Úzkorozchodné tratě v reálu

Specializované fórum pouze pro příznivce úzkorozchodných železnic.

Moderátor: Michal Dalecký

Re: Úzkorozchodné tratě v reálu

Příspěvekod milan ferdián » pát 10 říj, 2014 9:36 am

hobby píše:"TT-Filigrana"

As I am modelling TTe, what is this?

Jak jsem modelování TTe, co je to?


http://tte.hekttor.biz/
milan ferdián
 
Příspěvky: 9286
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Úzkorozchodné tratě v reálu

Příspěvekod hobby » pát 10 říj, 2014 10:37 am

Thanks! :)
hobby
 
Příspěvky: 224
Registrován: úte 21 zář, 2010 6:57 am

Re: Úzkorozchodné tratě v reálu

Příspěvekod TTmili » pát 10 říj, 2014 11:37 am

hobby píše:"TT-Filigrana"

As I am modelling TTe, what is this?

Jak jsem modelování TTe, co je to?


http://www.ttfiligran.de/
TT
DIGITÁL
Epocha: IV
Snažíme se dokonale napodobit skutečnou nedokonalost, má to význam?
Uživatelský avatar
TTmili
 
Příspěvky: 1525
Registrován: čtv 17 črc, 2008 9:48 am
Bydliště: Jihlava

Re: Úzkorozchodné tratě v reálu

Příspěvekod _pavel_ » pát 10 říj, 2014 12:59 pm

_pavel_
 
Příspěvky: 220
Registrován: stř 05 čer, 2013 8:35 am
Bydliště: okres ostrava

Re: Úzkorozchodné tratě v reálu

Příspěvekod hank » ned 12 říj, 2014 10:33 am

Vracím se k použití ručních jeřábů typu derrick při překládce dlouhého dříví, našel jsem na jednom německém fóru (HO-Modellbahnforum.de) toto:

Obrázek

Obrázek

není to sice překládka, "jenom" manipulace na pile, ale je to ono, o čem jsem výše v tomto vláknu psal.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 2317
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Úzkorozchodné tratě v reálu

Příspěvekod zmar » pon 13 říj, 2014 6:43 am

Tento typ jeřábu je typická americká konstrukce běžná na amerických lesních železnicích. Tam to patří, dotváří to jejich atmosféru a je to velmi zajímavé. Ale ještě jsem se s ním nesetkal nikde v Evropě. Tím netvrdím, že to nemohlo v Evropě fungovat ani v jednom kousku, ale rozhodně to tu nebylo běžné. I ten model je dost jistě z odlitku od firmy Rio Grande Models.
zmar
 
Příspěvky: 188
Registrován: sob 07 čer, 2014 7:00 am

Re: Úzkorozchodné tratě v reálu

Příspěvekod rawen » pon 13 říj, 2014 8:26 am

Stejné jeřáby se používají ve Skotsku, zejména v přístavech a na říčních lodích. To k té Americe...

Radek
TT moduly Olomouc
TT moduly Olomouc - diskuze
zahradní 30mm železnice od REGNERa
rawen
 
Příspěvky: 1338
Registrován: stř 08 dub, 2009 10:42 am
Bydliště: Prostějov

Re: Úzkorozchodné tratě v reálu

Příspěvekod hank » pon 13 říj, 2014 9:39 am

zmar: Někde ve svém archlívu mám a už týden zaboha nemůžu najít fotku z Německa ze 60. nebo 70. let, kde dvojice malých derricků u manipulační koleje normálně rozchodné stanice slouží k nakládce dlouhého dříví do vagónů. A podobný fórrichtunk měli na lesní železnici někde na Slovensku - buď Hriňová nebo Žarnovica... tam zřejmě ne s navijákem, ale na animální pohon párem koní.
rawen: Přesně, dokonce i v Americe se tomuto typu s napevno zakotvenýma "nohama" spojenýma ještě příčným trámem občas říká "scotch derrick"... A ještě před přístavy a lesními železnicemi se používaly v kamenolomech, některé prameny tvrdí, že už od vrcholného středověku, prý jsou v této souvislosti zdokumentovány už v 11. století...
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 2317
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Úzkorozchodné tratě v reálu

Příspěvekod zmar » pon 13 říj, 2014 11:30 am

Podobná zařízení jsem teď ještě našel v knížkách Z. Bauera o stavebních strojích. Takže stavební firmy u nás je znaly. Nicméně o tom, že by tohle fungovalo někde u nás na lesní železnici, nevím. Prošel jsem si knížky T. Haviara o Žarnovici a o Hriňové a ani tam jsem nic nenašel. Na pohled nejpodobnější jsou brány s navijáky, pomocí nichž se kutálely klády na oplenové vozy. Ty tam skutečně jsou vyobrazeny. Ale to se nejednalo o jeřáby.

