Stránka 10 z 14

Re: Úzkorozchodné tratě v reálu

PříspěvekNapsal: pát 10 říj, 2014 9:36 am
od milan ferdián
hobby píše:"TT-Filigrana"

As I am modelling TTe, what is this?

Jak jsem modelování TTe, co je to?


http://tte.hekttor.biz/

Re: Úzkorozchodné tratě v reálu

PříspěvekNapsal: pát 10 říj, 2014 10:37 am
od hobby
Thanks! :)

Re: Úzkorozchodné tratě v reálu

PříspěvekNapsal: pát 10 říj, 2014 11:37 am
od TTmili
hobby píše:"TT-Filigrana"

As I am modelling TTe, what is this?

Jak jsem modelování TTe, co je to?


http://www.ttfiligran.de/

Re: Úzkorozchodné tratě v reálu

PříspěvekNapsal: pát 10 říj, 2014 12:59 pm
od _pavel_

Re: Úzkorozchodné tratě v reálu

PříspěvekNapsal: ned 12 říj, 2014 10:33 am
od hank
Vracím se k použití ručních jeřábů typu derrick při překládce dlouhého dříví, našel jsem na jednom německém fóru (HO-Modellbahnforum.de) toto:

Obrázek

Obrázek

není to sice překládka, "jenom" manipulace na pile, ale je to ono, o čem jsem výše v tomto vláknu psal.

Re: Úzkorozchodné tratě v reálu

PříspěvekNapsal: pon 13 říj, 2014 6:43 am
od zmar
Tento typ jeřábu je typická americká konstrukce běžná na amerických lesních železnicích. Tam to patří, dotváří to jejich atmosféru a je to velmi zajímavé. Ale ještě jsem se s ním nesetkal nikde v Evropě. Tím netvrdím, že to nemohlo v Evropě fungovat ani v jednom kousku, ale rozhodně to tu nebylo běžné. I ten model je dost jistě z odlitku od firmy Rio Grande Models.

Re: Úzkorozchodné tratě v reálu

PříspěvekNapsal: pon 13 říj, 2014 8:26 am
od rawen
Stejné jeřáby se používají ve Skotsku, zejména v přístavech a na říčních lodích. To k té Americe...

Radek

Re: Úzkorozchodné tratě v reálu

PříspěvekNapsal: pon 13 říj, 2014 9:39 am
od hank
zmar: Někde ve svém archlívu mám a už týden zaboha nemůžu najít fotku z Německa ze 60. nebo 70. let, kde dvojice malých derricků u manipulační koleje normálně rozchodné stanice slouží k nakládce dlouhého dříví do vagónů. A podobný fórrichtunk měli na lesní železnici někde na Slovensku - buď Hriňová nebo Žarnovica... tam zřejmě ne s navijákem, ale na animální pohon párem koní.
rawen: Přesně, dokonce i v Americe se tomuto typu s napevno zakotvenýma "nohama" spojenýma ještě příčným trámem občas říká "scotch derrick"... A ještě před přístavy a lesními železnicemi se používaly v kamenolomech, některé prameny tvrdí, že už od vrcholného středověku, prý jsou v této souvislosti zdokumentovány už v 11. století...

Re: Úzkorozchodné tratě v reálu

PříspěvekNapsal: pon 13 říj, 2014 11:30 am
od zmar
Podobná zařízení jsem teď ještě našel v knížkách Z. Bauera o stavebních strojích. Takže stavební firmy u nás je znaly. Nicméně o tom, že by tohle fungovalo někde u nás na lesní železnici, nevím. Prošel jsem si knížky T. Haviara o Žarnovici a o Hriňové a ani tam jsem nic nenašel. Na pohled nejpodobnější jsou brány s navijáky, pomocí nichž se kutálely klády na oplenové vozy. Ty tam skutečně jsou vyobrazeny. Ale to se nejednalo o jeřáby.

Když najdete jakékoli informace o těchle zařízeních v provozu u nás nebo v Německu na lesních železnicích nebo na pilách, dejte mi prosím vědět. Americké lesní železnice mne zajímají a tohle by byl kousek Ameriky u nás :).

