Úzkorozchodné tratě v reálu

Specializované fórum pouze pro příznivce úzkorozchodných železnic.

Moderátor: Michal Dalecký

Re: Úzkorozchodné tratě v reálu

Příspěvekod JanoH0e » ned 05 úno, 2012 3:11 pm

Ešte doplním k tej lokomotíve zo Smolníckej lesnej železnice č.3. Jednalo sa o lokomotívu Jung vyrobenú v roku 1893. Za svoj život vystriedala veľa oblasti Rakúsko -Uhorska. Začala v Bosne - Teslič, po 1.sv. sa dostala na Slovensko - Smolník, neskôr Prešov- Solivar a nakoniec skončila na lesných tratiach Zakarpatská - Užhorod, kde sa jej stopa stráca.
JanoH0e
 
Příspěvky: 1411
Registrován: ned 31 srp, 2008 10:25 pm
Bydliště: Michalovce

Re: Úzkorozchodné tratě v reálu

Příspěvekod Max » čtv 16 úno, 2012 7:54 pm

Před časem jsme v jiném vláknu měli diskuzi o Odb.Krížová Ves - tak zde je konec té odbočky, původně konec hlavní tratě. Odtud měla vést úzká do hor,ale zda ji postavili nevím. A jak je vidět z nápisů, nehovorili tu maďarsky ale německy, Stejně jak v Gölnitz, Schmölnitz atd.
Přílohy
Szepesbela_1920.jpg
Max
 
Příspěvky: 415
Registrován: pát 08 led, 2010 3:34 pm

Re: Úzkorozchodné tratě v reálu

Příspěvekod JanoH0e » čtv 16 úno, 2012 9:02 pm

Trať Sp. Bela - Lendak (Ždiar) bola postavená v rokoch 1918 - 1920 po častiach, kolaudácia celej 17.2. 1921. Takže má výročie :D . Na ňu potom nadväzovali lanovky z lesov pri Ždiary. Po vyrúbaní okolitých lesov bola v roku 1940 trať a lanovky rozobraté a
premiestnené na PLŽ - Biely Váh.
Na Spišu a nielen tam, sa skutočne vyskytujú "mantáci" - sl. nemci, - ako som to už rozoberal, ale úradná reč do roku 1918 bola maďarčina. Aj v Sp. Belej. Na plánoch spred roku 1918 by tam boli maďarské nápisy. Rovnako ako v koncesii. Mapa evidentne pochádza po roku 1918 - je v úradnej reči - češtine a na zmiešaných územiach aj v nemčine, takže odhadujem niekedy po roku 1925.
JanoH0e
 
Příspěvky: 1411
Registrován: ned 31 srp, 2008 10:25 pm
Bydliště: Michalovce

Re: Úzkorozchodné tratě v reálu

Příspěvekod Max » čtv 16 úno, 2012 9:31 pm

JanoH0e píše:... Mapa evidentne pochádza po roku 1918 - je v úradnej reči - češtine a na zmiešaných územiach aj v nemčine, takže odhadujem niekedy po roku 1925.

Když najedeš myší na obrázek , naskočí jeho název, a je tam i rok. Nevím proč to není zobrazeno i pod obrázkem, většinou to tam bývá.
Max
 
Příspěvky: 415
Registrován: pát 08 led, 2010 3:34 pm

Re: Úzkorozchodné tratě v reálu

Příspěvekod JanoH0e » čtv 16 úno, 2012 9:58 pm

Tén plán evidentne niekto obkresľoval, resp. dokresľoval. Sú tam aj výrazy v maďarčine, nemčine a samozrejme aj v češtine - zle preložené. Zrejme to robil nejaký úradník na riaditeľstve dráhy. Napr. Chýba tam píla a drevosklad, ktorý tam boli už od roku 1916. Bolo by zaujímave zistiť, dnes už asi ťažko, ako takéto plány vznikali. Zrejme sú to kópie starých maďarských plánov, kde sa dopisovali a dokresľovali nové skutočnosti.
JanoH0e
 
Příspěvky: 1411
Registrován: ned 31 srp, 2008 10:25 pm
Bydliště: Michalovce

Re: Úzkorozchodné tratě v reálu

Příspěvekod Max » čtv 16 úno, 2012 10:49 pm

JanoH0e píše:Tén plán evidentne niekto obkresľoval, resp. dokresľoval. ...... Zrejme sú to kópie starých maďarských plánov, kde sa dopisovali a dokresľovali nové skutočnosti.

Ano, s tím se člověk potká dost často. Takhle si tenkrát usnadnili práci, ale pak jsou na plánu někdy i věci, které k tomu uvedenému roku nepatří.
Max
 
Příspěvky: 415
Registrován: pát 08 led, 2010 3:34 pm

Re: Úzkorozchodné tratě v reálu

Příspěvekod Max » ned 19 úno, 2012 2:59 pm

tak hovorili na Spiši :
Přílohy
Spisska_Bela_1922.jpg
Max
 
Příspěvky: 415
Registrován: pát 08 led, 2010 3:34 pm

Re: Úzkorozchodné tratě v reálu

Příspěvekod milan ferdián » čtv 22 bře, 2012 10:26 am

Při hledání jiných podkladů jsem narazil na pár článečku o lesních železnicích,poplatné v té době.Autor je Ing. Stanislav Hendrych.Jsou to jen střípky.