Když najdete jakékoli informace o těchle zařízeních v provozu u nás nebo v Německu na lesních železnicích nebo na pilách, dejte mi prosím vědět. Americké lesní železnice mne zajímají a tohle by byl kousek Ameriky u nás :).
zmar
 
Příspěvky: 188
Registrován: sob 07 čer, 2014 7:00 am

Re: Úzkorozchodné tratě v reálu

Příspěvekod Martin Škoda » pon 13 říj, 2014 7:26 pm

Dal jsem pár obrázků na rajče, doufám že odkaz bude fungovat... Na prvních dvou mých fotkách jsou jeřáby co se používaly na lesních železnicích na Ukrajině. Fotky jsou z lesní železnice ve Vygodě, stejné jeřáby byly i v Usť Čorné - jeden kůl byl ukotven lany. Nahoře byla kladka a pomocí ní se klády zvedaly. Přidávám ještě dvě fotky nakládky na PLŽ z knihy pana Bizuba. Od padesátých let se používaly navijáky - systém ale zůstal stejný - klády se odvalovaly po břevnech, které se posunovaly podle potřeby. Nakládka je vidět i ve filmu "Nevera po slovensky", který v osmdesátých letech natáčel Jakubisko v okolí Čierného Balogu. Tam to bylo tuším na nákladišti na konci Prostredné doliny.
A přidávám nějaké schemata přípojných stanic lesních železnic k normálnímu rozchodu z Bukoviny z Opletalovy knihy - těch nejmenších - Paltinosa a Woronetz i dost velký Frasin. Hank může srovnat Skatulovy skripta - strana 185. Původní obrázek je propracovanější, ve Skatulově dosti zjednodušeném jsou některé nelogičnosti - např. propojení manipulační drážky s lesní železnicí v prostoru pily... I u těch stanic nejmenších je dost velký manipulační prostor, protože nikdy neprobíhala překládka kontinuálně - jak z důvodu dovozu dřeva lesní železnici, tak přístavby vozů normálního rozchodu na nakládku. Navíc se sortiment obvykle ještě třídil.

http://martinskoda.rajce.idnes.cz/Lesni ... _podklady/
Martin Škoda
 
Příspěvky: 22
Registrován: sob 19 led, 2013 3:03 pm

Re: Úzkorozchodné tratě v reálu

Příspěvekod zmar » pon 13 říj, 2014 10:13 pm

Martine děkuji ! Ty první dva snímky jsou jasné i když detaily nejsou vidět.
zmar
 
Příspěvky: 188
Registrován: sob 07 čer, 2014 7:00 am

Re: Úzkorozchodné tratě v reálu

Příspěvekod milan ferdián » úte 14 říj, 2014 6:44 am

To mu říkám materiál,Martine díky ,vlastně všem :wink: .
milan ferdián
 
Příspěvky: 9286
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Úzkorozchodné tratě v reálu

Příspěvekod Martin Škoda » stř 22 říj, 2014 8:37 pm

Na Rajčeti plán stanice Lednické Rovné, odbočka k pile Dolní Breznice a dvě nákladiště z lesní dráhy v Usť Čorné:
http://martinskoda.rajce.idnes.cz/Lesni ... ckRovn.jpg

A článek na Vlaky.net o lesní železnici v Lednických Rovních:
http://www.vlaky.net/zeleznice/spravy/0 ... vne-Zubak/
Martin Škoda
 
Příspěvky: 22
Registrován: sob 19 led, 2013 3:03 pm

Re: Úzkorozchodné tratě v reálu

Příspěvekod zmar » ned 26 říj, 2014 8:08 pm

Když Lednické Rovné, tak přidám něco, co tam jezdilo. Po zrušení LŽ Lednické Rovné se aspoň některé dostaly do Liptovského Hrádku a dost možná i jinam.
Ig 45.jpg
Untitled-24small.jpg
zmar
 
Příspěvky: 188
Registrován: sob 07 čer, 2014 7:00 am

Re: Úzkorozchodné tratě v reálu

Příspěvekod Střelec » pát 21 lis, 2014 10:33 am

Nechce se mi dělat extra téma, ale nemáte někdo detailnější informace o úzkorozchodných Sentinelech podniku Konstruktiva? Je o nich zmínka + pár fotek v časopisu Svět železnice č. 4(36) z roku 2010 a pak pár zmínek na K-reportu s těmi samými snímky. Říkal jsem si, že by se mi něco podobného hodilo jako posunovací "podnikový" stroj na pilu. Zjevně existovaly dvě provedení, kterým pracovně říkám "tramvaj" a "ponorka". "Tramvaj" patrně vycházela ze škodováckého návrhu na lokotraktor sentinel pro případnou sériovou výrobu (pro přepravu měl být skládací) a měla klasický obdélníkový půdorys. "Ponorka" měla půdorys karosérie ve tvaru šestiúhelníku a kulatá okna ve směru jízdy. Přikládám hrubý náčrt obou variací. Ze střešních "výčnělků" je jistý jen komín s klapkou, ventilační "stříšky" jsou patrné jen na některých strojích a patrně byly doělávány později. "Ponorka" je také výrazně nižší, než "tramvaj", boční výřezy "tramvaje" byly často zakrývány a je otázkou, jestli bedněním, kusem plachty, nebo vyjímatelným prosklením...
Přílohy
sentinely Konstruktiva.JPG
Střelec
 
Příspěvky: 711
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň

PředchozíDalší

Zpět na Úzkorozchodky

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník