Stránka 13 z 14

Re: Úzkorozchodné tratě v reálu

PříspěvekNapsal: stř 16 říj, 2019 6:58 pm
od JanoH0e
Trochu som prešiel archív. Tak to zložisko dreva vľavo dolu na tvojej fotky nepatrilo píle ale bani, ktorá mala vlastnú pílu - gáter. Mala aj vlastnú úzkorozchodnú trať na drevo, ktorá existovala až do konca podniku. Ako to bolo prepojované neviem. K tej výhybke 1 vlečky. Malo to patriť firme Uhorská všeobecná účastinná spoločnosť na výrobu kyseliny sírovej, umelých hnojív a chemických produktov - takže nie bani, aspoň podľa názvu a nebola hlavná komodita pyrit ale sulfáty. Avšak to bolo v roku 1890. Ako to bolo dajme tomu v roku 1924, 38, 59 neviem.

Re: Úzkorozchodné tratě v reálu

PříspěvekNapsal: čtv 17 říj, 2019 8:41 am
od milan ferdián
Další překvapení. Dle foto ve stanici Smolnicka Huta byla lesní železnice o něco výše než 1,0 m železnice z důvodu překládky???.
Milan

Re: Úzkorozchodné tratě v reálu

PříspěvekNapsal: čtv 17 říj, 2019 9:54 am
od JanoH0e
No, je udávane, že bola na rampe. Jedna koľaj. Bokom asi 20 m, potom bola výhybňa paralelne s rampou, svojho času, potom iba kusa koľaj. Otázne je, kde prekladacia rampa bola. Bolo mi povedané, že bola pri pražiacich peciach vzadu. K staničnej rampe a možno aj ďalej potom viedla koľaj pre všeobecnú nakládku, resp prekládku. Avšak je otázne, v ktorom období a ako - viz. drevosklad baní a je ho železnička. Mapy a náčrty z rôznych rokov boli údajne zničené pri likvidácii baní a zachovali sa iba zvyšky. Takže je možné, že niekto má presný plán napr. z roku 1930. Ja nie.

Re: Úzkorozchodné tratě v reálu

PříspěvekNapsal: čtv 17 říj, 2019 10:26 am
od milan ferdián
Jano souhlas, I mě to projektově tak vyšlo a ještě navíc plus citace k přiloženému foto zdroj smolnik.sk.
vlaknet:
"Vpravo tesne pred rušnäom vidno nákladnej vozne "Aničky", ktorá je bola úrovňovo nižžie ako trať úzkokoľajky do Kotliny."

Rekapitulace kolejiště "Čtyř rozchodů"
- 1435 - Margecany - Mníšek nad Hnilcom - Červená Skala
- 1000 - Mníšek nad Hnilcom - Smolnícka Huta
- 760 - Smolnícka Huta - Smolník - Kotlina - Mýto - Úhorná
- 760 - Kotlina - Osadník
- 600 - Smolnícka Huta - Baňa

Komodity
železná ruda do roku 1905
krystalický kyz do roku 1954
pyrit/S koncentrát do roku 1965 (ukončení provozu železnice)

Velmi důležitou budovou ve Smolnické Hute byla tabačka, jediná na Slovensku.
Milan

Re: Úzkorozchodné tratě v reálu

PříspěvekNapsal: čtv 17 říj, 2019 2:50 pm
od JanoH0e
Trocha poopravím- v štolach a na výsypkách boli aj koľaje 450 mm.

Železná ruda sa priemyselne prestala ťažiť už niekedy v 15. storočí ako nerentabilná. Prednosť dostala meď a kýz, pyrit atď. Práve kvôli nim bola postavená železnica.

Tabačka je pôvodne sídlo banského úradu, divadla atď. Nie je v S. Hute ale v Smolníku.

Re: Úzkorozchodné tratě v reálu

PříspěvekNapsal: čtv 17 říj, 2019 3:01 pm
od milan ferdián
Máš pravdu. Problém je se zdroji a neustále změny. Například u názvu stanice.
od 1926 - Smolník
od 1930 - Smolnícka Huta
od 1938 - Smolník ???

