úzkorozchodná vozidla a jejich předlohy

Specializované fórum pouze pro příznivce úzkorozchodných železnic.

Moderátor: Michal Dalecký

Re: úzkorozchodná vozidla a jejich předlohy

Příspěvekod JanoH0e » sob 03 kvě, 2014 6:01 pm

Malo by sa jednať o vozeň z ČHŽ , rok výroby 1910, výrobca Weitzer János, rozchod: 760 mm
Popis: štvornápravový podvozkový zatvorený nákladný vozeň s posuvnými dverami na oboch stranách súmerne v strede, steny drevené, kostra skrine – oceľové profily, dodaný do na cukrovarenskú železnicu do P. Ruskova. Alebo je to vozeň saskej stavby DR, z trate Třemešná - Osoblaha, upravený. V tomto sa nedokážu zhodnúť ani Kubáček s Bílkom. Tak či tak, predloha je na ČHŽ.
JanoH0e
 
Příspěvky: 1024
Registrován: ned 31 srp, 2008 10:25 pm
Bydliště: Michalovce

Re: úzkorozchodná vozidla a jejich předlohy

Příspěvekod Martin Škoda » čtv 08 kvě, 2014 2:59 pm

JanoH0e píše:Malo by sa jednať o vozeň z ČHŽ , rok výroby 1910, výrobca Weitzer János, rozchod: 760 mm
Popis: štvornápravový podvozkový zatvorený nákladný vozeň s posuvnými dverami na oboch stranách súmerne v strede, steny drevené, kostra skrine – oceľové profily, dodaný do na cukrovarenskú železnicu do P. Ruskova. Alebo je to vozeň saskej stavby DR, z trate Třemešná - Osoblaha, upravený. V tomto sa nedokážu zhodnúť ani Kubáček s Bílkom. Tak či tak, predloha je na ČHŽ.


Jedná se o typickou saskou zetku. Uherská vozidla měla jinou architekturu - hlavně větrací okénka. Tento vůz, včetně dalších vyrábí firma PMT - viz odkaz. Balocký vůz byl předtím na Povážské lesní železnici (po jejím zrušení dlouho stál v Liptovské Tepličce), předtím byl vůz v Osoblaze.

http://www.pmt-modelle.de/2011/seiten/54403.html

Martin
Martin Škoda
 
Příspěvky: 22
Registrován: sob 19 led, 2013 3:03 pm

Re: úzkorozchodná vozidla a jejich předlohy

Příspěvekod zmar » sob 07 čer, 2014 1:35 pm

stoupa píše:A zároveň mám první dotaz, nevíte prosím které osobní vozy od Liliputu,Bema či Profi Model Thyrow (nejlépe výrobce a typ podle katalogového čísla)by se daly použít k přeznačení na ČSD? :idea:


Osobních vozy Liliput neodpovídají typům používaným u ČSD. Jestli někdo takové vozy popisoval nápisy ČSD, tak výsledek neodpovídá skutečnosti. Liší se v rozměrech oken, tvaru střechy, rozsochách a dalších detailech.

Podobně nízkostěnné vozy ala KBK na spodcích Liliput mají o mnoho větší rozvor, než odpovídá předloze (2,7m / 3,7m).

Od Bema už vůbec nic.

Naopak od PMT (Technomodell) je toho víc. Kromě známých prkýnkových Sasáků a zmíněné Zetky jsou to ještě oplechované Sasáky (Třemešná), otevřený osobní a uhláky. Přitom poslední je možné v původní verzi použít jen pro Frýdlant resp. Třemešnou. Pro jiné trati ČSD vyžadují větší či menší úpravy. Letňák byl v Ružomberku doplněn střechou na sloupcích tak, jak dodnes jezdí v Balogu. Uhlákům byl v Ružomberku odstraněn Heberlein a doplněna brzdařská plošinka dovnitř nákladního prostoru.
zmar
 
Příspěvky: 188
Registrován: sob 07 čer, 2014 7:00 am

Re: úzkorozchodná vozidla a jejich předlohy

Příspěvekod zmar » sob 07 čer, 2014 1:41 pm

stoupa píše:Tak několik fotek předělávky Faura na JHMD T48.001 http://gmeinder.rajce.idnes.cz/uzka/#P1130185.jpg od M-Model
a Účko je hotovo http://gmeinder.rajce.idnes.cz/U_37.006/


K Faurovi od Bema resp. z polského leptu. Oba modely odpovídají jiné sérii, než se dostala na JHMD a do Balogu. Rozdíl je vidět na první pohled ve vzhledu žaluzií na bocích přední i zadní kapoty. Takže dnes nabízený model JHMD i lept prodávaný na burze jsou špatné.

Bemo slibuje, že časem bude dělat i další provedení Faura, takže snad příjde na řadu i to správné. Kdo chce mít už dnes správný model, tak si musí polský lept podle fotek přizpůsobit v Corelu - není to tak těžké.
zmar
 
Příspěvky: 188
Registrován: sob 07 čer, 2014 7:00 am

Re: úzkorozchodná vozidla a jejich předlohy

Příspěvekod zmar » sob 07 čer, 2014 4:03 pm

jkiss píše:poriadil som si tento pojazd:
http://www.minitrains.eu/e/minitrains-special.html (D-CH1)
jazdí úplne geniálne...pri 12V má dojazd možno aj 15cm (a to je nové, nezabehnuté)
jedno z možných uplatnení je BNE50, hľadal som nejaký slušnejší typák na nete, ale nenašiel som nič, len ďalších "zúfalcov" činiacich (hľadajúcich) to isté :-)
podarilo sa niekomu zohnať typák s aspoň pár rozmermi?
kasňu by som robil opäť 3D tlačou
J.


Nákres BNE50 je v knize o Trenčianských Teplicích na str. 188

Pojezd minitrains je sice kvalitní, ale do této loko se nejspíš nevejde, protože je příliš vysoký. Ale asi by se dal využít třeba pro DH120.

Do BNE50 by se mohl vejít pojezd z této loko:
http://www.ebay.de/itm/Fleischmann-N-70 ... 19edf0523b
která má správný rozvor a dá se pořídit za pár Euro. Ale i ten bude zasahovat do budky, což nevypadá hezky. Lepší by bylo navrhnout vlastní pojezd, který by se vešel pod kapotu.
zmar
 
Příspěvky: 188
Registrován: sob 07 čer, 2014 7:00 am

Re: úzkorozchodná vozidla a jejich předlohy

Příspěvekod jkiss » ned 08 čer, 2014 8:08 pm

Pojezd minitrains je sice kvalitní, ale do této loko se nejspíš nevejde, protože je příliš vysoký. Ale asi by se dal využít třeba pro DH120.


Áno, nevošlo sa to, tak som trocha švindloval, mierka je zhruba 1/83 a niektoré rozmery tiež nepasujú s predlohou, ale dúfam, že únosné :-)

Clipboard01.jpg
Clipboard01.jpg (29.32 KiB) Zobrazeno 2584 krát


Clipboard02.jpg
Clipboard02.jpg (31.82 KiB) Zobrazeno 2584 krát


J.
jkiss
 
Příspěvky: 104
Registrován: čtv 16 pro, 2010 10:15 pm

Re: úzkorozchodná vozidla a jejich předlohy

Příspěvekod zmar » ned 08 čer, 2014 8:55 pm

Tohle je fragment pokusu o pojezd pro BNE50, který se vejde pod kapotu, aby budka zůstala volná. Vpředu má být pastorek. Vzadu setrvačník. Na dekodér zbylo místo ve spodku pod podlahou kabiny.
bn.jpg
bn.jpg (18.1 KiB) Zobrazeno 2572 krát
Image1.jpg
Image1.jpg (20.47 KiB) Zobrazeno 2570 krát

Ale tohle mi už doma leží nějaký čas a dál jsem se bohužel zatím nedostal, protože dělám na jiných věcech :(.
Naposledy upravil zmar dne pon 09 čer, 2014 5:17 pm, celkově upraveno 1
zmar
 
Příspěvky: 188
Registrován: sob 07 čer, 2014 7:00 am

Re: úzkorozchodná vozidla a jejich předlohy

Příspěvekod zmar » pon 09 čer, 2014 10:56 am

Ještě jsem si všimnul, že v komentáři k průmyslovým modelům jsem vynechal firmu Roco. V jiných diskusních vláknech se o jejích modelech psalo něco, co neodpovídá skutečnosti, takže to tady opravím.

Loko HF110C vyráběl nejen Henschel ale i další lokomotivky včetně pražského ČKD. Tyto lokomotivy sice šly především do Německa ale pár jich jezdilo i u nás na stavbách. Takže jde vlastně o model naší lokomotivy tak, jak správně má vypadat - v původní šedivé variantě. Jen nevím, zda naše jezdily i s tendrem nebo bez něj.

Co se týká úzkých vagónů Roco, tak žádný z nich neodpovídá typům provozovaným u ČSD. Tedy ani velké nákladní vozy z Bautzenu u ČSD nejezdily. Teprve v posledních letech se sem pár takových vozů dostalo při rozprodávání vozidel z Ybbstalbahn, ale to už není ČSD.