Re: Úzkorozchodné tratě v reálu

PříspěvekNapsal: pon 13 říj, 2014 7:26 pm
od Martin Škoda
Dal jsem pár obrázků na rajče, doufám že odkaz bude fungovat... Na prvních dvou mých fotkách jsou jeřáby co se používaly na lesních železnicích na Ukrajině. Fotky jsou z lesní železnice ve Vygodě, stejné jeřáby byly i v Usť Čorné - jeden kůl byl ukotven lany. Nahoře byla kladka a pomocí ní se klády zvedaly. Přidávám ještě dvě fotky nakládky na PLŽ z knihy pana Bizuba. Od padesátých let se používaly navijáky - systém ale zůstal stejný - klády se odvalovaly po břevnech, které se posunovaly podle potřeby. Nakládka je vidět i ve filmu "Nevera po slovensky", který v osmdesátých letech natáčel Jakubisko v okolí Čierného Balogu. Tam to bylo tuším na nákladišti na konci Prostredné doliny.
A přidávám nějaké schemata přípojných stanic lesních železnic k normálnímu rozchodu z Bukoviny z Opletalovy knihy - těch nejmenších - Paltinosa a Woronetz i dost velký Frasin. Hank může srovnat Skatulovy skripta - strana 185. Původní obrázek je propracovanější, ve Skatulově dosti zjednodušeném jsou některé nelogičnosti - např. propojení manipulační drážky s lesní železnicí v prostoru pily... I u těch stanic nejmenších je dost velký manipulační prostor, protože nikdy neprobíhala překládka kontinuálně - jak z důvodu dovozu dřeva lesní železnici, tak přístavby vozů normálního rozchodu na nakládku. Navíc se sortiment obvykle ještě třídil.

http://martinskoda.rajce.idnes.cz/Lesni ... _podklady/

Re: Úzkorozchodné tratě v reálu

PříspěvekNapsal: pon 13 říj, 2014 10:13 pm
od zmar
Martine děkuji ! Ty první dva snímky jsou jasné i když detaily nejsou vidět.

Re: Úzkorozchodné tratě v reálu

PříspěvekNapsal: úte 14 říj, 2014 6:44 am
od milan ferdián
To mu říkám materiál,Martine díky ,vlastně všem :wink: .

Re: Úzkorozchodné tratě v reálu

PříspěvekNapsal: stř 22 říj, 2014 8:37 pm
od Martin Škoda
Na Rajčeti plán stanice Lednické Rovné, odbočka k pile Dolní Breznice a dvě nákladiště z lesní dráhy v Usť Čorné:
http://martinskoda.rajce.idnes.cz/Lesni ... ckRovn.jpg

A článek na Vlaky.net o lesní železnici v Lednických Rovních:
http://www.vlaky.net/zeleznice/spravy/0 ... vne-Zubak/

Re: Úzkorozchodné tratě v reálu

PříspěvekNapsal: ned 26 říj, 2014 8:08 pm
od zmar
Když Lednické Rovné, tak přidám něco, co tam jezdilo. Po zrušení LŽ Lednické Rovné se aspoň některé dostaly do Liptovského Hrádku a dost možná i jinam.
Ig 45.jpg
Untitled-24small.jpg

Re: Úzkorozchodné tratě v reálu

PříspěvekNapsal: pát 21 lis, 2014 10:33 am
od Střelec
Nechce se mi dělat extra téma, ale nemáte někdo detailnější informace o úzkorozchodných Sentinelech podniku Konstruktiva? Je o nich zmínka + pár fotek v časopisu Svět železnice č. 4(36) z roku 2010 a pak pár zmínek na K-reportu s těmi samými snímky. Říkal jsem si, že by se mi něco podobného hodilo jako posunovací "podnikový" stroj na pilu. Zjevně existovaly dvě provedení, kterým pracovně říkám "tramvaj" a "ponorka". "Tramvaj" patrně vycházela ze škodováckého návrhu na lokotraktor sentinel pro případnou sériovou výrobu (pro přepravu měl být skládací) a měla klasický obdélníkový půdorys. "Ponorka" měla půdorys karosérie ve tvaru šestiúhelníku a kulatá okna ve směru jízdy. Přikládám hrubý náčrt obou variací. Ze střešních "výčnělků" je jistý jen komín s klapkou, ventilační "stříšky" jsou patrné jen na některých strojích a patrně byly doělávány později. "Ponorka" je také výrazně nižší, než "tramvaj", boční výřezy "tramvaje" byly často zakrývány a je otázkou, jestli bedněním, kusem plachty, nebo vyjímatelným prosklením...