebo použít delší a zbrousit ho na potřebnou délku.) Nejprve se našroubuje do nízké matice za maskou kapoty šroub s distančním sloupkem a spřáhlem, postupně se začne utahovat šroub a povolovat distanční sloupek až bude vše staženo natěsno a pak se distanční sloupek utáhne k rámu, tím se uvolní spřáhlo na šroubu (bude možno se spřáhlem lehce hýbat do stran ale už ne nahoru a dolu) a distanční sloupek bude natěsno přitažen k rámu. Vše se pro jistotu přetáhne a je to. Vřele doporučuji před tím mít vyndaný pohon kvůli manipulačnímu prostoru.

Tak a začínám pomalu finišovat, pouze dočistím pohon a snad to bude vše, jen se opět zeptám, kdyby někdo měl nějakou masku na kapotu z Malého Lega tak ať se ozve přes SZ Budu za to moc rád. Díky
Uživatelský avatar
sion
 
Příspěvky: 67
Registrován: úte 24 pro, 2013 3:21 pm

Re: ETS Malé Lego řady 704 a T238.0–historie,renovace,tipy t

Příspěvekod jipol57 » čtv 02 zář, 2021 7:03 pm

Pamatuju si, jak tyhle LEGA, byly novinkou po revoluci v devadesátkách. Ale na mě to bylo moc velké, tak jsem se o ně moc nezajímal. Teď mě překvapilo, kolik je tam elektoniky.
A napadá mě otázka. Od kdy začalo DCC, a dekodéry pro řízení lokomotiv?
Zajímavé, že se v té době, někdo zabýval chytřejším analogovým řízením, včetně nějakých zvukových efektů. To asi DCC řízení ještě nebylo.

Edit: ještě si neodpustím poznámku, že je to pěkné LEGO, ale čelní okna se jim moc nepovedly.
jipol57
 
Příspěvky: 1174
Registrován: pát 06 dub, 2018 5:18 pm

Re: ETS Malé Lego řady 704 a T238.0–historie,renovace,tipy t

Příspěvekod sion » pát 03 zář, 2021 6:07 am

Ano je to velké, je to prostě nulka.DCC v té době se teprve vyvíjelo:
https://en.wikipedia.org/wiki/Digital_Command_Control
High-tech té doby byla právě číslicová technika založená na integrovaných obvodech, takže PWM regulace, imitace zvuků, osvětlení již s LED, logika řízení kolejiště pomocí integrovaných obvodů místo relé.
V dobových časopisech s články o modelové železnici je plno schémat. A i ETS se v té době zabývala vývojem elektroniky.
Kupodivu i v této době se do nulky DCC moc neaplikuje a nechává se to stále v analogu, jen novější PWM regulace už má jádro v mikroprocesoru.
A ztvárnění modelu samozřejmě podléhá době a technologickým postupům výrobce.
Uživatelský avatar
sion
 
Příspěvky: 67
Registrován: úte 24 pro, 2013 3:21 pm

Re: ETS Malé Lego řady 704 a T238.0–historie,renovace,tipy t

Příspěvekod Miloš Pavlát » pát 03 zář, 2021 7:24 am

Ahoj nulkaři,
s velkým zájmem sleduji toto vlákno. Jsem čerstvým majitelem start sady Lenz. Nedokážu představit, že bych dnes provozoval modelovou železnici v jakémkoliv měřítku bez DCC.

Zajímá mne zda by se do T238.0 vešla kinematika od Moog Modellbautechnik?