Velké čtyřosé uhláky v Korytnici nebyly z Bautzenu ale šlo o saské typy. Ať už originál z žitavské sítě anebo česká novostavba, ale konstruovaná jako napodoběnina těch saských.
Naposledy upravil zmar dne pon 09 čer, 2014 5:08 pm, celkově upraveno 1
zmar
 
Příspěvky: 188
Registrován: sob 07 čer, 2014 7:00 am

Re: úzkorozchodná vozidla a jejich předlohy

Příspěvekod stoupa » pon 09 čer, 2014 2:21 pm

Uživatelský avatar
stoupa
 
Příspěvky: 214
Registrován: čtv 09 dub, 2009 6:43 pm
Bydliště: Palonín

Re: úzkorozchodná vozidla a jejich předlohy

Příspěvekod zmar » pon 09 čer, 2014 5:01 pm

stoupa píše:A co tohle? http://www.happymodel.cz/liliput-e74064 ... -ii-epocha další nesmysl :?:


Vypadal úplně jinak. Nákres skutečného je v knížce 'Ná úzkém rozchodu v Jindřichově Hradci a Gmundu' na str 198 dole.

Žádný z vozů DF/u ČSD neměl zavřenou plošinu. Tedy kromě vozů v Ružomberku, což byl jiný typ s menším rozvorem a oplechovanou skříní.
zmar
 
Příspěvky: 188
Registrován: sob 07 čer, 2014 7:00 am

Re: úzkorozchodná vozidla a jejich předlohy

Příspěvekod jihous » pon 09 čer, 2014 8:36 pm

Loko HF110C vyráběl nejen Henschel ale i další lokomotivky včetně pražského ČKD. Tyto lokomotivy sice šly především do Německa ale pár jich jezdilo i u nás na stavbách. Takže jde vlastně o model naší lokomotivy tak, jak správně má vypadat - v původní šedivé variantě. Jen nevím, zda naše jezdily i s tendrem nebo bez něj.

Velké čtyřosé uhláky v Korytnici nebyly z Bautzenu ale šlo o saské typy. Ať už originál z žitavské sítě anebo česká novostavba, ale konstruovaná jako napodoběnina těch saských.[/quote]

Co se týče lokomotiv HF110C bych si dovolil nesouhlasit, neboť jich bylo v ČKD si 6 vyrobeno, ale ani jedna nezůstala v ČSR, nám nejbližší jezdila na SKGLB ze Salzburgu do Bad Ischlu označená n. 32. U nás jezdil prototyp pětikoláku v dolech na vápenec u Koněpruských jeskyní, což byla opticky podobná mašina, ale s pěti osami. Na stavbách jezdili dvojosé lokomotivy přezdívané KRUGWIG.

Jinak uvádíte, že se k nám dostali nákladní vozy Bautzen z Ybb, tam bych poprosil o doplňující info.
jihous
 
Příspěvky: 216
Registrován: čtv 05 kvě, 2011 12:13 pm

Re: úzkorozchodná vozidla a jejich předlohy

Příspěvekod JanoH0e » pon 09 čer, 2014 9:20 pm

Z výpredaja prišli 2 vagóny nákladne na OLŽ, opleny na JHMD, rakúske podvozkové vozy osobné a nákladne sú aj v Miloviciach - tankodrome.
JanoH0e
 
Příspěvky: 1024
Registrován: ned 31 srp, 2008 10:25 pm
Bydliště: Michalovce

Re: úzkorozchodná vozidla a jejich předlohy

Příspěvekod zmar » úte 10 čer, 2014 4:49 am

Stavební lokomotivy za svého aktivního života zpravidla vystřídaly větší množství působišť. Jen málokterá se nakonec dostala na některou trvalou železnici. Informaci o lokomotivách HF110C mi poskytnul kolega Zdepa (z K-Reportu). Má doloženo, že jedna německá stavební firma s nimi jezdila na stavbě na našem území.
zmar
 
Příspěvky: 188
Registrován: sob 07 čer, 2014 7:00 am

Re: úzkorozchodná vozidla a jejich předlohy

Příspěvekod zmar » úte 10 čer, 2014 4:52 am

JanoH0e píše:Z výpredaja prišli 2 vagóny nákladne na OLŽ, opleny na JHMD, rakúske podvozkové vozy osobné a nákladne sú aj v Miloviciach - tankodrome.


Mám informaci, že jeden český sběratel si pořídil také další zajímavé nákladní vozy z Rakouska. Ale to jsou (podobně jako ty opleňáky) původní rakouské typy z doby před rokem 1918. Mělo by se jednat m.j. o další tříosáky, podobně jako to, co už pár let stojí ve Frýdlantu.
zmar
 
Příspěvky: 188
Registrován: sob 07 čer, 2014 7:00 am

Re: úzkorozchodná vozidla a jejich předlohy

Příspěvekod stoupa » ned 22 čer, 2014 3:24 pm

Ahoj,nevíte prosím v jaké "kamufláži" jezdila v Plzni na pionýrské dráze TU 29.004 ?
Uživatelský avatar
stoupa
 
Příspěvky: 214
Registrován: čtv 09 dub, 2009 6:43 pm
Bydliště: Palonín

PředchozíDalší

Zpět na Úzkorozchodky

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků