Velikost Ze???

Specializované fórum pouze pro příznivce úzkorozchodných železnic.

Moderátor: Michal Dalecký

Velikost Ze???

Příspěvekod hank » stř 05 úno, 2014 8:12 pm

Od zbourání posledního z mých tří kolejišť vynuceného jedním z mnoha stěhování v mém životě uplynulo už skoro 9 let. Za tu dobu mi už konečně otrnulo a protože i mně čas odměřuje léta neúprosně a rád bych v tomto životě ještě něco modelářského stihl, začal jsem zvažovat možnosti.

Ještě jedno kolejiště???

Bohužel mám vymezený katastrofálně malý prostor, asi 100x60 cm. A penízky se v lepších dobách taky sypaly líp... nemluvě o četných ztrátách a vysokých prodělcích. Ale to sem vlastně nepatří...

No, zkrátím to: Začal jsem zvažovat stavbu minikolejiště. Téma: Úzkorozchodná dráha saská nebo česká 750/760 mm, epocha IIIc až IVa-b. Hodně krajiny, hodně ježdění, málo nebo žádné manipulace. Modelová velikost Z 1:220 na kolejivu velikosti T o rozchodu 3,2 mm. Takže vlastně Ze. Původně jsem přemýšlel o tom T-čku, ale to už je opravdu na pozorování lupou. Z-ko mi připadá jako nejmenší rozumná velikost. (Původně jsem zvažoval právě Z s normálním rozchodem, ale ty ceny jsou opravdu katastrofa - za stejné prachy pořídím v Z jednu parní lokomotivu, zatímco v T základní kolejový ovál na vyzkoušení, jeden pár výhybek, napáječ, nějaké ty dráty, pojízdné polotovary jednoho hnacího vozidla a 4 vozů.)

Výhody:
1. Ve velikosti T je k dispozici spousta japonských polotovarů - pro stavbu hnacích vozidel tzv. motorizovaných šasi, pro stavbu vozů dokonce "lámacích" spodků s možností zvolení různých vzdáleností otočných bodů podvozků, pojízdných a připravených na dosazení vlastních nástaveb.
2. Ceny jsou (aspoň s ohledem na skromné možnosti mé kapsy) přijatelné.
3. V této velikosti lze pracovat s papírem, což je materiál mně nikoli cizí a spoustu detailů stačí naznačit potiskem.
4. Oproti jiným velikostem je trochu odlišný systém "mechanizace" provozu: samovratné výhybky, místo spínacích kolejí bezkontaktní (magnetické?) "závory".
5. V Německu existují firmy vyrábějící pěkné papírové modely železničních i civilních pozemních staveb (dokonce i rakousko-uherských tj. českých!) i v obou minivelikostech Z a T.

Nevýhody - aspoň ty, které si uvědomuju hned po první rešerši:
1. Rozchod 3,2 mm přesně neodpovídá měřítku. 3,2 x 220 = 704 mm.
2. Šasi hnacích vozidel jsou vyráběna jen v uspořádání B´B´, tj. jen pro čtyřnápravová vozidla, a pro dosažení modelového vzhledu si budu muset vybrat, jestli se řídit jejich délkou a ošulit vzdálenost otočných bodů nebo naopak. Navíc rozvor podvozků 4,5 mm v měřítku Z odpovídá jen 990 mm. (No ale někteří v té velikosti dělají dokonce taková zvěrstva, že na dvounápravový podvozek přilepí masky 3nápravového nebo stavějí parní lokomotivy - různé meyerky nebo garratky nebo dokonce klasické pojezdy 2´D 2´- tak, že jen naznačí nepohyblivé atrapy vnějších rozvodů nebo dokonce spřažených náprav a mašinu pohánějí ve skutečnosti běžné podvozky... teď je otázka, jestli je takové zjednodušení běžné v T-čku přijatelné i ve velikosti Z.)
3. Soupravy lze rozpojovat jen ručně.
4. Výhybky jsou buď samovratné nebo jen na ruční přestavování.

