Stránka 1 z 1
Spřáhla H0e - základní informace

Napsal:
sob 10 dub, 2021 10:11 pm
od hank
Rád bych se poučil nebo nechal poučit o tom, jaké základní druhy spřáhel dosazují na modely H0e evropští tovární výrobci modelů této velikosti, jaké jsou jejich výhody a nevýhody, jak jsou navzájem kompatibilní a jak (ne)snadno se dají na průmyslových modelech vyměnit/nahradit.
Jestli někde existuje nějaký souhrnný přehled, přivítám internetový odkaz k němu.
Děkuji předem za všechny informace a podněty.
Re: Spřáhla H0e - základní informace

Napsal:
ned 11 dub, 2021 7:12 am
od JanoH0e
V podstate 2 typy. 1. trň, hák a oko , 2 typ Kadde. No a potom ešte bývajú stredové spriahla so spojkou alebo magnetické. Každý výrobca má v podstate svoje, niektorý majú aj 3 typy a je tu množstvo výrobcov ktorý vyrábajú takpovediac na "mieru". Aj hodenie výrazu "kupplung h0e" do Googla ti vyhodí možno iba 50%. A to isté platí aj o kompatibilite. Niektoré sú, iné nie sú. Otázka je skôr, do akej modelovosti majú byť, aký komfort majú poskytovať, aké predstavy máš o prevádzke.
Re: Spřáhla H0e - základní informace

Napsal:
ned 11 dub, 2021 8:30 am
od hank
Aha...

Koukám, že je v tom ještě větší chaos než v jiných velikostech. Já se teda s dovolením budu ptát po kouskách a konkrétněji.
1. Jak se dá zhodnotit fungování a spolehlivost standardních spřáhel výrobců Egger Bahn a ROCO?
2. Dají se vozidla osazená z výroby standardními spřáhly obou výrobců spřahovat navzájem?
3. Dají se spřáhla obou výrobců sehnat jako samostatné ND?
4. Jestliže ano, dají se zaměňovat bez úprav vozidel? Jak pracná je jejich výměna?
Re: Spřáhla H0e - základní informace

Napsal:
ned 11 dub, 2021 9:38 am
od JanoH0e
NO chaos ...

. Skôr rozmanitosť a modelovosť. Niečo ako v H0 jazda so šroubovkou špeciál

Ale konkrétnejšie. Roco má 2 základne typy - do šachty - bosenské a potom tzv. feldbahn. bosenské používa napr u svojich 4 napr. vozňoch osobných a nákladných, lokomotívach -https://www.roco.cc/de/productsearch/0-0-0_1000_0-1-0-0-0-003005_103-1/products.html a potom tomuto podobné, ale bez uchytenia do šachty a potom felbahn - trň s okom -https://www.roco.cc/de/product/39737-0-0_1000_0-2-0-401-0-003001-0/products.html. Obe systémy sú kompatibilne, čo sa týka vzájomného spriahovania a sú spoľahlivé. Aj keď je potreba niekedy upraviť oko.
Egger bahn - zrejme máš na mysli výrobky firmy
http://www.minitrains.eu. Tie sú ako Roco feldban - trň a oko. S Roco feldbahn sa dajú a dajú sa aj s Roco bosenskými. Určité drobné upraví nutné. Bosna spriahlo sa dá zohnať, oka tiež, trne u niektorých feldbahn vagónov sú súčasťou podvozku, takže samodomo úprava. No a zámena ? Na čo? Obe systémy sú kompatibilné. Možno úprava oka, nastavenie výšky.
Re: Spřáhla H0e - základní informace

Napsal:
ned 11 dub, 2021 4:36 pm
od hank
Děkuji.
Původně se to do r. 1967 prodávalo pod značkou Egger Bahn (Egger bylo jméno rodinné firmy z Mnichova), pak to převzal skoro na 30 let Jouef a Minitrains tu značku nedávno oživili.
Pěkné kousky v H0e mají taky PMT/Technomodell a Jägerndorfer/Halling. V obou případech vidím na fotkách imitace bosenských spřáhel. Jsou stejná jako má ROCO? A platí dtto i o jejich spřahování se spřáhly typu feldbahn?
Někteří (raději nejmenovaní) tuzemští malovýrobci nabízejí hotová vozidla H0e bez spřáhel s tím, že si to stejně každý sám zbastlí po svém. Která spřáhla jsou nejjednodušší pro dosazení na vozidla bez provedené přípravy pro montáž? Tím se neptám jenom na vhodný typ, ale hlavně na konkrétního výrobce spřáhel.
Re: Spřáhla H0e - základní informace