Příkladem je toto foto.
Milan

Re: Úzkorozchodné tratě v reálu

PříspěvekNapsal: čtv 17 říj, 2019 3:34 pm
od JanoH0e
Boj o názov stanice je taký miestný folklór. Má však ekonomické pozadie. So vznikom železnice sa obec Štós rozhodla vybudovať kúpele. Tie sa vďaka "zázračnému lekárovi" , kráľovského radcu Dr. Dezidera Czirfusza, ktorý mal povesť zázračného lekára až vo Francúzsku, stali žiadané. Takže vznikla celkom výnosná linka Stanica - kúpele. Samozrejme o česť a výhody z toho, chceli mať jedny aj druhý. Záujem o kúpele bol tak veľký, že starosta a krčmár dokonca v Mníšku n. H. upravili časť stavieb na hotel, nie len krčmu, obecný dom ale aj niektoré súkromné stavby, aby uspokojili dopyt po ubytovaní. Ráno pohodlne do kúpeľov vlakom a fiakrom, večer po procedúrach naspäť do Mníšku. Tak sa niet čo čudovať, že viedla bitka o názov. Hlavne o z toho plynúce zisky. :D

Re: Úzkorozchodné tratě v reálu

PříspěvekNapsal: čtv 17 říj, 2019 3:59 pm
od Střelec
Koukam, že ta lokomotiva na snímku má klasickej americkej "cow catcher". Občas bývají na starých snímcích k vidění různé pluhy na sníh, ale tohle mi jako obvyklý doplněk v našich luzích a hájích nepřipadá. Že by to bylo proti ovcím?

Re: Úzkorozchodné tratě v reálu

PříspěvekNapsal: čtv 17 říj, 2019 4:08 pm
od milan ferdián
A co potom řekneš na "Anču" :mrgreen: . Jo, tenkrát byly zimy s vysokou peřinou sněhu a pořádným mrazem :D :wink: .
Milan

Re: Úzkorozchodné tratě v reálu

PříspěvekNapsal: čtv 17 říj, 2019 4:27 pm
od JanoH0e
No, na ovce asi nie. Na kravy a medvede to bolo asi slabé. Ale evidentne sa to s niečim zrazilo.

Re: Úzkorozchodné tratě v reálu

PříspěvekNapsal: pát 18 říj, 2019 7:26 am
od milan ferdián
Hmm, tak ve stanici Mníšek nad Hnilcom zbourány zděné WC a zděné skladiště. :? Další část historie na Slovensku zmizela.
Milan

Re: Úzkorozchodné tratě v reálu

PříspěvekNapsal: stř 01 led, 2020 9:27 pm
od karelTT
Existuje nějaká publikace/kniha/stránky, kde by byla zachycena historie polních úzkorozchodných tratí okolo slovenského města Galanta? Nejvíce by mě zajímala větev přes Horné Saliby až do Králova Brodu.

Re: Úzkorozchodné tratě v reálu

PříspěvekNapsal: stř 01 led, 2020 9:50 pm
od JanoH0e
No, niečo existuje. Vyšla brožúra o tamojších cukrovarov. http://ponvagli.sirius-cyber.sk. Inak ak zadáš do gugla ponvagli, niečo ti vyskočí.

Re: Úzkorozchodné tratě v reálu

PříspěvekNapsal: stř 19 úno, 2020 6:13 pm
od hank61

Re: Úzkorozchodné tratě v reálu

PříspěvekNapsal: úte 18 srp, 2020 9:17 am
od t6791225
Ahoj lidi,
nevěděl jsem kam směřovat tento dotaz, tak snad nevadí, když do dám sem.
V uzkorozchodkách jsem úplný začátečník, časem bych si rád postavil nějaký ten modul Hoe či popřípadě i nějakou malou lesní drážku jako domácí minikolejiště.
Zatím se v Hoe rozkoukávám, mám doma jen jedno T47.0, což považuji, jako jistě mnoho z vás za legendu uzkorozchodných tratí.
Přemýšlím však co s ním vozit... Nejraději bych se v modelovém provozu věnoval nákladní dopravě v 50. a 60. letech, především přeprava dřeva či kameniva. Dají se sehnat třebas i nějaké stavebnice oplenových vozů? Ty od Roca se mi moc nezamlouvají..
Krom toho mě zaujala také nabídka těchto vozů https://www.happymodel.cz/osobni-vuz-bi ... iv-epocha/
Věděl by prosím někdo, zda mají vozy reálný základ u ČSD?