No a teď vás prosím o názory:
Jaká míra modelových zjednodušení a/nebo nepřesností při stavbě vozidel je ještě přijatelná při domácím provozu?
Co si myslíte o modelech typu "what if", tj. založených na vymýšlení fiktivních - i když teoreticky možných - železničních příběhů? (To chce asi příklad: Tak třeba protažení úzkorozchodky z některého saského krušnohorského údolí na českou stranu, společná pohraniční přechodová stanice typu Heřmanice někde v prostoru Moldava - Reitzenhein - Vejprty - Oberwiesenthal a společný - zřejmě turisticko-muzejní - provoz vozidel obou správ, tj. ČSD a východoněmeckých DR, na vymezeném přeshraničním úseku... Je málo známo, že Sasové chtěli už před I. světovou válkou protáhnout Weisseritztalbahn na Moldavu a dráhu Klingenberg-Colmnitz - Frauenstein dokonce až někam do severočeské pánve k Duchcovu... A různé kombinace v okolí Pressnitztalbahn a Fichtelbergbahn nebo mezi Dubím a Oberrittersgrünem se také nabízejí...)

Tak co vy na to?

(Technická pro admina: Jestli máš pocit, že to patří do jiného vlákna, tam to tam klidně přestěhuj.)
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6074
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Velikost Ze???

Příspěvekod JanoH0e » stř 05 úno, 2014 10:55 pm

Neviem Hanku, či vozidla T je to pravé na úzku. Údajne jazdia ako ďas a nejde to jednoducho spomaliť.
Čo sa týka tvojich problémov:
1. V tomto meradle asi sa nejaké detaily neriešia. Skôr ide o celkový dojem. Čo bude asi u parných lokomotív dosť problém vzhľadom k T podvozkom problém. Tu bude problém,ak budeš chcieť byť ako tak modeloví.
2. Fikca - ak je dobrá legenda,prečo nie. Nemecko- Česká úzkokoľajka tu bola - Heřmanice, tak prečo nie aj ďalšia,ak bude logická. Jedna bola už aj tuším plánovaná a aj sčasti rozostavaná,ale 1. sv. to prerušila - Wolkenstein–Jöhstadt. Bez problému.

Moje odporúčanie - skús si postaviť lokomotívu,motorovú. Buď východnú alebo západnú a v podstate môžeš aj Faura T48 ak budeš mať dnešok. A podľa toho,ako ti to dopadne buď projekt opusti alebo pokračuj.
JanoH0e
 
Příspěvky: 1408
Registrován: ned 31 srp, 2008 10:25 pm
Bydliště: Michalovce

Re: Velikost Ze???

Příspěvekod fulda » čtv 06 úno, 2014 8:10 am

JanoH0e píše:Neviem Hanku, či vozidla T je to pravé na úzku. Údajne jazdia ako ďas a nejde to jednoducho spomaliť.

Spomalit se dají, je na to potřeba použít velmi dobrou PWM regulaci.
Za pravopisné chyby v této zprávě může moje učitelka češtiny.
Uživatelský avatar
fulda
 
Příspěvky: 4851
Registrován: pon 09 srp, 2010 8:08 am
Bydliště: Praha - Uhříněves

Re: Velikost Ze???

Příspěvekod Rudolf » čtv 06 úno, 2014 4:37 pm

Kdybych měl málo místa, šel bych spíš rovnou do Z, na ebay je spousta věcí za zajímavé ceny. Druhá varianta by byla H0f od Busche, zatím mě tam ale chybí nějaká malá pára (ideálně RIIIc :-D).
Uživatelský avatar
Rudolf
 
Příspěvky: 913
Registrován: ned 08 říj, 2006 11:10 am
Bydliště: Strakonice

Re: Velikost Ze???

Příspěvekod Radek Strnad » čtv 06 úno, 2014 5:47 pm

Tedy kolego hanku, ty jsi blázen :lol: :lol: :lol: .Vždyť je to tak malé, že na to ani neuvidíš. Je to výzva, to musím uznat, ale si nedovedu představit něco tak malého modelovat. Čím více křížků, tím horší zrak-alespoň u mě. Zase pokud nemáš místo na větší, pak jediné možné řešení. Já bych šel také spíš do klasického Z.
KYKLOP68
Uživatelský avatar
Radek Strnad
 
Příspěvky: 1186
Registrován: čtv 21 led, 2010 5:44 pm
Bydliště: Kostelec n.Čern.lesy

Re: Velikost Ze???

