Stránka 1 z 7

Úzkorochodné kolejivo

PříspěvekNapsal: sob 17 říj, 2009 10:00 am
od vorisekml
Já používám kombinaci. Protože modeluji Saské úzkorozchodky v ep.IV musím zpodobnit poměrně solidní a bytelné kolejivo. Takže potřebuji mít pražce poměrně blízko u sebe. Tomu odpovídá Tillig. Jenže výhybky od Tilliga mají pražce poměrně dost řidké jsou dost prudké, výhodou je jejich částečná flexibilita. Zkusil jsem tedy Peco vyhybky, tam je potíž právě s lehkou lokomotivou. Pružinová aretace výhybky způsobuje mírné nadzdvihnutí jazyků a lok ztrácí kontakt a zastavuje. Vyzkoušel jsem i Bemo výhybky a tam mě nehyhovuje geometrie. Ani pražce nejsou pro mě vhodné. Nakonec jsem zkusil Roco a ty se ukázaly jako vyhovující, ale pražce mě taky nesedí. Vlastní stavbu neriskuji. Přestavníky mám Tillig. Mají zpětný ohlas. Žádný výrobce H0e kolejiva nemá v nabídce "angličana" křížovou výhybku. Mě to dost omezuje. Škoda.
Od Peco používám "šturcy" mají je hezké.

Re: Úzkorochodné kolejivo

PříspěvekNapsal: sob 17 říj, 2009 5:03 pm
od stoupa
vorisekml píše:Já používám kombinaci. Protože modeluji Saské úzkorozchodky v ep.IV musím zpodobnit poměrně solidní a bytelné kolejivo. Takže potřebuji mít pražce poměrně blízko u sebe. Tomu odpovídá Tillig. Jenže výhybky od Tilliga mají pražce poměrně dost řidké jsou dost prudké, výhodou je jejich částečná flexibilita. Zkusil jsem tedy Peco vyhybky, tam je potíž právě s lehkou lokomotivou. Pružinová aretace výhybky způsobuje mírné nadzdvihnutí jazyků a lok ztrácí kontakt a zastavuje. Vyzkoušel jsem i Bemo výhybky a tam mě nehyhovuje geometrie. Ani pražce nejsou pro mě vhodné. Nakonec jsem zkusil Roco a ty se ukázaly jako vyhovující, ale pražce mě taky nesedí. Vlastní stavbu neriskuji. Přestavníky mám Tillig. Mají zpětný ohlas. Žádný výrobce H0e kolejiva nemá v nabídce "angličana" křížovou výhybku. Mě to dost omezuje. Škoda.
Od Peco používám "šturcy" mají je hezké.


A jedna technická,(já vím že furt otravuju :roll: )jaký se dá s tou HF 130 projet poloměr?
Trochu taky uvažuju o vlečce v úzké, a řeším jaké tažné vozidlo. Vím jen o tom H0e lokotraktoru od Roco (nejsem si jist zda taková předloha kdy byla),parní Tillig (?), Liliput má pěknou spojnicovou,jenomže Rakouskou,mašinku a to Bemo.
Dělám DB III ep.a pro tu,nepočítám-li traťovou V65 od Bema a parních za 499e a vejš,prakticky o ničem nevím. Tak mě napadla ta 130 na vlečky je velikostně ideální. Možná kolejivo feldbahn Roco...ještě nevím.

PříspěvekNapsal: sob 17 říj, 2009 7:05 pm
od vorisekml
Vyzkoušeno mám 25cm ale je to nepřirozený poloměr, téměř všechny modely od Bema projedou 30cm. Ve skutečnosti oblouk r=30m je v H0 34cm. A 30m oblouk je už skoro zákruta. Nevím co chcete provozovat, ale pro spolehlivý provoz vozů na podvalnících /nebo podvalových vozech/ považuji r 30cm za minimum aby se vůz nepřevrátil dík vysoko uloženému těžišti. V soupravě se vše násobí a stoupání vše ještě umocňuje. Skutečná lok HF 130 C projíždí minimální oblouk r=20m. Model utáhne max. 2 vozy na podval. vozech Glockner. Na stoupání někdy jen jeden + 4osý služebák. A co se týče vozidel tak na je z čeho vybírat i v cenové kategorii HF 130 C od Bemo. Liliput U 37, Roco parní HF 110 C, polní diesel od Roco a ten spojnicový 2osý liliput diesel je docela spolehlivý dík setrvačníku. Je toho dost, jen si vybrat... O maloseriích ani nemluvě / i v cenové kategorii 130€/.

PříspěvekNapsal: sob 17 říj, 2009 7:22 pm
od JanoH0e
Ja používam koľajivo Roco, výhybky Tillig, Peco a Roco. Ak by som ale staval nové koľajisko, rozhodne by som použil koľajnice vlastnej výroby.
Z výhybiek sa mi zdajú najlepšie Roco, je to typ výhybky používaný v c.k. monarchii a sú s ním aj najmenšie problémy. Potom Tillig a v prípade núdze Peco.
Pre stoupu. Nerozhoduje iba polomer, ktorým prejde lokomotíva, ale aj polomer, ktorý sú schopné bezpečne prejsť vozne. Napr. krátke 2 osé vozne prejdu aj polomerom 200 mm, 4 ose od Roca potrebujú polomery od 250 mm. V prípade podvalníkov a podvalníkových vozov je to ešte zložitejšie.

