Budem pokračovať traťami SZD - Slezkými zemskými dráhami. Tie vznikajú v roku 1912, a to odkúpením Hrušovskej lokálky a výstavbou nových tratí. Vznikol tak systém tratí, pokrývajúcich oblasť Ostravy, Bohumína, Karvinej a spol.
Okrem už spomínaných vlečiek do chem. továrne a pieskovne na Hrušovskej lokálke je doložená (neisto čo sa týka presného umiestnenia) vlečka do štrkovne v Karvinej, a do jamy - bane- Jan, kde sa dopravoval štrk z Karvinej.
Ďalšou vlečkou, aj keď to bola v podstate iba manipulačná koľaj výhybne a zastávke "Továrna na hlinené zboží" - pri obci Polská Lutyně, ale ležiaca v katastri obce Orlová. Výhybňa mala užitočnú dĺžku 64,91 m z ktorej vychádzala kusá koľaj na Nemecko Lutyňskom zhlavý o dlžke 37,98 m k obsluhe továrne.
Nákladná doprava: Slúžili tu 2 parné loko, nákladne vozy kryté a otvorené niekoľkých typov. Taktiež sa prebrali nákladne vozne z Hrušovskej lokálky aj s Talbotmi. SZD pokračovali v transporte uhlia do chemičky v Hrušove 2-3 páry vlakov denne. Do "Tovarny na hl. zboží" Polská Lutyne zabezpečovali hlavne návoz bukového dreva. Podľa údajov neoverených, zo stanice Bohumín to bolo do 400 vagónov ročne ( čo zase nie je tak veľa, 1-2 vagóny v prac. dni.) Či sa jednalo o prekládku alebo vozbu na podvalníkových vozoch mi nie je známe. Rozhodne však to stojí ako námet do stiesnených priestorov za úvahu, a to dokonca aj vo veľkosti 0e. Človek na to vídi, hneď tak lokomotívy nerozšlapne
.
Krátkodobé alebo sezónne prepravy boli ešte uhlie do drátovne v Pudlove, uhlie pre úrady, nemocnicu atď. v Bohumíne prostredníctvom BVŽ, drevo z Kopanin do Bohumína žst. Ďalej to boli kusové zasielky, prepravované v zakrytých vozňoch Z, ktoré ťahala električka. Fungovala aj preprava pošty vo vlečných vozoch na to upravených, podobne ako na iných lokálkach.
Ďalší koľajový systém nákladnej dopravy nadväzujúci na SZD sú trate Hrušovskej chemičky. Tá mala spočiatku animálnu železničku 600 mm. Keď sa začala stavať Hrušovská lokálka, začali prestavovať a stavať nové trate 760 mm. Po elektrifíkacii lokálky sa elektrifikovala aj podniková úzkokoľajka. Jej dĺžka bola v roku 1942 13 km. Plán na zavedenie prepravy norm. rozchodných vozňov na podvalníkových vozňoch sa neuskutočnil, vypuknutím 1.sv.v. padli všetky prav. ohľady, nezrovnalosti, technické podmienky atď. na výstavbu norm. vlečky .