Příspěvekod TTmili » čtv 06 úno, 2014 6:46 pm

Také něco k nápadu napíšu. Přecejen takovýhle nápad není jen tak, určitě jsi k tomu dospěl po hodně dlouhém rozvažování. Ale přesto se kloním k názoru většiny, a to jít do klasického Z. Koneckonců provoz bys u něj mohl poskládat poměrně pestrý, a dokonce československý. Dnes už to sice na stránkách DK-modelu ani u Cekula není, ale dřív když jsem se rozmýšlel jestli do kufříku zavřít TTe nebo Z, byly v nabídce velikosti Z i lepty M152.0, M131.1 a tuším T466.0 nebo T466.2. Nákladní vozy už by se dali pořídit třeba Maerklinovi a počeštit.
Faktem zůstává, že pokud má ta úzká vést k nějakému uspokojivému výsledku, je daleko zrádnější než klasická velikost i když třeba menšího měřítka. Obdobně je to třeba i s tramvajemi.

Ovšem musím sám říct, že velikost T se mi hodně líbí, a jen na nějaké to "vyblbnutí" to je super. Naprosto mě třeba uchvátilo kolejiště vestavěné do konferenčního stolku (videa ze stavby a jeho finální podoba je i na youtubu), takže naopak proč nevyužít plný potenciál právě měřítka 1:450?
TT
DIGITÁL
Epocha: IV
Snažíme se dokonale napodobit skutečnou nedokonalost, má to význam?
Uživatelský avatar
TTmili
 
Příspěvky: 1688
Registrován: čtv 17 črc, 2008 9:48 am
Bydliště: Jihlava

Re: Velikost Ze???

Příspěvekod hank » čtv 06 úno, 2014 7:04 pm

Děkuji za první várku námětů a připomínek. Vezmu to odspoda.
TTmili: Já opravdu nejsem tak dobrej, abych mohl pracovat s lepty, a s plastem to není o moc lepší. Raději bych se s dovolením radši držel svého oblíbeného a vyzkoušeného papíru. A ano, než jsem to sem hodil, dost dlouho se mi to převalovalo v hlavě. T-čko mám pořád jako plán B, zcela jsem tu myšlenku ještě neopustil, a možností je tam taky dost. Úplně přesně nerozumím tvé poznámce, že modelování úzké nemusí vést k uspokojivému výsledku - můžeš to prosím trochu rozvinout?
Radek Strnad: Děkuji za uznání :mrgreen: , díkybohu zatím vidím (s korekcí - brejle od 3. třídy obecné :roll: ) přiměřeně věku a dosavadnímu způsobu života :) a posledních 15 let mám pořád stejná skla. Zhruba totéž platí i o třesu rukou :lol: Ale 3. ruku a velkou stojánkovou lupu se světýlkem už mám doma 8)
Rudolf: Z-ko byla první volba, ale ty prachy mě vyděsily hned zkraje. A sedět u kompu a hlídat ebay, na to opravdu nemám čas. (I tak u něj prosedím víc než dost.) Hledal jsem i polotovary podobné T-čkovým "motorised chassis", ale v Z-ku jsem nic nenašel, zato v N-ku bohatě dost, ale to už je doména lepších borců, než jsem já.
fulda: Přesně tak, poslední zhruba rok se vyrábějí vozidla s jinými motorky (vícepólovými?) a zdroje s jinou regulací (pulsní? - já tomu prdlajs rozumím).
JanoH0: Ano, přesně tudy se ubírají i moje úvahy. Taky se spoléhám na to, že v těchto velikostech nejde o počítání nýtů, ale spíš o celkový dojem. A zřejmě začnu ne motorovou lokomotivou, ale motorovým vozem. Na shapeways někdo nabízí skříně žitavských motorů VT 137 322 a VT 137 323 v Ze vytvořené 3D-tiskárnou. A pro porovnání chci zkusit z papíru M 21.0, případně něco z Polska nebo Maďarska. Ještě mě taky napadlo zkusit budovy vyměnitelné a vozidla s "převlékacími" skříněmi, takže bych jen prostou výměnou budov a skříní vozidel mohl řešit různé země, železniční správy i epochy.