PříspěvekNapsal: ned 18 říj, 2009 6:10 am
od stoupa
Díky pánové,nemám tu v okolí člověka s kterým by se tyhle věci dali probrat. Mám představu o malé "fabrice" obsluhované vlečkou (možná jeden,dva vozy na podvalníku,.nebo spíš překládka do "úzkých" vozů) z koncového"nádražíčka" h0 které je ve stavbě (kolejivo tillig elite výhybky "celokovové" polostavba na bázi flexi pražcového podloží jedna mě vyšla na 66Kč :twisted: námět zde:
http://www.muekubahn.de/dokumente/model ... eiche.html ).
Ta úzká asi jako tady: http://www.modellbahnfrokler.de/tram/stammgleis.html

jinak jsou to moc pěkné stránky např: http://www.modellbahnfrokler.de/selbstb ... dsbek.html

nebo: http://www.modellbahnfrokler.de/selbstb ... iesel.html

PříspěvekNapsal: ned 18 říj, 2009 8:35 am
od JanoH0e
stoupa Bolo by dobré hodiť svoj námet do modelových koľajísk Hoe, nech neplevelíš tému o koľajivu. Inak podobné trate boli aj v Slezku.

Poloměr odbočení

PříspěvekNapsal: ned 18 říj, 2009 4:08 pm
od 760mm
Ahojte,
které s výhybek mají větší poloměr odbočení Roco či Tillig? Mají některé lokomotivy problém s projetím Tillig výhybek? Zvolil jsem je na kolejiště a rád bych, kdyby mě tam projelo cokoliv seriově vyráběné na H0e. A podle tohoto fora to vypadá spíše lépe na ROCO.

PříspěvekNapsal: ned 18 říj, 2009 5:32 pm
od vorisekml
Většina továrních modelů projede seriovým kolejivem. Tillig má trošku větší úhel odbočení než Roco. Podle mých zkušeností dochází u Tillig výhybek těsně před jazyky k mírnému rozšíření rozchodu. Ale jsou použitelné.

Stoupání na kolejišti

PříspěvekNapsal: ned 25 říj, 2009 8:41 am
od 760mm
Nazdar,
jaké máte stoupání na svém kolejišti? Jsem ve stádiju návrhu a plánuji ukou horskou trať něco jako Mariazellbahn. Proto bych rád využil maximální stoupání, ovšem které by nemělo až tak velký vliv na modely (v mém případě Mh6 a rakouská el. OBB 1099 od Roco popřípadě velké loko od Bema). Plánuji tak 30 promile, což podle mne pro tyto Roco modely není problém . Můžu si dovolit i více? Jaké jsou Vaše zkušenosti?

PříspěvekNapsal: ned 25 říj, 2009 9:21 am
od JanoH0e
Stúpanie záleží od viacerých faktov. Hmotnosť a výkon lokomotívy, hmotnosť vagónov v súprave, dĺžka súpravy, stúpanie v oblúku a rovine. Všeobecne platí, čim ťažšia loko, tým lepšie. Doporučujem najprv vyskúšať na nečisto najťažšiu a najdlhšiu súpravu na stúpani v rovine a oblúku. Odpor vozidiel v oblúku vzrastá. Preto záleží aj od polomeru oblúku.

PříspěvekNapsal: úte 17 lis, 2009 7:57 am
od 760mm
JanoH0e píše:Stúpanie záleží od viacerých faktov. Hmotnosť a výkon lokomotívy, hmotnosť vagónov v súprave, dĺžka súpravy, stúpanie v oblúku a rovine. Všeobecne platí, čim ťažšia loko, tým lepšie. Doporučujem najprv vyskúšať na nečisto najťažšiu a najdlhšiu súpravu na stúpani v rovine a oblúku. Odpor vozidiel v oblúku vzrastá. Preto záleží aj od polomeru oblúku.

To je určitě pravda, ale spíše jsem očekával odpověď, že na svém kolejišti vám uveze Mh6 4 osobní čtyřosé vozy do stoupání 40 promile v oblocích o poloměru 25 cm s přehledem. :D

PříspěvekNapsal: úte 17 lis, 2009 8:03 am
od milan ferdián
760mm píše:
JanoH0e píše:Stúpanie záleží od viacerých faktov. Hmotnosť a výkon lokomotívy, hmotnosť vagónov v súprave, dĺžka súpravy, stúpanie v oblúku a rovine. Všeobecne platí, čim ťažšia loko, tým lepšie. Doporučujem najprv vyskúšať na nečisto najťažšiu a najdlhšiu súpravu na stúpani v rovine a oblúku. Odpor vozidiel v oblúku vzrastá. Preto záleží aj od polomeru oblúku.

To je určitě pravda, ale spíše jsem očekával odpověď, že na svém kolejišti vám uveze Mh6 4 osobní čtyřosé vozy do stoupání 40 promile v oblocích o poloměru 25 cm s přehledem. :D


Zkoušet na testovaném úseku a budeš hned vědět na čem jsi. :wink:

PříspěvekNapsal: úte 17 lis, 2009 8:52 am
od milan222
kdyz v nabidce h0e neni anglicak, co se podivat na enko? oba rozchody sou stejne, a prej se da jezdit s h0e na N kolejisti a naopak. mate to vyzkousene?

PříspěvekNapsal: úte 17 lis, 2009 11:31 am
od kecu.p
Ano, H0e má stejný rozchod jako N. Tak by jsi neměl mít s tim pobblém, spíše je problém modelová velikost pražců atd ...

PříspěvekNapsal: úte 17 lis, 2009 11:45 am
od Tomáš
Sice to není úplně k tématu ALE..my TTčkáři máme taky nějakou možnost použít jiný kolejivo než Tillig?? Existuje i někdo jinej kdo v TT dělá koleje v plné šíři sortimentu?