Stránka 1 z 4

Kolejiště 0f.

PříspěvekNapsal: čtv 23 zář, 2010 9:56 am
od Mašinka
Možná někteří z Vás při brouzdání ve vodách modelářských,hnáni zvědavostí, zatoulali se do nulkařského zálivu.Tam jsem ukázal něco fotek ze vznikajícího kolejiště.Došel jsem však k názoru, že sem, mezi milovníky úzkého rozchodu udělám víc ostudy, a tak jsem se přestěhoval.Doufám, že kromě mých provokativních výlevů,najdete trochu pochpoení i pro ne zcela obvyklý rozchod, t.j. 12 mm v měřítku 1:45.Ta papírová příšera s nalepenými okny slouží ke zjištění, jak by to vypadalo, kdybych postavil budovu podle svých představ.
Obrázek
Obrázek
Takže se kochejte!
Mašinka

Re: Kolejiště 0f.

PříspěvekNapsal: čtv 23 zář, 2010 3:51 pm
od vorisekml
Jedním slovem IMPOZANTNÍ ! Tak trošku mě k té ohromné fabrice nesedí takový malý skládek, to je spíš taková "olejárna". Vzhledem k tomu že se "těžkou chemií" živím přes 20 let tak mám tyhle zákoutí víc než dokonale zmapovaný. Pravda Litvínovská chemička je o sto let mladší než "Spolek" v Ústí. Jako učeň jsem tam taky musel na praxi. Největším nebezpečím byla sama lokomotiva. Bez vozů jela tak potichu že když na vás řidič nezahulákal tak jste o ní nevěděli. Motiv je šikovný. Rozhodne výsledek, až to bude třeba barevně jednotný a bude to mít společnou arch. linii tak to sedne. A hlavně to chce patřičně otrubkovat, dát tam tuny železa, kabelů, hadic, krabic, palet a bordelu. S tím je asi časem počítáno. A krysy+potkany, pamatuji že smetí se dávalo do kójí, ty se lopatovaly týdně /i déle/ a tam měly eldorádo.

Re: Kolejiště 0f.

PříspěvekNapsal: čtv 23 zář, 2010 4:24 pm
od Mašinka
Samozřejmě, námitka se skladem je relevantní, ale v jeho ose je točna, kterou by bylo těžké obsluhovat, pokud by sklad byl větší, ale udělat tam roh by bylo také obtížné.Já se vymlouvám na to, že to je jen část fabriky, třeba odloučený provoz, takže ten sklad je jen pro jeho potřebu.Asi to taky nebude příliš těžká chemie, spíš něco na způsob Fy. Merck v Darmstadtu, z publikace o její dráze jsem čerpal.Ta ale měla motorové lokomotivy.S tím potrubím bude ještě práce, ale čerpám z jednoho linku o chemičce v modelu.Nechci to ale přehánět, aby to bylo věrohodné.Vím, že by se ledacos dalo udělat jinak a lépe, ale model kolejiště je VŽDY kompromis.Doufám, že alespoň kvalitní provedení staveb a všeho okolo zakryje některé nedostatky v koncepci.
Zdraví Mašinka

Re: Kolejiště 0f.

PříspěvekNapsal: stř 27 říj, 2010 2:43 pm
od Mašinka
Milé děti!
Vidím, že se Vám začátek pohádky líbil :roll: , tak se ptám, chcete další pokračování? Třeba o tom, jak jsem se vyvztekal se sloupy vrchního vedení, jak vůbec celá pohádka začala, o tom jak se stavělo skladiště, vrátnice, nebo kancelář? Já vím, něco zde už bylo v nulkařském foru, ale třeba ta o výrobě přestavníků s polarizací je sice trochu strašidelná, :o ale nebojte se, dobře to dopadlo! :D Takže pokud uslyším, jak voláte CHCEMÉÉÉ, budu pokračovat, a slibuji, že Vám povím všechna pokračování.
Takže poslouchejte rodiče (pokud je ještě máte),nebo spíše manželky (platí předešlé) kakejte papao, abyste byly silné, nehrajte si se sirkami a těšte se!
Zdraví pohádkový dědeček
Mašinka
A budou i obrázky! :shock:

Re: Kolejiště 0f.

PříspěvekNapsal: stř 27 říj, 2010 3:28 pm
od Ferda
Já byl hodný, dědečku :roll:

Re: Kolejiště 0f.

PříspěvekNapsal: stř 27 říj, 2010 5:12 pm
od JanoH0e
Mašinka - netreba sa pýtať, či sa to páči, ale treba dávať obrázky :D . Vzhľadom k veľkosti komunity "úzkorozchodky" je každé koľajisko dobré :wink: .

Re: Kolejiště 0f.

