Úzkorozchodné tratě v reálu

Specializované fórum pouze pro příznivce úzkorozchodných železnic.

Moderátor: Michal Dalecký

Re: Úzkorozchodné tratě v reálu

Příspěvekod milan ferdián » pát 15 bře, 2019 1:45 pm

Lesní...
Milan
Přílohy
Králová Lehota.jpg
Králová Lehota.jpg (46.61 KiB) Zobrazeno 7346 krát
Viglaš lesní.jpg
milan ferdián
 
Příspěvky: 11810
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Úzkorozchodné tratě v reálu

Příspěvekod milan ferdián » pát 15 bře, 2019 1:48 pm

A něco z Oravy.Milan
Přílohy
Propojení oarsko kysucké lesní dráhy 1926.jpg
Oravská lesní.jpg
Lesní železnice na Orave.jpg
milan ferdián
 
Příspěvky: 11810
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Úzkorozchodné tratě v reálu

Příspěvekod hank » pát 15 bře, 2019 2:21 pm

:lol:
Ta Ľubochňa je překrásným projevem uspořádání třídní společnosti v každodenní praxi. Takhle se vozilo panstvo (v tomto případě zřejmě lázeňští hosté, k léčebným procedurám tehdy údajně patřilo i pílenie dreva...)

lubochna2.jpg


a takhle dělnictvo:

lubochna.jpg


Ten druhý snímek je navíc kouzelný tím, jak pečlivě jsou při dopravě oddělené ženičky od chlapů... :mrgreen:
O zřejmé neexistenci nebo nečinnosti referenta bezpečnosti a ochrany zdraví při práci ani nemluvě.

Oba snímky (i ten původně vyvěšený Milanem F.) jsou k nalezení tady:
http://www.lubochna.sk/historia.phtml?id3=44933

BTW, Ľubochňa se proslavila i v dějinách komunistického hnutí tím, že slovenští a podkarpatoruští levicoví socdem přijali 21 podmínek Kominterny (= podmínek pro založení komunistické strany) o 4 měsíce dřív než čeští a moravští, a to už v lednu 1921 právě v Kollárově lázeňském domě v Ľubochni...
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6073
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Úzkorozchodné tratě v reálu

Příspěvekod hank » pát 15 bře, 2019 2:31 pm

milan ferdián píše:Lesní...


Odkud je ta fotka s těmi přívěsnými vozy ostravských úzkých tramvají? Vígľaš? Hriňová?

Edit: Už jsem to našel. Vígľaš.
https://www.facebook.com/lesnazeleznicaviglaskyslinky/
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6073
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Úzkorozchodné tratě v reálu

Příspěvekod milan ferdián » pát 12 črc, 2019 5:07 pm

Tak nějak mi obnova úzkorozchodného nádraží ve Frýdlantu v Čechách uteklo :wink: .
Milan
Přílohy
FOD obnova II.jpg
FOD obnova.jpg
milan ferdián
 
Příspěvky: 11810
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Úzkorozchodné tratě v reálu

Příspěvekod milan ferdián » ned 13 říj, 2019 1:29 pm

Jsem v Mníšku nad Hniľcom a stále jsem nepochopil nakolejování vozů (kterých) na :
- podvalníky -
- podvalníkové vozy -
když tam podvalníková jáma není. Další záhada je u vozů na přepravy rudy/krystalicky pyrit. Vysypávání obsahu, jasné, ale proč vozy mají korbu usazenou na otáčivé kružnici :?: :?: :?:
Milan
milan ferdián
 
Příspěvky: 11810
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Úzkorozchodné tratě v reálu

Příspěvekod JanoH0e » ned 13 říj, 2019 2:02 pm

Ak by si chcel nakoľajovať normálnorozchodné vozy, musel by si do Gelnice. Používali sa podvalníky a rampa bola táka "zvláštna". Viz. strana 2 tohto vlákna, sú tam aj fotky .
Vozy majú korbu otáčivu preto, aby sa mohli sypať z každej pozície. Nielen na prekládku, ale aj do úpravni, či inde.
JanoH0e
 
Příspěvky: 1408
Registrován: ned 31 srp, 2008 10:25 pm
Bydliště: Michalovce

Re: Úzkorozchodné tratě v reálu

Příspěvekod milan ferdián » ned 13 říj, 2019 2:15 pm

Jano díky za odpovědi. Shrnuto, nákladní vozy se nepodvalovaly v Mníšku. Musel bych do Gelnice. Já mám rozpracované trať normálněrozchodnou přes Mníšek, odtud po metrovém rozchodu do Smolnické Huty , po bosenské přes Smolník na pilu a 60 ze S.Huty na baňu.
Milan
milan ferdián
 
