Lesní železnice

Specializované fórum pouze pro příznivce úzkorozchodných železnic.

Moderátor: Michal Dalecký

Jste spokojeni se sortimentem uzkých vozidel pro lesní a průmyslové železnice?

Ano, stačí mi co je.
5
13%
Ne, firmy by toho měly dělat víc, něco ve stylu roco feldbahn.
33
87%
 
Celkem hlasů : 38

Lesní železnice

Příspěvekod "Beňa" » ned 10 kvě, 2009 10:39 am

Zdravím pánové, chtěl bych se pustit do takového minikolejiště s motivem lesní železnice, dvě staničky, z té jedné pokračování koleje k pile. Chtěl jsem vás poprosit hlavně o to, jestli nemáte podklady k lokomotivám jezdícím u nás na lesních železnicích a k vozům které na těchto tratích byly používány. Je jedno jestli opleny, podvozkové na klády, osobní pro dělníky. Prostě všechno co máte nebo víte kde sehnat sem hoďte, třeba to poslouží i jiným. Díky
Když se potkají peníze, volný čas a chuť, vznikají modely...
Uživatelský avatar
"Beňa"
 
Příspěvky: 148
Registrován: ned 06 črc, 2008 11:47 am
Bydliště: Olomouc

Příspěvekod Jarda H. » ned 10 kvě, 2009 7:44 pm

Záleží taky, jakou dobu míníš modelovat ?! Z toho, co je přístupné na netu třeba pro začátky lesních železnic na osobní dopravu
osobní Ci/u (Gÿor 1916) http://www.kruzok.sk/oldkruz/FOTO/gyor.gif nebo Bi/u http://www.kruzok.sk/oldkruz/FOTO/Ciu328.gif ! Ale třeba v 60.letech se na Pováží na lesní železnici objevil na posílení osobní dopravy motorák M21, koupený od ČSD http://www.parostroj.net/vozidla/M21/M21.htm

Nějaká informace o rozměrech nákladních oplenových vozů http://www.mpz.cz/files/plz/txts/Opleny.html (hlavní rozměry - tabulka)

Na lesní železnici byly i plošiňáky Pa/ú, taky služební Da/ú, mohly se objevit i kryté Z/ú.

A to co mohlo jezdit jako lokomotiva na lesní železnici - pára, později motor, .....
parní U36 http://www.chz.sk/images/masinky/07.png
parní U45 http://www.mpz.cz/files/plz/txts/U45OK.html (hlavní rozměry - tabulka)
parní U46 http://www.mpz.cz/files/plz/txts/U46.html (hlavní rozměry - tabulka)
parní ČKD http://www.kruzok.sk/oldkruz/FOTO/c760-90d.gif

Obrázků a fotek je na netu myslím dost, ale co se týká rozměrů (typových výkresů), to chce hledat v literatuře !
TT - analog - ČSD/DR, DB - III / IV
Uživatelský avatar
Jarda H.
 
Příspěvky: 2794
Registrován: čtv 30 srp, 2007 6:25 pm

Příspěvekod "Beňa" » ned 10 kvě, 2009 8:10 pm

Jardo, myslím že ohledně doby zrovna u lesních železnic je jedno jestli druhá nebo čtvrtá epocha, protože zas tak velká změna se nedála. Ale tedy co bych si představoval u sebe já na provoz je:
ČKD c760/90d
U34.9 (I. Sz)
U45.9 (ČKD C760/90)
M10.9 (M11.9)
Podvozkové plošiňáky na polena
Opleny
Nějaký osobní vůz (nějaká stlučenina)
Nějaký nářaďový vůz.
Takže řekněme že nějaká padesátá léta, no.
Když se potkají peníze, volný čas a chuť, vznikají modely...
Uživatelský avatar
"Beňa"
 
Příspěvky: 148
Registrován: ned 06 črc, 2008 11:47 am
Bydliště: Olomouc

Příspěvekod JanoH0e » ned 10 kvě, 2009 8:44 pm

No, jedno aká epocha nie je. Na takéto železnice prichádzali motorové lokomotívy už od 20 rokov. A to už nehovorím o vývoji a skladbe vozňov a tratí. Čo trať to unikát.
JanoH0e
 