Obecně: Až/jestli najdu t. č. ztracený :evil: plánek N-kového kolejiště ing. Františka Jiříka z poloviny 70. let, tak se pokusím oprásknout jeho pojetí: Zdeformovaná trojitá osmička rozvinutá do 3 úrovní, v každé z nich jedno dvoukolejné skryté nádraží, vpředu na nejnižší etáži malá nácestná stanice (možná jen nákladiště bez křižování), ústředním bodem kolejiště byl kamenný obloukový viadukt na střední etáži (v tom Sasku by se takové na úzkých našly taky, i když, pravda, v této velikosti tam jsou mohutnější a atraktivnější mosty ocelové příhradové, přičemž mají i příhradové pilíře) a měl na tehdejší dobu dost dobře vymyšlenou automatizaci provozu až 5 souprav podle grafikonu, což mi taky vyhovuje, protože ty digitální vychytávky už se mi opravdu učit nechce. Celkový ráz: Zalesněná horská krajina, budov spíš míň, hodně ježdění, žádné nebo jen minimální manipulace.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6074
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Velikost Ze???

Příspěvekod Marian P » sob 08 úno, 2014 2:23 pm

Řekl bych, že to není k zahození, kolejiště Ing Jiříka bylo kdysy popsáno autorem dost podrobně v časopise Železničář, takže mnoho zdaru.
Marian P
 
Příspěvky: 42
Registrován: ned 28 dub, 2013 10:58 am

Re: Velikost Ze???

Příspěvekod TTmili » sob 08 úno, 2014 4:57 pm

Já ti nevím, ale tohle řečnění ve stylu "neumím s lepty, nevím jak s nimi pracovat, nejsem na to dost dobrej, atd." mi přijdou naprosto lichý. Neznám nikoho, kdo by jednou lepty nezkusil a od té doby se jich bál ještě víc než předtím, vždycky se k nim dá najít cestička :wink: . Zvlášť pokud říkáš že s papírem ti to jde, ono je to hodně podobné, jen ten materiál je tužší.

Tu otázku o nepříliš uspokojivém výsledku na úzké myslím, že už na ní nemusím ani pomalu odpovídat, všechno co jsem měl tak nějak na mysli jsi už tak nějak vyvrátil s tím, že ti to buď nevadí, nebo že jsi schopný se s tím smířit. Podstatou, proč bych se do úzké od měřítka menšího než dejmetomu 1:100 nepouštěl jako do hlavního motivu, jsou těžko vyladitelné jízdní vlastnosti, navíc většinou o řád horší o klasické širokorozchodné železnice. Také to, že nelze s úspěchem imitovat kolejivo, a celkový dojem prostě pro mě tu úzkou staví v menších měřítkách jen jako "doplněk" kolejiště klasického rozchodu. Nic víc v tom není, a víceméně jsi v příspěvku výše sám uvedl, že ti nejde tolik o modelovost, atd. ale o celkový dojem. A ten vytvoří snad i ta zatracená Tilligova rosnička, která by se dala nazvat nejhorším strojem dějin :lol: .
TT
DIGITÁL
Epocha: IV
Snažíme se dokonale napodobit skutečnou nedokonalost, má to význam?
Uživatelský avatar
TTmili
 
Příspěvky: 1688
Registrován: čtv 17 črc, 2008 9:48 am
Bydliště: Jihlava

Re: Velikost Ze???

Příspěvekod hank » sob 08 úno, 2014 8:48 pm

TTmili: Děkuji. To je skoro jako hozená rukavice. O tom, že se s lepty pracuje dobře, mě přesvědčíš jedině tehdy, když mi ukážeš, jak se s nimi dá zacházet bez nutnosti zvládnout takové "klempířské" postupy jako pájení. Někde jsem sice narazil i na tvrzení, že se dají lepit, ale většina lidí s nimi pracuje jako s klasickou plechařinou.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6074
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Velikost Ze???

Příspěvekod A2C » sob 08 úno, 2014 9:09 pm

Hanku úprimne ťa obdivujem, ale i trocha nechápem :)
veď je to už tak krpaté že sa to už ani za vláčik nedá považovať, skôr by som povedal že to je rada mravcov usporiadane chodiaca :D
čo sa týka leptov, môžem jedine odporúčať
tu je môj prvý, nikdy predtým som lepty nerobil ale v budúcnosti iste budem :)
viewtopic.php?f=3&t=8109
popravde keď máš problém s priestorom navrhol by som ti diorámu v H0 (s nekonečnou koľajou) alebo H0e aj tu sa dá vojsť až do bizarných priestorov.
alebo čisto Z, a vyhrať sa s krajinkou.
http://www.youtube.com/watch?v=aHmwhvtg ... pQ&index=2

hodne zdaru a trpezlivosti :)
ČSD ep.IIb + III-IVa + ŽSR. H0, H0e
Z21, Profi-Boss, Multimouse
Uživatelský avatar
A2C
 
Příspěvky: 1668
Registrován: čtv 21 led, 2010 10:32 am
Bydliště: Bratislava, Dúbravka

Re: Velikost Ze???