PříspěvekNapsal: stř 27 říj, 2010 6:00 pm
od Mašinka
Tak hoši!
Protože jste byli hodní, povím Vám jak to začalo.Když jsem byl ještě trochu mladší a ne tak pohádkový dědeček, postavil jsem kolejiště, či lépe jeho hrubou stavbu,
načež jsem díky práci měl málo,či spíše žádný volný čas. Takže asi po deseti letech jsem oprášil co již bylo hotovo, a postavil si kulisy, abych pro začátek viděl, jak by
to mohlo a mělo vypadat.Ten obrázek na konci ukazuje, jak by ch chtěl točnu upravit i pro průběžný provoz.Tak, a teď ani nedýchejte a koukejte!
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Tak, už můžete dýchat, a hezky hup do postýlek. A když budete hodní, tak ta další bude "O té hrubé stavbě" :shock: . Líbit se Vám určitě ta " O neposkušných přestavnících" :cry: ,nebo " O vrátného chaloupce" :lol: .
A teď už opravdu dobrou noc!
Dědeček Mašinka

Re: Kolejiště 0f.

PříspěvekNapsal: čtv 28 říj, 2010 6:44 pm
od Mašinka
Milý Ferdo a JanoHOe!
Zdá se, že Vy jediní jste byli hodní, tak jsem se rozhodl Vám dnes povědět pohádku "O neposlušných přestavnících" :evil: . Ono je to také trochu "O zlobivých výhybkách" :evil: .
Tak, když kolejiště bylo už schopné provozu, vyvstal problém, jak přestavovat výhybky.Rozhodl jsem se, že je budu ovládat mechanicky táhly procházejícími rámem kolejiště a ukončenými dřevěnými kuličkami.Jelikož polní dráhy stejně mají místní stavění výhybek, připadlo mi to "Stillecht" neboli stylové.Fakt, že lokomotiva, či
lokomotivy určené pro provoz mají malý rozvor a jsou dvounápravové, přemýšlel jsem o tom, jak výhybky donutit držet v krajních pozicích a přitom polarizovat srdcovky :idea: .
Takže jsem udělal úhelníčky z duralového plechu, do nich vyvrtal díry pro dvoupolohové přepínače, s rozřezaných mosazných vložek z "čokolád" smontoval klouby, z plasu a dřevěné kulatiny vyrobil šablonu a už vrtal, vrtal a vrtal.V kloubku je jeden šroub mosazný, v něm otvor vyvrtaný, v tom otvoru drátek ocelový a ten zespodu přestavuje výhybku.Takže už jen smontovat a přestavovat, ale, Ferdo,JanoHOe, to Vám povídám, nespěchat jako já, a udělat ten vinklík delší, aby pérový drátek také byl delší a více pružil! To jsem já neudělal a přestavníky zlobily :mrgreen: , až jsem na ně muse vzít kleště a dokonale najustovat! A teď se hezky dívejte, ani nedýchejte!
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Tak, už zase můžete dýchat, hezky se vyčůrejte a hupky do postýlek!
Zítra bude další pohádka!
Dědeček Mašinka

Re: Kolejiště 0f.

PříspěvekNapsal: čtv 28 říj, 2010 6:46 pm
od Mašinka
Sakra, vy ostatní , nekoukejte na to! Je to jen pro poslušné děti!
Nebo budu zlý dědek Mašina! Krucifix!

Re: Kolejiště 0f.

PříspěvekNapsal: čtv 28 říj, 2010 6:54 pm
od JanoH0e
No, mne to pripadá skôr ako nočná mora :mrgreen: , než rozprávka na dobrú noc. Tiež chcem nie čo podobné ale servopohon, ale nejak sa mi do toho nechce. Ale už sa teším na zajtra. :D

Re: Kolejiště 0f.

PříspěvekNapsal: čtv 28 říj, 2010 7:27 pm
od Mašinka
No však to chvilkami také černá můra byla! Ale opravdu nechápu, proč si všichni přiděláváte starosti a práci se servy a podobnými vychytávkami.Správná úzká se prostě staví místně, maximálně z malého stavědla. Ale to jsem viděl jen v Rakousku, kde mělo podobu větší skříně s dveřmi, která se po posunu před odjezdem zamkla a basta.Úzká jezdí pomalu, posun se odehrává zvolna, takže mít v ruce walkaround a courat s ním podle nádraží, tahat při tom za knoflíky, nebo stavět pákovým mechanizmem z okraje kolejiště, co si může člověk víc přát? Takže popřemýšlej!
Zdraví
Mašinka

Re: Kolejiště 0f.