Příspěvky: 1408
Registrován: ned 31 srp, 2008 10:25 pm
Bydliště: Michalovce

Příspěvekod "Beňa" » ned 10 kvě, 2009 9:20 pm

Jano, to ano, s tím souhlasím. Myslel jsem to jinak. Chtěl jsem říct že pokud nebudu modelovat konkrétní železnici, tak je jedno jestli je to rok 30 nebo 50, protože napříč dobami byly každá železnice natolik jiná že nejde přesně určit rok provozu.
Když se potkají peníze, volný čas a chuť, vznikají modely...
Uživatelský avatar
"Beňa"
 
Příspěvky: 148
Registrován: ned 06 črc, 2008 11:47 am
Bydliště: Olomouc

Příspěvekod JanoH0e » ned 10 kvě, 2009 9:41 pm

No, ide tu aj o to, že niektoré lokomotívy, hlavne ČKD prichádzali v určitom čase a podľa dôležitosti trati. Ďalšia vec je manipulačná technika a napr. spracovanie dreva - píla. Dôležité sú aj regionálne rozdieli - južné Čehy, Spiš, Horehronie, Východ SR atd. A s tým súvisy viac vecí, ako by sa človek nazdal. Ďalšia vec, je to štátna LŽ - štátne lesy, podniková, napr. Voj lesy a iné podniky . Každá z týchto vecí ma svoje pravidlá. Takže ak chceš modelovať, určí si región, dobu, prevádzkovateľa, čo vlastne prepravuje a k čomu je primárne určená. Najlepšie aj históriu vzniku, prečo vlastne vznikla, či sa jednalo o monokultúry, polomové, alebo iný dôvod napr. manipulačná píla - stanica, neskôr rozšírená do lesu k nákladisku atď. No je toho ešte viacej.
JanoH0e
 
Příspěvky: 1408
Registrován: ned 31 srp, 2008 10:25 pm
Bydliště: Michalovce

Příspěvekod "Beňa" » ned 10 kvě, 2009 9:57 pm

Oki, takže léta padesátá, dráha patřící státním lesům, určená pouze ke svážení dřeva z nákladišť k pile, především smrková monokultura. Jediná osobní doprava je ranní odvoz dělníků na šichtu a jejich odvoz zpátky. Region Jeseníky, zasazení do míst kde původně opravdu lesní železnice byla, i když z ní už nic nezbylo.
Je to ok? Jaký bys mi tak doporučil vozidla? Resp. já bych radši období konce 30tých let, otázka zní, co v té době jezdilo?
Když se potkají peníze, volný čas a chuť, vznikají modely...
Uživatelský avatar
"Beňa"
 
Příspěvky: 148
Registrován: ned 06 črc, 2008 11:47 am
Bydliště: Olomouc

Příspěvekod JanoH0e » ned 10 kvě, 2009 11:17 pm

Trať predpokladám s veľkým stúpaním tak od 25 - 50 promile. Nepredpokladám prepravu naložených oplenov samospádom s brzdármi - bremermi ani pevný grafikon. Jedná hlavná trať a na nej iba 1 súprava v prevádzke. Takéto trate mávali minimálne 1 silnú lokomotívu 3 alebo 4 nápravovú a 1 ľahšiu 2 alebo 3 nápravovú. Predpoklad stavby začiatok 20 st., z toho vyplýva rak. typy lokomotív. Možno použiť U 37 od Liliputu, treba mierne upraviť, alebo Trusetalbahnlok 99 4531 4532 od Bema, je to Orenštajka OaK. Druhá napr. Roco 33250 alebo feldbahn loko.Firma Albatros B.B vyrába aj loko Schmosever. Od 20 rokoch sa môže objaviť lokotraktor, buď ľahké 2 naprávové Gebusi, alebo od roku 1945 T 36 model Bemo DR 199 001 - 9 (HF 130 C). Asi od polovice 50 rokov by bolo možné zaradiť Kolbenku ČKD od f. Albatros alebo Mikado model B.B. Predpokladá to silnú nákladnú dopravu. Opleny najlepšie od f. Mikado model B,B , plošinové vozne stačia 4 dvoj alebo 2 štvornapavové, 2 zetky, 1 osobný, stačí 2 nápravový a v prípade turistickej prevádzky 1-2 turistické napr. f. Albatros - www.albatros-bb.sk/, ktoré boli väčšinov urobené z nákladných plošinových. Mančaft vagón by bol na konci vlaku hore, ale aj podľa možnosti dole, slúžil by ako brzdiaci. Na prepravu ľudí sa používali aj Zetky. V 30 rokoch, hlavne od 2 polovice, sa na nakládku dreva v nákladiskách začína používať mechanizácia, v 50 rokoch je už bežná. Píly boli v 30 rokoch väčšinovo parné, neviem ako prebiehala elektrifikácia na Jesenicku, v 50 rokoch už elektické. Nezabudni na depo, väčšinov boli na štátnych LŽ dobre vybavené, žiadne búdy. Na trati skloníky, námedzníky, pískacie kolíky, kríže atd, samozrejmosť je vnútorne koľajisko píly, prekladisko a vlečka k nej, najlepšie podľa skutočnosti, ale tu sa môžeš vyhrať napr, so splitkov, normálno rozchodnou, úzkov s podvalníkmi alebo bez. je toho samozrejme viac, ale to už pri konkrétnom pláne.
JanoH0e
 
Příspěvky: 1408
Registrován: ned 31 srp, 2008 10:25 pm
Bydliště: Michalovce

Příspěvekod "Beňa" » ned 10 kvě, 2009 11:35 pm

Se stoupáním si to trefil, opravdu záměr počítá s velkým převýšením a velice ostrými oblouky, úvratě, turistická doprava mě ani nenapadla, jedná se o železničku výlučně nákladní na dovážení dřeva. Jako první mašinku chci rozhodně roco feldbahn, dál pak asi budu stavět něco sám, v tom problém není. Vozy a tak si zvládnu vyrobit celkem bez problému. Spíš se chci zeptat jestli ti přijde jako velký nesmysl ta M10.9 (podkarpatská rus). Splítku neuvažuju, ale stát se může. Výtopna pochopitelně zděná. Mám takovouhle představu vozového a lokomotivního parku, kdyžtak mě nakopni:
rocofeld tříspřežka (pokud půjde tak na něco časem upravená, co by odpovídalo našim)
U34.9
M10.9
osobní-tříokeňák Ci/u a sbouchanina na nákladním spodku
nákladní-dva 4osé vozy na metrové řezivo; 5 oplenových dvojic; dvě Zetky (z toho jedna jako nářaďový vůz)

Pokud se rozjedu dál, tak asi obě ČKDéčka (3 a 4os), nějaký diesl, pár dalších nákladních vozů.
Když se potkají peníze, volný čas a chuť, vznikají modely...
Uživatelský avatar
"Beňa"
 
Příspěvky: 148
Registrován: ned 06 črc, 2008 11:47 am
Bydliště: Olomouc

Příspěvekod milan ferdián » pon 11 kvě, 2009 7:51 am

No výkres C 760/90-d je v příloze bývalého Železničáře číslo 7 a 10/rok 1986/autoři Ing.Bohumil Skála-výkres Miloš Kratochvíl.Jsou zde vyfocené a popisované hlavně Hronecké lokomotivy.Ten výkres určitě máš,když jsi se o této řadě zmiňoval.
milan ferdián
 
Příspěvky: 11810
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Příspěvekod JanoH0e » pon 11 kvě, 2009 8:55 am

S tými ostrými oblúkmi pozor, niektoré lokomotívy a 4 nápravové vagóny neprejdu menší polomer ako r 260 mm. U 34 - maďarku, by som na moravské koľaje nadával, predsa len už Morava a Sliezsko patrili do Zalitavska. Takže nejaku Krausku, Orenštajku atd. Oplenov rozhodne viac dvojíc. Aj trať J.H. - N.Bystrica, aj keď nebola LŽ, ich mala viac, bola tam ( a je ) silná nakládka dreva. Turisticka prevádzka bol iba námet na spestrenie, nemusí byť, M 10 iba pre pravidelnú prepravu osôb, skôr by tam sekla nejaká motodrezína od Ferrovie alebo doma výroba.
JanoH0e
 