Příspěvekod boy.rough » sob 08 úno, 2014 9:19 pm

Ahoj,
s velkým zájmem jsem zhltnul dosavadní diskuzi v tomto vlákně. Pokud mohu vstoupit, tak jen asi přiložím jeden odkaz, určitě ho většina z diskutujících bude znát.

http://tt-kolejiste.unas.cz/

Prosím proklikat se do sekce miniaturní kolejiště TT.
Tak touto cestou bych se asi vydal já, kdybych byl v situaci, kterou popisuje hank.
Olda.
Jezdím na účkách (poslední mohykán???) a nemám s nimi problém. Vždy si s nimi nějak poradím.
boy.rough
 
Příspěvky: 616
Registrován: stř 13 čer, 2007 6:47 pm

Re: Velikost Ze???

Příspěvekod stoupa » sob 08 úno, 2014 11:16 pm

Ahoj ten nápad je dost odvážný a myslím že trochu zbytečný na 100x60 se dá postavit lecos i v podstatně větším měřítku.Snad jsem správně pochopil že patříš k lidem,kteří rádi sledují jízdu modelu proplétajícího se krajinou bez větších zásahů.Ruku na srdce zajímalo by mě jak moc je velikost Z popř. T provozně spolehlivá na jedné nedávné výstavě jsem viděl moc povedené N-ko.Mělo to ovšem háček co výhybka to zádrhel.Kdysi jsem takhle oustil TT :lol: .Možná bych ubral krajiny a modelových kilometrů trati a zkusil vymyslet něco většího. Mám velmi spolehlivě fungující pidikolejiště H0e 33x44cm je to sice klasický ovál ale vzniklo na něm několik pěkných zákoutí.... . Líp se to staví a určitě to jezdí.
Prošmejdi to pro inspiraci tady http://www.carendt.com/
P.S. Leptů se neboj je to jednodušší než papír stačí 75W trafopájka cín a neutrální letovací kapalina za 35,- Princip je stejný a nemusíš nic stříhat. Když něco nezvládneš prostě to obrousíš a zusíš znova .... A nebo od Busche H0f to je taky zajímavé vozidla jsou k mání dokonce i jen podvozky a kolejivo zvládneš....A když se podaří taková výhybka na rozchodu 6.5mm jen z prutů a kuprextidu tak že na ni nic nevykolejí a nezastaví to je pak radosti :lol: (kdysi jsem jednu postavil v TTe)
Uživatelský avatar
stoupa
 
Příspěvky: 218
Registrován: čtv 09 dub, 2009 6:43 pm
Bydliště: Palonín

Re: Velikost Ze???

Příspěvekod hank » ned 09 úno, 2014 12:07 am

stoupa: Dekuji. Jen malou poznamku k vyhybkam: Co muze byt spolehlivejsiho nez samovraty? :?: Carendta jsem prosmejdil x-krat, citim se zahlceny nadbytkem informaci a nejak v tom nemuzu najit to prave.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6074
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Velikost Ze???

Příspěvekod nadkachna » pon 10 úno, 2014 8:56 am

hank píše:TTmili: Děkuji. To je skoro jako hozená rukavice. O tom, že se s lepty pracuje dobře, mě přesvědčíš jedině tehdy, když mi ukážeš, jak se s nimi dá zacházet bez nutnosti zvládnout takové "klempířské" postupy jako pájení. Někde jsem sice narazil i na tvrzení, že se dají lepit, ale většina lidí s nimi pracuje jako s klasickou plechařinou.

A to problém? Stačí ta nejobyčejnější pistolová páječka, neutrální pájecí kapalina (kalafuna+líh), cín, skalpel a jehlový pilník. Já s tímto vybavením sfoukl dvě Baiky, Karkulku a Bardotku a to se za nějak extra šiovného rozhodně nepovažuju. A mohu potvrdit, jak jednou zkusíš, nechceš jinak :-) Takové ty řeči o strachu z leptů fakt nechápu. Zkus si to na něčem menším (a levnějším) a pochopíš.
G
TT
nadkachna
 
Příspěvky: 391
Registrován: stř 28 lis, 2007 12:02 pm

Další

Zpět na Úzkorozchodky

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 návštevníků