Úzkorozchodné tratě v reálu

Specializované fórum pouze pro příznivce úzkorozchodných železnic.

Moderátor: Michal Dalecký

Re: Úzkorozchodné tratě v reálu

Příspěvekod hank » úte 18 srp, 2020 10:28 am

t6791225 píše:Nejraději bych se v modelovém provozu věnoval nákladní dopravě v 50. a 60. letech, především přeprava dřeva či kameniva.


Pokud jde o JHMD v dobách poválečných ČSD, tak zapomeň na úzkorozchodné nákladní vozy. V té době už šlo výhradně o dopravu dvounápravových nákladních vozů na podvalnících (4osáky neměly přechodnost, resp. tehdejší drážní ingósti měli strach to zkoušet, tak to radši vůbec nepovolili). Na bystřické větvi byly největšími přepravci Jitka Otín, kam se zajíždělo až na vlečku (zetky, cisterny, uhlí), Strojobal Rozkoš (nakládali ve Střížovicích do zetek) a textilky v Nové Bystřici, kde se nakládalo i dříví do uhláků (hlavně metrová polena) nebo nízkostěnných vozů s klanicemi. Na obrataňské větvi sklárna ve Včelničce (uhlí, střepy, a další suroviny do sklářského kmene), keramička Hlubokodol (kam vedla z Lovětína vlečka 600 mm a uhlí i další hmoty se v Lovětíně překládaly do kiplór) nebo uhelné sklady v Černovicích u Tábora. Z toho vyplývá i skladba normálně rozchodných nákladních vozů: Ztr, Zt, Z, Vtr, Vtdr, Ut, později i Zts a Vte, semtam nějaká ta cisterna. 4osáky se začaly vozit až po převratě. A ty zátěže bývaly slušné, sám pamatuju v 70. letech např. manipulační kolej ve Střížovicích plnou vozů k nakládce od hranic po hranice nebo smíšený vlak s 12 normálně rozchodnými nákladními vozy a čtyřmi brzdicímu vozy z Nové Bystřice vezený dvojspřežím TU 47.0, kde se na konci za posledním brzdicím vozem nesměle krčil jeden sasák a fíra měl problém strefit se do perónů, protože na něj skoro neviděl... Pokud je mi známo, tak šutr se po válce na jihočeských úzkých nevozil a dlouhé dříví na dvojicích oplenových vozů taky ne. Šutr se ale vozil na Frýdlantsku v uhlácích na podvalech. V Osoblaze to byly komodity odpovídající zemědělskému charakteru kraje - obilí, hnojiva apod., samozřejmě zase uhlí. Korytničku jsem v provozu nezažil, tak k ní ať se vyjádří někdo jiný.

Úzkorozchodné nákladní vozy se v uvedeném období v JH po určitou dobu používaly jako pomocné (nehodový vlak apod.) nebo jako provizorní brzdy (vysokostěnné i nízkostěnné vozy naložené kamením), ale jinak jejich vraky postávaly na různých místech a nejezdilo se s nimi.

Mohu se samozřejmě mýlit, 50. léta nepamatuju, ale od 60. let můj popis víceméně odpovídá skutečnosti až do roku 1989.

A jestli se chceš dozvědět víc o úzkorozchodkách ČSD 760/750 mm, toto
https://www.databazeknih.cz/knihy/na-uz ... ndu-195931
https://www.vydol.cz/publikace/uzkorozc ... anice.html
https://www.databazeknih.cz/knihy/treme ... aha-196192
https://www.martinus.cz/?uItem=192564
je povinná četba. (S tou výhradou, že autor poslední uvedené knihy bývá na Slovensku často kritizován za nakládání s daty i za vykrádání cizích prací...)
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6110
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Úzkorozchodné tratě v reálu

Příspěvekod JanoH0e » úte 18 srp, 2020 2:44 pm

T 47 na trati Ružomberok - Korytnica do konca 60. rokov vozili vlaky s drevom. Jazdili tam ako čisto nákladne, tak hlavne zmiešané vlaky. Keby ti bolo jedno, kde sa trať nachádza, umiestnil by som ju do bývalého ZSSR, kde T 48 vozili všetko možné. Doslova. Od hnoja a rašeliny cez traktory až po uránovú rudu. Rozhodne to ale nie je lokomotíva pre lesnú železnicu v Čechách. V ZSSR áno. Tomu ale bude treba vybrať správny vozový park, buď nákupom v Rusku či Ukrajine alebo výrobou doma. Alebo zohnať inú lokomotívu. Ako najideálnejší námet považujem pre ČSD stanicu Slezské Rudoltice viz https://www.parostroj.net" - článok "Vznik a historie železnice z Třemešné do Osoblahy aneb poslední úzkorozchodná trať provozovaná Českými drahami " alebo Frýdlantsku trať - kameňolom. M.F kedysi k tomu spracoval aj plán. Tu sa používali podvalnikové vozy.

Opleny robia malovýrobcovia, niektorý lept iný 3D tisk.

Čo sa týka dotyčných vagónov, áno majú reálny základ, ale v detailoch sa líšia. Modely predstavujú vozne po prestavbe. O odlišnostiach by sa dalo dlho diskutovať. Stačí zájsť na stránky JHMD.
JanoH0e
 
Příspěvky: 1411
Registrován: ned 31 srp, 2008 10:25 pm
Bydliště: Michalovce

Re: Úzkorozchodné tratě v reálu

Příspěvekod hank » úte 18 srp, 2020 3:02 pm

Mimochodem, dokud ještě bylo na Osoblažce v Horních Povelicích nákladiště, tak drželo u ČSD/ČD/SŽDC jeden rekord: Manipulační kolej měřila od námezníku k námezníku 10 m, tj. přesně na délku dvounápravového normálně rozchodného vozu o rozvoru 6 m - tj. Ztr, Vtr, Vte. I staniční budova byla velice jednoduchá - strážní domek 4/H s přistavěnou dřevěnou čekárnou 531/H. (Vyrábí KB model.) Krásný námět na minimalistické kolejiště... :mrgreen:

Oprava: Našel jsem ve svém archlívu situační plánek toho nákladiště a ve skutečnosti byla užitečná délka manipulační koleje 16,6 m. :oops: Takže by se tam s odřenýma ušima vešel i jeden vůz Gbgs/Zts, Vsa nebo Eas. A například staré uhláky KFNB o rozvoru 3,8 m by se tam vešly i dva.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6110
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Úzkorozchodné tratě v reálu

Příspěvekod t6791225 » stř 19 srp, 2020 6:28 pm

Ahoj pánové,
díky za vaše typy a reakce. Zmíněné knížky se již bohužel nedají koupit, snad jen po náhodě přes aukro. Avšak ta o Korytničce by mě jistě zajímala asi nejvíc, neboť i ve velikosti Ho se věnuji převážně provozu na středním Slovensku a tato trať vedla vstříc krásné krajině Velké Fatry. Pořídil jsem si alespoň knihu o TU47.0 od M Žabky, kde pár užitečných informaci jednak o provozu těchto lokomotiv, ale i jednotlivých tratích je. Tak uvidíme, třebas se zde časem s nějakým menším uzkorozchodným dílkem pochlubím :wink:
ČSD III./IV. epocha (1956-1975)
Uživatelský avatar
t6791225
 
Příspěvky: 226
Registrován: stř 22 úno, 2012 7:18 pm
Bydliště: Hulín

Re: Úzkorozchodné tratě v reálu

Příspěvekod Střelec » čtv 04 lis, 2021 5:06 pm

Pokud by se někdo pídil po průmyslové drážce v ŽBC Hrádek, tak je pár věcí v archivním fondu ZKNV Plzeň, v části "Referát hospodářský a jeho následovníci", na kterej se teď dělá soupis materiálu (manipulační seznam). Od 50 let mezi následovníky patřil i odbor dopravy a tohle je v organizačním období 1960-1964. V roce 1963 žádaly železárny o schválení úprav drážky a s tím i aktualizovaných předpisů. Spis obsahuje prakticky téměř nečitelný plán drážky (a vleček) v areálu závodu, jeden o něco lépe čitelný výkres podvozku vozíku s rozpisem dílů, několik verzí předpisů, nějakou korespondenci a jednu fotku relativně moderní průmyslové parní lokomotivy, na jejímž pozadí je vidět mírně zmuchlaná bouda staršího stroje + příslušnou korespondenci.

V předchozím manipulačním období 59-60 tehdy společný odbor hospodářství a dopravy schvaloval původní projekt pionýrské železnice v Plzni, takže je tam karton původní projektové dokumentace, předpisy a korespondence.

Fond se zpracovává, takže přístupnost je problematická - teoreticky si ale lze objednat kopie. Veškeré výkresy jsou vyšisovaný fialový tisk na jakémsi podivném papíře a je otázka, jestli se to někomu podaří přefotit.
Střelec
 
Příspěvky: 1621
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň

Re: Úzkorozchodné tratě v reálu

Příspěvekod JanoH0e » čtv 16 čer, 2022 10:32 am

Ako sa robí železničné priecestie na Jave v Indonézii. Je to trať na zvoz cukrovej trstiny do cukrovaru. https://www.youtube.com/watch?v=RyCy5J_NJ2k :D
JanoH0e
 
Příspěvky: 1411
Registrován: ned 31 srp, 2008 10:25 pm
Bydliště: Michalovce

Re: Úzkorozchodné tratě v reálu

Příspěvekod Zlámalík » čtv 16 čer, 2022 8:14 pm

Tady v Evropě se vůbec ze spousty věcí dělá strašnej problém :lol: :lol: :lol:
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 1830
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: Úzkorozchodné tratě v reálu

Příspěvekod JanoH0e » pát 03 lis, 2023 5:24 pm

"Cabčumenda" Z Ružomberka do Korytnice | 1.časť (km 0,0 – 8,0) z roku 1971 + fotky z trate https://www.youtube.com/watch?v=1SoMlhcGu2Y
JanoH0e
 
Příspěvky: 1411
Registrován: ned 31 srp, 2008 10:25 pm
Bydliště: Michalovce

Re: Úzkorozchodné tratě v reálu

Příspěvekod Ivan » pát 03 lis, 2023 9:20 pm

JanoH0e píše:"Cabčumenda" Z Ružomberka do Korytnice | 1.časť (km 0,0 – 8,0) z roku 1971 + fotky z trate https://www.youtube.com/watch?v=1SoMlhcGu2Y


Úžasné video! Díky moc za odkaz. Zajímavá je hodně dlouhá splitka na začátku ve dvou provedení.
TTmini Jizerka III/IV ep. (1.3m2, DR5000, Z21 a MM) ... hlavně že mne to baví!
Uživatelský avatar
Ivan
 
Příspěvky: 1701
Registrován: ned 06 říj, 2013 8:06 am
Bydliště: Praha

Re: Úzkorozchodné tratě v reálu

Příspěvekod marian_r » čtv 09 lis, 2023 5:52 pm

Zdá sa že sa tam niečo opäť hýbe:

https://www.youtube.com/watch?v=XD6h_paUjAQ
marian_r
 
Příspěvky: 181
Registrován: sob 10 čer, 2023 1:59 pm

Re: Úzkorozchodné tratě v reálu

Příspěvekod Střelec » úte 28 lis, 2023 5:13 pm

V létě jsem se mrcasil po Lipně s kajakem a díky nízkému stavu vody narazil na pozůstatky místní průmyslové úzkokolejky. V zátoce naproti Černé vylezlo několik set metrů náspu a něco bylo (včetně rozvalených betonových konstrukcí) i vlevo od náspu silnice (směrem od nádraží), oddělujícího 'Malé Lipno' od zbytku přehrady. Ideální doba pro průzkum asi bude pozdní podzim, nebo brzké jaro, kdy bude nízký stav vody a roční doba zprůhlední pobřežní džungli.
Střelec
 
Příspěvky: 1621
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň

Re: Úzkorozchodné tratě v reálu

Příspěvekod hank » úte 28 lis, 2023 5:58 pm

Střelec: To byly zřejmě pozůstatky schwarzenberské tuhové drážky.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6110
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Úzkorozchodné tratě v reálu

Příspěvekod Střelec » stř 29 lis, 2023 5:40 pm

Co to bylo vím, kdysi jsem sem dával odkaz na článek z nějakého sborníku, ten je ale už nefunkční. Za dva roky mají údajně dost upustit Lipno kvůli nějaké rekonstrukci - pak by průzkumná akce nemusela být marná. Co vyleze z vody bude čitelné dobře, co je na břehu ale přes léto beznadějně mizí v džungli.
Střelec
 
Příspěvky: 1621
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň

Předchozí

Zpět na Úzkorozchodky

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 13 návštevníků