Rád bych zde představil svou mnohaletou myšlenku na stavbu anglického kolejiště v modelové velikosti 1:76 za použití kolejiva o rozchodu 9 mm, tj. anglického měřítka 009. Vše to začalo před pár lety, kdy jsem snad trochu nerozvážně pořídil dvě parní lokomotivy od Dánského výrobce Heljan jejichž předlohy sloužily v hrabství Devon na dráze Lynton and Barnstaple railway až do roku 1935, kdy železnice ukončila provoz.
Samozřejmě jsem nezapomněl v prvopočátcích ani na vozový park, který téměř celý z této dráhy vyrábí anglické Peco.
A teď tedy k samotnému kolejišti.
Už na samém počátku jsem si určil, že by kolejiště mělo být hlavě prezentováno v rámci modelářských výstav, tudíž by mělo být dobře přepravitelné, snadno rozebíratelné a co nejvíce viditelné tratě pro diváka. Tím jsem se už na samém počátku přesunul do segmentových/modulových kolejišť, ale nechtěl jsem kolejiště s koncovými stanicemi a provozem z/do. Rád bych i v rámci předvádění měl automatický provoz kde by soupravy mohli sami kroužit bez zásahu obsluhy. Tudíž jsem po dlouhém uvažování dospěl ke kruhu, kdy obsluha je uvnitř a kolem celého kolejiště je možnost pohybu obecenstva. Nejsem si jist zdali u nás nějaké takové kolejiště u nás existuje, ale ve světě se občas objevují.
Kolejiště je navržené kruhové koncepce, na stavbu by bylo použito osm modulů o poloměru 1000 milimetrů a šíře 400 milimetrů. Tak to by nám dalo celkovou velikost kolejiště po obvodu 2400 milimetrů a vnitřní prostor pro obsluhu by byl kruh o 1600 milimetrech. Moduly by byli pevně spojeny po dvou, tudíž by kolejiště mělo 4 díly, po devadesáti stupních kruhu. Na každém "segmentu" by byla trať o délce cca 1570 milimetrů. Kolejivo by bylo použito od Peca, výhybky mainline o úhlu odbočení 12 stupňů.
Samotný motiv kolejiště vychází z již zmiňované Lynton & Barnsplate railway a mírně zvlněné krajiny. Jeden segment by tvořil čistě skryté nádraží a další tři čtvrtiny kolejiště by nabízela divákovi pohled na samotnou trať a malé jednoduché nádraží. Ve stanici by se nacházeli dvě kusé koleje na vykládku, jedna soukromá uhelných skladů a druhá patřící do stanice s rampou a menším skladištěm. Ze stanice by trať pokračovala přes úrovňové křížení a kolem městské zástavby, kde by i domy tvořili kulisu oddělující prostor pro obsluhu a dále by pokračovala do volné krajiny. Zde by například překračovala vodní tok a mizela by pod silničním nadjezdem. Tolik prozatím s teorie. Kolejiště mám prozatím ve formě náčrtu, tudíž zatím nic konečného.
Tolik zatím k teorii