PříspěvekNapsal: čtv 28 říj, 2010 7:50 pm
od JanoH0e
Mašinka píše:No však to chvilkami také černá můra byla! Ale opravdu nechápu, proč si všichni přiděláváte starosti a práci se servy a podobnými vychytávkami.Správná úzká se prostě staví místně, maximálně z malého stavědla. Ale to jsem viděl jen v Rakousku, kde mělo podobu větší skříně s dveřmi, která se po posunu před odjezdem zamkla a basta.Úzká jezdí pomalu, posun se odehrává zvolna, takže mít v ruce walkaround a courat s ním podle nádraží, tahat při tom za knoflíky, nebo stavět pákovým mechanizmem z okraje kolejiště, co si může člověk víc přát? Takže popřemýšlej!
Zdraví
Mašinka

Keď ja mám trochu väčšie koľajisko :D . Predsa je len izbové a "hnať" sa pred vlakom, aj keď "iba " 2 m , predsa len nieje ono. Môj prevádzkovateľ "dráhy" to stavia pre 21.storočie. Ale súhlasím s tým, že na malých koľajiskách je pravé orechové stavať ručne.

Re: Kolejiště 0f.

PříspěvekNapsal: čtv 28 říj, 2010 9:09 pm
od Ferda
Ono se říká, že v jednoduchosti je krása. A tohle krásné opravdu je!

Ps: Málem jsem si učůrnul už při prvním pohledu na fotky :oops:

Re: Kolejiště 0f.

PříspěvekNapsal: pát 29 říj, 2010 4:45 pm
od Mašinka
Tak, milé děti, Ferdo a JanoHOe, hezky si hačněte, vy ostatní si najděte jinou zábavu, a začneme. Dnešní pohádka bude "O vrchním vedení", neboli "Jak jsem si na sebe upletl bič". Ještě než jsem začal stavět tohle kolejiště, tedy před mnoha a mnoha lety, líbila se mi úzkorozchodná dráha v cukrovaru v Dymokurech.Ale když jsem přemýšlel o provozu, přišel jsem na to, že by byl poměrně složitý.Tedy alespoň pokud by měl odpovídat realitě.Řepa, její vykládka Elfou (vodním proudem), vápenec, řízky ,saturační kaly, to vše je náročné na provoz v modelu tak, aby byl věrohodný.Jako nejschůdnější cesta se jevila dráha, na níž by se vozil jiný, nežli sypký substrát.
Kde se vozí bedny,sudy, balíky, skleněné balony atd?Chemička, to je to pravé! Navíc v Ústí nad Labem jezdily ve Spolchemii elektrické lokomotivy pro které mám slabost.Takže, vrchní vedení, ajajajajaj! Sloupy, no, ty jsou ze dřeva, no problem! Sice taky mají výložníky, ale to ještě nic není. Na výjezdu ale musí být (kvůli ukončení vedení) sloup příhradový, který dá víc práce.Ale, když jsem se dal na vojnu, musím bojovat.Takže, sloupy z bukové kulatinky, zasazené do plastových nábytkových spojek,držáky na převěsy -prostá očka z neusilbrového drátu 0.7 mm, zezadu leptaná matka kalibru 1.4 mm.Výložníky mosazný T profil 1.5 mm, vyhřátý (silně zahřát a zanořit do studené vody), pak jde cca 1/2 hodiny dobře ohýbat.Ohřátí vyžaduje cvik! Objímky sloupu z pásky mosaz šířky 2 mm tl. 0.3 mm. Bleskosvod a napájecí bod dle výkresů z katalogu Orenstein-Koppel, bleskosvod z kousku plastu a dvou trubiček z injekční jehly. Ale příhraďák, to je jiná! Dva U profily 3x1.5 mm z mosazi, mezi nimi mosazný pásek zohýbaný do "zmijího hřbetu", to vše připájeno na mosaznou matku se zářezy.Výložník ovšem vyžaduje vyrobit ohýbací přípravek ohnout a spájet dva U profily 1.5 x 1 mm.Poté připájet na sloup, a z téčka podpěru-výztuhu.Při pájení spájená místa obalit moktou vatou tak, aby chladila již spájené a celé se to nerozpadlo na prvočinitele.Izolátory vytočit z mosazi a upevnit na sloupy s výložníky.Vedení samo přijde na řadu až úplně nakonec, abych jej při dokončování nestrhal.
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Fotky jsou ještě z výroby, takře bez zkrácení přečnívajících drátů, barevné úpravy a převěsů. Takže na kolejišti už vypadají jinak, doufám že lépe.
Tak, a teď hupky do postýlek, ať se Vám něco pěkného zdá a zítra na shledanou u pohádky "O hrubé stavbě".
Dobrou noc přeje
Dědeček Mašinka.

Re: Kolejiště 0f.

PříspěvekNapsal: pát 29 říj, 2010 8:11 pm
od JanoH0e
Pekné a detailné. Bude aj vrchné napájanie ?