Hodně zábavy s Vaší MoŽe (Němci používají MoBa)
Miloš
Miloš Pavlát
Přechod z poloviční nuly na plnotučnou nulu.
Uživatelský avatar
Miloš Pavlát
 
Příspěvky: 328
Registrován: stř 05 lis, 2014 7:27 am
Bydliště: Praha 3 - Vinohrady

Re: ETS Malé Lego řady 704 a T238.0–historie,renovace,tipy t

Příspěvekod sion » pát 03 zář, 2021 8:44 am

Ahoj Miloši, napiš mi přes SZ rozměr té destičky co je pod spřáhlem, můžu ti změřit kolik je tam místa.
Uživatelský avatar
sion
 
Příspěvky: 67
Registrován: úte 24 pro, 2013 3:21 pm

Re: ETS Malé Lego řady 704 a T238.0–historie,renovace,tipy t

Příspěvekod sion » sob 04 zář, 2021 6:21 am

A dostávám se k pohonu Malého Lega. Nejdřív trochu historie, současnosti a budoucnosti. V katalozích ETS jsem našel dost archaický pohon z produkce MEZ Náchod od roku 1994 jako ATAS elektromotory Náchod a.s. řekněme první produkce. Foto lze nalézt v příručce ETS nebo zde:
https://ets.napady.net/rubriky/predelav ... a-prece-se
Jedná se o vyšší pohon s výřezem na pravém kraji jedné strany pohonu. Myslím si, že byl použit v prvních modelech 111 (113) a v modelech s katalogovým číslem 112 (114) byl použit novější produkce téže výrobce, který je nižší kvůli desce plošných spojů zvukových efektů. Tento pohon mám a v dalších řádcích a příspěvcích se mu budu věnovat.
Ještě uvedu poslední variantu kterou jsem zjistil z ETS a to jejich nynější pohon (výrobce neznám) se stejným rozvorem náprav jako Lego buď dvoukolej nebo tříkolej ale na horní ploché straně pohonu je umístěn magnet. Snad z důvodu magnetického pole přitahující pohon ke koleji, ale spíše bych to řešil přišroubováním dodatečné zátěže.
Původní pohon co jsem vyndal z modelu po vyšroubování dvou šroubů M3 (v rámu je závit) a odletoval vodiče od desky plošného spoje. Prohlédl jsem ho a zjistil zhruba zapojení. Jedná se o sešroubovanou konstrukci ze dvou bočnic z kuprextitových desek s plošnými spoji, uprostřed je konstrukce samotného statoru a rotoru, dole pouzdra pro osy kol a sběrače proudu z os kol, na horní straně je propojeno jednotlivé vinutí s pár součástkami. Pohon je dvoukolej s nízkými nákolky.
Nejprve přišla na řadu očista, protože na osičkách byly smotky chlupů a prachu, komutátor také nebyl nejčistší. Nechtěl jsem na to používat nic agresivního jako technický benzín (i když ten zrovna v návodu k obsluze výrobce doporučuje) a tak jsem použil technický líh. Později se ukázalo, že ani tato varianta nebyla správná, protože se začal rozpouštět ochranný lak na bočních deskách s plošnými spoji. Takže malým plochým štětcem jsem celé převodové soustrojí , kluzná ložiska, osičky a jejich sběrače, kola a komutátor omyl technickým lihem. Na chlupy jsem použil pinzetu. Pak použil papírové kapesníky a nechal řádně oschnout. Jako konzervace, hloubkové mazání a jak se ukázalo i čištění jsem použil jemný olejíček ve spreji Service oil profesional od CarLine který nejen konzervuje ale i čistí, vřele doporučuji. A zároveň varuji před použitím tzv.WD-čka protože se ukázalo, že je po nějakou dobu vodivé, takže by docházelo ke zkratům a ani jeho mazací a čistící vlastnosti mě nenadchli.
Po takovém to ošetření jsem obnovil ochranný lak plošných spojů a po řádném zaschnutí namazal všechna kluzná místa silikonovou vazelínou, která po nějaké době krásně zateče do potřebných míst. Výrobce v návodu doporučuje sice jemný hodinářský olej nebo olej na šicí stroje, ale doba pokročila a tato varianta mi přišla vhodnější a hlavně dlouhodobější z důvodu, že olej postupem času vyteče, ale vazelína aspoň z části zůstane. Pak papírovými kapesníky jsem odstranil přebytečné zbytky vazelíny.
Ještě jsem očistil technickým lihem a uchošťouchy komutátor až do krásného lesku. Následovalo protočení kol položením na dlaň ruky a pohybem vzad rukou které krásně protočí jak kola tak krásně v doběhu i motor. Následovala jízda na zkušební koleji. Pro zajímavost je zde schéma pohonu, zelený drát je propojka, červený a modrý vede do desky plošného spoje.
schema 2K malé lego.jpg
Naposledy upravil sion dne sob 04 zář, 2021 1:53 pm, celkově upraveno 1
Uživatelský avatar
sion
 