Příspěvky: 11810
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Úzkorozchodné tratě v reálu

Příspěvekod JanoH0e » ned 13 říj, 2019 2:28 pm

Môžeš podvalníkovať v Mníšku, jama tam tuším bola aj vybudovaná. V pláne stanice je to ta "divna" koľaj, polo 1435 mm, polo 1000mm, len už ČSD po dobudovaní hl. trate došli peniaze na opravu odbočky. Potom prišla vojna, takže oprava bola až po vojne ale to už je takpovediac iný príbeh.
JanoH0e
 
Příspěvky: 1408
Registrován: ned 31 srp, 2008 10:25 pm
Bydliště: Michalovce

Re: Úzkorozchodné tratě v reálu

Příspěvekod milan ferdián » stř 16 říj, 2019 2:28 pm

Jano dotaz. Ve Smolnicke Hute je výhybka číslo 1 kapku dále před zhlavím. Na výkresu je vidět, že vede od ní pravděpo-
dobně vlečka (popiska), že tam byla plocha i to jde vidět, ale jaký charakter měla tá vlečka. Na opačné straně je ručně zakreslena bosenská ze Smolníku. Že se kulatina/kmeny dopravovaly až sem, dle foto vlaky víme. Otázkou je jak se kmeny/kulatina překládala ve stanici. Vidím sice přes koleje nějakou stavbu, ale to budou určitě výsypníky pro pyrit, no nikde žádný jeřáb, tedy opět ručně? Bosenská končí až u rampy se skladištěm.
Milan
milan ferdián
 
Příspěvky: 11810
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Úzkorozchodné tratě v reálu

Příspěvekod JanoH0e » stř 16 říj, 2019 3:03 pm

K tej vlečke - bola to vlečka do "fabriky" - úpravne, spracovali sa tam rudy, vyrábali "polotovary". Nachádzali sa tam fabrické budovy. Je aj fotka. https://www.darabanth.com/hu/nagyaukcio ... 1/?page=63. Čo sa týka prekládky, mala by tam byť rampa s 760mm koľajou. Tam boli nasúvané vagóny z úzkej a drevo presúvané na 1000 mm. Aspoň mi to tak bolo vysvetľované. Či to bolo skutočne tak, neviem.
JanoH0e
 
Příspěvky: 1408
Registrován: ned 31 srp, 2008 10:25 pm
Bydliště: Michalovce

Re: Úzkorozchodné tratě v reálu

Příspěvekod milan ferdián » stř 16 říj, 2019 3:13 pm

Myslíš ty bloky nalevo uložené :?: Milan
Přílohy
sm.huta nádraží a okolí.jpg
milan ferdián
 
Příspěvky: 11810
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Úzkorozchodné tratě v reálu

Příspěvekod JanoH0e » stř 16 říj, 2019 3:27 pm

To asi nie je ono, skôr je to skladisko dreva. Ale niekde tam by to mohlo byť. Aspoň podľa fotky - sú na nej očividne pripravené vozne na prekládku.
Přílohy
huta.jpg
JanoH0e
 
Příspěvky: 1408
Registrován: ned 31 srp, 2008 10:25 pm
Bydliště: Michalovce

Re: Úzkorozchodné tratě v reálu

Příspěvekod milan ferdián » stř 16 říj, 2019 4:00 pm

No jo,to je vlečka za výpravní budovou. O té vím, ta odbočuje z výhybky číslo 9 přes silnici a úvraťovou výhybkou číslo 17 zpět na vlečku co je na tvé fotografii. Ta je mi taky záhadou co přepravovala. Já se ptal na vlečku, které odbočuje z výhy-
bky číslo 1, proto jsem se ptal co to je nalevo. Myslíš fakt řezivo? Kdyby tam byla pila, jak by dostávali dřevo na pilu, když na opačné straně končí lesní železnice ?
Milan
milan ferdián
 
Příspěvky: 11810
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Úzkorozchodné tratě v reálu

Příspěvekod JanoH0e » stř 16 říj, 2019 4:45 pm

Popravde, teraz som sa trochu "zacyklil". Prejdem si archív a možno niečo nájdem. Zatiaľ to dajme takto: výhybka č.1 je výhybka pred stanicou, teda pred 1. staničnou výhybkou S.H. . Z nej má odbočovať vlečka.
JanoH0e
 
Příspěvky: 1408
Registrován: ned 31 srp, 2008 10:25 pm
Bydliště: Michalovce

PředchozíDalší

Zpět na Úzkorozchodky

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 návštevníků