Napsal:
ned 11 dub, 2021 5:21 pm
od JanoH0e
Asi tak. Všetci výrobcovia viac menej dodržujú normu, výšku tŕňu a oka . +-. Takže sa to dá nejak spojiť. Niekedy po úpravách, ale dá. Potom je tu problém uchytenia. V podstate si to rieši každý výrobca sám. Je x typov. Iný spôsob ma Roko, to hneď asi 3 typy, iné Weinert, Glockner a spol, iné Bemo, PMT, podobné uchytenie Lilput, Tillig atď. Je toho veľa. Aj keď sú tie spriahla podobné, nie sú to bosny Roco, ale spriahnuť sa to dá, väčšinou. Aj s typom feldbahn. To, že malovýrobci nedávajú konkrétne spriahlo, je iba dobre. Z toho aj vyplýva, že niet výrobcu, ktorého spriahla sú "bezpriprávové". Je potrebne si vybrať vhodne spriahlo, výrobcovia dodávajú vhodne ND, držiaky, šachty, spriahla atď. Poprípade si to každý môže vyrobiť. Norma je. Robia to tak napr. kluby, ktoré modelujú konkrétnu trať, krajinu atď. Samozrejme sú ešte "kade" od Litomyskýho alebo Lilput. V podstate musíš urobiť rozhodovací proces - buď "Kadee" alebo "očko". No a potom ísť podľa výberu napr. Micro-Trains Line u Kadee, alebo bosna u očkových atď. Alebo je ti to úplne jedno, hlavne že spriahla držia spolu.
Re: Spřáhla H0e - základní informace

Napsal:
ned 11 dub, 2021 11:42 pm
od A2C
Asi odpoveď je viacmenej zbytočná...
https://www.aliexpress.com/item/4000623 ... 4c4dch7tT8Osobne používam hlavne kombináciu Bosenské + Feldbahn jednak kvôli veľkému parku vozidiel Egger-Bahn + Jouef a súčasne kvôli modelovosti Bosenských.
Samozrejme výnimku tvorí Liliput a ich varianta H0 očkového spriahla.
Re: Spřáhla H0e - základní informace

Napsal:
pon 12 dub, 2021 8:32 am
od hobby
Over here in the UK most modellers tend to model in 009 (00 scale, 1:76, 9mm gauge). So we have until recently had no ready-to-run locos or stock. So most of our models have been kit or hand built. Whilst the kit manufacturers use the Bemo/Lilliput/Egger coupling as the standard we have a couple of people who make kits of couplings which you can buy and make up. They are very useful for hand built locos. My own favourite is the Greenwich one which is very discreet. This page shows them all:
Tady ve Velké Británii má většina modelářů tendenci modelovat v 009 (měřítko 00, 1:76, rozchod 9 mm). Donedávna jsme tedy neměli žádné připravené lokomotivy ani zásoby. Většina našich modelů byla vyrobena ručně nebo ručně. Zatímco výrobci stavebnic používají spojku Bemo / Lilliput / Egger jako standard, máme několik lidí, kteří vyrábějí sady spojek, které si můžete koupit a nalíčit. Jsou velmi užitečné pro ručně vyráběné lokomotivy. Můj oblíbený je ten greenwichský, který je velmi diskrétní. Tato stránka zobrazuje všechny:
https://tramfabriek.nl/couplings.html
Re: Spřáhla H0e - základní informace

Napsal:
ned 08 led, 2023 9:45 am
od Charlie
ROCO 40390 Bosenské spřáhlo H0e. Když si koupím toto spřáhlo, dostanu jen ty hlavy? Musím si k tomu koupit i nějaký držák těch hlav, nebo je to celé kompletní spřáhlo a nic dalšího nepotřebuji? Jak je to s kinematikou k tomu spřáhlu? Stavím první úzkorozchodné vozidlo, tak v tom trochu tápu. Děkuji předem za Vaše rady.
Re: Spřáhla H0e - základní informace

Napsal:
ned 08 led, 2023 2:18 pm
od JanoH0e
Dostaneš iba hlavy. Čo sa týka držiaka, kinematiky a uchytenia záleží na tebe, čo chceš. V podstate ide dokúpiť všetko. Taktiež spôsobov je niekoľko. Napr. šachty Peho. Ale to by zrejme chcelo typ vozňa a čo po ňom chceš, resp. predstavuješ.
Re: Spřáhla H0e - základní informace

Napsal:
ned 08 led, 2023 3:04 pm
od Charlie
Nemám ani jedno vozidlo H0e. Ani loko ani vagon. Zatím stavím TU47. K ní potom budou úzké Balmy. Co bych chtěl, tak úplně nevím, protože jsem v tomto měřítku úplný začátečník. Chtěl bych jen, aby to prostě fungovalo jako v H0. Jak nainstalovat tu hlavu spřáhla do lokomotivy.
Re: Spřáhla H0e - základní informace

Napsal:
ned 08 led, 2023 3:56 pm
od JanoH0e
Do TU 47 môžeš dať spriahlo aj napevno. Najmodelovejšie by bolo si vyrobiť jednoduchý držiak spriahla, alebo použiť nejakú kúpenú kinematiku a do nej napasovať držiak so spriahlom. Výkyv je tam relatívne malý. Na Balm/u som kedysi dával spriahlo na podvozok. Na pevno. Ale možno má niekto iný spôsob.
Re: Spřáhla H0e - základní informace

Napsal:
čtv 13 dub, 2023 2:39 pm
od Charlie
Když jsem se zeptal na itvlaky, kteří nabízejí bosenskou hlavu spřáhla od Roco na jaký adaptér nebo držák jí umístit, napsali, že žádný držák nenašli. Tak jak se to teda dělá? Můžu poprosit o nějaké fotografie od lidí, co stavěli TUčko s balmy?
Re: Spřáhla H0e - základní informace

Napsal:
sob 15 črc, 2023 1:46 pm
od novk2007
A co tyto funkční spřáhla jako v originálu. Pro Saské železnice. Ale myslím že setyto spřáhla používali i na Frýdlantsku v období války když tam prý měli jezdit i saske Rollwagen.