- Slovenské lesné železnice -
- Hronecká -
- Víglašská -
- Ľubochnianská -
- slovo redakce na seriál -

Tak jestli bude zájem.Zdroj časopis Železničář.
milan ferdián
 
Příspěvky: 11826
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Úzkorozchodné tratě v reálu

Příspěvekod t6791225 » čtv 22 bře, 2012 8:12 pm

Zdravím
Chci se zeptat, pokud je tady někdo znalý... Jezdilo u nás někdy tady toto? http://www.zeleznicni-modelarstvi.cz/p/ ... 4306-11615
ČSD III./IV. epocha (1956-1975)
Uživatelský avatar
t6791225
 
Příspěvky: 226
Registrován: stř 22 úno, 2012 7:18 pm
Bydliště: Hulín

Re: Úzkorozchodné tratě v reálu

Příspěvekod JanoH0e » pát 23 bře, 2012 2:07 pm

ČSD ju v stave nemali, u "súkromníka" ju môžeš použiť. Záleží na trati, ktorú chceš modelovať.
JanoH0e
 
Příspěvky: 1411
Registrován: ned 31 srp, 2008 10:25 pm
Bydliště: Michalovce

Re: Úzkorozchodné tratě v reálu

Příspěvekod t6791225 » pát 23 bře, 2012 2:41 pm

JanoH0e píše:ČSD ju v stave nemali, u "súkromníka" ju môžeš použiť. Záleží na trati, ktorú chceš modelovať.


Děkuji za odpověď, já bych ji spíš chtěl použít na nějakou lesní drážku, tak aby to hlavně nebyla nějaká mašinka co se vůbec na území ČSR nevyskytovala. Taková nejpodobnější mi připadala tato z Čiernohronské železnice http://www.chz.sk/historicke_foto.html# (mám na mysli tu černozelenou mašinku)
ČSD III./IV. epocha (1956-1975)
Uživatelský avatar
t6791225
 
Příspěvky: 226
Registrován: stř 22 úno, 2012 7:18 pm
Bydliště: Hulín

Re: Úzkorozchodné tratě v reálu

Příspěvekod rawen » pát 23 bře, 2012 3:13 pm

Ahoj, dovolím si položit otázku:
Kdysi jsem našel web o slovenské úzkorozchodné drážce u velké řeky, na které byla elektrárna, která napájela el. loko na drážce. Ale neuložil jsem si to, pozapomněl jsem a teď to nemůžu dohledat. Můžete mi prosím poradit, o kterou drážku se jedná?

Díky, Radek
rawen
 
Příspěvky: 1700
Registrován: stř 08 dub, 2009 10:42 am
Bydliště: Prostějov

Re: Úzkorozchodné tratě v reálu

Příspěvekod milan ferdián » pát 23 bře, 2012 3:21 pm

t6791225 píše:
JanoH0e píše:ČSD ju v stave nemali, u "súkromníka" ju môžeš použiť. Záleží na trati, ktorú chceš modelovať.


Děkuji za odpověď, já bych ji spíš chtěl použít na nějakou lesní drážku, tak aby to hlavně nebyla nějaká mašinka co se vůbec na území ČSR nevyskytovala. Taková nejpodobnější mi připadala tato z Čiernohronské železnice http://www.chz.sk/historicke_foto.html# (mám na mysli tu černozelenou mašinku)


No jestli troufáš na přestavbu kastle,tak dotyčná mašinka může být předlohou pro tyto stroje.
U 36.001 až 004
U 35.001,002 (tento stroj je nejblíže německé předloze,kterou jsi uvedl,lokomotiva výrobce Maffei/1908)
ŽSR číslo 625(ČHŽ)
milan ferdián
 
Příspěvky: 11826
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Úzkorozchodné tratě v reálu

Příspěvekod milan ferdián » pát 23 bře, 2012 3:22 pm

rawen píše:Ahoj, dovolím si položit otázku:
Kdysi jsem našel web o slovenské úzkorozchodné drážce u velké řeky, na které byla elektrárna, která napájela el. loko na drážce. Ale neuložil jsem si to, pozapomněl jsem a teď to nemůžu dohledat. Můžete mi prosím poradit, o kterou drážku se jedná?

Díky, Radek


Nejednalo se o Lubochňu?
milan ferdián
 
Příspěvky: 11826
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Úzkorozchodné tratě v reálu

Příspěvekod JanoH0e » pát 23 bře, 2012 3:38 pm

Máš zrejme na mysli „Smoschewer RIIIc“, čo síce nie je "balocká klasika", ale zasa je vidno, že u "súkromníka" jazdí kde - čo :D . Pokiaľ si model preznačíš do " čs" farieb, nič sa nedeje. Podobné lokomotívy jazdili na mnohých tratiach.
JanoH0e
 
Příspěvky: 1411
Registrován: ned 31 srp, 2008 10:25 pm
Bydliště: Michalovce

PředchozíDalší

Zpět na Úzkorozchodky

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 6 návštevníků