Příspěvky: 1408
Registrován: ned 31 srp, 2008 10:25 pm
Bydliště: Michalovce

Příspěvekod "Beňa" » pon 11 kvě, 2009 9:08 am

jakou vidíš nejmenší únosnou délku kolejí ve staničce? Plány nějaké k sehnání určitě sou. Maďarka byl jen nástřel. Motoráček určitě bude, tedy dojde asi i na tu dopravu osob.
Když se potkají peníze, volný čas a chuť, vznikají modely...
Uživatelský avatar
"Beňa"
 
Příspěvky: 148
Registrován: ned 06 črc, 2008 11:47 am
Bydliště: Olomouc

Příspěvekod vorisekml » pon 11 kvě, 2009 9:29 am

JÁ DĚLÁM H0e DR, ČASTO JEZDÍM PRO MODELY DO SASKA A TAM JSEM VIDĚL 2NÁPRAVOVÝ H0e DIESEL DEUTZ A JUNG PRO POLNÍ DRÁŽKY. MĚ SE NEHODIL TAK JSEM MU NEVĚNOVAL POZORNOST.VYRÁBÍ TO V MALOSERII MODELLBAU GLOCKNER POCKAU CENA 170-190 € PODLE MOTORU.STAVEBNICE 129 €. A DĚLÁ 4NÁPRAVOVÝ VŮZ S POHONEM ZA 85,80€.JE TO V PODSTATĚ UHLÁK S MOTOREM POD NÁKLADEM.NÁKLAD JE PODLE VÝBĚRU ŘEPA,UHLÍ. AŽ TAM POJEDU TAK TO NAFOTÍM A VYVĚSÍM.ZATÍM JEN PŘEFOCENÝ NABÍDKOVÝ LIST.
http://cpavkar.rajce.idnes.cz/Parostroj ... 110621.JPG
H0
Uživatelský avatar
vorisekml
 
Příspěvky: 889
Registrován: pát 06 bře, 2009 8:43 pm
Bydliště: Lom u Mostu / Most

Příspěvekod milan ferdián » pon 11 kvě, 2009 9:40 am

"Beňa" píše:jakou vidíš nejmenší únosnou délku kolejí ve staničce? Plány nějaké k sehnání určitě sou. Maďarka byl jen nástřel. Motoráček určitě bude, tedy dojde asi i na tu dopravu osob.


Jestli je otázka směrována na mně,tak v reálu to byly čtyři až pět párů klanicových vozů s naloženými kmeny (samozřejmě jak kdy,nepíšu o kusovém dříví).U modelu bych si nejdříve stanovil optimální délku kmene,potom maximální délku celé soupravy ,tj.loko+tři pára klanic +osobní pro rozvoz chlapů do lesa.To by mělo bohatě stačit.V případě ,že budeš mít i úvratě ,kde budou situované nákladiště ,tak X oplen+loko +X oplen.
milan ferdián
 
Příspěvky: 11810
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Příspěvekod JanoH0e » pon 11 kvě, 2009 12:07 pm

Tak nejako. Ak počítam dĺžku kmeňa v HOe cc 150 mm, užitočná dĺžka koľaji by mala byť aspoň 1 m. Rozhodne nie pod 80 cm. Napr. koncové nákladisko Sihla ČHŽ malo dĺžku koľají okolo 150 m. Na Slovensku a Zakarpatskú boli nákladiska dlhé minimálne 100 m. Možno u menších tratí na Morave boli aj kratšie nákladiska. To už nechám na tvoje rozhodnutie.
JanoH0e
 
Příspěvky: 1408
Registrován: ned 31 srp, 2008 10:25 pm
Bydliště: Michalovce

Další

Zpět na Úzkorozchodky

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 návštevníků