Příspěvky: 67
Registrován: úte 24 pro, 2013 3:21 pm

Re: ETS Malé Lego řady 704 a T238.0–historie,renovace,tipy t

Příspěvekod sion » sob 04 zář, 2021 1:52 pm

Vzhledem k tomu, že používám tříkolej vznikla potřeba buď konverze a nebo nový pohon do Lega. Uvádím to jen pro zajímavost, protože již nepředpokládám, že by se do tohoto počinu ještě někdo pouštěl.
Podařilo se mi kontaktovat ETS s žádostí o tento počin a měl jsem štěstí. Měl jsem na výběr, buď nový pohon (ten s magnetem) tříkolej, vysoký nákolek a prostřední sběrač. Nebo a touto cestou jsem se rozhodl jít, v ETS našli poslední sadu koleček s vysokým nákolkem a sadu sběračů. Za poplatek a doplacení dílů mi vyměnili kolečka a sadu sběračů jsem si odmontovával sám. Také bylo potřeba elektricky přepojit pohon. Schéma a pár fotek.
schema 3K malé lego.jpg
sberace.jpg
konverze.jpg
Uživatelský avatar
sion
 
Příspěvky: 67
Registrován: úte 24 pro, 2013 3:21 pm

Re: ETS Malé Lego řady 704 a T238.0–historie,renovace,tipy t

Příspěvekod sion » sob 04 zář, 2021 2:02 pm

na rolnach.jpg
jizda.jpg
zespod.jpg

Opět kdyby někdo měl navíc červenou masku kapoty ať mi prosím dá vědět třeba přes SZ.Děkuji moc
Uživatelský avatar
sion
 
Příspěvky: 67
Registrován: úte 24 pro, 2013 3:21 pm

Re: ETS Malé Lego řady 704 a T238.0–historie,renovace,tipy t

Příspěvekod sion » sob 04 zář, 2021 4:16 pm

Ještě doplním, že se mi podařilo sehnat novou šedou střechu i když má pár šrámů, tak jsem jí na kabinu nacvakl ale před tím jsem jí očistil stejným způsobem jako kapoty a kabinu. Nejprve se zachytí jedna strana střechy o lem na kabině a lehce se zacvakne o lem na druhé straně kabiny.
A jedna taková zajímavost, Lego beru právě za střechu a to tak, že prsty nad kapotami. Takže už né zboku za rám a lámat přitom zábradlí, ale za střechu. I vyndání z krabičky nebo dání do krabičky by bylo lepší tímto způsobem!
Po celkovém smontování vypadá Lego takto:
bok2.jpg
bok1.jpg

Tak jak vidíte, ke štěstí mi chybí jen ta maska kapoty, kdyby se někomu nevyužitelně válela doma mám o ní zájem, děkuji moc.
A případně i o další díly vzhledem k dotazu na mou osobu, zda bych znovu oživil modré Lego a tam je také potřeba dílů. Takže také bych měl zájem o díly na modré Lego. Děkuji moc
Uživatelský avatar
sion
 
Příspěvky: 67
Registrován: úte 24 pro, 2013 3:21 pm

Re: ETS Malé Lego řady 704 a T238.0–historie,renovace,tipy t

Příspěvekod sion » pon 21 lis, 2022 5:31 pm

Zaregistroval jsem informaci na stránkách výrobce ETS, který do výroby znovu vrací červené malé Lego. A prý budou i následovat i další varianty.
malé Lego 2022.jpg

https://www.ets.cz/lokomotivy/dieselove ... tml?cur=0&
Uživatelský avatar
sion
 
Příspěvky: 67
Registrován: úte 24 pro, 2013 3:21 pm


Zpět na Velikost 0 (komunita 0)

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 návštevníků